Stakingen openbaar vervoer

08-06-2025 21:34 270 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Stakingsrecht is een fundamenteel recht.
En dat is een prachtig gegeven.

Echter ik ben mijn hele leven al afhankelijk van openbaar vervoer.
Dat betekent dat ik niet een enkele keer, maar regelmatig gedupeerd ben geworden door de stakingen de afgelopen jaren.

Ter voorbeeld, een sollicitatiegesprek wat verzet moest worden.
Overnachten elders vanwege een staking en bijkomende kosten.

Maar denk ook aan andere gedupeerden.
Bijvoorbeeld mensen die een ziekenhuis afspraak hebben moeten verzetten omdat ze niet daar konden komen.
Of reizigers (vanuit het buitenland) die totaal niet voorbereid zijn hierop en wellicht hun vlucht missen.

Openbaar vervoer stakingen worden weliswaar steeds eerder bekend gemaakt, maar meestal hooguit enkele dagen van tevoren.
In Nederland zijn ze een vooraankondiging zelfs niet eens verplicht..

Als gedeputeerde heb je geen recht op een schadevergoeding voor gemiste afspraken of inkomstenverlies.

In sommige andere landen zie je dat er een verplichte ‘minimale dienstregeling’ is bij stakingen.

Het voelt voor mij niet fair dat er in Nederland zoveel mensen gedupeerd worden waar geen compensatie voor is.
Omdat het vervoersbedrijf niet aansprakelijk is voor stakingen.

Daarnaast, niet iedere sector durft zo drastisch te staken omdat het teveel gevolgen heeft.
Denk aan de zorgsector..

Ik ben benieuwd naar jullie mening en ervaringen.
KamilleT schreef:
08-06-2025 22:15
Ik vind het bizar, al die ellende voor een paar procent meer, en dan over een tijdje weer. Rupsjes Nooitgenoeg.
Jij durft.
In 2022 9% erbij, nog een keer 4% in 2024 en nu eisen ze 6%. In totaal zo’n 20% in 3 jaar tijd. Denk niet dat veel andere cao’s dit hebben.
De tickets zullen wel weer verhoogd worden terwijl de kaartjes al zo enorm duur zijn.
Ik vind het vooral problematisch dat de ns zo snel overgaat op: dan helemaal geen treinen. Er zou gestaakt worden in west Nederland, toen in noordwest, maar ik kan dinsdag niet van Oss naar Arnhem...
KamilleT schreef:
08-06-2025 22:15
Ik vind het bizar, al die ellende voor een paar procent meer, en dan over een tijdje weer. Rupsjes Nooitgenoeg.

Ik pak zo maar een reactie.

Gelukkig kan ik thuis werken, dus ik red mij wel.

Ik heb lang in de IT-detachering gewerkt en bij ons werd niet gestaakt. Het aantal vakbondsleden was laag en de arbeidsvoorwaarden werden met de OR geregeld. De OR kreeg eigenlijk niks voor elkaar. Ik stond op een gegeven moment eigenlijk jarenlang stil. Er kwam niets of bijna niets bij. Ook geen inflatiecorrectie. Eerst was het begrijpelijk toen de bankencrisis uitbrak, maar daarna elke keer een ander excuus. Bij ons kon je toen zien hoeveel mensen er in dienst waren en hoeveel mensen nieuw in dienst kwamen. Aangezien het bedrijf niet groeide, kon ik uitrekenen dat het verloop de laatste paar jaar boven de 20% was. Zeg maar in 4,5 jaar tijd het hele bedrijf weg. Bizar eigenlijk. Nou was men constant op HBO's en universiteiten aan het werven om zo mensen binnen te halen.

De mensen bij de NS staken nog. Op andere plekken zie je dus gewoon, dat men gewoon weg gaat. De schoorsteen moet ook roken en een plak kaas op brood is ook fijn. Het is ook een kwestie van vraag en aanbod.
reneviva schreef:
09-06-2025 08:36

Ik heb lang in de IT-detachering gewerkt en bij ons werd niet gestaakt. Het aantal vakbondsleden was laag en de arbeidsvoorwaarden werden met de OR geregeld. De OR kreeg eigenlijk niks voor elkaar. Ik stond op een gegeven moment eigenlijk jarenlang stil. Er kwam niets of bijna niets bij. Ook geen inflatiecorrectie. Eerst was het begrijpelijk toen de bankencrisis uitbrak, maar daarna elke keer een ander excuus. Bij ons kon je toen zien hoeveel mensen er in dienst waren en hoeveel mensen nieuw in dienst kwamen. Aangezien het bedrijf niet groeide, kon ik uitrekenen dat het verloop de laatste paar jaar boven de 20% was. Zeg maar in 4,5 jaar tijd het hele bedrijf weg. Bizar eigenlijk. Nou was men constant op HBO's en universiteiten aan het werven om zo mensen binnen te halen.

De mensen bij de NS staken nog. Op andere plekken zie je dus gewoon, dat men gewoon weg gaat. De schoorsteen moet ook roken en een plak kaas op brood is ook fijn. Het is ook een kwestie van vraag en aanbod.
Stakingsrecht is er vooral voor vastgelopen cao-onderhandelingen. Dan is er altijd een vakbond bij betrokken, die er niet uitkomt met de onderhandelingspartners van de werkgever(s).

Niet iedereen valt onder een cao. En dan valt er ook weinig te staken.
Hoe zou zo'n minimale dienstregeling ingevuld moeten worden? Ik kan mij daar geen beeld van vormen.
Ik vind eigenlijk niet dat er zo vaak wordt gestaakt.
reneviva schreef:
09-06-2025 08:36

Bij de NS komen ze dus ook nauwelijks aan mensen en is er regelmatig beperkte dienstregeling wegens personeelstekort. Dus daar wordt ook voor gestaakt.

Je zou denken dat iemand die afhankelijk is van het OV wil dat er genoeg mensen bij de NS blijven werken.
Personeelstekort kan ook komen door veel ziekteverzuim.
Felidaez schreef:
09-06-2025 09:03
Personeelstekort kan ook komen door veel ziekteverzuim.
Ja, kan. Maar dan ligt het tekort erin dat ze niemand anders in kunnen zetten.

En ziekteverzuim hangt ook samen met waarvoor ze staken; werkdruk.
pina schreef:
09-06-2025 09:09
Ja, kan. Maar dan ligt het tekort erin dat ze niemand anders in kunnen zetten.

En ziekteverzuim hangt ook samen met waarvoor ze staken; werkdruk.
Dat is een aanname en nergens op gebaseerd.

Ik ken iemand van personeelszaken en ziek door werkdruk is echt niet de hoofdmoot.
Danae schreef:
09-06-2025 08:26
Ik vind het vooral problematisch dat de ns zo snel overgaat op: dan helemaal geen treinen. Er zou gestaakt worden in west Nederland, toen in noordwest, maar ik kan dinsdag niet van Oss naar Arnhem...
Dat zou morgen moeten kunnen, de staking is op een andere plek.

Ik zal morgen thuis moeten werken.
Phlox24 schreef:
09-06-2025 08:48
Hoe zou zo'n minimale dienstregeling ingevuld moeten worden? Ik kan mij daar geen beeld van vormen.

Geen sprinters, maar wel elk uur intercity’s tussen regionale knooppunten. Dus dat je wel bijvoorbeeld van Amsterdam CS tot Heerenveen kunt komen, maar dan daar opgehaald wordt of met de bus verder reist naar Akkrum.
ravintola wijzigde dit bericht op 09-06-2025 09:18
1.27% gewijzigd
Felidaez schreef:
09-06-2025 09:12

Ik ken iemand van personeelszaken en ziek door werkdruk is echt niet de hoofdmoot.
Nou ja, ze hebben blijkbaar niet genoeg mensen om vervangend in te zetten.
Elodea schreef:

Ik vind ook dat het zou moeten kunnen, maar het is niet zo omdat ns besloten heeft om in heel Nederland geen treinen te laten rijden vanwege een regionale staking:

https://www.nu.nl/binnenland/6358516/di ... aking.html

Dat vind ik dus problematisch.
lucy1981 schreef:
08-06-2025 23:30
Nogmaals..Lees originele post..zucht..

Of nee vooral liever niet..
Je geeft al aan nul ervaring met deze OV stakingen te hebben en hebt duidelijk niet de moeite genomen te lezen waar het om gaat.
Tja, deze persoon woont al in een regio waar er zeer weinig OV/NS is. Als er niet gestaakt wordt is dat het voorland voor andere regio’s. Wees blij dat jij nu tenminste normaal gesproken volledig op de NS kunt bouwen.
Elodea schreef:

Staking is landelijk (ondanks eerdere berichtgeving).
Fox off!
Elodea schreef:

Nou niet dus.

Ze hebben op tijd stakingen in allerlei regio's van te voren gecommuniceerd.

Maar zaterdag hebben ze opeens bedacht dat er dinsdag niet in door hun benoemde regio gestaakt wordt, maar weer door heel NL.

Ik kan niet thuis werken.
Mijn kind heeft een belangrijke dag op de Uni.

Vrijdag konden we het allemaal goed regelen, nu in het weekend + een vakantiedag is het echt wel lastiger.
Danae schreef:
09-06-2025 09:18
Ik vind ook dat het zou moeten kunnen, maar het is niet zo omdat ns besloten heeft om in heel Nederland geen treinen te laten rijden vanwege een regionale staking:

https://www.nu.nl/binnenland/6358516/di ... aking.html

Dat vind ik dus problematisch.
Ooo... Die had ik even gemist. En ik dacht nog wel dat ik mezelf goed ingelezen had.

Nou, dan kan ik het donderdag ook wel schudden.
Nutella schreef:
09-06-2025 09:22
Staking is landelijk (ondanks eerdere berichtgeving).
Nee, de staking is niet landelijk, maar de NS heeft zelf na aankondiging van de staking besloten de stekker er helemaal uit te trekken. Ze zeggen dat de staking teveel invloed heeft om nog een dienstregeling aan te bieden.

Dat is natuurlijk een onderhandelingsstrategie. Zo van, willen jullie niet, prima, dan kappen we er helemaal mee.
pina wijzigde dit bericht op 09-06-2025 09:32
9.03% gewijzigd
Amsterdam - Schiphol zou morgen wel rijden 4x per uur. Maar ik vind het moeilijk inschatten hoe betrouwbaar dat is en kan me voorstellen dat ze veel drukker zijn dan normaal.

Wat zouden jullie doen als je morgen net na de spits een vlucht hebt? Hotel boeken op Schiphol is geen optie.
Voor mij niet zo'n probleem, maar er zijn nu tentamenweken :(
Ravintola schreef:
09-06-2025 09:26
Amsterdam - Schiphol zou morgen wel rijden 4x per uur. Maar ik vind het moeilijk inschatten hoe betrouwbaar dat is en kan me voorstellen dat ze veel drukker zijn dan normaal.

Wat zouden jullie doen als je morgen net na de spits een vlucht hebt? Hotel boeken op Schiphol is geen optie.
Waar kom je vandaan? Ik zou bijvoorbeeld regiobussen pakken.
Ik ben eigenlijk wel blij dat de NS gekozen heeft om toch het hele land plat te leggen. Nu weet ik dat ik even geen optie heb tot het reizen met de trein morgen. Ik zou morgen niet zo graag voor de verrassing komen te staan dat de heenweg wel goed gaat en de terugweg niet meer lukt omdat de staking als een olievlek over Nederland is uitgespreid. Dan maar duidelijkheid en een groter gebied ipv verrassingen op de dag zelf.

En ja ik zou morgen ook met de trein naar mijn werk moeten. Ik baal er meer van als ik ‘‘s ochtends voor vertrek de reisplanner check of mijn trein nog gaat en 10 minuten later op het station hij gecanceld is.
Felidaez schreef:

N=1 en kans is groot dat het ook nog eens niet wordt toegegeven als reden.
Ik hoorde andere verhalen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven