Vakantie met kleuters: hoe zelf ook relaxt terugkomen?
vrijdag 6 juni 2025 om 15:21
Het is weer bijna zomervakantie, zelf gaan we 3,5 week weg. De kinderen zijn net 4 en 6, de vakantie is al relaxter dan 2 jaar geleden, maar ik ben op zoek naar tips zodat ik zelf ook uitgerust terugkom.
Inmiddels heb in de gewoonte dat ik in de week er na nog 3 dagen alleen wegga om echt even op te laden na de gezinsvakantie, maar daar wil vanaf.
Eigenlijk heb ik op vakantie alleen echt rust als ik ben wielrennen en dan hoef ik even niks . De rest van de vakantie ben ik toch bezig met regelen of de kinderen spreken mij toch continu aan en ‘s avonds probeer ik nog gezellig te doen tegen man na 9 uur, terwijl ik gewoon echt moe want de ochtenden op vakantie zijn (helaas) 90% voor mij vanaf 6 uur.
Man kan gerust een boek lezen als de kinderen spelen, maar dat is voor mij niet mogelijk, want de kinderen willen wat laten zien/drinken of spelen.
Inmiddels heb in de gewoonte dat ik in de week er na nog 3 dagen alleen wegga om echt even op te laden na de gezinsvakantie, maar daar wil vanaf.
Eigenlijk heb ik op vakantie alleen echt rust als ik ben wielrennen en dan hoef ik even niks . De rest van de vakantie ben ik toch bezig met regelen of de kinderen spreken mij toch continu aan en ‘s avonds probeer ik nog gezellig te doen tegen man na 9 uur, terwijl ik gewoon echt moe want de ochtenden op vakantie zijn (helaas) 90% voor mij vanaf 6 uur.
Man kan gerust een boek lezen als de kinderen spelen, maar dat is voor mij niet mogelijk, want de kinderen willen wat laten zien/drinken of spelen.
vrijdag 6 juni 2025 om 19:37
Ik denk dat je de enige bent die het verschil kan maken. Jij accepteert deze dingen van hem en zo hou je het in stand.
Ik zou duidelijke afspraken met hem maken over de verdeling van taken in de vakantie. Op de beurt opstaan bijvoorbeeld. Hij kan ook even alleen met ze naar de speeltuin of het zwembad zodat jij een boek kan lezen. Of bij het zwembad om de beurt er even uit om een boek te lezen of lekker te zonnen.
Ik zou duidelijke afspraken met hem maken over de verdeling van taken in de vakantie. Op de beurt opstaan bijvoorbeeld. Hij kan ook even alleen met ze naar de speeltuin of het zwembad zodat jij een boek kan lezen. Of bij het zwembad om de beurt er even uit om een boek te lezen of lekker te zonnen.
vrijdag 6 juni 2025 om 19:39
En dan dus zonder dat jij een dagprogramma maakt waarin jij jezelf een uurtje vrij geeft en je man dat uurtje aan het werk zet, maar dat hij gewoon mee doet en je er samen voor staat in plaats van dat je hem klusjes moet geven.Nanouk schreef: ↑06-06-2025 19:37Ik denk dat je de enige bent die het verschil kan maken. Jij accepteert deze dingen van hem en zo hou je het in stand.
vrijdag 6 juni 2025 om 19:39
Kantoorbaqn dichtbij huis en veel thuiswerken, hoeft pas rond 845 deur uit als hij niet hoeft brengen naar de basisschool. Als in thuis ben wordt ie om 715 uit zijn bed gehaald
Man is een nachtmens en dit is deels zo gegroeid in de periode dat jongste heel slecht sliep, man deed alles tot 4 uur, ik erna. Maar ja jongste slaapt al een jaar weer goed, maar dit is nog niet echt getrokken.
vrijdag 6 juni 2025 om 19:41
Oh en dit ja! Wij gaan een deel alleen als gezin en laatste deel van de vakantie komen mijn schoonouders ook (in een eigen caravan). Heel gezellig en super bijkomstigheid is dat wij ook af en toe nog eens met zn tweeën een avondje uit eten kunnen omdat zij aanbieden om dan op te passen.Yella78 schreef: ↑06-06-2025 19:34Ik heb het topic niet gelezen dus misschien al genoemd, maar dit is wat wij deden toen de kinderen jonger waren. Ik heb een heel lieve schoonmoeder en zij ging meestal met ons mee op vakantie, de hele vakantie of een gedeelte. Zij vond dat heerlijk, de kinderen ook en wij ook. We konden de taken heel goed onder ons drieën verdelen en zo had ieder voor zich ook eens privacy en eigen tijd. En mijn man en ik konden ook een keer met ons tweeën uit eten. De eerste keer dat we dit zo deden waren de kinderen respectievelijk ruim 1,5 jaar en een paar maanden oud en dat zijn we vele jaren blijven doen, tot mijn schoonmoeders gezondheid het niet meer toeliet. Ik vond dat vele, vele malen relaxter en daardoor ook veel gezelliger dan wanneer je 'maar' met z'n tweeën bent met twee jonge kinderen.
We zijn ook weleens op dezelfde camping geweest als waar goede vrienden een seizoensplek hadden met hun drie kinderen. Dat leek me ook leuk, een beetje elkaars kinderen in de gaten houden die constant samen zouden spelen, en daardoor een relaxter gebeuren. Dat viel tegen, onze vrienden en hun kinderen hadden een heel ander ritme dan wij. De kinderen moesten 's middags slapen en 's avonds op een tijdstip naar bed waarop wij gingen eten. Dat was geen succes, temeer daar mijn man er maar een paar dagen bij kon zijn en het flutweer was, maar dit terzijde.
Kortom: met kleine kinderen op vakantie is wat mij betreft alles behalve relaxt als je er alleen of met tweeën voor staat. Dus als je dat op een of andere manier kunt aanvullen, bijvoorbeeld met een lieve schoonouder of misschien zelfs nanny, doen!
vrijdag 6 juni 2025 om 19:41
Ik vind het echt onvoorstelbaar op een schooldag dat mijn partner ‘s morgens om 7.30 uur in zijn bed ligt terwijl ik aan het sporten ben. En dat ik vervolgens thuis gehaast iedereen op tijd klaar moet maken voor school. Wat zijn dat voor rare fratsen? Waarom ben jij hier oké mee?
Vakanties met jonge kinderen zijn doorgaans gewoon niet zo rustig. Je verplaatst eigenlijk alles van thuis naar een andere locatie. Ik vind het pas sinds een paar jaar wat relaxter worden. Eigenlijk vanaf het moment dat ze beiden het zwem abc diploma gehaald hadden. En dan letten wij nog steeds op bij het zwembad en aan het strand. We spreken met elkaar af wie er op ‘wacht’ zit. Dan kan de ander een boek lezen ofzo.
Vakanties met jonge kinderen zijn doorgaans gewoon niet zo rustig. Je verplaatst eigenlijk alles van thuis naar een andere locatie. Ik vind het pas sinds een paar jaar wat relaxter worden. Eigenlijk vanaf het moment dat ze beiden het zwem abc diploma gehaald hadden. En dan letten wij nog steeds op bij het zwembad en aan het strand. We spreken met elkaar af wie er op ‘wacht’ zit. Dan kan de ander een boek lezen ofzo.
vrijdag 6 juni 2025 om 19:42
Wielrenster87 schreef: ↑06-06-2025 19:39Kantoorbaqn dichtbij huis en veel thuiswerken, hoeft pas rond 845 deur uit als hij niet hoeft brengen naar de basisschool. Als in thuis ben wordt ie om 715 uit zijn bed gehaald.
Man is een nachtmens en dit is deels zo gegroeid in de periode dat jongste heel slecht sliep, man deed alles tot 4 uur, ik erna. Maar ja jongste slaapt al een jaar weer goed, maar dit is nog niet echt getrokken.
Zolang jij je blijft gedragen als zijn moeder, heeft hij de kans zich te gedragen als een kind.
Hij kan een wekker kopen, zelf dat ding instellen en zelf wakker worden en opstaan.
vrijdag 6 juni 2025 om 19:43
Dat is fijn zeg!!!Bbubbels schreef: ↑06-06-2025 19:41Oh en dit ja! Wij gaan een deel alleen als gezin en laatste deel van de vakantie komen mijn schoonouders ook (in een eigen caravan). Heel gezellig en super bijkomstigheid is dat wij ook af en toe nog eens met zn tweeën een avondje uit eten kunnen omdat zij aanbieden om dan op te passen.

vrijdag 6 juni 2025 om 19:44
Kan ie dat zelf niet dan? Heeft ie geen telefoon met wekkerfunctie? Echt wat een armoedig gedoe zeg.Wielrenster87 schreef: ↑06-06-2025 19:39Kantoorbaqn dichtbij huis en veel thuiswerken, hoeft pas rond 845 deur uit als hij niet hoeft brengen naar de basisschool. Als in thuis ben wordt ie om 715 uit zijn bed gehaald.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
vrijdag 6 juni 2025 om 19:44
Je hoeft voor ons niet te veranderen he.Wielrenster87 schreef: ↑06-06-2025 19:39Kantoorbaqn dichtbij huis en veel thuiswerken, hoeft pas rond 845 deur uit als hij niet hoeft brengen naar de basisschool. Als in thuis ben wordt ie om 715 uit zijn bed gehaald.
Je man vindt dit een leuk leven.
Als jij dat ook vindt ga je lekker zo door.
vrijdag 6 juni 2025 om 19:46
Je man zit toch niet te gamen 'nachts hoop ik? Enige voorbeeld dat ik uit nabije omgeving ken is van een moeder die ook alles in haar eentje deed met drie kinderen en haar man nooit uit zijn bed kreeg. Die zat soms doodleuk tot 4.00 te gamen.Wielrenster87 schreef: ↑06-06-2025 19:39Kantoorbaqn dichtbij huis en veel thuiswerken, hoeft pas rond 845 deur uit als hij niet hoeft brengen naar de basisschool. Als in thuis ben wordt ie om 715 uit zijn bed gehaald.
Ik ga ook later naar bed dan mijn partner maar ben ook altijd eerder op.
vrijdag 6 juni 2025 om 19:46
vrijdag 6 juni 2025 om 19:47
Oh ja wij zijn ook wel vaak met opa en oma weggeweest, of tijdens de vakantie kwamen er vrienden met kinderen of familie met kinderen van dezelfde leeftijd een paar dagen mee, harstikke leuk. Vroeger gingen wij ook met meerdere gezinnen samen op vakantie, hadden de ouders om de beurt een beetje rust en wij vonden het fantastischYella78 schreef: ↑06-06-2025 19:34Ik heb het topic niet gelezen dus misschien al genoemd, maar dit is wat wij deden toen de kinderen jonger waren. Ik heb een heel lieve schoonmoeder en zij ging meestal met ons mee op vakantie, de hele vakantie of een gedeelte. Zij vond dat heerlijk, de kinderen ook en wij ook. We konden de taken heel goed onder ons drieën verdelen en zo had ieder voor zich ook eens privacy en eigen tijd. En mijn man en ik konden ook een keer met ons tweeën uit eten. De eerste keer dat we dit zo deden waren de kinderen respectievelijk ruim 1,5 jaar en een paar maanden oud en dat zijn we vele jaren blijven doen, tot mijn schoonmoeders gezondheid het niet meer toeliet. Ik vond dat vele, vele malen relaxter en daardoor ook veel gezelliger dan wanneer je 'maar' met z'n tweeën bent met twee jonge kinderen.
We zijn ook weleens op dezelfde camping geweest als waar goede vrienden een seizoensplek hadden met hun drie kinderen. Dat leek me ook leuk, een beetje elkaars kinderen in de gaten houden die constant samen zouden spelen, en daardoor een relaxter gebeuren. Dat viel tegen, onze vrienden en hun kinderen hadden een heel ander ritme dan wij. De kinderen moesten 's middags slapen en 's avonds op een tijdstip naar bed waarop wij gingen eten. Dat was geen succes, temeer daar mijn man er maar een paar dagen bij kon zijn en het flutweer was, maar dit terzijde.
Kortom: met kleine kinderen op vakantie is wat mij betreft alles behalve relaxt als je er alleen of met tweeën voor staat. Dus als je dat op een of andere manier kunt aanvullen, bijvoorbeeld met een lieve schoonouder of misschien zelfs nanny, doen!
vrijdag 6 juni 2025 om 19:50
Dat je hierom kunt lachen. Wat een afknapper zeg.Wielrenster87 schreef: ↑06-06-2025 19:39Kantoorbaqn dichtbij huis en veel thuiswerken, hoeft pas rond 845 deur uit als hij niet hoeft brengen naar de basisschool. Als in thuis ben wordt ie om 715 uit zijn bed gehaald.
Het blijft me verbazen hoe goed mannen voor zichzelf zorgen.
@TO, je ontwijkt de vraag waarom je niet met je man praat. Heeft het er misschien ook mee te maken dat, als je wel het gesprek aangaat (en hij toch niets doet) je dat onder ogen moet zien? Dat hij het laat afweten en jou voor alles laat opdraaien?
@TO, je ontwijkt de vraag waarom je niet met je man praat. Heeft het er misschien ook mee te maken dat, als je wel het gesprek aangaat (en hij toch niets doet) je dat onder ogen moet zien? Dat hij het laat afweten en jou voor alles laat opdraaien?
Wat een flapdrol, ik had er ook zo een. Met het feit dat hij niets deed uit zichzelf of überhaupt, had ik op zich wel kunnen leven. Helaas wist hij wel heel goed te benoemen wat ik allemaal verkeerd deed en was hij in het algemeen nogal rottig tegen me. Dat was dus een grote opluchting toen ik er vanaf was.
Maar ja, zo’n flapdrol die verder wel leuk is, daar zit je maar mooi mee. Feit is wel dat hij nooit verandert als jij niet voor jezelf gaat opkomen.
Maar ja, zo’n flapdrol die verder wel leuk is, daar zit je maar mooi mee. Feit is wel dat hij nooit verandert als jij niet voor jezelf gaat opkomen.
vrijdag 6 juni 2025 om 19:55
Begrijp ik dat nou goed, moet je hem nog uit z’n bed halen ook?
Volgende keer zou ik gaan sporten om half 8, zeggen tegen je man dat hij ze moet aankleden en eten geven voor naar school. Niet voor half 9 terugkomen(of hoe laat school dan ook begint) . Als ze dan niet op school zijn zullen ze wel bellen, aan de telefoon dan zeggen dat ze je man even moeten bellen.
Volgende keer zou ik gaan sporten om half 8, zeggen tegen je man dat hij ze moet aankleden en eten geven voor naar school. Niet voor half 9 terugkomen(of hoe laat school dan ook begint) . Als ze dan niet op school zijn zullen ze wel bellen, aan de telefoon dan zeggen dat ze je man even moeten bellen.
vrijdag 6 juni 2025 om 19:56
En wie straf je dan?Merel90 schreef: ↑06-06-2025 19:55Begrijp ik dat nou goed, moet je hem nog uit z’n bed halen ook?
Die man maakt het waarschijnlijk niets uit dat de school belt.
Hij lult er zich wel uit.
Dan zijn de kinderen dus de dupe. Want te laat op school, juf boos, vriendjes die kwaad kijken, ...
En jij 's avonds "want je kon hem toch wel even wakker maken".
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
vrijdag 6 juni 2025 om 19:59
Wissewis schreef: ↑06-06-2025 19:56En wie straf je dan?
Die man maakt het waarschijnlijk niets uit dat de school belt.
Hij lult er zich wel uit.
Dan zijn de kinderen dus de dupe. Want te laat op school, juf boos, vriendjes die kwaad kijken, ...
En jij 's avonds "want je kon hem toch wel even wakker maken".
Als moeder kun je toch niet alles rechtbreien wat vader laat misgaan?
Daar zou ik dus gewoon ruzie over gemaakt hebben hoor.
vrijdag 6 juni 2025 om 19:59
Nou, die situatie van TO lijkt me tamelijk uitzonderlijk. En ik ben bang dat er wat speelt... het is niet zo dat je van jezelf zo gemakzuchtig geboren wordt.
vrijdag 6 juni 2025 om 20:01
Ben ik de enige die vakanties met de kinderen heerlijk vind/vond? Ja, natuurlijk willen ze aandacht maar juist op vakantie kan dat want je hoeft niks en nergens heen dus alle tijd voor de kinderen. Ik vind dat juist zo leuk. Herken het echt niet dat het vermoeiend is. Nu zijn het pubers en ik vermoed dat we de laatste vakantie met z'n allen gaan vieren. En dat vind ik oprecht jammer.
Ga gewoon beetje mee met de flow van de kinderen en focus niet zo op dat je moet uitrusten want dat is zo lekker , je moet niks maar gewoon gezellig met z'n allen zwemmen, eten en spelletjes doen. Zalig!
Ga gewoon beetje mee met de flow van de kinderen en focus niet zo op dat je moet uitrusten want dat is zo lekker , je moet niks maar gewoon gezellig met z'n allen zwemmen, eten en spelletjes doen. Zalig!
vrijdag 6 juni 2025 om 20:02
vrijdag 6 juni 2025 om 20:03
wolkie schreef: ↑06-06-2025 20:01Ben ik de enige die vakanties met de kinderen heerlijk vind/vond? Ja, natuurlijk willen ze aandacht maar juist op vakantie kan dat want je hoeft niks en nergens heen dus alle tijd voor de kinderen. Ik vind dat juist zo leuk. Herken het echt niet dat het vermoeiend is. Nu zijn het pubers en ik vermoed dat we de laatste vakantie met z'n allen gaan vieren. En dat vind ik oprecht jammer.
Nee hoor, ik vond het ook best fijn. Maar als je alles alleen moet doen met en voor drie kinderen dan is het denk ik best druk.
Maar ik kan me ook momenten herinneren die lastig waren hoor. Niet alles ging vanzelf. Drie kinderen, en allemaal andere interesses botste ook wel eens.
speculaastaart wijzigde dit bericht op 06-06-2025 20:05
8.85% gewijzigd
vrijdag 6 juni 2025 om 20:04
Misschien is het al wel genoemd, maar kinderen van 4 en 6 kun je langzamerhand gaan leren dat om 6 uur wakker worden geen probleem is, maar dat ze zichzelf moeten vermaken tot een door jullie te bepalen tijd en dat jullie dan de dag samen opstarten met aankleden en ontbijten.
Bijvoorbeeld door het zelf spelen, boekjes lezen, kleuren, iets wat ze leuk vinden, niet al te veel lawaai maakt en zelfstandig kunnen doen. Daar heb je op de korte termijn nog niets aan, maar op de lange termijn helpt dat wel. Nu zijn je kinderen er nog wat jong voor.
En als je dan opstart, dan doen man en jij dat samen of jullie hebben duidelijke afspraken wie uitslaapt en wie niet. Het ontbijt en het aankleden van de kinderen is niet alleen jouw verantwoordelijkheid.
En dat geldt ook als jij 's morgens sport. Jouw kinderen zijn ook zijn kinderen. Hij kan ook opstaan om ze op gang te helpen met aankleden en ontbijten. Dat is niet alleen jouw taak. Het staat of valt met duidelijke afspraken maken en je man er aan houden.
Bijvoorbeeld door het zelf spelen, boekjes lezen, kleuren, iets wat ze leuk vinden, niet al te veel lawaai maakt en zelfstandig kunnen doen. Daar heb je op de korte termijn nog niets aan, maar op de lange termijn helpt dat wel. Nu zijn je kinderen er nog wat jong voor.
En als je dan opstart, dan doen man en jij dat samen of jullie hebben duidelijke afspraken wie uitslaapt en wie niet. Het ontbijt en het aankleden van de kinderen is niet alleen jouw verantwoordelijkheid.
En dat geldt ook als jij 's morgens sport. Jouw kinderen zijn ook zijn kinderen. Hij kan ook opstaan om ze op gang te helpen met aankleden en ontbijten. Dat is niet alleen jouw taak. Het staat of valt met duidelijke afspraken maken en je man er aan houden.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in