Gezondheid alle pijlers

Gehoorbescherming op festival?

04-06-2025 13:43 38 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Recent was ik op een festival, daarna had ik serieus last van mijn oren, waren enorm gevoelig. Ik ben dus op zoek naar gehoorbescherming voor festivals/ feesten maar ik weet niet zo goed waar ik op moet letten.

Ik ga niet enorm vaak naar dit soort evenementen dus helemaal op maat laten maken voor veel geld zie ik niet zo zitten.

Waar hebben jullie goede ervaringen mee?
Ik heb oordopjes, ik geloof Alpine Partyplugs. Kosten 12-15 euro en zijn vaak op festivals te koop.

Ze zijn ongetwijfeld minder goed dan doppen op maat, maar daar is de prijs ook naar. Verder niet al te moeilijk doen: elke dop is beter dan geen dop en een dop die lekker zit en die je inhoudt is beter dan een dop die vervelend zit en die je dus uitdoet.
Ik heb ook iets soortgelijks als Alpine.
ik heb pluggerz music
Coffee is never my cup of tea
Alpine oordoppen.
Gewoon bij de Kruidvag van die oordopjes speciaal voor muziek. Zijn iets van 8 euro en herbruikbaar. Heel tevreden mee.
Alpine Party Plugs of Pluggerz werken prima!

Ikzelf heb tegenwoordig op maat gemaakte dopjes maar daarvoor altijd die van Alpine gehad.
Ik gebruik Loops, geweldig zijn ze!
Ik heb ook Alpine Partyplugs.
Zijn ook niet heel duur dus ik heb meerdere setjes in verschillende tassen zitten, ben al te vaak ze vergeten.
Ik heb jaren alpine partyplugs gebruikt en ik heb nu de Loop Experience plus oordoppen. Ik vind de Loops zelf prettiger.
Loops hier, heb diverse varianten liggen (want autist)
en had vroeger wel op maat gemaakte, maar toen kwam ik driemaal per week bij concerten of festivalletjes.
Alpine party plugs. Gebruik die dingen al jaren nadat ik na een concert thuis kwam met een piep en 2 dagen last had van mijn oren. Bij het eerste concert was het even wennen en had ik het gevoel dat ik niet alles goed mee kreeg qua muziek maar sindsdien ga ik echt niet meer zonder en verbaas me erover hoe weinig mensen om me heen oordopjes dragen. Ze zeggen dat het geluid nu minder hard staat dan vroeger maar ik heb juist het gevoel dat het alleen maar harder staat.

Ik gebruik ze ook als ik naar evenementen ga waar muziek gedraaid wordt en ik had ze afgelopen jaarwisseling ook in bij een vuurwerkshow.
graze wijzigde dit bericht op 04-06-2025 15:56
13.94% gewijzigd
De alpine partyplug go. Echt goud waard. (Wel iets duurder, maar echt een behoorlijk verschil).
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
Flipflop schreef:
04-06-2025 15:06
Ik gebruik Loops, geweldig zijn ze!
ik ook, ik hoor alles, maar heb na afloop niet meer die piep en ruis in mijn oren.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Vroeger had ik ook alpine, nu op maat gemaakte. Dat was de 150 euro meer dan waard.
Nou duidelijk, alpine moet ik hebben:)
Op een festival is gehoorbescherming eigenlijk alleen maar nodig als je vooraan bij het podium staat (is mijn ervaring). In de buitenlucht vermindert de geluidsdruk heel snel als je iets verder van het podium af staat.
mevrouwn schreef:
04-06-2025 16:20
Vroeger had ik ook alpine, nu op maat gemaakte. Dat was de 150 euro meer dan waard.
Merk je duidelijk verschil?
Appletje schreef:
04-06-2025 16:40
Op een festival is gehoorbescherming eigenlijk alleen maar nodig als je vooraan bij het podium staat (is mijn ervaring). In de buitenlucht vermindert de geluidsdruk heel snel als je iets verder van het podium af staat.
Ja meestal is het vooraan het hardst maar vaak staan er ergens halverwege het veld ook nog boxen. En als je met een groep bent en een deel wil wat meer vooraan staan. Ik neem ze altijd gewoon voor de zekerheid mee en soms merk ik niet eens meer dat ik ze in heb.
Ik had pluggerz, maar die zaten niet fijn. Nu loops en die hebben diverse maten en materialen dopjes erbij zitten. Heb nu links een andere maat dan rechts en dat zit zoveel beter :) ik heb de loop experience plus premium.
Man heeft alpine en vind die fijn zitten.
Ginevra schreef:
04-06-2025 13:46
Ik heb oordopjes, ik geloof Alpine Partyplugs. Kosten 12-15 euro en zijn vaak op festivals te koop.
Deze draag ik al jaren en ze werken perfect!
feetje50 schreef:
04-06-2025 15:46
Ik heb jaren alpine partyplugs gebruikt en ik heb nu de Loop Experience plus oordoppen. Ik vind de Loops zelf prettiger.
Wat vind je er fijner aan? Ik heb nu alpine en vind soms dat het een beetje soort “ongelijk” filtert, dat bepaalde toonhoogtes harder binnen komen waardoor muziek net iets anders klinkt (niet ondoenlijk hoor maar vraag me af of het nog idealer kan).
Appletje schreef:
04-06-2025 16:40
En wat wil je nu precies met deze opmerking? Dat het onzin is om je gehoor te beschermen?

Buiten de muziek brengen de gillende/zingende mensen ook nog heel wat decibellen voort. Je gehoor is beschadigd voor je het door hebt.
Ik heb op maat gemaakte. Die laten de hoge tonen goed door waardoor de muziek mooier klinkt. En ze irriteren me minder in m’n oren dan die Alpine party plugs.

Mijn oudste gaat veel naar festivals en die heb ik destijds een paar op maat gemaakte oordoppen geschonken want je hebt zo een gehoorbeschadiging opgelopen.
Maar het is toch eigenlijk belachelijk dat mensen oordoppen in moeten om geen gehoorbeschadiging te krijgen? Waarom kan de muziek niet gewoon wat zachter staan?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven