Hoe wordt je empathischer?

21-05-2025 06:38 245 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben zelf opgevoed met een vrij hoge mate niet lullen maar poetsen. Tanden op elkaar en doorgaan. Ook was er minder ruimte voor gevoelens. Ondank dat kijk ik terug op een goede jeugd, maar ik wil het met mijn kinderen net anders.

Dit heeft ertoe geleid dat ik hoge belastbaarheid heb (en waarschijnlijk heb ik ook meer energie dan een gemiddeld persoon), maar ook bijna een burn-out heb gehad, maar dat is toch net goed gegaan doordat ik veel kan hebben (letterlijke woorden van mijn coach 2 jaar geleden: er zijn weinig mensen die onder deze omstandigheden overeind blijven). Ik heb toen in een jaar tijd ook veel op mijn bordje gehad zowel zelf, als zieke ouders etc.

In het dagelijks leven merk dat ik het toch lastig vind wat de belastbaarheid is van anderen en ik ben bang dat ik dat ook bij mijn kinderen gaan doen en dat wil ik niet. Vorige week had ik weer zo’n moment dat ik mij van geen kwaad bewust was, maar toch iets heel onhandigs deed: een collega heeft ongeveer 3 maanden een zwangerschap moeten afbreken met 4,5 maand, ik vroeg dus wanneer kom ze weer koffie doen? Ik kreeg (denk ik terecht) de wind van voren dat het nog veel te vroeg daarvoor was. Tsja, ik bedoelde er geen kwaad mee: een nichtje van mij en een vriendin waren na in eenzelfde situatie weer nagenoeg fulltime aan het werk na 6 a 7 weken. Dus ik dacht ik zit wel aan de veilige kant met die vraag.

3 jaar geleden is mijn zoontje geboren en hij was blauw want geboorte ging niet goed, gelukkig heeft hij hier niks aan overgehouden. Dat was schrikken, maar ik heb geen therapie gehad of iets dergelijks gehad om het te verwerken dat vinden ook veel mensen verbazend, soms reageren ze daar ook soort van boos op. En dan zeg ik maar het viel wel mee, dan trap ik weer onbedoeld weer op tenen.

En ik maak vaker dat soort missers: dat mensen veel zwaarder aan gebeurtenissen tillen dan ik kan inschatten en ik zou zo graag mijn kinderen dat goed leren, maar hoe doe je dat. En ook mijn kinderen willen leren dat alle gevoelens er mogen zijn.
wielrenster87 wijzigde dit bericht op 21-05-2025 07:10
3.38% gewijzigd
Wielrenster87 schreef:
23-05-2025 06:50
Nee maar ik heb ooit ontzettend veel last toen ik gewoon deed wat ik kon. Want dat bestaat niet, als je dat 2 keer meemaakt das pas je je aan.

Nog steeds: ik kan niet gewoon vertellen dat ik in de avond een boek heb gelezen want dat kan niet in die tijdsperiode. Dus ik moet altijd opletten dat ik details weglaat.
Je bent te fantastisch voor de gemiddelde medemens?

Ja, ik zou toch maar eens therapie overwegen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Wielrenster87 schreef:
23-05-2025 06:56
Mbt tot de kinderen neem ik zeker een paar tips mee.

En doordat ik zelf hoge eisen stel aanmezlf zal ik dat indirect ook wel aan anderen dat is een mooie observaties. Eens kijken wat ik dat kan omzetten in acties.
Je lijkt 'hoge eisen stellen aan jezelf' als een geweldige eigenschap te zien.
Maar: je stelt eisen aan jezelf waar je aan kunt voldoen. Dat doen veel mensen.
Alleen (b)lijk jij eigenlijk TE hoge eisen te stellen. Aan jezelf en dus ook aan anderen.

Ik lees een hoop zelfingenomenheid, en een hoop oordelen over anderen.

Als jij gewoon doet wat je kan, gewoon vanuit jezelf, dan is het volstrekt onbelangrijk wat anderen doen.

Jij wilt enorm graag bevestiging van anderen, en je voelt je duidelijk ook beter dan anderen.

Ik denk dat je moet gaan werken aan je zelfbeeld en gevoel van eigenwaarde.
Als je je eigenwaarde niet meer afmeet aan je hoge lat zul je automatisch ook stoppen met oordelen over de latten van anderen.

David Dunning
Mette schreef:
23-05-2025 07:22
De vraag is waarom je het uberhaupt relevant vindt om te melden hoe lang je over een boek doet. Over een goed boek zijn leukere dingen te vertellen dan hoe snel je het uit hebt.

Jouw werkgever zal blij met je zijn als jij dossiers in de helft van de tijd net zo goed afhandelt als ieder ander.

Maar dat is het dan ook wel. Buiiten je werkgever boeit het niemand iets. En al helemaal niet als je jezeld erop voorstaat. Genoeg beroepen waar geduld/rust stukken meer waard zijn dan haast.
.
Daarin zit natuurlijk een deel van de crux.
Het zou kunnen dat anderen het beter doen, omdat ze er meer tijd aan besteden, maar mss doen ze het allemaal even goed.
Dan nog is snelheid geen reden om jezelf op je borst te kloppen.

Ik studeer en blijk dat behoorlijk goed te kunnen.
Snel ook.
Dat is geen verdienste, dat is mazzel.

David Dunning
Solomio schreef:

Nee hoor maar dat laatst weer: ik had een relatief nieuw boek uit dat geef ik als leestip aan iemand: andere collega heb jij dat uit? Dat kan niet is zaterdag pas uitgekomen. Tsja…..
wielrenster87 wijzigde dit bericht op 23-05-2025 07:32
0.85% gewijzigd
Solomio schreef:

Nee hoor maar dat laatst weer: ik had een relatief boek uit dat geef ik als leestip aan iemand: andere collega heb jij dat uit? Dat kan niet is zaterdag pas uitgekomen. Tsja…..
Wielrenster87 schreef:
23-05-2025 07:32
Nee hoor maar dat laatst weer: ik had een relatief boek uit dat geef ik als leestip aan iemand: andere collega heb jij dat uit? Dat kan niet is zaterdag pas uitgekomen. Tsja…..
En daar ben jij trots op
Want je hebt geleerd, dat je pas deugt als je altijd overal de beste in bent
En dat is knap vermoeiend voor jezelf, voorje omgeving.
En niemand wordt er beter van

Enne weet je, er was iemand die het boek nog een dag eerder uit had.
Wielrenster87 schreef:
23-05-2025 06:53
Oh maar ik ben zeker niet overal de beste in: ik ben niet creatief, geen ritme gevoel, soms een botte hork en met bewegen een stijve plank. En mijn kinderen krijgen over het gemiddelde genomen minder verantwoord te eten.

En ik zou een slechte leidinggevende zijn: het politieke spel snap ik en zou me teveel energie kosten.
Wat betekent 'de beste zijn'? Als het enige criterium is zoveel mogelijk dossiers in zo min mogelijk tijd, ja dan is de gouden medaille voor jou.

Maar die dossiers gaan neem ik aan ook over mensen, geld of ethische kwesties. En de afhandeling over samenwerken, werksfeer, teamprestaties, verbeterplannen, communicatie, innovatie. Ben je dan nog steeds de winnaar?
Mette schreef:
23-05-2025 07:37
Wat betekent 'de beste zijn'? Als het enige criterium is zoveel mogelijk dossiers in zo min mogelijk tijd, ja dan is de gouden medaille voor jou.

Maar die dossiers gaan neem ik aan ook over mensen, geld of ethische kwesties. En de afhandeling over samenwerken, werksfeer, teamprestaties, verbeterplannen, communicatie, innovatie. Ben je dan nog steeds de winnaar?
Daarin ben ik gemiddeld niet beter of slechter met alle aspecten gerekend, inhoudelijk sterk op anderen vlakken gemiddeld en op 1 of 2 slecht. Net als de meeste mensen. 1 of 2 colleges trekken mij minder met de rest kan ik prima overweg.
Mette schreef:
23-05-2025 07:37

Daarin ben ik gemiddeld niet beter of slechter met alle aspecten gerekend, inhoudelijk sterk op anderen vlakken gemiddeld en op 1 of 2 slecht. Net als de meeste mensen. 1 of 2 colleges trekken mij minder met de rest kan ik prima overweg.
Lila-Linda schreef:
23-05-2025 07:35
En daar ben jij trots op

Dat boeit mij niet, het is wel irritant als iemand weer moet melden dat het niet kan dat je het gelezen hebt.
Lila-Linda schreef:
23-05-2025 07:35
En daar ben jij trots op

Dat boeit mij niet, het is wel irritant als iemand weer moet melden dat het niet kan dat je het gelezen hebt.
Wielrenster87 schreef:
23-05-2025 07:41
En ja dat zijn de collega’s die altijd wel iets hebben toevallig, ik zie een patroon.
Solomio schreef:
23-05-2025 07:31
Daarin zit natuurlijk een deel van de crux.
Het zou kunnen dat anderen het beter doen, omdat ze er meer tijd aan besteden, maar mss doen ze het allemaal even goed.
Dan nog is snelheid geen reden om jezelf op je borst te kloppen.

Ik studeer en blijk dat behoorlijk goed te kunnen.
Snel ook.
Dat is geen verdienste, dat is mazzel.
Heel vaak betekent snel ook minder zorgvuldig of met minder aandacht voor dingen die ook belangrijk zijn.

Maar to lijkt volgens zichzelf snel en goed moeiteloos te combineren. Maar ja, zij kan als een raket omdat anderen, zoals de mensen van IT die wel lang moeten nadenken, de schoonmaker die niet sneller kan dan snel en marketing die klanten regelt, wat meestal ook niet sneller gaat dan het licht, iets minder haast hebben.

Dat lijkt nogal vergeten te worden.
Is het dan niet heel bijzonder, als je alles in de helft van de tijd van een ander doet en dan toch heel veel moeite met je deadlines heb als je een paar weken niet voltijds kunt werken? Met de helft van de tijd krijg je het met gemak af zeg je immers.
Hoe kan het nou TO, dat je vraagt hoe je dit voor je kinderen anders kunt doen, vervolgens op geen enkel bericht reageert dat over kinderen gaat of tips in die richting geeft, maar nu verzandt in...tja... in wat eigenlijk?
meisje85 schreef:
23-05-2025 07:48
Hoe kan het nou TO, dat je vraagt hoe je dit voor je kinderen anders kunt doen, vervolgens op geen enkel bericht reageert dat over kinderen gaat of tips in die richting geeft, maar nu verzandt in...tja... in wat eigenlijk?

In hoe onbegrepen ze zich voelt in hoe ze zoveel beter is/presteert dan gemiddelde mens. En daar geen complimenten voor krijgt.
Wielrenster87 schreef:
23-05-2025 07:41
Precies. Je doet het samen en maakt gebruik van elkaars kwaliteiten. Doordat iemand anders de rust bewaart of jou op een andere manier fsciliteert kan jij je ding doen.

En als jij dat boek aan het lezen bent, dan ben je dus niet aan het mantelzorgen, je kinderen aandacht aan het geven of de wereld aan het redden. En dat is helemaal prima natuurlijk. Maar dan trots melden dat je je boek in een dag uit had, tsja. Je had blijkbaar de tijd en je bent toevallig goed in snellezen. Geen dingen waar anderen veel boodschap aan hebben.

Als iemand zegt jeetje, hoe heb je dat voor elkaar, het boek ligt pas net in de winkel. Dan bedoelt ie meestal niet dat je daarmee een absolute wereldprestatie hebt geleverd. Eerder iets als mazzelkont, dat je daar al gelegenheid voor had.
Mette schreef:
23-05-2025 08:05
Precies. Je doet het samen en maakt gebruik van elkaars kwaliteiten. Doordat iemand anders de rust bewaart of jou op een andere manier fsciliteert kan jij je ding doen.

En als jij dat boek aan het lezen bent, dan ben je dus niet aan het mantelzorgen, je kinderen aandacht aan het geven of de wereld aan het redden. En dat is helemaal prima natuurlijk. Maar dan trots melden dat je je boek in een dag uit had, tsja. Je had blijkbaar de tijd en je bent toevallig goed in snellezen. Geen dingen waar anderen veel boodschap aan hebben.

Als iemand zegt jeetje, hoe heb je dat voor elkaar, het boek ligt pas net in de winkel. Dan bedoelt ie meestal niet dat je daarmee een absolute wereldprestatie hebt geleverd. Eerder iets als mazzelkont, dat je daar al gelegenheid voor had.
Jij doet ook aanname hè? Ik de luxe niet om een heel dag te lezen.

Een dag lezen nee hoor: ik lees als de kinderen op bed liggen. 1 ding wat ik heb geleerd 2 jaar geleden is van 6 tot half 11 alleen maar dingen voor regelen en niet na half 8 even lezen of tv kijken hou ik niet structureel vol. Nee hoor ik ben geen mazzelkont die een hele dag kan lezen , ipv tv kijken heb ik 2 avonden gelezen.

Grappig zo zie maar dat iedereen invult.
Verder ook niet boeiend, maar ik reageerde op iemand die de lat voor zichzelf laag legt en dat anderen daar wel degelijk last van hebben. Maar feitelijk word je gedwongen om dat te accepteren.
Wielrenster87 schreef:
23-05-2025 07:43
echt... jij zit zo in de knoop met jezelf, maar je denkt dat het aan alle anderen ligt
Wielrenster87 schreef:
23-05-2025 08:46

Een dag lezen nee hoor: ik lees als de kinderen op bed liggen. 1 ding wat ik heb geleerd 2 jaar geleden is van 6 tot half 11 alleen maar dingen voor regelen en niet na half 8 even lezen of tv kijken hou ik niet structureel vol. Nee hoor ik ben geen mazzelkont die een hele dag kan lezen , ipv tv kijken heb ik 2 avonden gelezen.

weet je wat ik heb moeten leren? Lief zijn voor mezelf
Niet alles het beste willen doen
En dat een avondje tv kijken, net zo goed is, als een boek lezen

En dat ik eerst moet bedenken of ik dat boek ECHT wil lezen, of dat ik mezelf dat eigenlijk opleg
En dat als mijn man besluit uit te slapen, dat dat prima is. Ook als ik dat zelf niet kan
En dat niet alle collega's evenveel ambitie hebben.
En dat het mijn keus is om met hoofdpijn te gaan werken, en dat het ook prima is, als een collega daarmee thuisblijft

En niet overal over oordelen, en niet meer ergens dat stemmetje horen uit je jeugd. Dat is zo veel fijner
Ik zou willen, dat ik dat jaren eerder had geleerd.
Ik ben eigenlijk nooit meer boos
Als iemand niet gelooft dat je snel leest of snel werkt is dat toch hun probleem? Waarom zou je je daar aan aanpassen?

Het is een patroon in je posts in het hele topic: iedereen moet binnen een bepaalde norm, en wie daar niet in past (negatief én positief) wordt veroordeeld. Je baalt er zelf van en past je aan, maar doet het tegelijk ook naar anderen.
Je kan besluiten daar niet aan mee te doen, ik denk dat dat voor iedereen fijner is. Jij hoeft je niet anders voor te doen, en je mag ook loslaten dat anderen aan jouw standaard moeten voldoen.
What a nuanced anxiety
Dit gaat helemaal niet over empathie. Dit gaat meer over zelfingenomenheid.

Ik ben van nature niet enorm empathisch, maar kan me wel empathisch opstellen in situaties. Niet alles waar anderen mee zitten snap ik, maar ik kan wel meeleven. Ik volg gewoon de ander in de behoefte.

Maar ik kan oprecht zeggen dat ik me totaal niet bezighoud met wat anderen op werk allemaal doen. Misschien komt dat door mijn gebrek aan empathie, ik heb ook een hekel aan teamoverleg en rondjes langs de velden etc. Doe lekker je ding, op wat voor tempo dan ook, en met welk resultaat dan ook (ben zelf ook geen perfectionist, en verwacht dat niet van anderen). Het is maar werk.

Mijn moeder zei altijd: er wordt hier in dit huis niet vergeleken, wij leggen hier niets op een weegschaal, iedereen is anders.

Als ik dit topic lees ben ik toch wel blij met die boodschap.
Wielrenster87 schreef:
23-05-2025 08:46

Een dag of twee avonden als de kinderen op bed liggen maakt voor de anders niks uit. Je had tijd en gelegenheid. Er zijn ook mensen die na een lange werkdag nog hun moeder moeten verzorgen, zoals ik.

En je zegt hier zelf dat altijd doorgaan niet vol te houden is, zelfs voor zo'n supermens als jij niet.

Kun je je voorstellen dat die persoon die gisteren na half 8 niet ging lezen maar moeder moest gaan verzorgen, net als gisteren en eergsiteren, morgen op werk niet al te veel behoefte heeft aan 'kijk eens, ik doe de dossiers twee keer sneller dan jij'?
Mette schreef:
23-05-2025 09:22
Een dag of twee avonden als de kinderen op bed liggen maakt voor de anders niks uit. Je had tijd en gelegenheid. Er zijn ook mensen die na een lange werkdag nog hun moeder moeten verzorgen, zoals ik.

En je zegt hier zelf dat altijd doorgaan niet vol te houden is, zelfs voor zo'n supermens als jij niet.

Kun je je voorstellen dat die persoon die gisteren na half 8 niet ging lezen maar moeder moest gaan verzorgen, net als gisteren en eergsiteren, morgen op werk niet al te veel behoefte heeft aan 'kijk eens, ik doe de dossiers twee keer sneller dan jij'?
Maar waarom dat vergelijken? Ook als iemand niet voor z'n moeder gaat zorgen maar gewoon de hele avond in bad heeft gelegen en een heel seizoen Ex on the beach heeft gekeken, is dat toch prima? Dan nog is het onnodig om te vergelijken hoeveel werk iemand al dan niet meer verzet.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven