Baby voor laatste fles nauwelijks wakker te krijgen…
zaterdag 24 mei 2025 om 23:37
Hallo,
Onze dochter van 4 weken “moet” 6 flessen a 100ml drinken.
Ze weegt 3990 gram en zou dan ongeveer 600ml per dag binnen moeten krijgen.
We geven haar een flesje om de 4u, de laatste fles zou ergens tussen 22;30-23;00 moeten zijn. Echter ligt ze dan in diepe slaap en is ze moeilijk te wekken waardoor een fles geven dan onmogelijk is/ of ze wordt wakker maar drinkt de fles maar voor de helft leeg omdat ze niet goed genoeg wakker is en weer gaat slapen. Overdag meldt ze zich netjes om de 3-4u en slaapt ze niet zo diep als ‘s avonds.
Herkenbaar?
Hoe pakken we dit aan zodat ze wel gewoon voldoende binnenkrijgt om te groeien etc?
Onze dochter van 4 weken “moet” 6 flessen a 100ml drinken.
Ze weegt 3990 gram en zou dan ongeveer 600ml per dag binnen moeten krijgen.
We geven haar een flesje om de 4u, de laatste fles zou ergens tussen 22;30-23;00 moeten zijn. Echter ligt ze dan in diepe slaap en is ze moeilijk te wekken waardoor een fles geven dan onmogelijk is/ of ze wordt wakker maar drinkt de fles maar voor de helft leeg omdat ze niet goed genoeg wakker is en weer gaat slapen. Overdag meldt ze zich netjes om de 3-4u en slaapt ze niet zo diep als ‘s avonds.
Herkenbaar?
Hoe pakken we dit aan zodat ze wel gewoon voldoende binnenkrijgt om te groeien etc?
zaterdag 24 mei 2025 om 23:48
Consultatiebureau bellen voor overleg.
Kan je de fles inderdaad niet gewoon weg laten en bij de andere voedingen wat meer geven? Of gewoon weg laten?
Als ze niet wakker wordt heeft ze dus geen dorst. Naar mijn idee wordt er een beetje overtrokken gereageerd bij baby’s. Ook een baby weet prima zelf dat hij/zij moet drinken. En niet elke baby past prima in de tabel of schema dat bedacht is. Als je borstvoeding geeft zit er ook geen meter op hoeveel hij/zij drinkt.
Kan je de fles inderdaad niet gewoon weg laten en bij de andere voedingen wat meer geven? Of gewoon weg laten?
Als ze niet wakker wordt heeft ze dus geen dorst. Naar mijn idee wordt er een beetje overtrokken gereageerd bij baby’s. Ook een baby weet prima zelf dat hij/zij moet drinken. En niet elke baby past prima in de tabel of schema dat bedacht is. Als je borstvoeding geeft zit er ook geen meter op hoeveel hij/zij drinkt.
zaterdag 24 mei 2025 om 23:54
Ik weet niet meer hoe het was qua aantallen en inhoud, maar mijn jongste heb ik nooit wakker gemaakt voor een voeding. Vanaf dag 3 kwam ze om 21.00 uur en om 2.00 uur, de overige voedingen om de drie uur. Dat vond ik goed genoeg.
Vanaf 6 weken sloeg ze ook de 2 uur over, dus sliep ze van 21.00 tot ca 5.00. Ik weet nog wel dat het cb op een gegeven moment zei dat ze 8 uur mocht doorslapen. Dat deed ze op dat moment al even
Vanaf 6 weken sloeg ze ook de 2 uur over, dus sliep ze van 21.00 tot ca 5.00. Ik weet nog wel dat het cb op een gegeven moment zei dat ze 8 uur mocht doorslapen. Dat deed ze op dat moment al even

zondag 25 mei 2025 om 00:29
Mijn dochter kon niets met de moet zoveel.
Steeds commentaar van t consultatiebureau dat ik de flessen groter moest maken. Baby’s hebben maar een klein maagje dus ik gaf meer kleinere flesjes daar hadden ze vreselijk veel moeite mee terwijl mijn dochter grotere flessen echt niet leeg dronk. Ik vond t prima ook fles voeding kun je op verzoek voeden. Zolang er geen zorgen zijn over teveel gewichtsverlies zou ik op verzoek voeden. De slaap heeft ze ook nodig.
Steeds commentaar van t consultatiebureau dat ik de flessen groter moest maken. Baby’s hebben maar een klein maagje dus ik gaf meer kleinere flesjes daar hadden ze vreselijk veel moeite mee terwijl mijn dochter grotere flessen echt niet leeg dronk. Ik vond t prima ook fles voeding kun je op verzoek voeden. Zolang er geen zorgen zijn over teveel gewichtsverlies zou ik op verzoek voeden. De slaap heeft ze ook nodig.
where ever you go, go with your heart
zondag 25 mei 2025 om 03:51
Ja precies.Skawa schreef: ↑25-05-2025 00:29Mijn dochter kon niets met de moet zoveel.
Heb het zo gelaten gisterenavond. De meldde zich nu net (3:30).
zondag 25 mei 2025 om 05:23
Naar mijn idee wordt er een beetje overtrokken vertrouwd op 'de natuur'.SunShine35 schreef: ↑24-05-2025 23:48Consultatiebureau bellen voor overleg.
Het advies is niet voor niets om de eerste 3 maanden maximaal 8 uur tussen voedingen te laten zitten.
Omdat baby's dit dus niet allemaal zo goed weten.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
zondag 25 mei 2025 om 08:22
Op welke tijden geef je nu de flessen? Want als er tussen de vorige fles en die van half 11 minder tijd zit, kan ik me voorstellen dat ze hem niet leeg drinkt. Je geeft aan dat, als je hem dan niet geeft, ze op de gebruikelijke tijd komt van om de 3-4 uur. Dus half 11 is niet de “gebruikelijke tijd” voor een fles dan?Carpe-diem94x schreef: ↑24-05-2025 23:42Yes, dan meldt ze zich op de “gebruikelijke” tijd, rond 3-4u.
zondag 25 mei 2025 om 08:27
Ik voedde op verzoek en die avondvoeding was de eerste die verdween. De tijd dat ze vervolgens alsnog kwamen voor een voeding verschoof heel langzaam van rond 3 uur naar uiteindelijk 's ochtends op een 'normale' tijd.Carpe-diem94x schreef: ↑25-05-2025 03:51Ja precies.
Heb het zo gelaten gisterenavond. De meldde zich nu net (3:30).
Hannah Arendt
Hannah Arendt
zondag 25 mei 2025 om 09:03
Ik zou ook even overleggen. Bij vrienden van mij ging het helaas mis toen hun dochtertje te vroeg, te lang sliep. Ze had toen zo'n dip in glucose dat ze bijna in coma zakte, dus dat was ontzettend schrikken. Volgens mij is het een combinatie kan gewicht en leeftijd die bepaalt of je die fles kunt laten vallen.
zondag 25 mei 2025 om 09:12
Maar dat is toch prima dan? Dat er in de nacht langer tussen zit dan 4 uur maakte ik me nooit zo druk om. Ik heb dochter eigenlijk nooit wakker gemaakt in de nacht. Tot 3 maanden kwam ze 1 of 2 keer in de nacht. Daarna eigenlijk helemaal niet meer. En dat ging toen ook prima.Carpe-diem94x schreef: ↑24-05-2025 23:42Yes, dan meldt ze zich op de “gebruikelijke” tijd, rond 3-4u.
zondag 25 mei 2025 om 09:14
Je kunt die fles prima laten vervallen, als je er dan maar rekening mee houdt dat je ergens later in de nacht nog wel een fles moet geven, omdat er tot (ik dacht) een maand of 3 beter niet langer dan 8 uur tussen twee voedingen moet zitten.Waitingforthenight schreef: ↑25-05-2025 09:03Ik zou ook even overleggen. Bij vrienden van mij ging het helaas mis toen hun dochtertje te vroeg, te lang sliep. Ze had toen zo'n dip in glucose dat ze bijna in coma zakte, dus dat was ontzettend schrikken. Volgens mij is het een combinatie kan gewicht en leeftijd die bepaalt of je die fles kunt laten vallen.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
zondag 25 mei 2025 om 09:20
Ik gaf flesvoeding op verzoek, en de avondvoeding viel als eerste weg, ergens aan het einde van de nacht meldde ze zich weer ergens voor de volgende en overdag kwam ze wel netjes rond de 4 uur. Maar dan wel inderdaad niet te lang ertussen laten, want pasgeboren baby's moeten wel geregeld wat drinken dus langer dan 8 uur zou ik niet doen. Morgen even het consternatie bureau bellen.
zondag 25 mei 2025 om 09:26
Hoe laat gaat ze slapen? Kun je voordat ze gaat slapen (rond een uur of 19) nog een fles geven of is dat te simpel gedacht? Nu zit er bijna 12 uur tussen 2 voedingen als ik het goed begrijp? Dat lijkt mij wel heel lang voor een baby van nog maar 4 weken.
Verkeerd gelezen.
Verkeerd gelezen.
presto wijzigde dit bericht op 25-05-2025 09:40
12.63% gewijzigd
zondag 25 mei 2025 om 09:31
12 uur? Hoe bereken je dat?
Hannah Arendt
Hannah Arendt
zondag 25 mei 2025 om 09:39
Oh, ik zie nu dat ik de tekst verkeerd geïnterpreteerd heb. Om de 4 uur en niet om 4 uur

Dan is het 8 uur zonder fles. Dat zou ik voor een 4 weken oude baby nog wat lang vinden, maar dat is ook omdat ik mijn eigen kinderen gewend ben. Volgens mijn moeder sliep ik zelf na de geboorte meteen de nacht door en ik ben best gezond opgegroeid.
zondag 25 mei 2025 om 09:41
Waitingforthenight schreef: ↑25-05-2025 09:03Ik zou ook even overleggen. Bij vrienden van mij ging het helaas mis toen hun dochtertje te vroeg, te lang sliep. Ze had toen zo'n dip in glucose dat ze bijna in coma zakte, dus dat was ontzettend schrikken. Volgens mij is het een combinatie kan gewicht en leeftijd die bepaalt of je die fles kunt laten vallen.
Precies. En het eerste advies hier is al van iemand zonder kinderen. Het forum is niet overal voor geschikt.
•
zondag 25 mei 2025 om 09:49
zondag 25 mei 2025 om 09:54
Onze dochter sliep met 4 weken van 23.00 tot zeker 8.00. Vanaf dat moment zat ze op 5 voedingen per dag. Dat zou ook niet mogen/kunnen met bv, maar het werkte prima. Ze groeide heel hard, dus kwam duidelijk niets tekort. Ik lees nu dat ze om de 8 uur moeten drinken tot 8 weken, dat wist ik niet en is mij ook nooit verteld. Ze heeft er niets aan overgehouden.
Zodra ze begon aan te komen in de kraamweek mochten we haar van de kraamzorg laten slapen, toen zat er 6 uur tussen. Nu gaf ik bv dus ik weet niet wat ze overdag dronk. Waarschijnlijk meer dan genoeg, een keer heeft een lactatiekundige meegekeken en die heeft haar voor en na een voeding gewogen. Toen bleek ze veel meer te drinken dan paste bij het aantal weken wat ze was. Dus die dronk zo goed dat ze ‘s nachts blijkbaar langer zonder kon.
Maar als je baby overdag levendig is en goed groeit, is er toch niks aan de hand als ze verder goed groeit. Desnoods kijk je of je overdag wat grotere flessen kan geven. En ik lees dat je tot 8 weken om de 8 uur moet voeden, daarna na max 12 uur. Dus dan zet je na 8 uur een wekker, als ze zelf niet komt maak je haar wakker. Ik zou ervan genieten dat ze er wat langer tussen laat, dat kan heel wat slechter.
Zodra ze begon aan te komen in de kraamweek mochten we haar van de kraamzorg laten slapen, toen zat er 6 uur tussen. Nu gaf ik bv dus ik weet niet wat ze overdag dronk. Waarschijnlijk meer dan genoeg, een keer heeft een lactatiekundige meegekeken en die heeft haar voor en na een voeding gewogen. Toen bleek ze veel meer te drinken dan paste bij het aantal weken wat ze was. Dus die dronk zo goed dat ze ‘s nachts blijkbaar langer zonder kon.
Maar als je baby overdag levendig is en goed groeit, is er toch niks aan de hand als ze verder goed groeit. Desnoods kijk je of je overdag wat grotere flessen kan geven. En ik lees dat je tot 8 weken om de 8 uur moet voeden, daarna na max 12 uur. Dus dan zet je na 8 uur een wekker, als ze zelf niet komt maak je haar wakker. Ik zou ervan genieten dat ze er wat langer tussen laat, dat kan heel wat slechter.
zondag 25 mei 2025 om 09:57
Ze heeft geen vaste tijden. We geven de fles op verzoek en meestal is dat overdag om de 3-4u. Echter was gisterenavond de een na laatste fles om 19:15. Ze moest qua ml’s nog een fles krijgen aangezien ze anders niet aan de 600ml kwam én aangezien het al 23:15 was… ik heb er ruim 45 min over gedaan om haar een beetje wakker te krijgen, toen dronk ze 30ml maar viel weer in slaap. Ik heb het toen zo gelaten, en toen meldde ze zich om 3:30u klaar wakker, daarna om 6:30, en nu om 9:50 weer.
De laatste fles is dus ‘het probleem’, ze wilt daar niet voor wakker worden.
De laatste fles is dus ‘het probleem’, ze wilt daar niet voor wakker worden.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in