Dochter (13) lastiggevallen op schoolreis in buitenland
dinsdag 3 juni 2025 om 21:28
Mijn meisje van net 13 is met haar brugklas een kleine week in Engeland. Ze belt me net volledig overstuur op dat zij en haar vriendin zijn lastiggevallen door een groep Engelse jongens van een jaar of 17. Ze ziet er een stuk ouder uit, haar vriendin ook, en die jongens hebben ze achtervolgd en allemaal ranzige opmerkingen gemaakt, sensueel getint. Ze is bang. Gelukkig is ze nu bij 2 docenten, samen met haar vriendin, en wachten ze op de politie die door de docent is gebeld. Ze is doodsbang voor de politie. En durft dit niet tegen de docenten te zeggen.
En ik zit hier op de bank en kan niks voor haar doen. Ik kan er niet even heen. Wat een rotgevoel.
En ik zit hier op de bank en kan niks voor haar doen. Ik kan er niet even heen. Wat een rotgevoel.
donderdag 5 juni 2025 om 16:37
Precies en ben het helemaal eens hiermee.Renske schreef: ↑05-06-2025 14:29Ja, je kan het framen als 'laten leiden door angst' en veilig als onveilig bestempelen alsof ik een overbezorgde ouder ben. Achteraf had ik dat msschien meer moeten zijn, wie zal het weten, nu heeft mijn kind toch echt zelf angst door het mee te moeten maken (en niet door het 'meekrijgen' van mij).
Iedereen staat vrij hoe zijn of haar kinderen op te voeden.
Ik heb als jong meisje zoveel meegemaakt, inclusief op straat achtervolgd en lastig gevallen worden en aangerand worden in een zwembad. Later tijdens het uitgaan ook aangerand en bijna erger waar ik alleen uit ben gekomen door heel hard terug te vechten.
Ik ben opgegroeid in een grote stad met veel onveiligheid. Ik kreeg alle vrijheid om alleen op straat rond te lopen in de gevaarlijke wijken.
Ik vind mensen dan weer naïef die uitspraken doen als ‘Ik heb toch echt veel ervaring met werken in een grote stad/probleemwijken/etc en ik zie de onveiligheid niet. Je moet niet in angst leven.’
Ga er maar aan staan als je het niet zelf hebt meegemaakt. Het tekent je voor het leven.
Zeker weten dat ik mijn kind anders opvoed, hoe triest ik het ook vind dat dit nu eenmaal nodig is.
vrijdag 6 juni 2025 om 09:34
Ja, ik vind zo'n reactie als die van Meisje85 echt aanmatigend (ik kan ook weer direct op haar reageren maar wilde dit quoten). Alsof mensen vanuit een veilige bubbel alles maar overdreven eng en onveilig vinden ('vooral moeders' ) zonder blijkbaar te zien dat er echte shit gebeurt, dat daar echte mensen slachtoffer van zijn en dat die echte mensen hier misschien ook reageren.Dollycat schreef: ↑05-06-2025 16:37Precies en ben het helemaal eens hiermee.
Iedereen staat vrij hoe zijn of haar kinderen op te voeden.
Ik heb als jong meisje zoveel meegemaakt, inclusief op straat achtervolgd en lastig gevallen worden en aangerand worden in een zwembad. Later tijdens het uitgaan ook aangerand en bijna erger waar ik alleen uit ben gekomen door heel hard terug te vechten.
Ik ben opgegroeid in een grote stad met veel onveiligheid. Ik kreeg alle vrijheid om alleen op straat rond te lopen in de gevaarlijke wijken.
Ik vind mensen dan weer naïef die uitspraken doen als ‘Ik heb toch echt veel ervaring met werken in een grote stad/probleemwijken/etc en ik zie de onveiligheid niet. Je moet niet in angst leven.’
Ga er maar aan staan als je het niet zelf hebt meegemaakt. Het tekent je voor het leven.
Zeker weten dat ik mijn kind anders opvoed, hoe triest ik het ook vind dat dit nu eenmaal nodig is.
In angst leven is inderdaad niet iets wat ik nastreef of doe, neemt niet weg dat enige alertheid geen overbodige luxe is. En dat er wijken zijn die je beter kan mijden, en in een vreemde stad kan het probleem zijn dat je niet weet welke wijken dat zijn. En dan is er heus verschil tussen een of ander slaperig stadje of een van de Parijse banlieues, en mag je vooral hopen dat je kinderen leren in te schatten wat veilig en onveilig is.
En dat een 35+ mevrouw geen oveiligheid ziet wil niets zeggen over hoe de veiligheid voor tieners is. En waarom is een probleemwijk een probleemwijk? Vast niet omdat het er zo gezellig vertoeven is voor de mensen in die wijk. Hiermee plaats je je in de positie van 'de ander' (niet woonachtig in zo'n wijk, niet onveilig voor jouzelf, het is een plek waar je komt om je werk te doen en dan weer terug naar je eigen veilige bubbel).
renske wijzigde dit bericht op 06-06-2025 09:40
4.84% gewijzigd
vrijdag 6 juni 2025 om 09:39
Het is een constante afweging, waarbij je de uitkomst niet kunt voorspellen. Dat maakt het onzeker. Omdat het om je kinderen gaat, is het risico eigenlijk altijd te hoog.
Gisteravond fietste mijn dochter (bovenbouw VO) alleen 3 kilometer om negen uur 's avonds. Onverantwoord? Of een gepast risico? Vanochtend fietste mijn jongste (onderbouw VO) alleen naar school. Kan dat? Kan dat niet?
Wat ik bedoel: ik kan nooit 100% zeker weten dat ze veilig zijn. Ik kan de risico's zo laag mogelijk houden. Ik hoef niets te vinden van de keuzes van andere mensen.
Gisteravond fietste mijn dochter (bovenbouw VO) alleen 3 kilometer om negen uur 's avonds. Onverantwoord? Of een gepast risico? Vanochtend fietste mijn jongste (onderbouw VO) alleen naar school. Kan dat? Kan dat niet?
Wat ik bedoel: ik kan nooit 100% zeker weten dat ze veilig zijn. Ik kan de risico's zo laag mogelijk houden. Ik hoef niets te vinden van de keuzes van andere mensen.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
vrijdag 6 juni 2025 om 09:39
Het is nu met een sisser afgelopen. Maar als de politie was gekomen, was het wel goed geweest om de docenten in te lichten over haar dochters (bizarre) angst.
vrijdag 6 juni 2025 om 09:42
vrijdag 6 juni 2025 om 09:44
Wat ontzettend onhandig van ze.Lente19251003- schreef: ↑06-06-2025 09:42Nu ik het hele verhaal heb gehoord was de angst vooral veroorzaakt door de docenten die zelf redelijk paniekerig waren en blijkbaar meerdere keren hadden gewaarschuwd voor de ‘hele agressieve Engelse politie’. Lekker handig met 90 pubers van 12/13 jaar oud.
Ik zou zeker nog even contact met school hebben ook over dit incident. Ook dat je er niks over gehoord hebt van de betreffende docent(en).
vrijdag 6 juni 2025 om 10:01
Lente19251003- schreef: ↑06-06-2025 09:42Nu ik het hele verhaal heb gehoord was de angst vooral veroorzaakt door de docenten die zelf redelijk paniekerig waren en blijkbaar meerdere keren hadden gewaarschuwd voor de ‘hele agressieve Engelse politie’. Lekker handig met 90 pubers van 12/13 jaar oud.
Komt op mij over dat docenten vooral geen zin hadden in gedoe.
Kwalijk hoor!
vrijdag 6 juni 2025 om 10:28
Ik denk eigenlijk dat de docenten daarbij op hele andere situaties doelen: bv. dat tieners de bobbies een beetje uitdagen zoals hun hoofddeksel proberen te pakken of opmerkingen maken over bommen en ze dan niet zo vriendelijk reageren, wat waarschijnlijk op eerdere schoolreisjes is gebeurd. Ook weer niet gek dat andere tieners dat anders interpreteren en er bang van worden.
vrijdag 6 juni 2025 om 11:16
Precies. Bij de voorlichting van de excursie van een van mijn kinderen werd precies hetzelfde gezegd, maar dan met het oog op de tolerantie ten opzichte van klierderig gedrag en stiekem drankgebruik van de politie in land X. Het kan op zich geen kwaad leerlingen uit te leggen dat Nederlandse politie zo ongeveer de kalmste politie van de wereld is, het is alleen spijtig dat een leerling die slachtoffer van fout gedrag geworden is, denkt dat zij dan ook bang voor de politie moet zijn.Danae schreef: ↑06-06-2025 10:28Ik denk eigenlijk dat de docenten daarbij op hele andere situaties doelen: bv. dat tieners de bobbies een beetje uitdagen zoals hun hoofddeksel proberen te pakken of opmerkingen maken over bommen en ze dan niet zo vriendelijk reageren, wat waarschijnlijk op eerdere schoolreisjes is gebeurd. Ook weer niet gek dat andere tieners dat anders interpreteren en er bang van worden.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
vrijdag 6 juni 2025 om 12:45
Een vriend van ons gaat vaak ' s avonds nog even wandelen. Als er een vrouw alleen voor hem loopt dan steekt hij vaak even over, omdat hij niet wil dat ze zich onveilig voelt ( waarom loopt die kerel achter me?)Nana_Mouskouri schreef: ↑05-06-2025 13:05Mijn man fietst vaak en ook langere afstanden. Hij fietste laatst achter een jonge vrouw aan, die hem net iets te zacht fietste. Dus hij wilde haar inhalen, maar zij fietste toen harder. Ineens begon hem te dagen dat ze hem misschien eng vond, maar ja, wat doe je dan? Heel hard roepen "ik ben geen enge man hoor!" is ook niet echt een goed idee. Uiteindelijk kwam hij compleet afgepeigerd thuis.
En dat is een grappig verhaal, maar dat het meisje bang was (donker, fietspad ergens in het veld, grote man op een fiets) is natuurlijk niet zo vreemd. En toch is het naar.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in