Wat ga jij nu stemmen?

03-06-2025 09:41 849 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
Marianneke schreef:
04-06-2025 15:01
Dat zijn ook stuk voor stuk prima voorbeelden van zaken die belangrijker zijn en meer impact hebben op iemands persoonlijke leven dan de instroom van asielzoekers. Dus er moet iets worden gedaan aan de woningnood en de zorgkosten. Je bevestigt mijn punt heel mooi.
Nogmaals: Als kiezer bepaal ik zelf wat ik belangrijk vind.

Als er woningnood is, waarom dan überhaupt nieuwe mensen toelaten?

We moeten het vluchtelingenverdrag opzeggen omdat het niet meer van deze tijd is.
Britt32 schreef:
04-06-2025 15:07
Nogmaals: Als kiezer bepaal ik zelf wat ik belangrijk vind.

Als er woningnood is, waarom dan überhaupt nieuwe mensen toelaten?

We moeten het vluchtelingenverdrag opzeggen omdat het niet meer van deze tijd is.

Dan is het handiger om minder arbeidsmigranten toe te laten. Die instroom is groter.

Hoezo is het vluchtelingenverdrag niet meer van deze tijd? Is er geen oorlog meer op de wereld?
Coffee is never my cup of tea
Marianneke schreef:
04-06-2025 15:01
Dat zijn ook stuk voor stuk prima voorbeelden van zaken die belangrijker zijn en meer impact hebben op iemands persoonlijke leven dan de instroom van asielzoekers. Dus er moet iets worden gedaan aan de woningnood en de zorgkosten. Je bevestigt mijn punt heel mooi.
Instroom van asielzoekers leidt tot een bepaald aantal statushouders. Als er 30.000 (volkomen willekeurig getal) statushouders een woning nodig hebben, dan zijn er voor 30.000 Nederlandse inwoners minder woningen beschikbaar. Als jij dan in een veel te klein flatje zit, vind ik het niet vreemd dat deze mensen denken: liefst morgen nog de grenzen dicht (bij wijze van).
En als recht tegenover je koopwoning een azc wordt gebouwd waardoor je woning meteen tienduizenden euro's minder waard wordt, ga je ook protesteren tegen de komst van asielzoekers.
Woningtekort is ook een gevolg van allerlei achterlijke (mijn mening) regeltjes. Een vleermuis, een overbuurman die zijn vrije uitzicht kwijt raakt enz. allemaal zaken die de bouw jaren kunnen vertragen. Heb ik het nog niet over een tekort aan bouwgrond.
Ik weet nog niet op wie ik ga stemmen, ik vind onze kabinet/politiek een grote kindercrèche soms. Jeetje wat zijn dat een stel kleuters bij elkaar en kleuters kunnen nog volwassener met elkaar omgaan.

Ik wil gewoon dat Nederland wat meer in gaat staan voor Nederland en dat Nederland niet altijd met alles het 'braafst jongentje van de klas moet zijn'. Ook dat continue vertroetelen van de maatschappij....schei toch uit! Zo ook met die suikertax....ja een extra verdienst-model voor de de overheid.

Daarnaast moeten ze ook eens hard aan de slag met die toeslagen, het is van de zotte dat mensen niet gaan werken omdat ze zonder werk, meer verdienen d.m.v. toeslagen dan dat ze werken?!! Dus de hardwerkende mens mag overal voor betalen...terwijl van die lekkere bankzitters tussen zitten die prima kunnen werken maar dat simpelweg niet doen. Terwijl er ook mensen weer zijn die echt niet kunnen werken maar moeten werken....omgekeerde wereld vind ik het soms.

Ik vind dat het nieuwe kabinet, moet gaan kijken en moet gaan werken aan urgente zaken. Als ik zie dat ze zich druk maken over het mobiel gebruik van kinderen....waar hebben we het over?? Maak jullie druk over andere zaken zoals de woningnood, asiel toestroom, de zorg die overloopt, de toeslagen ect. ect.

Overigens wil ik niet zeggen dat er géén enkele asielzoeker meer mag komen hé maar ik vind wel dat ze selectiever moeten gaan worden. Mensen die hier niks te zoeken hebben, niks bijdragen, rotzooischoppen en vanuit een veilig land komen, terug. Laat die mensen niet zo lang procederen. Want ze krijgen kinderen, kinderen groeien hierop en moeten uiteindelijk terug...dat vind ik persoonlijk niet kunnen.

En zeker er zijn er genoeg die zich prima gedragen! Ik heb hier een hele aardige man uit Syrië als cliënt gehad, sprak binnen 1 jaar al een aardig woordje NL, werkte maar is nu terug gegaan. Ik ken een vrouw, woont in onze wijk is een NLer, kan prima werken (werkt zwart als poetsvrouw ect.). Mevr. heeft een huis, paard, hond en auto...maar werkt niet in loondienst en leeft op toeslagen...HOE DAN???? Doe ik iets dan zo fout? Kijk dat moeten ze aan gaan pakken en ik hoop serieus dat het toekomstige kabinet dat eens gaat doen.

NLer, buitenlanders die iets kunnen bijdragen maar totaal niks bijdragen, iets laten bijdragen aan de maatschappij en anders heb je pech!
Marianneke schreef:
04-06-2025 15:08
Dan is het handiger om minder arbeidsmigranten toe te laten. Die instroom is groter.

Hoezo is het vluchtelingenverdrag niet meer van deze tijd? Is er geen oorlog meer op de wereld?
Ook de oorlogen zullen er altijd blijven, maar wat helpt het vluchtelingenverdrag bij het oplossen van de woningnood?

Problemen ver weg lijken belangrijker te zijn als de woningproblemen hier in Nederland.

De arbeidsmigratieproblemen zijn veel groter geworden met de uitbreiding van de EU. Het bedrijfsleven heeft hier flink van geprofiteerd en hebben de huisvestingsproblemen afgeschoven op de samenleving.

Ook hier flink ingrijpen. Waar is de arbeidsinspectie in deze?
Wat veel nieuwe forummers ineens. Of nou ja, voor mij nieuw dan. Gezellig hoor!
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
DronkenAardbei schreef:
04-06-2025 15:17
Instroom van asielzoekers leidt tot een bepaald aantal statushouders. Als er 30.000 (volkomen willekeurig getal) statushouders een woning nodig hebben, dan zijn er voor 30.000 Nederlandse inwoners minder woningen beschikbaar. Als jij dan in een veel te klein flatje zit, vind ik het niet vreemd dat deze mensen denken: liefst morgen nog de grenzen dicht (bij wijze van).
En als recht tegenover je koopwoning een azc wordt gebouwd waardoor je woning meteen tienduizenden euro's minder waard wordt, ga je ook protesteren tegen de komst van asielzoekers.
Woningtekort is ook een gevolg van allerlei achterlijke (mijn mening) regeltjes. Een vleermuis, een overbuurman die zijn vrije uitzicht kwijt raakt enz. allemaal zaken die de bouw jaren kunnen vertragen. Heb ik het nog niet over een tekort aan bouwgrond.

Maar als je je verdiept in de feiten leer je dat het anders zit dan je onderbuik zegt.
Slechts 5-10% van de jaarlijks vrijkomende huurwoningen van de woningbouwverenigingen worden toegewezen aan statushouders :https://www.coa.nl/nl/lijst/het-waar-da ... uders-gaan
Asielzoekers vormen geen bedreiging voor de waarde van de woning https://esb.nu/wp-content/uploads/2022/ ... 237548.pdf
Vleermuizen en asielzoekers zijn geen belangrijke oorzaken van het woningtekort in Nederland, wel zaken als een tekort aan bouwvakkers en bouwlocaties https://www.welingelichtekringen.nl/eco ... elmigratie
Coffee is never my cup of tea
Ik ben niet zo altruistisch dat ik mijn stemgedrag bepaal aan de hand van wat het beste is voor de samenleving en daarbij mijn eigen belangen opzij zet.

En zolang ik nog niet zonder moeite de maand door kan komen, kies ik de partij die mijn belangen het beste vertegenwoordigt. De bijkomende zaken zoals migratie, klimaat, stikstof zijn dan ook wel belangrijk, en ik ga niet stemmen op een partij die dit totaal negeert, maar het zijn voor mij wel de bijkomende zaken en niet de hoofdreden. En ik schat zomaar dat de meeste mensen (behalve hier op Viva) er zo in staan. Anders zou een SP of een GL namelijk veel meer zetels behalen.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
ikbenhetzozat schreef:
04-06-2025 12:27
Heb je enig idee hoe groot de instroom op bepaalde momenten is? Je geeft het zelf al aan, het is tijdelijke noodopvang. van daaruit gaan de mensen al snel naar andere locaties. Niet enkel AZC's maar velen verblijven ook in hotels. Hier in de het stadje waar ik momenteel woon zijn twee hotels voor ruim de helft gereserveerd voor asielzoekers. Dit is op meerdere plekken zo. Je moet ook niet vergeten dat Nederland een heel klein en dichtbevolkt land is, we hebben niet tig grote gebouwen om iedereen gelijk een fijne plek te geven. In theorie is het zeker geweldig dat iedereen gelijk een fijne en rustige plaats krijgt om bij te komen, in de praktijk is dit helaas niet haalbaar. Wanneer wij zouden moeten vluchten dan zou dit in andere landen niet anders zijn. Ze kiezen er daarbij ook zelf voor om naar Nederland te komen, ze hadden ook kunnen kiezen voor een land als Duitsland, Frankrijk, Italie en noem maar op. Al die landen hebben zij bewust gepasseerd. Wat een andere poster ook al zei, er zijn genoeg rustige en fijne plekken voor asielzoekers te vinden, velen willen hier niet naartoe en willen richting de grote steden.

Ik ben blij dat jij geen overlast hebt ervaren van het AZC bij jou in de buurt, ik zou willen dat dit overal zo was. Echter is dit gewoon niet zo en ervaren veel steden en dorpen wel degelijk overlast, met name wat betreft het lastig vallen van meisjes en winkeldiefstallen.
tja, als men de boel gewoon netjes zou spreiden en genoeg AZC's zouden bouwen/niet sluiten, zouden er geen hotels gebruikt hoeven te worden en zouden het allemaal kleinschalige AZC's kunnen zijn. Maar dat wil men niet, want dan kan men niet meer over een asielcrisis spreken.

En laten we wel wezen, iedereen wil het beste voor zichzelf en zijn gezin, ook jij dus waarom een ander daarin veroordelen?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Marianneke schreef:
04-06-2025 15:35
Maar als je je verdiept in de feiten leer je dat het anders zit dan je onderbuik zegt.
Slechts 5-10% van de jaarlijks vrijkomende huurwoningen van de woningbouwverenigingen worden toegewezen aan statushouders :https://www.coa.nl/nl/lijst/het-waar-da ... uders-gaan

5%-10% is een enorm percentage. Als je kijkt hoeveel woningen statushouders van de afgelopen 25 jaar al bezet houden.

Het is cumulatief. Dat gaat om vele en vele duizenden. Ook statushouders destijds van 2015 en 2005 houden nog steeds woningen bezet.
Tavistock schreef:
04-06-2025 13:07
Daarom vind ik: een toets voordat je mag stemmen. Niet per se voor 'ikbenhetzozat' , maar in het algemeen. Er is zoveel informatie in omloop die heel écht lijkt (bijvoorbeeld omdat het heel vaak wordt herhaald en het menselijk brein dan gaat denken 'zit vast een kern van waarheid in' ) , maar die niet klopt. Er zou iets van een mechanisme moeten zijn dat je in elk geval de echte informatie hebt, voordat je een stemkeuze maakt. Zodat het veel moeilijker wordt om mensen voor te liegen.

Wederom een onhaalbaar idee natuurlijk, dat dan weer wel......:-(
Wauw, echt, hoe krijg je het verzonnen. Dus een groepje mensen gaat dan bepalen wat de juiste informatie is en alleen als je stemt op basis van die informatie mag je stemmen.
Dubbel
thistle wijzigde dit bericht op 04-06-2025 15:50
Reden: Dubbel
99.02% gewijzigd
Draaideurforummer schreef:
04-06-2025 13:23
Ik probeer altijd wel me te verdiepen in de programma's van partijen die me aanspreken. Niet dat het daardoor altijd makkelijker wordt, ze hebben allemaal wel punten waar ik het niet mee eens ben. Het is gewoon lastig. Momenteel weet ik beter wie en wat ik niet wil, dan op wie ik dan wel wil stemmen :confused:
Voor mij zijn er eigenlijk maar 2 partijen die ik overweeg en sinds twee jaar eigenlijk nog maar één. Ik verdiep me wel in meerdere partijprogramma's, ook van de partijen waar ik niet op zal stemmen. Bij het uitbrengen van een stem verdiep ik mij ook nog in de personen op de lijst. Ik stem meestal niet op de lijsttrekker, tenzij ik er echt niet goed uit kom.
Britt32 schreef:
04-06-2025 15:46
5%-10% is een enorm percentage. Als je kijkt hoeveel woningen statushouders van de afgelopen 25 jaar al bezet houden.

Het is cumulatief. Dat gaat om vele en vele duizenden. Ook statushouders destijds van 2015 en 2005 houden nog steeds woningen bezet.
Bezet houden nog wel. Je maakt er wel wat moois van he?
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
MrsM schreef:
04-06-2025 15:38
Ik ben niet zo altruistisch dat ik mijn stemgedrag bepaal aan de hand van wat het beste is voor de samenleving en daarbij mijn eigen belangen opzij zet.

En zolang ik nog niet zonder moeite de maand door kan komen, kies ik de partij die mijn belangen het beste vertegenwoordigt. De bijkomende zaken zoals migratie, klimaat, stikstof zijn dan ook wel belangrijk, en ik ga niet stemmen op een partij die dit totaal negeert, maar het zijn voor mij wel de bijkomende zaken en niet de hoofdreden. En ik schat zomaar dat de meeste mensen (behalve hier op Viva) er zo in staan. Anders zou een SP of een GL namelijk veel meer zetels behalen.
maar in hoeverre bedreigen de standpunten van de SP jouw bestaan?
Plasticss schreef:
04-06-2025 15:28
Ik weet nog niet op wie ik ga stemmen, ik vind onze kabinet/politiek een grote kindercrèche soms. Jeetje wat zijn dat een stel kleuters bij elkaar en kleuters kunnen nog volwassener met elkaar omgaan.

Ik wil gewoon dat Nederland wat meer in gaat staan voor Nederland en dat Nederland niet altijd met alles het 'braafst jongentje van de klas moet zijn'. Ook dat continue vertroetelen van de maatschappij....schei toch uit! Zo ook met die suikertax....ja een extra verdienst-model voor de de overheid.

Daarnaast moeten ze ook eens hard aan de slag met die toeslagen, het is van de zotte dat mensen niet gaan werken omdat ze zonder werk, meer verdienen d.m.v. toeslagen dan dat ze werken?!! Dus de hardwerkende mens mag overal voor betalen...terwijl van die lekkere bankzitters tussen zitten die prima kunnen werken maar dat simpelweg niet doen. Terwijl er ook mensen weer zijn die echt niet kunnen werken maar moeten werken....omgekeerde wereld vind ik het soms.

Ik vind dat het nieuwe kabinet, moet gaan kijken en moet gaan werken aan urgente zaken. Als ik zie dat ze zich druk maken over het mobiel gebruik van kinderen....waar hebben we het over?? Maak jullie druk over andere zaken zoals de woningnood, asiel toestroom, de zorg die overloopt, de toeslagen ect. ect.

Overigens wil ik niet zeggen dat er géén enkele asielzoeker meer mag komen hé maar ik vind wel dat ze selectiever moeten gaan worden. Mensen die hier niks te zoeken hebben, niks bijdragen, rotzooischoppen en vanuit een veilig land komen, terug. Laat die mensen niet zo lang procederen. Want ze krijgen kinderen, kinderen groeien hierop en moeten uiteindelijk terug...dat vind ik persoonlijk niet kunnen.

En zeker er zijn er genoeg die zich prima gedragen! Ik heb hier een hele aardige man uit Syrië als cliënt gehad, sprak binnen 1 jaar al een aardig woordje NL, werkte maar is nu terug gegaan. Ik ken een vrouw, woont in onze wijk is een NLer, kan prima werken (werkt zwart als poetsvrouw ect.). Mevr. heeft een huis, paard, hond en auto...maar werkt niet in loondienst en leeft op toeslagen...HOE DAN???? Doe ik iets dan zo fout? Kijk dat moeten ze aan gaan pakken en ik hoop serieus dat het toekomstige kabinet dat eens gaat doen.

NLer, buitenlanders die iets kunnen bijdragen maar totaal niks bijdragen, iets laten bijdragen aan de maatschappij en anders heb je pech!
Het duurde nog lang.
Ik weet ook niet goed wat ik lees, mensen uit willen sluiten van de democratie en hun democratisch recht om te kiezen of stemmen op de partijen omdat ze te weinig juiste kennis hebben... of omdat ze te "dom" zijn om de juiste feiten te kennen.

Ik stem rechts (is geen geheim) en daar wordt door velen (algemeen) al over geoordeeld, maaier is nog nooit in mij opgekomen om mensen het recht om te stemmen te ontzeggen.

Neem dan als overheid maatregelen tegen het verspreiden van desinformatie zou ik eerder zeggen.

En misschien moet "links" dan met een beter verhaal komen om meer kiezers te trekken?
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Britt32 schreef:

ach hou toch op met je enorm percentage. Van de 100 woningen gaan er 5 tot 10 naar een statushouder, nou nou, poeh poeh wat een enorm aantal zeg.
Britt32 schreef:

Het is niet zo dat als we asielzoekers wegsturen en de toeslagen afschaffen dat er dan opeens extra geld is. Er zijn dan ook niet miraculeus heel veel woningen extra en mensen gaan niet opeens braaf werken.
Zonder die toeslagen komen nog meer mensen in de schuldsanering en is er grotere armoede. Dat is het wrange. We zien liever arme mensen dan mensen die misschien ten onrechte een toeslag ontvangen.

De woningtekorten komen niet door de statushouders, maar door de woningbouwverenigingen die alle huurwoningen slopen of verkopen.
(want renoveren is te duur)

Wat is duurder: de mensen helpen die het nodig hebben waardoor ze een waardig leven hebben of mensen aan hun lot over laten als ze niet mee kunnen komen. Met verpaupering en gezondheidsproblematiek tot gevolg.
Als onwetendheid schreeuwt, dan zwijgt intelligentie ~ Unknown

(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
thistle schreef:
04-06-2025 15:50
Wauw, echt, hoe krijg je het verzonnen. Dus een groepje mensen gaat dan bepalen wat de juiste informatie is en alleen als je stemt op basis van die informatie mag je stemmen.

Oh oh, het gaat een beetje een eigen leven leiden. Want inderdaad, een groepje mensen die de informatie beheert lijkt me ook zeker niet wenselijk. Ik bedoelde meer een toets met wat er in de verkiezingsprogramma’s staat. Dat je dat in elk geval weet. Ik hoor soms de gekste dingen die men denkt dat in de programma’s staat, terwijl dat dan niet zo is.
MrsM schreef:
04-06-2025 15:57
Ik weet ook niet goed wat ik lees, mensen uit willen sluiten van de democratie en hun democratisch recht om te kiezen of stemmen op de partijen omdat ze te weinig juiste kennis hebben... of omdat ze te "dom" zijn om de juiste feiten te kennen.

Ik stem rechts (is geen geheim) en daar wordt door velen (algemeen) al over geoordeeld, maaier is nog nooit in mij opgekomen om mensen het recht om te stemmen te ontzeggen.

Neem dan als overheid maatregelen tegen het verspreiden van desinformatie zou ik eerder zeggen.

En misschien moet "links" dan met een beter verhaal komen om meer kiezers te trekken?
Hoe moet de overheid dat regelen dan met het world wide web waar iedereen toegang toe heeft? Met spotjes komen?

Overigens met je eens dat het idioot is om mensen eerst een toets af te laten leggen voor ze zouden kunnen gaan stemmen of mensen dom noemen, omdat ze niet op de juiste partij zouden stemmen.
Tavistock schreef:
04-06-2025 15:58
Oh oh, het gaat een beetje een eigen leven leiden. Want inderdaad, een groepje mensen die de informatie beheert lijkt me ook zeker niet wenselijk. Ik bedoelde meer een toets met wat er in de verkiezingsprogramma’s staat. Dat je dat in elk geval weet. Ik hoor soms de gekste dingen die men denkt dat in de programma’s staat, terwijl dat dan niet zo is.
en dan? Dan hebben ze die toets afgelegd en blijkt dat ze geen idee hebben? En dan? Opnieuw naar school of zo voor je mag stemmen?
rosanna08 schreef:
04-06-2025 15:59
Hoe moet de overheid dat regelen dan met het world wide web waar iedereen toegang toe heeft? Met spotjes komen?

Overigens met je eens dat het idioot is om mensen eerst een toets af te laten leggen voor ze zouden kunnen gaan stemmen of mensen dom noemen, omdat ze niet op de juiste partij zouden stemmen.

Zendtijd voor de Politieke Partijen. Dat was echt een ding vroeger.
Als onwetendheid schreeuwt, dan zwijgt intelligentie ~ Unknown

(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
Star⁴ schreef:
04-06-2025 15:56
Het duurde nog lang.
Hoe bedoel je? Het duurde nog lang? Dat iemand met deze reactie kwam?
M3LL0N4 schreef:
04-06-2025 16:01
Zendtijd voor de Politieke Partijen. Dat was echt een ding vroeger.
Daar kijkt bijna niemand meer naar, sterker zeker de jongere generaties kijkt meer naar streamingsdiensten dan naar de NPO. En dan krijg je ook alleen maar het praatje wat een politieke partij wil houden over hun eigen programma.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven