Reizen in europa zonder geldig ID bewijs
woensdag 11 juni 2025 om 19:20
Hoi,
Ik ga volgende week een paar dagen kamperen in Denemarken. Maar nu kwam ik er dus net achter dat mijn paspoort verlopen is (al sinds januari). Echt heel stom!
Een geldig rijbewijs heb ik wel maar dat is natuurlijk niet altijd geldig in buitenland.
Uiteraard meteen een afspraak gemaakt voor een nieuw ID bewijs maar dat duurt natuurlijk wel even.
Opeens word ik toch een beetje zenuwachtig. Hoe groot is de kans dat ik hier problemen mee krijg?
Thanks.
Ik ga volgende week een paar dagen kamperen in Denemarken. Maar nu kwam ik er dus net achter dat mijn paspoort verlopen is (al sinds januari). Echt heel stom!
Een geldig rijbewijs heb ik wel maar dat is natuurlijk niet altijd geldig in buitenland.
Uiteraard meteen een afspraak gemaakt voor een nieuw ID bewijs maar dat duurt natuurlijk wel even.
Opeens word ik toch een beetje zenuwachtig. Hoe groot is de kans dat ik hier problemen mee krijg?
Thanks.
woensdag 11 juni 2025 om 19:26
Ik heb twee jaar geleden zo'n akkefietje gehad, maar toen had je nog geen grenscontroles dus het was alleen maar een kwestie van een beetje normaal doen in Duitsland 
Maar nu zou ik het er niet meer op wagen.

Maar nu zou ik het er niet meer op wagen.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
woensdag 11 juni 2025 om 19:27
Problemen zal meevallen, niet kunnen kamperen in Denemarken is een reeële kans. Indien mogelijk zou ik een paspoort met spoed aanvragen, maar waarschijnlijk is het maken van de afspraak het probleem hè? Niet de wachttijd op het reisdocument. Er zijn steeds vaker grenscontroles maar nog veel vaker niet natuurlijk…
Ik zou het oude paspoort in elk geval meenemen en natuurlijk je rijbewijs en het erop wagen. Maar de kans dat je teruggestuurd wordt is absoluut aanwezig.
Ik zou het oude paspoort in elk geval meenemen en natuurlijk je rijbewijs en het erop wagen. Maar de kans dat je teruggestuurd wordt is absoluut aanwezig.
woensdag 11 juni 2025 om 19:32
Er zijn steeds vaker grenscontroles. Nieuweschans en Oldenzaal zijn wel enorm qua kans. Maar goed, 100% controle is er niet. Als je wel gecontroleerd wordt, kan je er met een waarschuwing vanaf komen, maar die kans is nu niet zo groot meer. Ik woon mijn hele leven al aan de grens en ik ben weleens met mijn bibliotheekpas de grens overgegaan. Dat was wel de liefste agent die ik ooit tegenkwam, trouwens.
nana_mouskouri wijzigde dit bericht op 11-06-2025 21:06
8.29% gewijzigd
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
woensdag 11 juni 2025 om 19:34
woensdag 11 juni 2025 om 19:40
Je kan proberen een nood-reisdocument aanvragen. Dat heb ik (het is al wel 10 jaar geleden) gedaan toen ik vier uur voor mijn vlucht naar Australië zou vertrekken, er achter kwam dat mijn paspoort verlopen was. Je vraagt een noodpaspoort aan bij de Koninklijke Marechaussee. Ik heb dat gedaan op Schiphol, maar de KM heeft waarschijnlijk ook wel een loket op bijv. vliegveld Groningen of vliegveld Eindhoven.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... rt-krijgen
Lukt dat niet dan zou ik het er gewoon op wagen. (Natuurlijk wel je rijbewijs en verlopen paspoort meenemen.) De Duitse grensbewaking controleert eigenlijk alleen maar semi-permanent bij enkele snelweg-grensovergangen. Je kan natuurlijk ook de Nederlandse-Duitse grens & Duitse-Deense grens passeren bij een van de vele niet-snelwegovergangen. De kans dat je daar gecontroleerd wordt is heel klein.
Lukt dat niet dan zou ik het er gewoon op wagen. (Natuurlijk wel je rijbewijs en verlopen paspoort meenemen.) De Duitse grensbewaking controleert eigenlijk alleen maar semi-permanent bij enkele snelweg-grensovergangen. Je kan natuurlijk ook de Nederlandse-Duitse grens & Duitse-Deense grens passeren bij een van de vele niet-snelwegovergangen. De kans dat je daar gecontroleerd wordt is heel klein.
ijsschots wijzigde dit bericht op 11-06-2025 19:42
9.27% gewijzigd
woensdag 11 juni 2025 om 19:41
Ik ga elke week de grens over, soms met, soms zonder grenspost (afhankelijk waar ik de grens overga). Maar ben er nog niet uitgepikt voor controle.
Desondanks zou ik het er nooit op wagen. En heb dus altijd naast mijn rijbewijs gewoon een geldige ID-kaart. Duitsland-Denemarken zou ik al helemaal niet het risico nemen.
Gewoon spoedkaart aanvragen, zou mijn tip zijn.
Desondanks zou ik het er nooit op wagen. En heb dus altijd naast mijn rijbewijs gewoon een geldige ID-kaart. Duitsland-Denemarken zou ik al helemaal niet het risico nemen.
Gewoon spoedkaart aanvragen, zou mijn tip zijn.
woensdag 11 juni 2025 om 20:27
Ik ben het afgelopen jaar een paar keer door een grenscontrole gereden met Duitsland maar heb nooit een ID of wat doen ook hoeven tonen.
Of ik het erop zou durven te wagen weet ik niet, maar de kans dat ze vragen naar een ID is bij een controle misschien 50/50?
Kut dat het zo lang duurt om een nieuwe aan te kunnen vragen. Jammer dat je dat niet gewoon zelf kunt doen met je DigiD zoals bij een rijbewijs.
Of ik het erop zou durven te wagen weet ik niet, maar de kans dat ze vragen naar een ID is bij een controle misschien 50/50?
Kut dat het zo lang duurt om een nieuwe aan te kunnen vragen. Jammer dat je dat niet gewoon zelf kunt doen met je DigiD zoals bij een rijbewijs.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
woensdag 11 juni 2025 om 21:06
Maar dan heb je bij het online inchecken al je paspoort/id-gegevens in moeten vullen (of die het de luchtvaartmaatschappij al van vorige trips).
woensdag 11 juni 2025 om 21:18
woensdag 11 juni 2025 om 21:19
Vorige week heen naar een Schengenland geen paspoortcontrole, terug naar Nederland wel. Er is geen peil op te trekken.
woensdag 11 juni 2025 om 21:25
In 2015 ging ik naar Tsjechië met een flink verlopen paspoort. Vond ik toen serieus spannend, omdat ze ivm de vluchtelingenstromen van toen het en der hevig met grenzen bezig waren. Vooral de heenreis vond ik spannend, op de terugeweg leek het me niet zo’n probleem om terug naar NL gestuurd te worden.
Nergens controle gezien of gehad.
En wel bedacht dat ik wel heel erg bevoordeeld én arrogant was. Ik heb nooit gedacht dat ik serieus in de problemen zou kunnen komen.
Nergens controle gezien of gehad.
En wel bedacht dat ik wel heel erg bevoordeeld én arrogant was. Ik heb nooit gedacht dat ik serieus in de problemen zou kunnen komen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
woensdag 11 juni 2025 om 22:26
Heb je mazzel mee gehad! Ik kon 10 jaar geleden niet naar de VS omdat ik toen 2 dagen van tevoren ontdekte dat mijn paspoort net verlopen was. Ik moest er voor werk heen (congres) maar dat was geen noodgeval zeiden ze, dus kon ik geen noodpaspoort krijgen.IJsschots schreef: ↑11-06-2025 19:40Je kan proberen een nood-reisdocument aanvragen. Dat heb ik (het is al wel 10 jaar geleden) gedaan toen ik vier uur voor mijn vlucht naar Australië zou vertrekken, er achter kwam dat mijn paspoort verlopen was. Je vraagt een noodpaspoort aan bij de Koninklijke Marechaussee. Ik heb dat gedaan op Schiphol, maar de KM heeft waarschijnlijk ook wel een loket op bijv. vliegveld Groningen of vliegveld Eindhoven.
Tegenwoordig stuurt hier de gemeente een paar maanden voor verlopen een herinneringsbrief. Dat had ik pas, want, ja, 10 jaar verder dus. Nu was ik wel mooi op tijd met verlengen.
woensdag 11 juni 2025 om 23:14
Ja maar dat aanvragen moet je een afspraak voor maken en dat kan bij de meeste gemeentes niet zo snel. In mijn gemeente is er nu een wachttijd voor een afspraak van zo’n 6 weken.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in