Vakantie met kleuters: hoe zelf ook relaxt terugkomen?

06-06-2025 15:21 334 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is weer bijna zomervakantie, zelf gaan we 3,5 week weg. De kinderen zijn net 4 en 6, de vakantie is al relaxter dan 2 jaar geleden, maar ik ben op zoek naar tips zodat ik zelf ook uitgerust terugkom.

Inmiddels heb in de gewoonte dat ik in de week er na nog 3 dagen alleen wegga om echt even op te laden na de gezinsvakantie, maar daar wil vanaf.

Eigenlijk heb ik op vakantie alleen echt rust als ik ben wielrennen en dan hoef ik even niks . De rest van de vakantie ben ik toch bezig met regelen of de kinderen spreken mij toch continu aan en ‘s avonds probeer ik nog gezellig te doen tegen man na 9 uur, terwijl ik gewoon echt moe want de ochtenden op vakantie zijn (helaas) 90% voor mij vanaf 6 uur.

Man kan gerust een boek lezen als de kinderen spelen, maar dat is voor mij niet mogelijk, want de kinderen willen wat laten zien/drinken of spelen.
Wielrenster87 schreef:
06-06-2025 17:42
Mijn oudste wel inderdaad, maar mijn jongste die loop zo de safaritent uit en richting het zwembad (dat is wel omheind, maar ja die krijgt best veel open dat ik het risico niet aandurf) en ze heeft nog geen zwemdiploma.

Dan gauw omboeken naar een accomodatie zonder zwembad.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Ik snap niet waarom je van je mini vakantie na de gezinsvakantie af zou willen? Lijkt me heerlijk en een goede tip voor andere moeders.
Lady*Voldemort schreef:
06-06-2025 17:49
Dan gauw omboeken naar een accomodatie zonder zwembad.

Heel goede tip. Zodra kinderen het zwembad zien, of horen, of ruiken zullen ze er steeds om vragen. Makkelijker vond ik om een paar keer elders te gaan zwemmen. Dan is zwemmen een uitstapje en niet iets wat de hele dag door een mogelijkheid is.
Gewoon lekker thuisblijven.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Er is al veel nuttigs gezegd maar ik ga op vakantie ook echt nog veel meer dan thuis gewoon “met de flow”. Dus lekker rustig ontbijten, kind lekker laten spelen naar de caravan, of bij het poedelbad. En dan overal ernaast met een boek. Je meot geen literatuur meenemen, maar iets simpels lees ik wel weg met een half oog op kind. Nou heb ik er maar eentje, dus dat scheelt vast. En daarnaast misschien een niet populaire tip, maar de ipad is ook mijn vriend op vakantie. Ze speelt zoo veel buiten dat ik dan een beetje meer schermtijd ook wel prima vind. Heb ik zelf ook nog vakantie. In de avond lekker samen nog een borreltje doen en een kaartspelletje oid en dan gaan we meestal ook niet te laat naar bed. Ik vind t heerlijk. Wel anders dan zonder kind uiteraard, maar als je daar naar terug verlangt qua rust dan kom je altijd bedrogen uit.
Solomio schreef:
06-06-2025 18:04
Gewoon lekker thuisblijven.
Precies dit!

Ik haat het om op vakantie te gaan en dan heb ik pubers (12 en 16).
Het geeft mij zoveel stress om naar zo'n rot huisje te gaan.
Mijn jongste en ik hebben ASS, dat helpt ook niet.

Ergens met vliegtuig heen en weten dat er geen weg terug is tussen door, zou ik beter trekken.
Gewoon 3/4 koffers in pakken en klaar
Frankly my dear, I don"t give a damn
Je gaat drie dagen, na de vakantie, alleen weg. Doet je man dit ook?
ZomerVlinder schreef:
06-06-2025 18:29
Je gaat drie dagen, na de vakantie, alleen weg. Doet je man dit ook?
Nee, die gaat later in het jaar met vrienden in het Weekend. 3 doordeweekse dagen is het minst belastend voor hem en de kinderen ;) dan zitten toch op de BSO.
Wielrenster87 schreef:
06-06-2025 18:31
Nee, die gaat later in het jaar met vrienden in het Weekend. 3 doordeweekse dagen is het minst belastend voor hem en de kinderen ;) dan zitten toch op de BSO.
Ik heb je post even verbeterd.
(Herman Finkers)
Wielrenster87 schreef:
06-06-2025 18:31

Waarom houd jij je man zo graag uit de wind?
-Rosings- schreef:
06-06-2025 17:37
De kinderen om 22.00 uur afgemat in bed doen (pa kan mooi de avonden doen) en hopen dat ze uitslapen.
Goede grap…..effect is dat ze op 5 uur of half 6 wakker worden en totaal niet te genieten zijn na zo’n avond. Maar het werkt bij de jongste, alleen niet bij de oudste.
Maar met man praten is nog steeds geen optie?
(Herman Finkers)
Speculaastaart schreef:
06-06-2025 18:37
Waarom houd jij je man zo graag uit de wind?
Dat doe ik niet voor man, maar dat ik zo min mogelijk tijd met de kinderen mis.

Ondanks dat ik niet uitgerust thuis kom vind ik het enorm leuk lang met ze weg te gaan. Ik mis de lange verre reizen van voor de leerplicht, maar dat is helaas onbetaalbaar in het hoogseizoen.

Maar het zou nog leuker zijn als ik iedere dag 1 of 2 uur voor mezelf heb naast de tijd ‘s avonds (dus na half 9) omdat vaak maar 1 of 1,5 uur. Het scheelt ook dat de bestemmingen nu minder spannend zijn en ik daardoor minder energie krijg door de vakantie zelf.
Ik denk dat het begint bij betere afspraken en zelf meer loslaten.

Wij kiezen ook kleinschalige campings met huisjes of safaritenten. Dan kunnen de kinderen zelf spelen met andere kinderen en kunnen wij ook even relaxen. Ze zijn 5 en 7 en merk dat vorige zomer voor ons het ook ontspannen was voor het eerst.

Ik vind het niet erg om met de kinderen rond half 8 wakker te worden. Slaap schaap gaat mee en na half 7 mogen ze boekje in bed lezen maar niet uit bed. Daarna maak ik een broodje en ga zelf met koffie weer op bed lezen oid. Mijn vriend legt ze meestal in de avond op bed omdat ik daar minder geduld voor heb.

Meestal in de middag uur rusten met voor de oudste boekje en soms tablet, jongste valt meestal in slaap omdat ze de hele dag in touw zijn en laat gaan slapen. Dit geeft ook voor ons weer even een rustmoment.

Wat ik wil laten zien is dat er zeker genoeg mag op vakantie maar sommige dingen zijn net als thuis. Verder maken we vaak afspraken wie even ‘verantwoordelijk’ is, ik kan anders ook niet ontspannen of me echt ergens anders op focussen.
Wielrenster87 schreef:
06-06-2025 18:45

Ondanks dat ik niet uitgerust thuis kom vind ik het enorm leuk lang met ze weg te gaan. Ik mis de lange verre reizen van voor de leerplicht, maar dat is helaas onbetaalbaar in het hoogseizoen.

Maar het zou nog leuker zijn als ik iedere dag 1 of 2 uur voor mezelf heb naast de tijd ‘s avonds (dus na half 9) omdat vaak maar 1 of 1,5 uur. Het scheelt ook dat de bestemmingen nu minder spannend zijn en ik daardoor minder energie krijg door de vakantie zelf.
Je bent hier nu echt aan het kontdraaien hoor.
Sjaantje37 schreef:
06-06-2025 18:47
Je bent hier nu echt aan het kontdraaien hoor.
Draaikonten :mrgreen:
Wielrenster87 schreef:

Ik zou die kinderen volgend jaar of over 2 jaar gewoon meeslepen voor een rondreis van 3 weken Thaïland of Mexico :-).
Uiteraard op een verantwoordde en iets meer geplande manier dan wat je waarschijnlijk vroeger met zijn 2 deed.

Maar je hoeft niet persé eeuwig gebonden te zijn aan 3 weken kamperen in Frankrijk.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Hou er rekening mee dat vakantie met kleine kids gewoon niet relaxed is.
Ik ben pas weer relaxed als de vakantie voorbij is en de hele boel weer op school / kdv zit.
Dan pak ik mijn extra ontspan momentjes wel.

En tuurlijk ook wel tussendoor in de vakantie hoor. Maar ook hier ben ik degene die ze altijd roepen. En ik snap het ook wel. Door het werk van mijn partner is dat zo gegroeid. En zijn de kids het zo gewend. Dus als partner ineens vakantie heeft wordt er nog steeds ‘mama’ geroepen. Ik spoor kids en hun vader dan wel aan hoor, maar het is ook een stukje gewoonte.

Verder zou ik zorgen dat je leuke uitjes voor hun leeftijd doet. Dan vermaken ze zich een stuk beter (=ontspanning voor jou) dan wanneer ze mee moeten naar een uitje wat voor hen niet leuk is.

In het uiterste geval kan je met een ‘stoorketting’ werken. Hebben ze bij kind in de klas ook. Is gewoon een Hawaï slinger, maar als juf die om heeft mag je juf niet roepen, en moet je even zorgen dat je je zelf vermaakt. Zoiets kan je thuis ook prima doen natuurlijk.
Maar het is ook in het belang van de kinderen dat jij zo nu en dan eens bijtankt lijkt me. Van 6 uur ‘s ochtends aanstaan tot ‘s avonds laat waarbij alles op jou aankomt is natuurlijk daar niet heel bevorderlijk voor. In een ander topic lees ik dat je daarvoor ook nog weleens sport.
Met zo’n man zou ik niet eens overleggen. Gewoon als een mededeling. Morgenochtend blijf ik liggen, kinderen aankleden en ontbijt maken is voor jou.
Ik heb ook het idee dat hij uit zichzelf niet eens wat dingen oppakt, dat hij bedenkt dat het voor jou ook weleens lekker zou zijn om uit te slapen. Of als hij ziet dat kinderen weer naar jou gaan dat hij het overneemt uit zichzelf.
Die camping met dat zwembad zou ik omboeken. Dan heb je echt geen rust, constant stress waar je kind is.
Wielrenster87 schreef:

In je eentje een lange verre reis ondernemen is zeker geen optie?
(Herman Finkers)
Wielrenster87 schreef:

Hou je jezelf hier niet een beetje voor de gek? Je opent dit topic omdat je meer tijd voor jezelf wil maar zegt nu dat je zo veel mogelijk tijd met je kids wil doorbrengen? Sja, dat kan niet allebei. Of ja, dat kan wel, maar dan moet je man dus meer verantwoordelijkheid nemen.

Of je brengt je kids naar de kidsclub.
Je vraagt om tips, maar alles sla je in de wind. Je man houdt je juist uit de wind. Sorry hoor, maar zo werkt niks natuurlijk. En nu zeg je dat je zoveel mogelijk van je kinderen wilt genieten.
Veel plezier op vakantie.
Je hebt nog niet 1x gereageerd op de vraag of praten met je man ook een optie is.
piepp schreef:
06-06-2025 18:52

In het uiterste geval kan je met een ‘stoorketting’ werken. Hebben ze bij kind in de klas ook. Is gewoon een Hawaï slinger, maar als juf die om heeft mag je juf niet roepen, en moet je even zorgen dat je je zelf vermaakt. Zoiets kan je thuis ook prima doen natuurlijk.
Hee, die juf schrijft ook in dit topic.
Ik ga een hawaiiketting kopen.
Of misschien dat een pet ook wel werkt....

Voordeel van de ketting is dat man die niet zal dragen haha.
Lorem Ipsum

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven