Triggers opzoeken?
zondag 8 juni 2025 om 09:57
Ik had vorige week een afspraak met mijn therapeut. Ik kwam eigenlijk om iets te bespreken wat we uiteindelijk nooit meer besproken hebben.
Ze vond het blijkbaar tijd om me te triggeren. Ze is nogal confronterend en lokt me graag uit mijn tent. Zo zegt ze dingen als "wat kom je hier nou halen? (En dat 3x herhalen als ik niet het goede antwoord geef)". Of "kijk nou wat je doet", "zo grappig wat je altijd doet", "heb je zelf door wat je doet?".
Wat ik niet verwacht had was dat ik binnen een kwartier steeds kleiner werd en uiteindelijk alleen nog maar als een soort mokkende kleuter zat te huilen. Ik ging volledig op slot. Ze bleef maar op me inpraten en besloot uiteindelijk dat het goed was op korte termijn weer een afspraak te maken.
Wat ik geleerd heb uit de sessie is dat ik enorm faalangstig ben. Kleinerende vader en een moeder die niets goed keurde wat ik deed (lieve vrouw hoor maar ik durf niet eens mijn trouwjurk te laten zien omdat ik bang ben voor haar afwijzing).
Ik ben inmiddels een eind in de 40. Ik hoor de goedkeuring van mijn ouders en therapeut toch niet meer nodig te hebben lijkt me.
Laatst kreeg ik negatieve feedback op mijn werk en ik loop de rest van de dag huilend rond. Na die dag was het gelukkig wel over. Vroeger zat ik er weken mee. Dus er is verbetering. Maar de triggers zijn zo sterk. Ik ga na een trigger automatisch in het het verdrietige kind rol.
Voor die therapie sessie was ik in een fase van mijn leven dat ik tevreden was met wie ik ben en oprecht kan zeggen dat ik een leuk mens ben. Ik ben empathisch, meelevend en warm. Maar heel eerlijk presteer ik weinig omdat ik nooit iets oefen in de angst te falen.
Mijn vriend zijn hulp wordt geregeld gevraagd omdat hij zo goed is in dingen. Mij vraagt mijn omgeving nooit ergens om. Ik kan ook weinig.
Door die laatste sessie therapie is zoveel pijn opgelaaid. Ik ga er niet in zwelgen, dat is niet mijn ding. En ik waardeer mezelf echt wel. Maar de twijfel is steeds aanwezig en ik twijfel of ik over een paar weken weer naar therapie ga.
Ik train mezelf in "alles mag er zijn ". Dus ook mijn faalangst. De stem in mijn hoofd die zegt dat ik nergens goed voor ben is hiermee nog weg.
Nu twijfel ik of ik weer de triggers op ga zoeken en naar therapie (andere therapeut die ik niet als 'ouder' zie is ook een optie) ga of dat ik de afspraak af zeg.
Ik betwijfel of een trigger na zoveel jaar nog te elimineren is. Wat denken jullie?
Ze vond het blijkbaar tijd om me te triggeren. Ze is nogal confronterend en lokt me graag uit mijn tent. Zo zegt ze dingen als "wat kom je hier nou halen? (En dat 3x herhalen als ik niet het goede antwoord geef)". Of "kijk nou wat je doet", "zo grappig wat je altijd doet", "heb je zelf door wat je doet?".
Wat ik niet verwacht had was dat ik binnen een kwartier steeds kleiner werd en uiteindelijk alleen nog maar als een soort mokkende kleuter zat te huilen. Ik ging volledig op slot. Ze bleef maar op me inpraten en besloot uiteindelijk dat het goed was op korte termijn weer een afspraak te maken.
Wat ik geleerd heb uit de sessie is dat ik enorm faalangstig ben. Kleinerende vader en een moeder die niets goed keurde wat ik deed (lieve vrouw hoor maar ik durf niet eens mijn trouwjurk te laten zien omdat ik bang ben voor haar afwijzing).
Ik ben inmiddels een eind in de 40. Ik hoor de goedkeuring van mijn ouders en therapeut toch niet meer nodig te hebben lijkt me.
Laatst kreeg ik negatieve feedback op mijn werk en ik loop de rest van de dag huilend rond. Na die dag was het gelukkig wel over. Vroeger zat ik er weken mee. Dus er is verbetering. Maar de triggers zijn zo sterk. Ik ga na een trigger automatisch in het het verdrietige kind rol.
Voor die therapie sessie was ik in een fase van mijn leven dat ik tevreden was met wie ik ben en oprecht kan zeggen dat ik een leuk mens ben. Ik ben empathisch, meelevend en warm. Maar heel eerlijk presteer ik weinig omdat ik nooit iets oefen in de angst te falen.
Mijn vriend zijn hulp wordt geregeld gevraagd omdat hij zo goed is in dingen. Mij vraagt mijn omgeving nooit ergens om. Ik kan ook weinig.
Door die laatste sessie therapie is zoveel pijn opgelaaid. Ik ga er niet in zwelgen, dat is niet mijn ding. En ik waardeer mezelf echt wel. Maar de twijfel is steeds aanwezig en ik twijfel of ik over een paar weken weer naar therapie ga.
Ik train mezelf in "alles mag er zijn ". Dus ook mijn faalangst. De stem in mijn hoofd die zegt dat ik nergens goed voor ben is hiermee nog weg.
Nu twijfel ik of ik weer de triggers op ga zoeken en naar therapie (andere therapeut die ik niet als 'ouder' zie is ook een optie) ga of dat ik de afspraak af zeg.
Ik betwijfel of een trigger na zoveel jaar nog te elimineren is. Wat denken jullie?
zondag 8 juni 2025 om 11:58
Je denkt dat dat is wat in therapie gebeurt?Hetiswathetis42 schreef: ↑08-06-2025 11:24Ik denk dat die therapeut net de confrontatie opzoekt om te kunnen triggeren. Ze proberen om bij de emoties te komen.
ik ben nooit naar een therapeut of psycholoog geweest. ik vind dat niet de juiste aanpak om alle verhalen maar te blijven herhalen en in stand te houden.
What a nuanced anxiety
zondag 8 juni 2025 om 12:05
Maar wat is dan je conclusie? Dat het misschien een verdienmodel van haar is om jou steeds terug te laten komen? Kan, misschien heb je te maken met een incompetente therapeut. Of is de vraag wat je er precies wilt halen/bereiken een terechte? Ik weet het niet, kan het op basis van je verhaal niet beoordelen. Hoe dan ook lijkt het me verstandig het gesprek met haar aan te gaan over het behandelplan / de werkafspraken.Spiri123 schreef: ↑08-06-2025 11:58Uiteraard is het niet fijn om getriggerd te worden. Ik loop daar op die moment van weg. Ik ben 10 jaar lang getriggerd en heeft me niet geholpen uiteindelijk. Dus vraag ik me gewoon af of ik hardleers ben of dat triggers gewoon niet weg gaan en ik die moet accepteren dat ze er zijn. Mijn therapeut legt me ook uit dat ze op haar 62ste zich nog steeds laat triggeren en dat het dus normaal is. Maar dan is mijn vraag of het wel nut heeft steeds weer op nieuw die pijn aan te boren.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
zondag 8 juni 2025 om 12:11
Spiri, je schrijft 'ze vond het blijkbaar tijd om me te triggeren'. Zei ze dat? Is de contronterende methode iets dat jullie van tevoren hebben besproken? Hoe paste deze sessie in het behandelplan?
Triggers opzoeken is niet per definitie goed of slecht, maar in de context van therapie moet dat dan wel met beleid, met een doel, en met handvatten voor jou om om te gaan met wat de confrontatie oproept, dus in jouw geval hoe je kan oefenen met uit die kindrol stappen.
Triggers opzoeken is niet per definitie goed of slecht, maar in de context van therapie moet dat dan wel met beleid, met een doel, en met handvatten voor jou om om te gaan met wat de confrontatie oproept, dus in jouw geval hoe je kan oefenen met uit die kindrol stappen.
What a nuanced anxiety
zondag 8 juni 2025 om 12:14
Ik mail mijn therapeut af en toe eens als ik vast loop (2× per jaar ongeveer). Nu mailde ik omdat ik me na mijn burnout op banen nergens meer op mijn plek lijk te voelen. Ik vind mijn plek niet meer in de maatschappij. Ze gaf me een heel mooi antwoord waarop ik het gevoel kreeg dat ik iets goeds gedaan had. Ik begrijp ook inmiddels wat ze bedoelt met "wat kom je halen?". Ik kwam een "sticker" halen, een beloning voor mijn harde werken proberen een beter mens te worden.canis-felis schreef: ↑08-06-2025 11:54Inderdaad lastig iets zinnigs te zeggen op basis van een korte tekst die waarschijnlijk (mede) geschreven is vanuit iets wat in jou geraakt is.
Wat ik me wel afvraag is de reden voor de sessie? Aangezien je schrijft dat je al een tijd best goed in je vel zat. Ging je al die tijd nog naar therapie - hier oordeel ik niet mee - of was het de eerste sessie na een tijd omdat je misschien vond dat je toch nog naar dingen moest kijken? Op zich leest de fase waar je zat/zit best gezond. De aanleiding voor triggers en triggers zelf zullen zoals anderen zeggen waarschijnlijk niet weggaan. De uitdaging is om ze geen of weinig podium te geven, en dat zal de ene keer beter gaan dan de andere, ook afhankelijk van andere dingen die in je leven spelen. Volgens mij geldt dat voor iedereen. Dus op zich kan ik me de vraag wat je komt halen wel voorstellen.
Wat betreft de manier waarop: je kent dit van je therapeut, wat ook maakt dat ik aanneem dat je met die reden naar haar toe gaat. Misschien wel interessant om na te denken over waarom je dat nodig meent te hebben. Is er bijvoorbeeld iets in jou dat vindt dat je zo'n behandeling verdient? Ook omdat je jezelf blijkbaar minderwaardig vindt t.o.v. je vriend. Klinkt als een kritische / straffende kant. Kan het zijn dat je therapeut dit aan het onderzoeken is? Ik zie je ook ergens schrijven over het angstige/kwetsbare kind, is het schematherapie dat je volgt?
Ik heb ook een kant in mijzelf, een soort innerlijke stem die zich graag en makkelijk laat triggeren, die uitspraken doet zoals jouw therapeut. Ik werk bij de schematherapie die ik volg ook met rollenspelen waarin die kant naar voren komt. Al is mijn ervaring dan wel dat de therapeut die kant in mij vragen stelt en ik zelf die kant woorden geef. Dat is ook het meest informatief voor zowel mijzelf als de therapeut. Maar ik weet niet of alle schematherapeuten zo werken, of dat ze bijvoorbeeld ook zelf zo'n rol nemen om jou vanuit het (gezond)volwassen perspectief te laten reageren op die stem? Kan dat de situatie ook geweest zijn, dat de therapeut de rol speelde van jouw kritische/straffende kant? Ik kan me voorstellen dat dat verwarrend en daarmee onveilig kan voelen voor jou als het moeite kost dat onderscheid te maken. Dan zou ik dat benoemen volgende keer, dat je de werkvorm lastig vindt.
Of kan het ook zo zijn, aangezien je al aangeeft dat ze van de confrontatie is, dat ze probeerde bij weerstand of schaamte o.i.d. bij jou in een oefening te doorbreken? Dus eigenlijk ook door die rol van jouw kritische/straffende kant op te pakken, maar dan meer als confrontatietactiek i.p.v. een afspraak voorafgaand aan het rollenspel? Ik vind dat zelf wel riskant en (in potentie) onveilig. Ik heb dat als adolescent meermaals meegemaakt - ik denk dat dat de mores destijds ook was - en het heeft mij beschadigd. Er was een reden dat ik niet naar buiten kon treden en daar is niet naar gekeken, maar mijn grenzen zijn overschreden. Helaas was destijds de hele setting niet veilig genoeg om dat aan te kaarten, maar in jouw situatie zou ik denk ik met de therapeut terugkomen op de werkafspraken. Vragen waarom ze doet wat ze doet, vertellen wat dat bij jou teweegbrengt en kijken hoe verder. Of misschien een andere therapeut zoeken. Of kijken hoe het gaat zonder therapie, aangezien je al handvatten lijkt te hebben en ook in staat lijkt deze in te zetten?
Ik weet dat het idioot klinkt en omdat ze voelt als een ouderfiguur gaat dit alles voor mij volledig onbewust. Ik kom er dus al aan in de kinderrol. Maar wel in mijn 'blije kind' rol.
En daarmee heeft ze nagebootst wat er in mijn jeugd gebeurde.
(Nu lopen de tranen over mijn wangen). Ik was dat blije kind dat trots iets kwam laten zien en daarna bekritiseerd werd vanaf het moment dat ik binnen kwam. Ik ging volledig op slot. Ik beleefde mijn kindertijd weer opnieuw.
Ik snap nu ineens wat ze deed. Ze zei ook steeds "ga er niet van weg maar ga in je pijn zitten en ga er doorheen". Ik weet nog steeds niet hoe ik er doorheen en van deze behoefte aan bevestiging (al zet ik mezelf nooit op de voorgrond of profileer mezelf) af kom maar ik snap het nu.
spiri123 wijzigde dit bericht op 08-06-2025 12:25
0.65% gewijzigd
zondag 8 juni 2025 om 12:30
volgens mij kun je maar door de pijn gaan als je het ook ziet als deel van de realiteit. Zoals ik daarnet aanhaalde dat we niet altijd liefdevol behandeld worden. Dat is nu eenmaal de realiteit. Wat wil je nog altijd niet als realiteit aannemen?
Er zijn sommige gebeurtenissen die we nu eenmaal niet kunnen omarmen.
We kunnen gaan voor de Lange weg , aan onszelf blijven werken, het blijven herhalen en in vraag stellen en het zo ons leven laten domineren.
Of, de korte route: beseffen dat we het niet kunnen veranderen . En niet kunnen veranderen is dan de realiteit. En het laten voor wat het is.
Er zijn sommige gebeurtenissen die we nu eenmaal niet kunnen omarmen.
We kunnen gaan voor de Lange weg , aan onszelf blijven werken, het blijven herhalen en in vraag stellen en het zo ons leven laten domineren.
Of, de korte route: beseffen dat we het niet kunnen veranderen . En niet kunnen veranderen is dan de realiteit. En het laten voor wat het is.
zondag 8 juni 2025 om 12:47
Ik zou nog wel naar de afspraak gaan en dan bespreken wat de vorige afspraak met je heeft gedaan. Geef haar de kans uit te leggen waarom ze het zo aanpakte. Je kan daarna altijd nog besluiten dat dit niet is wat je nu nodig hebt.
Wat betreft 'het liefdevol behandeld worden': dat zou ik ook willen, maar helaas is de realiteit niet zo. Denk dat daar een 'actiepunt' ligt: het aangeven van je grenzen, wanneer iemand onaardig tegen je is. Dat onaardig zijn, kan terecht of onterecht zijn, maar als jij je er rot bij voelt dan mag je dat uitspreken. Al zou ik dat persoonlijk alleen doen familie, vrienden of collega's. Voor mij ook nog een enorm leerproces. Net zoals het loslaten van iets onaardigs dat gezegd is door iemand waar ik verder niks mee heb. Mijn hoofd heeft nogal de neiging alles keer op keer te herkauwen en te analyseren. Dat zorgt bij mij voor (sociale) angsten.
Wat betreft 'het liefdevol behandeld worden': dat zou ik ook willen, maar helaas is de realiteit niet zo. Denk dat daar een 'actiepunt' ligt: het aangeven van je grenzen, wanneer iemand onaardig tegen je is. Dat onaardig zijn, kan terecht of onterecht zijn, maar als jij je er rot bij voelt dan mag je dat uitspreken. Al zou ik dat persoonlijk alleen doen familie, vrienden of collega's. Voor mij ook nog een enorm leerproces. Net zoals het loslaten van iets onaardigs dat gezegd is door iemand waar ik verder niks mee heb. Mijn hoofd heeft nogal de neiging alles keer op keer te herkauwen en te analyseren. Dat zorgt bij mij voor (sociale) angsten.
zondag 8 juni 2025 om 12:57
Ik heb hele andere triggers (door een trauma) en die heb ik met behulp van EMDR aangepakt. Als jij de situaties met je ouders nog goed kan herinneren, kun je met behulp van EMDR ook de oorzaak wegnemen. En dan heb je daarna dus geen trigger meer (of veel minder).
Mezelf liefdevol behandelen betekent ook dat ik het mezelf gun dat ik zulk hard werk verricht. Vergelijk het met een revalidatie naar een ongeluk. Heel erg pijnlijk, maar ook nodig.
Het lukt gewoon niet om zonder triggers door het leven te gaan. Op je werk zul je soms kritiek krijgen. Of de buurman vindt dat je de heg te kort geknipt hebt. Dan is het heel verdrietig dat je daar een dag van slag door bent. Dat gun je jezelf toch ook niet.
Zelf zou ik kijken of je eerder een afspraak kan krijgen. Zodat je ook niet de tijd krijgt om er langer over te malen.
Mezelf liefdevol behandelen betekent ook dat ik het mezelf gun dat ik zulk hard werk verricht. Vergelijk het met een revalidatie naar een ongeluk. Heel erg pijnlijk, maar ook nodig.
Het lukt gewoon niet om zonder triggers door het leven te gaan. Op je werk zul je soms kritiek krijgen. Of de buurman vindt dat je de heg te kort geknipt hebt. Dan is het heel verdrietig dat je daar een dag van slag door bent. Dat gun je jezelf toch ook niet.
Zelf zou ik kijken of je eerder een afspraak kan krijgen. Zodat je ook niet de tijd krijgt om er langer over te malen.
zondag 8 juni 2025 om 13:02
Je gaat er doorheen door het te voelen. Daar verdrietig te zijn en dat toe te laten. Je kunt maar een maximale tijd huilen (een uur geloof ik) daarna grijpt je lichaam in en ga je vanzelf weer beter voelen.Spiri123 schreef: ↑08-06-2025 12:14Ik snap nu ineens wat ze deed. Ze zei ook steeds "ga er niet van weg maar ga in je pijn zitten en ga er doorheen". Ik weet nog steeds niet hoe ik er doorheen en van deze behoefte aan bevestiging (al zet ik mezelf nooit op de voorgrond of profileer mezelf) af kom maar ik snap het nu.
Heel goed dus dat je dit topic geopend hebt. Dat geeft je een extra manier om de pijn toe te laten. (Je schrijft ook dat je moest huilen, maar dat je ook een inzicht had). Je loopt er dit keer dus niet voor weg. Hoe voel je je over die sessie nu je dit inzicht hebt?
zondag 8 juni 2025 om 13:09
Ik ben zelf het type wat andere mensen wel 'stickers' geeft en rekening houdt met ze in de supermarkt of steeds om me heen kijkt of ik anderen niet tot last ben. Het grootste gedeelte van de wereldbevolking leeft niet zo. Dat versterkt mijn minderwaardige gevoel. De afgelopen tijd begon ik mijzelf te waarderen in de persoon die ik ben. Maar ik herken dat ik steeds meer moeite krijg met sociale contacten. Ik zie mezelf niet meer als minder dan een ander. Maar als gelijke snap ik mijn medemens nog minder en ga ik ze steeds meer vermijden.Sterrenstof74 schreef: ↑08-06-2025 12:47Ik zou nog wel naar de afspraak gaan en dan bespreken wat de vorige afspraak met je heeft gedaan. Geef haar de kans uit te leggen waarom ze het zo aanpakte. Je kan daarna altijd nog besluiten dat dit niet is wat je nu nodig hebt.
zondag 8 juni 2025 om 13:11
Ik sta er wel meer positief in. Maar de stem van 'je bent niets waard' is nu weer terug en daar ben ik voor nu eerst mee bezig.Kipzonderkop schreef: ↑08-06-2025 13:02Je gaat er doorheen door het te voelen. Daar verdrietig te zijn en dat toe te laten. Je kunt maar een maximale tijd huilen (een uur geloof ik) daarna grijpt je lichaam in en ga je vanzelf weer beter voelen.
Heel goed dus dat je dit topic geopend hebt. Dat geeft je een extra manier om de pijn toe te laten. (Je schrijft ook dat je moest huilen, maar dat je ook een inzicht had). Je loopt er dit keer dus niet voor weg. Hoe voel je je over die sessie nu je dit inzicht hebt?
zondag 8 juni 2025 om 13:11
Je geeft geen antwoord op de vraag of het schematherapie is, maar ik zie je daar wel wederom een term uit gebruiken (blije kind). Ik moet zo weg en kom later nog uitgebreider posten, maar als het zo is gegaan als je beschrijft: je komt in de blij-kind-modus binnen en zij gaat in de strenge ouder zonder eerst even in het hier en nu je welkom te heten, te vragen hoe het met je gaat en het doel van de sessie te bespreken (zeker omdat het blijkbaar een tijd geleden was) - vind ik dat raar en niet zoals het hoort.
Door de pijn heen gaan zonder handvatten is ook niet hoe het werkt, volgens mij. De therapeut kan oefeningen/werkvormen aanreiken om dat te proberen in de sessie. Je in het diepe gooien vind ik raar, zeker als ik zo het eea lees over je achtergrond en problematiek.
Door de pijn heen gaan zonder handvatten is ook niet hoe het werkt, volgens mij. De therapeut kan oefeningen/werkvormen aanreiken om dat te proberen in de sessie. Je in het diepe gooien vind ik raar, zeker als ik zo het eea lees over je achtergrond en problematiek.
zondag 8 juni 2025 om 13:19
Ik denk dat je prima voor jezelf kunt bepalen welke therapie/therapeut het beste bij je past. Dat is ook een vorm van voor jezelf opkomen en van eigenliefde. Als deze vorm van ‘triggering’ jou tot dusver niets positiefs heeft opgeleverd, mag je gewoon beslissen dat je dat niet meer wilt.
zondag 8 juni 2025 om 13:57
Ik krijg geen schematherapie maar ken het wel van lezen/ opleiding. En pas het wel toe in mijn leven zover ik het ken.canis-felis schreef: ↑08-06-2025 13:11Je geeft geen antwoord op de vraag of het schematherapie is, maar ik zie je daar wel wederom een term uit gebruiken (blije kind). Ik moet zo weg en kom later nog uitgebreider posten, maar als het zo is gegaan als je beschrijft: je komt in de blij-kind-modus binnen en zij gaat in de strenge ouder zonder eerst even in het hier en nu je welkom te heten, te vragen hoe het met je gaat en het doel van de sessie te bespreken (zeker omdat het blijkbaar een tijd geleden was) - vind ik dat raar en niet zoals het hoort.
Normaal wordt er met een sessie wel eerst even gesproken over hoe het gaat en waarom ik kom. Ik weet niet waarom het nu zo ging zoals het ging. Maar ik heb wel een hoop vertrouwen in haar dat ze wel haar redenen zal hebben. Maar tegelijkertijd besef ik me dat ze op een voetstuk bij me staat. En ik probeer er nu wat meer met ratio naar te kijken.
zondag 8 juni 2025 om 14:13
To, wat vind je zelf van deze therapie of therapeut?
Ik heb ook therapie gevolgd bij een dergelijk therapeut, maar wel met een sessie met een psycholoog erachteraan. Het triggeren heeft me geholpen om oude patronen te zien, het heeft me geholpen om mijzelf beter te kennen, het heeft me veel geleerd.
Maar uiteindelijk was deze therapeut te onveilig voor me en projecteerde ik teveel, wilde te graag zijn goedkeuring. Die ik net sls thuis nooit kreeg, want de onderliggende boodschsp was: je moet ban jezelf gaan houden, pijn doorvoelen ipv wegstoppen en zelf grenzen aan gaan geven. Alleen was het voor mij niet veilig genoeg om in deze setting te oefenen.
Ik weet alleen niet hoe jij de rest van de therapie ervaart, of je deze therapeut als veilig ervaart en nu getriggerd bent maar meestal niet. Dat kun alleen jij beoordelen. Als het puur gaat om nu getriggerd zijn: ga het aan als je je eigenlijk nooit erg veilig voelt en heel erg pleasend bezig bent: zoek een andere therapeut, want dan is dit geen goede match.
Ik heb ook therapie gevolgd bij een dergelijk therapeut, maar wel met een sessie met een psycholoog erachteraan. Het triggeren heeft me geholpen om oude patronen te zien, het heeft me geholpen om mijzelf beter te kennen, het heeft me veel geleerd.
Maar uiteindelijk was deze therapeut te onveilig voor me en projecteerde ik teveel, wilde te graag zijn goedkeuring. Die ik net sls thuis nooit kreeg, want de onderliggende boodschsp was: je moet ban jezelf gaan houden, pijn doorvoelen ipv wegstoppen en zelf grenzen aan gaan geven. Alleen was het voor mij niet veilig genoeg om in deze setting te oefenen.
Ik weet alleen niet hoe jij de rest van de therapie ervaart, of je deze therapeut als veilig ervaart en nu getriggerd bent maar meestal niet. Dat kun alleen jij beoordelen. Als het puur gaat om nu getriggerd zijn: ga het aan als je je eigenlijk nooit erg veilig voelt en heel erg pleasend bezig bent: zoek een andere therapeut, want dan is dit geen goede match.
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
zondag 8 juni 2025 om 15:24
Ze imiteert in mijn ogen de liefde die ik van mijn ouders kreeg. Maar mijn ouders voelen ook niet veilig. En mijn therapeut ook al 20 jaar niet. Maar ik weet van huis uit niet beter.Lucy schreef: ↑08-06-2025 14:13To, wat vind je zelf van deze therapie of therapeut?
Ik probeer ook echt naar mijn moeder te luisteren als ze klaagt over haar leven. Ik word letterlijk misselijk als ik haar binnen laat. Het voelt niet goed. Ik ervaar zoveel weerstand.
Maar ik neem mezelf kwalijk dat ik niet naar haar kan luisteren. Welk kind kan nou niet naar zijn ouder luisteren?
En dat gevoel heb ik ook met mijn therapeut. Het voelt onveilig maar ik vind dat ik het moet aankunnen.
Ik ga eens een andere therapeut proberen. Ik wil wel door. Ik heb wel het gevoel dat het me gaat helpen om door te pakken.
Maar zoals Lucy ook zegt, wel graag in een veilige setting.
zondag 8 juni 2025 om 15:33
Heb je wel eens met je therapeut besproken dat je je onveilig bij haar voelt? En wat zei zij daarop?Spiri123 schreef: ↑08-06-2025 15:24Ze imiteert in mijn ogen de liefde die ik van mijn ouders kreeg. Maar mijn ouders voelen ook niet veilig. En mijn therapeut ook al 20 jaar niet. Maar ik weet van huis uit niet beter.
Ik probeer ook echt naar mijn moeder te luisteren als ze klaagt over haar leven. Ik word letterlijk misselijk als ik haar binnen laat. Het voelt niet goed. Ik ervaar zoveel weerstand.
Maar ik neem mezelf kwalijk dat ik niet naar haar kan luisteren. Welk kind kan nou niet naar zijn ouder luisteren?
En dat gevoel heb ik ook met mijn therapeut. Het voelt onveilig maar ik vind dat ik het moet aankunnen.
Ik ga eens een andere therapeut proberen. Ik wil wel door. Ik heb wel het gevoel dat het me gaat helpen om door te pakken.
Verder lijkt het me een goede beslissing om verder te gaan kijken. Misschien blijf je júist wel bij deze therapeut omdat je het onveilige gevoel herkent, waardoor het (op een verkeerde manier) vertrouwd voelt.
zondag 8 juni 2025 om 15:47
Je voelt je al twintig jaar niet veilig bij deze therapeut?
Wat heb je in al die tijd aan haar behandeling gehad? Heb je dat gevoel weleens besproken? Het klinkt wel alsof een andere therapeut van toegevoegde waarde kan zijn.
Als minderwaardigheid een dominant schema is, zul je steeds triggers tegenkomen die dat gevoel oproepen. Ik lees dat je neigt naar vermijden en dat je dat niet wilt. Dat is op zich een mooi doel om naartoe te werken, want alles vermijden zou je wereld onnodig klein kunnen maken. Maar het betekent niet dat het dus goed/gezond is om situaties op te zoeken en alles toe te laten waar je eigenlijk heel veel last van hebt. Oftewel, het is niet de vraag of je triggers helemaal moet vermijden of allemaal moet verdragen. Je wilt enerzijds die triggers minder sterk laten binnenkomen, maar anderzijds mag je ook besluiten dat bepaalde zaken alleen maar een bron van leed zijn en dat je die niet in je leven wilt.
En op je vraag:
Wat heb je in al die tijd aan haar behandeling gehad? Heb je dat gevoel weleens besproken? Het klinkt wel alsof een andere therapeut van toegevoegde waarde kan zijn.
Als minderwaardigheid een dominant schema is, zul je steeds triggers tegenkomen die dat gevoel oproepen. Ik lees dat je neigt naar vermijden en dat je dat niet wilt. Dat is op zich een mooi doel om naartoe te werken, want alles vermijden zou je wereld onnodig klein kunnen maken. Maar het betekent niet dat het dus goed/gezond is om situaties op te zoeken en alles toe te laten waar je eigenlijk heel veel last van hebt. Oftewel, het is niet de vraag of je triggers helemaal moet vermijden of allemaal moet verdragen. Je wilt enerzijds die triggers minder sterk laten binnenkomen, maar anderzijds mag je ook besluiten dat bepaalde zaken alleen maar een bron van leed zijn en dat je die niet in je leven wilt.
En op je vraag:
Een kind dat door die ouder nooit gezien is, zich niet veilig voelt bij die ouder.Welk kind kan nou niet naar zijn ouder luisteren?
What a nuanced anxiety
zondag 8 juni 2025 om 15:57
Spiri123 schreef: ↑08-06-2025 15:24Ze imiteert in mijn ogen de liefde die ik van mijn ouders kreeg. Maar mijn ouders voelen ook niet veilig. En mijn therapeut ook al 20 jaar niet. Maar ik weet van huis uit niet beter.
Gun het jezelf een veilige therapeut te zoeken. En je mag misselijk worden als je je ouders binnen laat. Dst betekent dat ze niet veilig is. En jij hoeft niet de moeder van je moeder te zijn.
Je hoeft deze therapie niet te doorstaan of aan te kunnen. Je groeit namelijk moeilijker als je in dissociatie gaat en je niet veilig voelt. Ik weet er alles van.
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
zondag 8 juni 2025 om 16:08
Toch is het wel relevant dat je al 20 jaar bij deze therapeut loopt, want het las een beetje alsof je er pas net was en snel de deur uit was gezet, maar jullie hebben hoe dan ook dus al een heel lange geschiedenis. Of ze goed is of niet, kunnen we hier nog steeds niet beoordelen, maar kennelijk deed ze nu iets dat ze nog niet eerder had gedaan of had bewerkstelligd. Ik kan me voorstellen dat je bent geraakt daardoor. Dat gezegd hebbende, kun je je denk ik wel afvragen hoe zinvol het is om 20 jaar bij dezelfde therapeut te lopen. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je dan nog een fris, nieuw geluid of nieuwe spiegel voorgehouden krijgt.
Triggers gaan er altijd zijn, iedereen heeft ze. Verwachten dat ze weg gaan, lijkt me een illusie. Eigenlijk vraag je dan of je pijnloos het leven door kan gaan, maar zo is het leven nu eenmaal niet.
Triggers gaan er altijd zijn, iedereen heeft ze. Verwachten dat ze weg gaan, lijkt me een illusie. Eigenlijk vraag je dan of je pijnloos het leven door kan gaan, maar zo is het leven nu eenmaal niet.
zondag 8 juni 2025 om 17:01
Ook dat kun je benoemen.Spiri123 schreef: ↑08-06-2025 13:57Ik krijg geen schematherapie maar ken het wel van lezen/ opleiding. En pas het wel toe in mijn leven zover ik het ken.
Normaal wordt er met een sessie wel eerst even gesproken over hoe het gaat en waarom ik kom. Ik weet niet waarom het nu zo ging zoals het ging. Maar ik heb wel een hoop vertrouwen in haar dat ze wel haar redenen zal hebben. Maar tegelijkertijd besef ik me dat ze op een voetstuk bij me staat. En ik probeer er nu wat meer met ratio naar te kijken.
zondag 8 juni 2025 om 19:45
Ze gaat eigenlijk al 20 jaar zo te werk. Een paar jaar was het rustiger. En na een paar jaar kon ik weer adem halen als ik naar haar toeging. Ik was jaren echt bang om te gaan maar het leek me goed voor me. Ik wilde graag me verder ontwikkelen, een uitdaging. Daarom bleef ik gaan.meisje85 schreef: ↑08-06-2025 16:08Toch is het wel relevant dat je al 20 jaar bij deze therapeut loopt, want het las een beetje alsof je er pas net was en snel de deur uit was gezet, maar jullie hebben hoe dan ook dus al een heel lange geschiedenis. Of ze goed is of niet, kunnen we hier nog steeds niet beoordelen, maar kennelijk deed ze nu iets dat ze nog niet eerder had gedaan of had bewerkstelligd. Ik kan me voorstellen dat je bent geraakt daardoor. Dat gezegd hebbende, kun je je denk ik wel afvragen hoe zinvol het is om 20 jaar bij dezelfde therapeut te lopen. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je dan nog een fris, nieuw geluid of nieuwe spiegel voorgehouden krijgt.
Nu voelt het niet zo goed meer. Ik weet niet of het weer terugtrekken is of voor mezelf opkomen.
zondag 8 juni 2025 om 19:54
Jeetje, twintig jaar bij één therapeut. Ik kan me niet zo goed voorstellen hoe dat dan werkt in de behandeling.
Zij bootst jouw ouders c.q. de ouderstem na en dan ...? Daar moet toch iets tegenover gezet worden? Handvatten?
Iemand zei al dat er niks mis is met het mijden van mensen die niet goed voor je zijn.
Zij bootst jouw ouders c.q. de ouderstem na en dan ...? Daar moet toch iets tegenover gezet worden? Handvatten?
Iemand zei al dat er niks mis is met het mijden van mensen die niet goed voor je zijn.
zondag 8 juni 2025 om 20:02
Tussendoor ook wel periodes/ jaren niet geweest en andere therapeut gehad in mijn burnout. Ik kwam ook niet heel vaak. Maar eerlijk gezegd werd ik nooit blij van de standaard ggz. Ik ben een therapeut gewend die dwars door me heen kijkt. En ze geeft alles terug wat ze ziet, ook de dingen die verborgen zitten. De ggz werkt volgens methodes en lijstjes. Ik kon er niets mee. Het voelt niet echt.canis-felis schreef: ↑08-06-2025 19:54Jeetje, twintig jaar bij één therapeut. Ik kan me niet zo goed voorstellen hoe dat dan werkt in de behandeling.
Maar in de ggz kreeg ik handvatten en bij mijn therapeut krijg in inzichten in mezelf en doorleef. Die 2 zouden mooi samen moeten kunnen gaan. Maar zo een therapeut heb ik nog niet gevonden.
Bij mijn eigen therapeut kwam ik altijd een schop onder mijn kont halen. Dat is de vorm van liefde die ik gewend was mijn hele leven.
Maar nu wil ik een andere vorm van liefde. Ik kijk anders naar mezelf en ik denk dat daar een andere therapeut (of geen therapeut en volledige acceptatie van mezelf) bij nodig is.
zondag 8 juni 2025 om 20:03
Ik vind het eigenlijk ook absurd dat jouw therapeut zo bot en afwijzend reageert op een moment - na lange tijd - waarop jij helemaal trots en verguld naar haar toekomt om te vertellen over de goede ervaringen die je hebt gehad in je werk. Zij reageert dan dus met: “En wil je nu een sticker?”
Sorry, maar dat is niet oké. Soms hebben we (allemaal) een schouderklopje of een compliment nodig. Een sticker desnoods.
Ik vind deze therapeut sadistisch klinken.

Sorry, maar dat is niet oké. Soms hebben we (allemaal) een schouderklopje of een compliment nodig. Een sticker desnoods.
Ik vind deze therapeut sadistisch klinken.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in