Hondje en twee dagen op locatie/kantoor werken
zondag 8 juni 2025 om 20:07
Ik ben op zoek naar mensen die een (in dit geval klein, dus misschien praktischer) hondje hebben, en toch af en toe een dag naar kantoor moeten.
Hebben jullie hier ervaring mee? Hoe regelen jullie dit op de kantoordagen? Ik ben op zoek naar tips en advies.
Ik ben elke week drie hele dagen vrij en ik werk daarnaast twee (wisselende) dagen thuis. Dus ik zoek advies voor die twee overige dagen per week. Ik pas zelf af en toe op honden hier in de buurt, en ik weet dat ik op deze hondenbaasjes terug kan vallen, maar hoe werkt zoiets in de praktijk?
Ik snap dat het niet de meest ideale situatie is, maar dit hondje klikt met mij en ik wil haar een mooi en lief leven geven.
Hebben jullie hier ervaring mee? Hoe regelen jullie dit op de kantoordagen? Ik ben op zoek naar tips en advies.
Ik ben elke week drie hele dagen vrij en ik werk daarnaast twee (wisselende) dagen thuis. Dus ik zoek advies voor die twee overige dagen per week. Ik pas zelf af en toe op honden hier in de buurt, en ik weet dat ik op deze hondenbaasjes terug kan vallen, maar hoe werkt zoiets in de praktijk?
Ik snap dat het niet de meest ideale situatie is, maar dit hondje klikt met mij en ik wil haar een mooi en lief leven geven.
dinsdag 10 juni 2025 om 18:49
Als een nieuwe collega allergisch blijkt te zijn te zijn moet de hond toch echt weg.Loesiepoesie2 schreef: ↑09-06-2025 08:26Nee wordt niet gevraagd naar allergieën, nog nooit meegemaakt dat iemand een hondenallergie heeft ook bij ons. Als iemand echt erg allergisch is, die merkt dan vanzelf wel op het sollicitatiegesprek en tijdens de rondleiding dat diegene bij ons last van allergieën kan gaan krijgen en beter misschien bij een ander bedrijf kan gaan werken.
Alleen mijn hond komt op kantoor. Wij zijn een familiebedrijf en ik ben familie van, dus dat scheelt ook.
En de kinderen van de baas komen ook weleens een dagje naar kantoor als ze vrij van school zijn. Gezellig hoor, tante print dan kleurplaten voor ze uit en die kinderen vermaken zich altijd heel goed, vallen niemand lastig, behalve mij dan, ik ben hun tante, ik vind het niet erg.
Er is al snel sprake van ongelijke behandeling, en dat is verboden. Iedereen moet daar in principe kunnen werken, ongeacht de medische achtergrond van de sollicitant.
Tenzij het bedrijf met honden werkt en dat de core business is.
dinsdag 10 juni 2025 om 18:50
Precies. Vreemd dat mensen dat niet weten.Lila-Linda schreef: ↑10-06-2025 17:45Zo werkt dat niet in Nederland.
Je mag ookniet tegen iemand in een rolstoel zeggen: wij hebben een trap, dus kom maar niet bij ons werken.
dinsdag 10 juni 2025 om 18:57
Je mag er inderdaad niet naar vragen.Itsnojoke schreef: ↑10-06-2025 18:45Lijkt me niet, dat mag ook niet.
Maar je hebt gelijk; lekker dan als je allergisch bent. Zelfs als een allergische collega er niks kan het een probleem zijn. Als Toos maandag de hond meeneemt, kan allergische Moos daar op dinsdag toch last van hebben.
Maar goed, ik ga er maar even vanuit dat er niemand allergisch is bij de mensen die hun hond meenemen naar kantoor.
Rechters hebben al weleens uitspraak gedaan in dit soort zaken. Er kan dan sprake zijn van ernstig verwijtbaar handelen van de werkgever.
Ik begrijp dat een hond ook positieve effecten kan hebben, maar omdat het ook problemen oplevert met grondrechten: laat maar lekker thuis die honden.
dinsdag 10 juni 2025 om 18:58
Prima! Die kunnen dan met alle honden en katten wandelen. En mijn cavia’s want anders zitten die ook maar alleen.smorre schreef: ↑10-06-2025 18:46Jemig dit topic brengt wel wat op gang zeg…
Ik lees hier echt dingen waar ik steil van achterover sla… geloof dat ik m’n kinderen ook mee ga nemen naar m’n werk. Niemand heeft er last van dus het lijkt me geen probleem toch? En mijn beste vriendin zit niet lekker in haar vel, kan die ook mee?
dinsdag 10 juni 2025 om 19:00
Maar een hond op de vloer en mensen die daar over klagen afdoen als zeiken is natuurlijk verre van professioneel. Maar ja, dat zie je wel vaker met snelgroeiende bedrijven.Loesiepoesie2 schreef: ↑10-06-2025 07:21Wij zijn er zeer professioneel groeiend bedrijf, 70 man in dienst en er blijven bijkomen. Die hond is er al bijna 10 jaar, hij hoort ook gewoon bij het bedrijf. Die hoeft nu echt niet opeens te gaan wijken voor een nieuw iemand. Als ik hem ook niet meer zou meenemen zou hij ook erg gemist worden door vele collega's.
En in al die jaren nog nooit iemand over horen zeiken zoals in dit topic![]()

dinsdag 10 juni 2025 om 19:00
Ik dacht dat je binnen de relatieve beslotenheid van je eigen bedrijf nog wel zelf kon bepalen wat de regels zijn. Maar niet dus.
Terecht hoor, Een allergie kun je ook ontwikkelen natuurlijk als je al ergens werkt. Zou heel raar zijn als jij dan weg moet in plaats van de hond.
dinsdag 10 juni 2025 om 19:01
Ach, in goed overleg en in noodgevallen is er wat mij betreft een heleboel mogelijk. Maar het gemak waarmee sommige lieden hier mensen wegzetten als zeikerts omdat ze geen zin hebben in elke dag honden op hun werk stuit me wel tegen de borst. Het is een kantoor he, geen dierenopvang.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
dinsdag 10 juni 2025 om 19:02
Ik ben het helemaal met je eens. En dit is ook echt niet normaal. Ik ken echt nul bedrijven die dat toestaan.Lady*Voldemort schreef: ↑10-06-2025 19:01Ach, in goed overleg en in noodgevallen is er wat mij betreft een heleboel mogelijk. Maar het gemak waarmee sommige lieden hier mensen wegzetten als zeikerts omdat ze geen zin hebben in elke dag honden op hun werk stuit me wel tegen de borst. Het is een kantoor he, geen dierenopvang.
Omdat ik lees dat je een hond nooit 7 uur alleen kan laten want dat is zielig.
De meesten zullen een baan hebben waarbij ze minimaal of langer dan 7 uur van huis zijn. Je kan geen hond nemen en vandaag denken dat het de komende 15 jaar goed geregeld is met je werk of met de buurvrouw of iemand die de hond uitlaat. Alles kan veranderen.Dat bedoelde ik te zeggen.
Vorige bericht aangepast. Ik was mijn post anders begonnen (de meesten van jullie vinden het zielig ..etc) en te vroeg opgeslagen.
jules wijzigde dit bericht op 10-06-2025 19:13
12.20% gewijzigd
Als jij iemand in dienst hebt is er al geen sprake meer van relatieve beslotenheid. Het maakt ook niet uit wie je in dienst hebt. Dat kan ook je eigen kind zijn.Mette schreef: ↑10-06-2025 19:00Ik dacht dat je binnen de relatieve beslotenheid van je eigen bedrijf nog wel zelf kon bepalen wat de regels zijn. Maar niet dus.
Terecht hoor, Een allergie kun je ook ontwikkelen natuurlijk als je al ergens werkt. Zou heel raar zijn als jij dan weg moet in plaats van de hond.
Regels kun je alleen maar zelf bepalen als je eenpitter bent.
paradise wijzigde dit bericht op 10-06-2025 19:05
7.45% gewijzigd
dinsdag 10 juni 2025 om 19:03
Geloof me, als je in zo'n familiebedrijf werkt waar de familiehond nog net niet betaald wordt om rond te lopen blaffen verzinnen ze wel iets om je weg te krijgen. Dat je niet in het team past, bijvoorbeeld.Mette schreef: ↑10-06-2025 19:00Ik dacht dat je binnen de relatieve beslotenheid van je eigen bedrijf nog wel zelf kon bepalen wat de regels zijn. Maar niet dus.
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
dinsdag 10 juni 2025 om 19:17
Dat dus! Hoe moeilijk kan t zijn?Lady*Voldemort schreef: ↑10-06-2025 19:01Ach, in goed overleg en in noodgevallen is er wat mij betreft een heleboel mogelijk. Maar het gemak waarmee sommige lieden hier mensen wegzetten als zeikerts omdat ze geen zin hebben in elke dag honden op hun werk stuit me wel tegen de borst. Het is een kantoor he, geen dierenopvang.
Dat dus! Hoe moeilijk kan t zijn?Lady*Voldemort schreef: ↑10-06-2025 19:01Ach, in goed overleg en in noodgevallen is er wat mij betreft een heleboel mogelijk. Maar het gemak waarmee sommige lieden hier mensen wegzetten als zeikerts omdat ze geen zin hebben in elke dag honden op hun werk stuit me wel tegen de borst. Het is een kantoor he, geen dierenopvang.

Ja, dat my way or the high way lees je in dit topic overduidelijk terug. Jammer want mijn beeld van familiebedrijven wordt er niet beter op zo.Lady*Voldemort schreef: ↑10-06-2025 19:03Geloof me, als je in zo'n familiebedrijf werkt waar de familiehond nog net niet betaald wordt om rond te lopen blaffen verzinnen ze wel iets om je weg te krijgen. Dat je niet in het team past, bijvoorbeeld.
dinsdag 10 juni 2025 om 19:19
Ojawel hoor, zoals eerder gezegd familiebedrijven. Mijn buurvrouw werkzaam bij een organisatie neemt elke dag haar hond mee.
Ik heb vroeger bij het UWV gewerkt en 2 collega's namen daar ook hun hond mee. Geen van allen hulphonden. Van teckels tot jack russels tot buldoggen.
Nooit last van gehad. Honden sliepen de hele dag. Weet ook niet als je het aan de hond zelf zou kunnen vragen of ze het nou wel zo leuk vinden mee naar het werk. De hele dag het gefrunnik. Enige voordeel is dat ze het niet lang hoeven op te houden omdat ze in de pauze worden uitgelaten.

dinsdag 10 juni 2025 om 19:25
Ik gok erop dat ze ook de hele tijd slapen als je ze 'zes uurtjes' alleen thuis laat. Maar dat was dan weer niet zielig volgens jou.Jules schreef: ↑10-06-2025 19:19Ojawel hoor, zoals eerder gezegd familiebedrijven. Mijn buurvrouw werkzaam bij een organisatie neemt elke dag haar hond mee.
Ik heb vroeger bij het UWV gewerkt en 2 collega's namen daar ook hun hond mee. Geen van allen hulphonden. Van teckels tot jack russels tot buldoggen.
Nooit last van gehad. Honden sliepen de hele dag. Weet ook niet als je het aan de hond zelf zou kunnen vragen of ze het nou wel zo leuk vinden mee naar het werk. De hele dag het gefrunnik. Enige voordeel is dat ze het niet lang hoeven op te houden omdat ze in de pauze worden uitgelaten.
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)

dinsdag 10 juni 2025 om 19:27
Dat is waar. En als er ook klanten of leveranciers rondlopen is er ook weinig beslotens aan.

dinsdag 10 juni 2025 om 19:34
Ik zou het ook niet tof vinden als mijn collega een of andere spin meeneemt in een bakkie nee. Ook al is dat bakkie volledig ramvast afgesloten en heb je er objectief gezien minder last van dan van een hond.
dinsdag 10 juni 2025 om 19:35
Op mijn vorige werk kwam er bij uitzondering weleens een hond mee. Ook wel eens een kind trouwens. Bij uitzondering, oke (mits niemand allergisch). Maar een kantoor waar een hond normaal is, zou inderdaad niet mijn werkplek zijn. Het is een werkplek, geen plek voor al je structurele opvangproblemen. En een organisatie waarbij het een vanzelfsprekendheid is dat je dat maar leuk vindt, en als je dat niet vindt je dan een zeikerd bent, is al helemaal niet mijn werkplek.
dinsdag 10 juni 2025 om 19:43
Dat klopt en dat zeg ik ook. Het maakt voor de hond waarschijnlijk niets uit of ze op het werk in de mand liggen te slapen of rustig thuis.Lady*Voldemort schreef: ↑10-06-2025 19:25Ik gok erop dat ze ook de hele tijd slapen als je ze 'zes uurtjes' alleen thuis laat. Maar dat was dan weer niet zielig volgens jou.
Op het werk is een hond meer afgeleid of gefixeerd omdat daar van alles gebeurt. Kan ook onrustig zijn. Mijn hond heb ik 1x meegenomen maar hij was heel alert daar en werd er juist onrustig van.
dinsdag 10 juni 2025 om 19:55
Ik geloof wel dat het steeds gebruikelijker wordt om een hond mee te nemen naar je werk, maar dat kan ook toeval zijn, ik hoor dat gewoon steeds vaker.
Maar ik vind het ook best bijzonder dat zoveel mensen een hond kunnen hebben, ik zou het erg leuk vinden maar inderdaad, man en ik werken allebei op een plek waar geen hond meekan dus ik zou niet kunnen verzinnen hoe we dan een hond een goed leven kunnen bieden. Ach, misschien ga ik ooit nog een keer met pensioen en kan het dan...
Maar ik vind het ook best bijzonder dat zoveel mensen een hond kunnen hebben, ik zou het erg leuk vinden maar inderdaad, man en ik werken allebei op een plek waar geen hond meekan dus ik zou niet kunnen verzinnen hoe we dan een hond een goed leven kunnen bieden. Ach, misschien ga ik ooit nog een keer met pensioen en kan het dan...
dinsdag 10 juni 2025 om 20:35
Er is hier trouwens een korte docu over "kantoorhond". Staat waarschijnlijk wel op NPO Start.
Toen ik op de middelbare school zat, nam één van mijn docenten ook ineens een hond mee naar school. Zij was net weduwe, had een hond genomen en ik denk dat mensen haar een beetje zielig vonden en daarom niemand er iets van zei. Maar de hond lag dus in de klas, terwijl ze een beetje stonk én op den duur ook loops werd en zo'n luiertje aan had. Dat was gewoon raar en een beetje viezig en afleidend. Ik denk dat er op den duur toch iets over is gezegd, want van de een op de andere dag kwam ze ook niet meer.
Toen ik op de middelbare school zat, nam één van mijn docenten ook ineens een hond mee naar school. Zij was net weduwe, had een hond genomen en ik denk dat mensen haar een beetje zielig vonden en daarom niemand er iets van zei. Maar de hond lag dus in de klas, terwijl ze een beetje stonk én op den duur ook loops werd en zo'n luiertje aan had. Dat was gewoon raar en een beetje viezig en afleidend. Ik denk dat er op den duur toch iets over is gezegd, want van de een op de andere dag kwam ze ook niet meer.
dinsdag 10 juni 2025 om 22:24
Jules schreef: ↑10-06-2025 19:02Omdat ik lees dat je een hond nooit 7 uur alleen kan laten want dat is zielig.
De meesten zullen een baan hebben waarbij ze minimaal of langer dan 7 uur van huis zijn. Je kan geen hond nemen en vandaag denken dat het de komende 15 jaar goed geregeld is met je werk of met de buurvrouw of iemand die de hond uitlaat. Alles kan veranderen.Dat bedoelde ik te zeggen.
Ja alles kan veranderen. En sommige dingen veranderen buiten je schuld om. Andere dingen kun je aanpassen. Bijv bij je werk in de buurt gaan wonen of dicht bij je huis gaan werken zodat je tijdens de lunchpauze de hond kunt uitlaten. Om en om thuiswerken. Uitlaatservice inschakelen.
Coffee is never my cup of tea

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in