Help! Waar wonen als single 50+

02-06-2025 20:33 65 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het duurt niet lang meer voordat dochter het huis uit gaat. Dan wil ik gaan verhuizen want m’n huidige huis vind ik te groot voor mij alleen (en ben ook bang dat het empty nest syndroom me enorm gaat aanvliegen als ik alleen in mijn huis blijf wonen). Maar de grote vraag… waar ga ik dan wonen? Ik woon nu in een grote stad in het midden van het land. Ik heb een flinke overwaarde dus kan wel wat kopen. Maar weet nog niet of ik in deze stad wil blijven (vol jonge mensen..!).. maar waar dan wel.. Zou wel in midden Nederland willen blijven, bijv in een dorp vlakbij de stad Utrecht. Maar ga ik me dan niet eenzaam voelen als single 50 plusser daar vraag ik me af.. Ik wil bijv niet tussen allemaal gezinnen wonen. Het liefst woon ik in gezellig dorp (of evt een leuke buurt in de stad) waar ook aardig wat (single) 50 plussers wonen.. Wie loopt ook tegen dit dilemma aan? En heeft wellicht een goede tip ???
Dank alvast :)
chocoladerozijn wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:24
5.77% gewijzigd
evelien2010 schreef:
03-06-2025 11:05
To ga eens kijken op de website van de knarrenhof. Dat is een landelijk opkomende woonvorm voor actieve en sociale 45+ ers. Het is geen woongroep en ook geen bejaardensoos. Mensen hebben hun eigen huur of koopwoning en krijgen vooraf een gesprek om te kijken of ze passen binnen het concept. Vaak is er een gemeenschappelijke tuin en ruimte voor hobby's, evenementen en gezelligheid. Maar geen verplichtingen.

Je hebt ze door het hele land. Die in mijn buurt is erg populair en zat snel vol. Met een zeer diverse bewonersgroep. Dat zijn echt actieve mensen die bijvoorbeeld nog werken of vrijwilligerswerk doen.

Mijn collega vereenzaamde een beetje in haar prachtige huisje in de stad. Tussen de gezinnen en tweeverdieners. Niemand had ooit tijd. Nu woont ze in zo'n hof en dat bevalt haar heel goed. Ze heeft een eigen huis met eigen voorzieningen. Maar kan ook (vrijblijvend) aansluiten bij activiteiten, zelf iets bedenken. En in haar geval gaat ze nu samen met een buurvrouw iedere zaterdag naar de markt. En werkt maandelijks in de tuin. Ieder kwartaal is er een gezamenlijke maaltijd (zomer bbq, kerstborrel, lente maaltijd etc). Verzorgd door buren die dat leuk vinden. Maar er moet dus niets.

Zo’n knarrenhof spreekt me best aan, vind het iig een mooi en leuk concept. Maar ik voel me er nog een beetje te jong voor ofzo. Net even wat artikelen / foto’s bekeken, ik werd er toch een beetje treurig van op de één of andere manier. . Maar dat komt dus denk ik vooral omdat ik me hier nog niet ‘senior’ genoeg voor voel.. wat me wel aanspreekt is een appartementencomplex waar je makkelijk medebewoners kan ontmoeten, bijv door een gemeenschappelijke (binnen)tuin
Chocoladerozijn schreef:
02-06-2025 22:17
Dat minder 'studentenpubliek' daar verlang ik af en toe eerlijk gezegd ook wel naar.. het wemelt hier van de studenten (ook in de buurt waar ik woon..!)
Ik woonde in Utrecht Oudwijk, wat een ellende, al die (semi)studentenhuizen in de straat. Blij dat ik daar weg ben.

In Utrecht zijn er best veel complexen speciaal voor 50+. Hofjeswoningen is een wachtlijst voor.
There's point in your life, you got to reach and when you do
You know it, and now I'm here.
13th_Star schreef:
03-06-2025 18:06
Ik woonde in Utrecht Oudwijk, wat een ellende, al die (semi)studentenhuizen in de straat. Blij dat ik daar weg ben.

In Utrecht zijn er best veel complexen speciaal voor 50+. Hofjeswoningen is een wachtlijst voor.

Precies dat.. ik woon dus ook in zo’n straat in Utrecht… Je woont nu dus fijner als ik het zo lees ? ;)
Ik lees net ook iets over meergeneratie wooncomplexen. Dat spreekt me ook wel aan (meer dan een knarrenhof denk ik)
Chocoladerozijn schreef:
03-06-2025 19:17
Precies dat.. ik woon dus ook in zo’n straat in Utrecht… Je woont nu dus fijner als ik het zo lees ? ;)
Nou ja, ik woon inmiddels in het buitenland. Maar ook als ik in Utrecht was gebleven, dan was ik (of ik en ex) uiteindelijk verhuisd naar iets buiten Utrecht. Niet Leidsche Rijn, maar in een van de plaatsen die jij noemt.

Voordeel van Wittevrouwen/Oudwijk is dat je de hoofdprijs krijgt voor je huis :-D
evelien2010 schreef:
03-06-2025 12:28
Als je liever op jezelf bent en geen of minimale sociale contacten wilt is zoiets ook niets voor jou. Maar veel mensen willen wel iets meer dan alleen een keer groeten. Met name in steden leven mensen vaak erg op zichzelf en anoniem. En als nieuwkomer kom je niet zomaar met nieuwe mensen in contact. Zeker als je geen kinderen of partner hebt. Vriendschappen zijn al jarenlang gevormd. Ik lees dat to wel sociaal is en graag mensen ontmoet. Dan is dit wellicht een optie.

Ik heb een tijdje op een prachtige locatie in een grote stad gewoond. Nu had ik genoeg externe contacten. Maar mijn buren leefden volledig langs elkaar heen, waren opeens vertrokken of hadden echt genoeg aan hun eigen levens. Totaal geen contact. Dan kan je dus best vereenzamen (wat tegenwoordig een bekend maatschappelijk probleem is).
Ik leef midden in een stad maar toch in een straat waar ik veel contact heb. Maar dat zijn wel vooral de mensen die ook als ik ouder zijn, of niet meer werken. Maar we staan voor elkaar klaar als het nodig is. Ik heb een nieuwe buurvrouw die iets te veel contact zoekt, dat wil ik toch een beetje afhouden.
13th_Star schreef:
03-06-2025 19:54
Nou ja, ik woon inmiddels in het buitenland. Maar ook als ik in Utrecht was gebleven, dan was ik (of ik en ex) uiteindelijk verhuisd naar iets buiten Utrecht. Niet Leidsche Rijn, maar in een van de plaatsen die jij noemt.

Voordeel van Wittevrouwen/Oudwijk is dat je de hoofdprijs krijgt voor je huis :-D
Dat is idd een groot voordeel van een koopwoning hebben in Utrecht, dat je kan cashen als je t.z.t. je huis verkoopt 😁 Ik vind Utrecht op zich een hele leuke en mooie stad. Maar niet echt geschikt als je wat ouder bent. Het is echt een jonge mensen / studentenstad . En Leidsche Rijn oogt ook niet echt gezellig vind ik, al die nieuwbouw.. (en bovendien erg op gezinnen gericht). Omdat ik een paar vrienden heb hier en mijn werk zich hier grotendeels bevindt wil ik wel in de buurt blijven wonen. Ik zoek een plek waar gezelligheid en betrokkenheid aanwezig is. Ik hoef echt de deur niet plat te lopen bij m’n buren of omgekeerd maar wat meer sociaal contact en naar elkaar om kijken lijkt me wel heel fijn. Zeker nu ik niet piepjong meer ben en straks dus weer alleen zal wonen. En ik denk eigenlijk dat je dat eerder in een dorp vind dan in een stad.
Chocoladerozijn schreef:
03-06-2025 20:39
Dat is idd een groot voordeel van een koopwoning hebben in Utrecht, dat je kan cashen als je t.z.t. je huis verkoopt 😁 Ik vind Utrecht op zich een hele leuke en mooie stad. Maar niet echt geschikt als je wat ouder bent. Het is echt een jonge mensen / studentenstad . En Leidsche Rijn oogt ook niet echt gezellig vind ik, al die nieuwbouw.. (en bovendien erg op gezinnen gericht). Omdat ik een paar vrienden heb hier en mijn werk zich hier grotendeels bevindt wil ik wel in de buurt blijven wonen. Ik zoek een plek waar gezelligheid en betrokkenheid aanwezig is. Ik hoef echt de deur niet plat te lopen bij m’n buren of omgekeerd maar wat meer sociaal contact en naar elkaar om kijken lijkt me wel heel fijn. Zeker nu ik niet piepjong meer ben en straks dus weer alleen zal wonen. En ik denk eigenlijk dat je dat eerder in een dorp vind dan in een stad.
Ik ben een keer op bezoek geweest bij iemand die op de A'damsestraatweg woonde. Dat was een woongemeenschap voor 40+, gemeenschappelijke tuin enzo. Er zijn best wel veel van zulke initiatieven, in Zeist heb je flats voor 55+, die zijn niet heel duur maar je betaalt dan een bedrag aan de vereniging (geloof ik).

Zeist is sowieso leuk :heart:
Ik wil even zeggen.. lief dat jullie allemaal zo meedenken !! ❤

@13th Star Zeist is idd leuk !
Het probleem is dat je in een gewone buurt nooit vooraf weet hoe de mensen zijn. Juist op plekken voor 50 of 60+ hebben mensen veel meer tijd. Jongeren richten zich op zichzelf, hun gezin of eigen (jonge) vrienden.

Zomaar in een leuke buurt wonen is een risico. Mensen kunnen ook verhuizen natuurlijk. Ik zou gericht kijken naar woonplekken met een gezamenlijk karakter, screening vooraf voor gelijkgestemden (je wilt sociale en activieve Mensen). En dus niet voor iedereen willekeurig toegankelijk. Bedenk wel dat leuke plekken een wachtlijst hebben en minder verloop.
Chocoladerozijn schreef:
03-06-2025 20:39
Knarrenhofjes duurt vaak lang voordat ze gerealiseerd zijn, soms wel een jaar of 10. Ik heb ons (mijn man en ik) pas ingeschreven, alvast voor over een jaar of 10-15. Het concept spreekt mij heel erg aan. Ik denk ook dat, als je in de toekomst wat meer zorg/hulp nodig hebt, dat er niet zal zijn. Omdat er een grote golf ouderen aan komt en straks heel erg veel mensen hulp nodig hebben, en er te weinig arbeidskrachten zijn om al die hulp en zorg te leveren. Dus ik hoop dat in zo’n knarrenhof de bewoners er samen voor zorgen dat niemand zit te verpieteren achter de geraniums. Ik denk namelijk dat eenzaamheid een groot probleem is.
Heel verstandig Maria. Je kunt niet zomaar ergens terecht. Dit soort woonplekken is erg in trek. En je ziet nu al dat er veel te weinig personeel is in de zorg. Dat zal niet snel toenemen. Dus ook al is to nu nog te jong. Je zit daar niet binnen een jaartje zeg maar.

En mijn ervaring in de stad dat echt omzien naar elkaar minimaal was. Een praatje of elkaar groeten. Daar blijft het bij. Maar verder richten mensen zich op zichzelf. Nu hebben mensen al minimale zorg vanuit de gemeente. Dat zal niet meer worden.
Er wonen overal single 50+. Ik ben een paar jaar geleden in een voor mij totaal onbekende gemeente gaan wonen en ben meteen actief geworden in het verenigingsleven. Verveel me nooit. Singles trekken automatisch makkelijker met singles op, met de gezinnen in mijn omgeving heb ik geen contact.
In mijn straat vind je alle leeftijden, de mensen lopen elkaars deur niet plat maar zijn altijd aanspreekbaar. Iedereen helpt iedereen waar nodig...
Wombat schreef:
03-06-2025 09:09
@Kweepeer ik heb ruim 10 jaar in Zeist gewoond en ik snap niet wat je bedoelt met bejaardenstad. Hoe dat zo? Er is echt geen leegloop van jongeren zoals in krimpregio's of zo. Gewoon alle leeftijden. Ik vond het er prima wonen, maar er zijn natuurlijk veel meer prima plekken.
Ik heb er ook ruim tien jaar gewoond en kom er nog steeds regelmatig, ik zie er gewoon alleen maar bejaarden op straat? Ik moet wel zeggen dat ik alleen op de Slotlaan en een paar straten eromheen kom. Ik weet dat er ook wel wijken zijn waar wel jonge mensen wonen. Maar die zie ik niet op de Slotlaan.
Ik ben vorig jaar in een sociale huurwoning getrokken, appartement met alles gelijkvloers en als kers op de taart, begne grond met een kein tuintje.

Mijn koopwoning verkocht, een nieuwe auto en een campertje gekocht en ik heb de afgelopen tijd al meer van Nederland gezien dan de afgelopen jaren.
Bovendien heb ik nog een leuke pensioenaanvulling over :)
Niet geschoten is altijd mis

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven