Wat ga jij nu stemmen?
dinsdag 3 juni 2025 om 09:41
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
woensdag 4 juni 2025 om 13:09
Op zich stem je natuurlijk altijd op een persoon. En eigenlijk vooral op het Kamerlid dat je hoopt terug te zien. Wat voor kabinet eruit rolt en hoe een partijprogramma vorm krijgt in de regering is een tweede.Draaideurforummer schreef: ↑04-06-2025 12:37Maar je kiest toch voor een partijprogramma, niet voor een persoon? Als je de lijsttrekker niets vindt, kun je altijd nog een voorkeursstem geven aan iemand anders op de lijst.
Ik denk overigens dat je hier ook hebt gezien hoe dat dan mis kan gaan bij een winst van 37 zetels voor de pvv. Al die mensen (velen) hebben geen idee welke 36 mensen er na Wilders op de lijst stonden maar staan achter Wilders als Kamerlid óf hebben de verkiezingen beschouwd als een soort presidentsverkiezingen waarbij de winnaar premier wordt...
woensdag 4 juni 2025 om 13:10
Wat beweer ik dan allemaal dat feitelijk onjuist is? We staan ineens niet meer bovenaan op die lijst, dat klopt en dat zal anders zijn geworden dan ineens, maar dat is in het verleden echt anders geweest hoor. Als je het een asielzoeker zelf vraagt dan zullen ze je ook haarfijn uitleggen waarom ze naar NL zijn gekomen en niet naar bijvoorbeeld Spanje zijn gegaan.Marianneke schreef: ↑04-06-2025 13:02Ikbenhetzozat je beweert echt heel veel wat feitelijk onjuist is. Het zou helpen als je eerst de feiten wilt checken voordat je dingen roept
woensdag 4 juni 2025 om 13:14
Inderdaad, zo'n toets zou heel goed zijn voor mensen die een keer iets op het nieuws zien, het klakkeloos als waarheid aannemenen dan denken dat dit een continue situatie is. Dat mensen de hele tijd buiten liggen in Ter Apel en dat het allemaal zwaar onmenselijk is de hele tijd. Dat is pas dom namelijk! De medewerkers en vrijwilligers lopen de poten uit hun lijf om alles zo goed mogelijk te doen, accepteren dagelijks gedrag waar de honden geen brood van lusten en dan kom jij even zeggen dat je het allemaal beter weet omdat je een keer gegoogled hebt of het nieuws hebt gezien? Hou toch op. Meld je aan en ga daar een jaar werken. Kijken hoe jouw mening dan is.Tavistock schreef: ↑04-06-2025 13:07Daarom vind ik: een toets voordat je mag stemmen. Niet per se voor 'ikbenhetzozat' , maar in het algemeen. Er is zoveel informatie in omloop die heel écht lijkt (bijvoorbeeld omdat het heel vaak wordt herhaald en het menselijk brein dan gaat denken 'zit vast een kern van waarheid in' ) , maar die niet klopt. Er zou iets van een mechanisme moeten zijn dat je in elk geval de echte informatie hebt, voordat je een stemkeuze maakt. Zodat het veel moeilijker wordt om mensen voor te liegen.
Wederom een onhaalbaar idee natuurlijk, dat dan weer wel......![]()
woensdag 4 juni 2025 om 13:16
Hier in de buurt zit ook een opvang voor mensen uit Oekraïne en volgens mij ook andere asielzoekers. Heb nog nooit gehoord dat mensen daar overlast van hebben. Ja ik hoor op sommige dagen vaker andere talen dan Nederlands als ik aan de wandel ben maar heel eerlijk ik heb meer last van die Nederlanders die van smorgens vroeg tot savonds laat hier op een bankje gaan zitten in het park en zodra ze dronken zijn de hele buurt bij elkaar schreeuwen. En een vriendin had last van arbeidsmigranten die met 10 man in het huis naast haar werden gepropt. Tja 10 man in een kleine eengezinswoning is ook vragen om problemen. Die zaten dus als ze vrij waren met een blik bier in de tuin. Tja wat moeten ze anders, alles staat binnen vast vol met stapelbedden.Danae schreef: ↑04-06-2025 07:39Ik kan me nooit aan de indruk onttrekken dat juist degenen die hier rellen om azc's tegen te houden en de grenzen dicht willen gooien voor asielzoekers, degenen zijn die zich zelf zouden misdragen als ze in een omgekeerde situatie zouden zijn: geweld gebruiken, een uitzonderingspositie voor zichzelf proberen te eisen omdat ze zo fantastisch zijn etc.
En net zoals de zwijgende meerderheid van de asielzoekers die zich prima gedraagt in de nare omstandigheden waar ze in zitten, zou de rest daar de negatieve gevolgen van krijgen.
woensdag 4 juni 2025 om 13:19
Vooral ook onwenselijk toch?Tavistock schreef: ↑04-06-2025 13:07Daarom vind ik: een toets voordat je mag stemmen. Niet per se voor 'ikbenhetzozat' , maar in het algemeen. Er is zoveel informatie in omloop die heel écht lijkt (bijvoorbeeld omdat het heel vaak wordt herhaald en het menselijk brein dan gaat denken 'zit vast een kern van waarheid in' ) , maar die niet klopt. Er zou iets van een mechanisme moeten zijn dat je in elk geval de echte informatie hebt, voordat je een stemkeuze maakt. Zodat het veel moeilijker wordt om mensen voor te liegen.
Wederom een onhaalbaar idee natuurlijk, dat dan weer wel......![]()
Wat er nu aan de hand is: een aantal prutsers die het hoogste woord voeren mogen het eens proberen. Dat is mislukt. En nu gaan we het nogmaals proberen, waarschijnlijk over een andere boeg.
Dat is ook onderdeel van het democratisch proces. Vallen en opstaan en soms mensen met dubieuze standpunten aan de knoppen. Dat een democratisch bestuur altijd makkelijk te realiseren is, is door niemand vooraf beloofd.
woensdag 4 juni 2025 om 13:23
Ik probeer altijd wel me te verdiepen in de programma's van partijen die me aanspreken. Niet dat het daardoor altijd makkelijker wordt, ze hebben allemaal wel punten waar ik het niet mee eens ben. Het is gewoon lastig. Momenteel weet ik beter wie en wat ik niet wil, dan op wie ik dan wel wil stemmenDala schreef: ↑04-06-2025 13:09Op zich stem je natuurlijk altijd op een persoon. En eigenlijk vooral op het Kamerlid dat je hoopt terug te zien. Wat voor kabinet eruit rolt en hoe een partijprogramma vorm krijgt in de regering is een tweede.
Ik denk overigens dat je hier ook hebt gezien hoe dat dan mis kan gaan bij een winst van 37 zetels voor de pvv. Al die mensen (velen) hebben geen idee welke 36 mensen er na Wilders op de lijst stonden maar staan achter Wilders als Kamerlid óf hebben de verkiezingen beschouwd als een soort presidentsverkiezingen waarbij de winnaar premier wordt...

woensdag 4 juni 2025 om 13:40
Nederland heeft nooit boven aan de lijst van landen gestaan waar de meeste asielzoekers naartoe gaan. Je bent zelf niet goed geïnformeerd of je verspreidt moedwillig onwaarheden. Zeg het maar.ikbenhetzozat schreef: ↑04-06-2025 13:10Wat beweer ik dan allemaal dat feitelijk onjuist is? We staan ineens niet meer bovenaan op die lijst, dat klopt en dat zal anders zijn geworden dan ineens, maar dat is in het verleden echt anders geweest hoor. Als je het een asielzoeker zelf vraagt dan zullen ze je ook haarfijn uitleggen waarom ze naar NL zijn gekomen en niet naar bijvoorbeeld Spanje zijn gegaan.
woensdag 4 juni 2025 om 13:42
Wat is er onwenselijk aan het idee dat mensen goed geïnformeerd een keuze maken? Ik bedoel de toets niet als een 'je mag wel/niet stemmen', maar als een check of je inderdaad snapt waar je op stemt. Als betrouwbare bron van informatie.
Er is zó veel desinformatie in omloop, dat ik maar hardop aan het zoeken ben naar een manier waarop je wél betrouwbare informatie kan geven.
woensdag 4 juni 2025 om 13:46
De meeste mensen snappen prima waar ze op stemmen.Tavistock schreef: ↑04-06-2025 13:42Wat is er onwenselijk aan het idee dat mensen goed geïnformeerd een keuze maken? Ik bedoel de toets niet als een 'je mag wel/niet stemmen', maar als een check of je inderdaad snapt waar je op stemt. Als betrouwbare bron van informatie.
Er is zó veel desinformatie in omloop, dat ik maar hardop aan het zoeken ben naar een manier waarop je wél betrouwbare informatie kan geven.
En ik stem links. Gezien de huidige verhoudingen en samenstellingen (rechts en populisme doen het wereldwijd erg goed) ben ik als linkse stemmer vooral de pineut als het gaat om zo'n toets. Want wie moet die toets gaan samenstellen? Wie bepaalt wat betrouwbaar is?
Je moet bij dat soort maatregelen altijd bedenken: kan ik er zelf ook last van krijgen?. Vrijheid is in ieders belang. Ook als dat onbetrouwbare informatie oplevert.
woensdag 4 juni 2025 om 13:56
Had nog geen tijd om de juiste bron erbij te zoeken. Maar dit dus.GriebusDus schreef: ↑04-06-2025 13:40Nederland heeft nooit boven aan de lijst van landen gestaan waar de meeste asielzoekers naartoe gaan. Je bent zelf niet goed geïnformeerd of je verspreidt moedwillig onwaarheden. Zeg het maar.
https://www.vluchtelingenwerk.nl/nl/nie ... gen-europa
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
woensdag 4 juni 2025 om 14:03
ikbenhetzozat schreef: ↑04-06-2025 13:10Wat beweer ik dan allemaal dat feitelijk onjuist is? We staan ineens niet meer bovenaan op die lijst, dat klopt en dat zal anders zijn geworden dan ineens, maar dat is in het verleden echt anders geweest hoor. Als je het een asielzoeker zelf vraagt dan zullen ze je ook haarfijn uitleggen waarom ze naar NL zijn gekomen en niet naar bijvoorbeeld Spanje zijn gegaan.
Niet alleen ik maar ook bijv Charlotta, GriebusDus en Nana en nog anderen hebben een aantal van jouw beweringen tegengesproken met feiten. Bijv over de grootte van de instroom, de voorkeur voor Nederland als asielland, het aandeel gelukszoekers of veiligelanders, de ruimte waar asielzoekers in leven, dat Pvda/GL/Timmermans iedereen wil toelaten, dat ze allemaal een mercedes verwachten, de overlast die wordt ervaren, de nachten dat er buiten geslapen moest worden in Ter Apel, en dan heb ik het nog niet eens over alles wat je mbt klimaat hebt beweerd.
Coffee is never my cup of tea
woensdag 4 juni 2025 om 14:07
Hier heb je natuurlijk gelijk in. Maar het probleem is dat een groep mensen zich toch niet laat overtuigen. Ook al liggen de feiten duidelijk voor hen. Daar verandert een toets niets aan. Dat wordt toch weer geframed als een complot van links. Alleen maar koren op de molen van populisten.Tavistock schreef: ↑04-06-2025 13:42Wat is er onwenselijk aan het idee dat mensen goed geïnformeerd een keuze maken? Ik bedoel de toets niet als een 'je mag wel/niet stemmen', maar als een check of je inderdaad snapt waar je op stemt. Als betrouwbare bron van informatie.
Maar het antwoord heb ik ook niet direct.
woensdag 4 juni 2025 om 14:08
De juiste bron? Omdat vluchtelingenwerk een links imago heeft is het daarom een juiste bron?Lucy schreef: ↑04-06-2025 13:56Had nog geen tijd om de juiste bron erbij te zoeken. Maar dit dus.
https://www.vluchtelingenwerk.nl/nl/nie ... gen-europa
Waarom bijvoorbeeld niet Jan van de Beek als bron?
https://www.ewmagazine.nl/nederland/ach ... ht-87899w/
woensdag 4 juni 2025 om 14:17
ikbenhetzozat schreef: ↑04-06-2025 13:10Wat beweer ik dan allemaal dat feitelijk onjuist is? We staan ineens niet meer bovenaan op die lijst, dat klopt en dat zal anders zijn geworden dan ineens, maar dat is in het verleden echt anders geweest hoor. Als je het een asielzoeker zelf vraagt dan zullen ze je ook haarfijn uitleggen waarom ze naar NL zijn gekomen en niet naar bijvoorbeeld Spanje zijn gegaan.
Hoezo ineens? Die lijst komt uit 2023, dat is 2 jaar geleden en de asielinstroom is dit jaar zelfs nog gedaald. Dat we misschien 10 jaar geleden wel het meest favoriete land waren doet er toch helemaal niet toe?
Je verspreid gewoon desinformatie. En daarnaast vind ik het niet zo gek dat een asielzoeker in Nederland je kan uitleggen waarom hij voor NL heeft gekozen. Je kan diezelfde vraag aan een asielzoeker in een ander land stellen en dan krijg je een ander antwoord.
Weet je wat ik zo zat ben? Populistisch en ongeïnformeerd geroep zoals dat van jou.
woensdag 4 juni 2025 om 14:25
De cijfers van Vluchtelingenwerk komen van COA, IND, CBS, DUO, UNHCR en eurostat.Britt32 schreef: ↑04-06-2025 14:08De juiste bron? Omdat vluchtelingenwerk een links imago heeft is het daarom een juiste bron?
Waarom bijvoorbeeld niet Jan van de Beek als bron?
https://www.ewmagazine.nl/nederland/ach ... ht-87899w/
Aardig nauwkeurig dus
Where is my mind?
woensdag 4 juni 2025 om 14:27
Juist. Die cijfers in twijfel trekken louter omdat het een linkse (?) organisatie zou betreffen, zonder enig ander argument, is vrij bizar.SurferRosa schreef: ↑04-06-2025 14:25De cijfers van Vluchtelingenwerk komen van COA, IND, CBS, DUO, UNHCR en eurostat.
Aardig nauwkeurig dus
woensdag 4 juni 2025 om 14:27
Ik vind het vooral zo vreselijk treurig dat élke politieke discussie uiteindelijk een vluchtelingendiscussie wordt. De verdienste van Wilders en medepopulisten, maar ook zeker de VVD, die ze al jaren in de strijd gooit als het opportuun is (RIP Bolkenstein)
Dat is namelijk maar een fractie van de problemen die we hebben en wordt veel te groot gemaakt en te pas en te onpas als oplossing of oorzaak voor alles genoemd. Terwijl dat absoluut niet zo is. We hebben veel grotere en fundamentelere problemen. Het vluchtelingenprobleem is daar vaak vooral een symptoom van.
Dat is namelijk maar een fractie van de problemen die we hebben en wordt veel te groot gemaakt en te pas en te onpas als oplossing of oorzaak voor alles genoemd. Terwijl dat absoluut niet zo is. We hebben veel grotere en fundamentelere problemen. Het vluchtelingenprobleem is daar vaak vooral een symptoom van.
woensdag 4 juni 2025 om 14:34
MeijTeeks schreef: ↑04-06-2025 14:27Ik vind het vooral zo vreselijk treurig dat élke politieke discussie uiteindelijk een vluchtelingendiscussie wordt. De verdienste van Wilders en medepopulisten, maar ook zeker de VVD, die ze al jaren in de strijd gooit als het opportuun is (RIP Bolkenstein)
Plus dat consequent vergeten wordt dat er nog altijd meer migranten uit de EU ons land binnenkomen dan asielzoekers. Maar daar gaat de hele migratiediscussie dan weer niet over.
Maar inderdaad de stikstofproblematiek en de dreiging uit Rusland zijn grotere problemen voor Nederland (en de EU), daar zou het meer over moeten gaan.
woensdag 4 juni 2025 om 14:38
Dit dus.SurferRosa schreef: ↑04-06-2025 14:25De cijfers van Vluchtelingenwerk komen van COA, IND, CBS, DUO, UNHCR en eurostat.
Aardig nauwkeurig dus
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
woensdag 4 juni 2025 om 14:40
Ik bepaal zelf wat ik als kiezer belangrijk vind.MeijTeeks schreef: ↑04-06-2025 14:27Ik vind het vooral zo vreselijk treurig dat élke politieke discussie uiteindelijk een vluchtelingendiscussie wordt. .................
Dat is namelijk maar een fractie van de problemen die we hebben en wordt veel te groot gemaakt en te pas en te onpas als oplossing of oorzaak voor alles genoemd. ....................
Demografie is "Destiny" en grootschalige migratie is van enorme invloed op de lange termijn.
woensdag 4 juni 2025 om 14:42
Maar hoe vaak wordt er willekeurig geshopt in de cijfers om hun punt te maken?SurferRosa schreef: ↑04-06-2025 14:25De cijfers van Vluchtelingenwerk komen van COA, IND, CBS, DUO, UNHCR en eurostat.
Aardig nauwkeurig dus
Natuurlijk gebruiken ook rechtse "onderzoekers" de cijfers van IND en het CBS en andere instanties om hun punt te maken.
woensdag 4 juni 2025 om 14:46
Hier kwam ineens een asielzoekerscentrum, waar wel wèl overlast van hebben. Maar dat mag je dus niet zeggen?Graze schreef: ↑04-06-2025 13:16Hier in de buurt zit ook een opvang voor mensen uit Oekraïne en volgens mij ook andere asielzoekers. Heb nog nooit gehoord dat mensen daar overlast van hebben. Ja ik hoor op sommige dagen vaker andere talen dan Nederlands als ik aan de wandel ben maar heel eerlijk ik heb meer last van die Nederlanders die van smorgens vroeg tot savonds laat hier op een bankje gaan zitten in het park en zodra ze dronken zijn de hele buurt bij elkaar schreeuwen. En een vriendin had last van arbeidsmigranten die met 10 man in het huis naast haar werden gepropt. Tja 10 man in een kleine eengezinswoning is ook vragen om problemen. Die zaten dus als ze vrij waren met een blik bier in de tuin. Tja wat moeten ze anders, alles staat binnen vast vol met stapelbedden.
Ik ben naar de open dag geweest en was eerlijk gezegd enorm verbaasd dat zelfs op de toiletten plaatjes hingen met hoe je op een toilet moet zitten, en dat je de douche niet als toilet mag gebruiken.
En een bewoonster was enorm boos dat er geen taxi service voor haar kind die naar zwemles mocht was geregeld.(??)
Buiten het azc merkte ik dat ik met mijn hond niet meer in het naastgelegen losloopgebied kon lopen omdat daar vaak groepjes jonge mannen rondhingen die het leuk vonden om naar honden te trappen

Er liep ineens beveiliging in de nabijgelegen supermarkt, en als er een kleding inzamelingsactie was dan zag je grote groepen mensen met tassen vol richting het azc verdwijnen.
Maar wat ik persoonlijk het ergste vind is dat je dus nu (als vrouw) na een relatiebreuk of scheiding gewoon pech hebt en de gemeente ook doodleuk zegt 'ga maar bij je ouders wonen, want je hebt nergens recht op, ook al sta je al jaren ingeschreven bij de woningbouw' terwijl statushouders wel een huis toegewezen krijgen. (En nee, dit is geen vooroordeel, ik ben hier al een tijd mee bezig met maatschappelijk werk, praktijkondersteuner, woningbouwvereniging.. ze zeggen allemaal 'ik mag het niet zeggen, maar als je statushouders was geweest dan..' )
woensdag 4 juni 2025 om 14:50
Jij denkt echt dat mensen die iedere maand ternauwernood (of zelfs niet) rondkomen, of mensen die met 5 man in een tochtig 3-kamerflatje wonen, of mensen die veel meer zorg nodig hebben dan zij krijgen, zich druk maken om stikstofproblematiek of eventuele dreiging uit Rusland?Marianneke schreef: ↑04-06-2025 14:34Plus dat consequent vergeten wordt dat er nog altijd meer migranten uit de EU ons land binnenkomen dan asielzoekers. Maar daar gaat de hele migratiediscussie dan weer niet over.
Maar inderdaad de stikstofproblematiek en de dreiging uit Rusland zijn grotere problemen voor Nederland (en de EU), daar zou het meer over moeten gaan.
woensdag 4 juni 2025 om 14:58
DronkenAardbei schreef: ↑04-06-2025 14:50Jij denkt echt dat mensen die iedere maand ternauwernood (of zelfs niet) rondkomen, of mensen die met 5 man in een tochtig 3-kamerflatje wonen, of mensen die veel meer zorg nodig hebben dan zij krijgen, zich druk maken om stikstofproblematiek of eventuele dreiging uit Rusland?
En heel misschien is dat hele migratieprobleem verhaal wel ontstaan om de aandacht van Rusland af te leiden. Weet jij veel.
Als onwetendheid schreeuwt, dan zwijgt intelligentie ~ Unknown
(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
woensdag 4 juni 2025 om 15:01
DronkenAardbei schreef: ↑04-06-2025 14:50Jij denkt echt dat mensen die iedere maand ternauwernood (of zelfs niet) rondkomen, of mensen die met 5 man in een tochtig 3-kamerflatje wonen, of mensen die veel meer zorg nodig hebben dan zij krijgen, zich druk maken om stikstofproblematiek of eventuele dreiging uit Rusland?
Dat zijn ook stuk voor stuk prima voorbeelden van zaken die belangrijker zijn en meer impact hebben op iemands persoonlijke leven dan de instroom van asielzoekers. Dus er moet iets worden gedaan aan de woningnood en de zorgkosten. Je bevestigt mijn punt heel mooi.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in