Budgettips gevraagd

25-05-2025 19:29 37 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
k heb vorige week een huisje voor mezelf en de kinderen gekocht omdat ik ga scheiden. Ik ben er super blij mee maar er heeft lang een ouder iemand ingewoond dus er moet veel gebeuren. Daarom mijn vraag: hebben jullie aan- en afraders als het gaat om budgetoplossingen voor het inrichten van een woning? Denk aan verf, behang, vloeren, gordijnen en ook keukens? Bijvoorbeeld: Ik wil graag een pvc vloer maar de vloer die ik in deze woning heb zou ongeveer €3000 kosten inclusief leggen en dat vind ik teveel. Alvast bedankt!
Na mijn scheiding heb ik alles tweedehands gekocht en veel gekregen. Ik heb uren
op marktplaats en in de kringloop doorgebracht. Keuken gewoon laten zitten maar wel goed schoongemaakt.

Bij Ikea de goedkoopste vloer uitgezocht en zelf gelegd. Behang overgeschilderd met witte latex. Ik heb geen echte af- of aanraders. Ik had geen keus na mijn scheiding en heb eigenlijk nergens spijt van gehad. Toen ik het breder kreeg ben ik zaken gaan vervangen. De vloer is altijd blijven liggen. Niet het mooiste maar met een leuk kleed erover viel het weer mee.
Kijken op Marktplaats inderdaad.

En in kringloopwinkels.

En wees open naar je familie, vrienden en collega's over wat je nodig hebt. Zet je schaamte/trots/ikhebniemandnodigikdoehetallemaalzelfwel opzij.
Een collega (gescheiden, ging naar andere woning) kreeg gordijnen gratis van een collega.
Iemand anders kreeg een bankstel van oom. (Oom was blij met een goede bestemming.)
Misschien gaat een familielid juist wel samenwonen en heeft ze een kast dubbel. Of ontbijtbordjes, enz.

Eerst schoonmaken met biotex-sopje. Soms is het dan zo schoon, dat er geen nieuwe laag verf nodig is.
-- tijdelijk mottoloos --
Ligt er niet gewoon nog een vloer?
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Onze kringloop heeft ook tapijten, overgebleven van groothandels
Zoveel mogelijk laten zitten wat kan. Dan langzaamaan per ruimte aan de gang gaan om het naar je smaak te maken. Zoveel mogelijk zelf doen.
Verf: koop wel een goed merk, maar hou aanbiedingen in de gaten
Vloer: als de huidige nog mee kan, laten zitten. Anders kliklaminaat zelf leggen. Dat is niet moeilijk.
Keuken: als die technisch nog goed is, kun je overwegen om te wrappen en handgrepen te vervangen. Voor een hele nieuwe keuken: kijk op markplaats. Daar staan vaak ook prima keuken die anderen uit hun huis halen.
Sowieso de kringloop. En wat LV zegt; ligt er niet al een vloer? Kun je met een mooi kleed ook opleuken. Voor behang zou je eens voor restpartijen kunnen kijken. Keukenkastjes kun je zelf overschilderen in een leuke kleur. Muren en deuren kun je ook prima zelf schilderen. Bouwmarkten hebben vaak aanbiedingen. En de gordijnen zelf (laten) naaien?

Ik zou zelf eerder investeren in een goede basis, indien nodig. Leidingwerk, electra, HR-ketel etc.
There's point in your life, you got to reach and when you do
You know it, and now I'm here.
Loop eens bij de kringloop binnen, kijk op marktplaats, weggeefhoeken op facebook etc. De action heeft heel veel klus spullen maar soms is goedkoop wel duurkoop. Heb gehoord dat de schilderstape van de action echt top is.

En ik zou ook eerst het hoognodige doen en de rest komt wel... Al is een nieuwe vloer leggen natuurlijk wel het handigst als er nog niks in staat.
graze wijzigde dit bericht op 25-05-2025 20:18
25.08% gewijzigd
De budget oplossing is handige mensen kennen...

Zat mensen op marktplaats die hun 'niet-naar-wens'-keuken voor 500 op marktplaats zetten, omdat ze een nieuwe gaan kopen.

Maarja: wie gaat dat ding voor jou: eruit halen, versjouwen, in nieuwe huis plaatsen?

Ik vind IKEA keukens goede prijs kwaliteit. De kastjes dan. Apparatuur werkelijk waardeloos.
Kijk voor keukens in Duitsland.
Marktplaats of nieuw, beide vaak veel goedkoper.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Wij hebben geïnvesteerd in een goede vloer. Als basis. De rest zoals badkamer, keuken etcetera, vonden wij later kunnen. En we zijn zelf ook verder best handig. Dus likje verf hier en daar, al dan niet tijdelijk werkte prima. Zo werden de wandtegels van de badkamer roomwit in plaats van dat ze donkerbruin bleven.
13th_Star schreef:
25-05-2025 20:14
Sowieso de kringloop. En wat LV zegt; ligt er niet al een vloer? Kun je met een mooi kleed ook opleuken. Voor behang zou je eens voor restpartijen kunnen kijken. Keukenkastjes kun je zelf overschilderen in een leuke kleur. Muren en deuren kun je ook prima zelf schilderen. Bouwmarkten hebben vaak aanbiedingen. En de gordijnen zelf (laten) naaien?

Ik zou zelf eerder investeren in een goede basis, indien nodig. Leidingwerk, electra, HR-ketel etc.
Leidingwerk en elektra lijken in orde (er komt nog een bouwkundige keuring) ketel zal op den duur vervangen moeten worden.
Bedankt voor alle respons!
Er ligt een vloer in, ik heb niet goed kunnen zien in welke staat die precies is, sowieso niet mijn smaak qua kleur. Echt nog dat gelige laminaat.
Ik heb al wat aanbiedingen gehad van mensen in mijn omgeving die van spullen af willen dus dat is top! De handige harries zitten helaas aan de voormalige koude kant dus dat ligt even wat moeilijker. Zelf schuren en verven vind ik geen probleem en kan ik ook wel. Ik ga de keuken nog wat beter bekijken om te zien of ik die toch kan behouden voorlopig met een verfje. Het is niet zo dat helemaal geen budget heb gelukkig het is meer dat ik zoveel mogelijk van dat budget wil doen.
Ik zou stap voor stap verbeteringen aanbrengen. Alles op z’n tijd.

Verder heb ik een gratis kast die een vriendin over had, een lamp via marktplaats, een tafel uit de opruiming, een salontafel kado gekregen, een restant verf van familie en een rolgordijn uit de koopjesbak. De vloer heb ik met flinke gekocht als restpartij en zelf gelegd. Bij de kringloop heb ik nog een mooie stoel gekocht voor een prikkie!
Wij hebben in de kringloop een geweldig keukenblok gevonden voor een prikkie! Met softclose lades etc. Zat alleen geen gootsteen in. Via MP een horeca spoelbak gekocht en voila….. voorlopig kunnen wij daar prima mee leven.

Tv meubel, tafel en eetkamerstoelen via MP gekocht en wekelijks loop ik bij de kringloop binnen.

En idd ons budget ging ook in een pvc vloer zitten die ook dat bedrag kostte. Maar de basis is nu in ieder geval goed.
De rest is verrassend een mooi geheel. Nu weer even goed sparen en dan langzamerhand de kringloop/mp dingen vervangen. En tot dan genieten we nu al van ons plekkie!
Bedankt voor jullie ervaringen en inspiratie. Het helpt! Ik vind het zowel spannend/moeilijk als heel leuk om dit project te gaan starten. In die zin begin ik ook weer opnieuw. Ik zie trouwens net op marktplaats dat er ook bedrijven zijn die keukens opkopen, ga ik zeker ook eens kijken.
Ik heb laminaat wel eens overgeverfd met vloerverf in een andere kleur. Dat laminaat had wel een schuurbare bovenlaagje van hout. Verreweg de goedkoopste oplossing als je de kleur lelijk vindt. Ik heb toen 2 lagen gedaan en dat bleef een aantal jaar mooi.

Je zou het oude laminaat kunnen bekijken war de bovenlaag uit bestaat (is soms een laagje schuurbaar hout, dat kun je verven, maar soms ook niet.)
Koffieleut123 schreef:
25-05-2025 22:16
Bedankt voor jullie ervaringen en inspiratie. Het helpt! Ik vind het zowel spannend/moeilijk als heel leuk om dit project te gaan starten. In die zin begin ik ook weer opnieuw. Ik zie trouwens net op marktplaats dat er ook bedrijven zijn die keukens opkopen, ga ik zeker ook eens kijken.
Gaaf, zo'n nieuwe start! Zeker als je het helemaal naar je eigen smaak kunt doen. Leuk ook, om dingen aan te pakken die je nog niet eerder hebt gedaan. Geeft een boost aan het zelfvertrouwen.
There's point in your life, you got to reach and when you do
You know it, and now I'm here.
Een heleboel dingen kun je misschien zelf, mbv youtube, ipv een dure professional inschakelen? Op youtube staan zo veel klustips..

Ikzelf heb een 2ehands eikenhouten vloer van Marktplaats gehaald voor nog geen 200€ (excl ondervloer)
Was wel veel meer werk qua leggen dan een nieuwe. Omdat sommige planken niet meer helemaal goed waren. Had het gelukkig ruim genomen qua vierkante meters.
Scheelt wel enorm veel geld.
.
Ik zou investeren in een goede vloer. Als dat later moet geeft het veel meer gedoe.
Woon je op redelijke afstand van een vestiging van bebo parket? Die hebben hele goedkope, nieuwe vloeren.
Legt vaak wel wat lekkerder dan een tweedehands vloer
Barnsteen schreef:
25-05-2025 22:47
Een heleboel dingen kun je misschien zelf, mbv youtube, ipv een dure professional inschakelen? Op youtube staan zo veel klustips..

Ikzelf heb een 2ehands eikenhouten vloer van Marktplaats gehaald voor nog geen 200€ (excl ondervloer)
Was wel veel meer werk qua leggen dan een nieuwe. Omdat sommige planken niet meer helemaal goed waren. Had het gelukkig ruim genomen qua vierkante meters.
Scheelt wel enorm veel geld.
Ik heb ook in een groot deel van de woning een houten vloer liggen, gekocht op marktplaats. Voor een soortgelijk bedrag. Het is wel wat meer puzzelen waar je welke planken legt.

Nog een tip: maak een datumprikker en stuur die naar iedereen die ook maar vaag gezegd heeft te willen helpen. Zo kregen wij de meeste dagen wel 2-4 mensen over de vloer.
Ik heb na mijn scheiding heel veel gekregen van mensen om mij heen. Een collega die nog wat leuke lampen, een poef, en een bureautje over had. Een moeder van school die nog een set gordijnen had liggen. Iemand die nog een bananendoos vol met plafonnières had. Niet het allermooiste, maar prima om de eerste tijd jaren) mee door te komen, tot ik stapje voor stapje dingen kon gaan vervangen.

Verder heb ik in een vroeg stadium een laminaatvloer uitgekozen bij een bouwmarkt en gewacht tot die in de aanbieding kwam. Daar ging 50% korting af. Als je de tijd hebt, loont het bij bouwmarkten wel vaak om te wachten tot iets in de aanbieding is.

Ik weet niet precies hoe krap je zit, maar in de stad waarin ik woon is ook een Facebook groep waar heel veel gratis afhalen wordt geplaatst. Daar komen leuke dingen voorbij, en als iemand actief een oproep plaats wordt daar van alles aangeboden.

Succes TO, dat het een mooi nieuw plekje mag worden voor jou en je kids!
Karrota schreef:
25-05-2025 23:26
Woon je op redelijke afstand van een vestiging van bebo parket? Die hebben hele goedkope, nieuwe vloeren.
Legt vaak wel wat lekkerder dan een tweedehands vloer
Ja die tip kreeg ik ook al van een vriendin! Ik ga daar kijken.
Ik heb kant en klare gordijnen op maat gemaakt. (Strijken). Met een stang om op te hangen.
Nieuwe keuken uit een faillissement van een winkel. (Wel zelf verwijderen en plaatsen).
Al zijn er budget technisch ook prima keukenblokken te koop bij de Ikea. Zou de maten niet veranderen mbt het plaatsen.
(Goed sparen voor een badkamer.)
Hier lag al een nette vinyl vloer. In andere ruimtes heb ik ook vinyl geplaatst en bevalt mij prima eigenlijk. Makkelijk in onderhoud.

Alles knapt op van witte verf.

Kan je een bouwdepot krijgen? Daar mee heb ik mijn badkamer gefinancierd en is nog belastingtechnisch erg gunstig (kwam ik later achter)
Check dat even bij de hypotheek adviseur.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven