Morgen sportdag kind 8 bij 29 graden

donderdag 12 juni 2025 om 21:29
Even jullie alwetende mening gevraagd om te checken of ik nu geen zeurende helikopter ouder ben.
Mijn dochter in groep 5 heeft morgen sportdag. Het wordt hier dan 29 graden en het is van 9 uur tot 14 uur. Alleen in de pauze zitten ze in de schaduw maar alle andere activiteiten zijn in de volle zon.
Mijn kind heeft een hele lichte huid. Ondanks factor 50 verbrandt ze snel.
Ze drinkt sowieso heel weinig uit zichzelf, je moet er constant bovenop zitten dat ze moet drinken.
Er is weinig voor nodig voor ze het heel warm heeft. School raadt petjes en lange mouwen aan. Dit helpt wel tegen verbranding maar niet tegen oververhitting. Net was ze aan het helpen in de tuin en voelde ze al klam aan en het is nu een stuk koeler dan morgen.
Sowieso herkennen kinderen de signalen van oververhitting vrij slecht lees ik online en raken ze ook sneller oververhit ten opzichte van volwassenen.
De enige aanpassing in het programma die ik lees is dat de duurloop op het einde is afgelast.
Zouden jullie onder deze omstandigheden een kind van 8 naar een sportdag sturen ? Het is groep 1 tm 8 dus heel veel kinderen en het lijkt me onmogelijk dat die hulpouders elk kind in de gaten kunnen houden of ze wel drinken.
Nb er zijn zat kinderen met een ander huidtype of die het minder snel heet hebben of die van nature wel veel drinken dus ik heb het puur over de situatie zoals hierboven geschetst.
Mijn dochter in groep 5 heeft morgen sportdag. Het wordt hier dan 29 graden en het is van 9 uur tot 14 uur. Alleen in de pauze zitten ze in de schaduw maar alle andere activiteiten zijn in de volle zon.
Mijn kind heeft een hele lichte huid. Ondanks factor 50 verbrandt ze snel.
Ze drinkt sowieso heel weinig uit zichzelf, je moet er constant bovenop zitten dat ze moet drinken.
Er is weinig voor nodig voor ze het heel warm heeft. School raadt petjes en lange mouwen aan. Dit helpt wel tegen verbranding maar niet tegen oververhitting. Net was ze aan het helpen in de tuin en voelde ze al klam aan en het is nu een stuk koeler dan morgen.
Sowieso herkennen kinderen de signalen van oververhitting vrij slecht lees ik online en raken ze ook sneller oververhit ten opzichte van volwassenen.
De enige aanpassing in het programma die ik lees is dat de duurloop op het einde is afgelast.
Zouden jullie onder deze omstandigheden een kind van 8 naar een sportdag sturen ? Het is groep 1 tm 8 dus heel veel kinderen en het lijkt me onmogelijk dat die hulpouders elk kind in de gaten kunnen houden of ze wel drinken.
Nb er zijn zat kinderen met een ander huidtype of die het minder snel heet hebben of die van nature wel veel drinken dus ik heb het puur over de situatie zoals hierboven geschetst.
vrijdag 13 juni 2025 om 11:54
En geef de kinderen die het niet leuk vinden dan gewoon iets wat ze wel leuk vinden.poohtjesschrijft schreef: ↑13-06-2025 10:06haha ja zo laten sommigen het echt klinken.
Jammer hoor als mensen het vroeger zelf niet zo gezellig vonden maar volgens mij is het toch echt zo dat de meeste kinderen het een leuke dag vinden.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 13 juni 2025 om 11:56
Ik vind het echt heel vervelend dat je je zo ongenuanceerd uitdrukt.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
vrijdag 13 juni 2025 om 11:56
Dus: ze hebben geen hekel aan sport, maar aan sportdagen.Nana_Mouskouri schreef: ↑13-06-2025 11:31Ja, dat kan ik me voorstellen dat je dit denkt, maar dit betreft geen leerlingen met sociale moeite of lichamelijk ongemak of autisme of andere verklaarbare sportdagaversie. Het betreft veel leerlingen die die avond wel gewoon naar hun volleybaltraining of voetbalwedstrijd gegaan zijn, maar gewoon besluiten dat een sportdag onnodig is. Tenminste, dat zeiden ze toen ik het ze vroeg. En dan let ik wel op wie ik vraag.
I rest my case.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 13 juni 2025 om 11:58
Hèhè, dat duurde nog lang.Bontebok schreef: ↑13-06-2025 11:51Wat een rare redenering. Grenzen doen er wel toe maar ik zou dan andere zaken kiezen om daar met je kind over te praten. Verder is het leven nu eenmaal ook zo dat je af en toe dingen moet doen die je niet leuk vindt of die je moeilijk vindt. Dat hebben kinderen nodig, om te leren, om later mee te kunnen doen.
Wat zielig eigenlijk voor al die kinderen die sportdag wel leuk vinden, die missen een belangrijke levensles.
Oftewel: kinderen moeten heus al heel veel dingen die ze niet leuk vinden. Daar hoeft echt geen sportdag bij.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 13 juni 2025 om 11:59
En ik vind het echt heel vervelend dat sommige onderwijzenden zich zo ongenuanceerd uitdrukken.Nana_Mouskouri schreef: ↑13-06-2025 11:56Ik vind het echt heel vervelend dat je je zo ongenuanceerd uitdrukt.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 13 juni 2025 om 12:02
Ik denk dat heel veel kinderen (en volwassenen!) het moeilijk of een beetje eng vinden om, noem eens iets, op schoolkamp te gaan of mee te doen aan een gezamenlijke activiteit zoals een sportdag. Dat ís ook spannend. Moet je dat als ouder dan als een 'grens' beschouwen? Heel vaak is het een volstrekt menselijke reflex om naar het vertrouwde en veilige te verlangen, lekker onder moeders rokken blijven zitten, maar die reflex kun je overwinnen. En dat is keiharde winst hoor. Zo leer je dat er soms spannende, nieuwe dingen zijn die jij óók gewoon durft en aankunt. Die zelfs heel erg leuk zijn. En soms moeilijk.
Als ouders voortdurend de 'grenzen' van hun kinderen respecteren, en elke uitdaging voor hen uit de weg gaan, houd je ze klein en bang en afhankelijk. Daar worden ze absoluut wél slechter van.
vrijdag 13 juni 2025 om 12:02
Ja, maar die hekel is niet intrinsiek aan sportdagen. Die hekel is aan school en bij sportdagen voelen ze geen prikkel om te komen. Ik merk dat ik moeilijk uitgelegd krijg wat ik bedoel. Het is een motivatieprobleem, geen "oh, ik zie er zo tegenop en ik wil echt niet"-probleem.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
vrijdag 13 juni 2025 om 12:04
Prima. Maar laten we niet net doen alsof mijn hekel aan sportdagen de uitzondering is.Nana_Mouskouri schreef: ↑13-06-2025 12:02Ja, maar die hekel is niet intrinsiek aan sportdagen. Die hekel is aan school en bij sportdagen voelen ze geen prikkel om te komen. Ik merk dat ik moeilijk uitgelegd krijg wat ik bedoel. Het is een motivatieprobleem, geen "oh, ik zie er zo tegenop en ik wil echt niet"-probleem.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 13 juni 2025 om 12:06
Ja, dezelfde redenering steeds maar weer.Claire45 schreef: ↑13-06-2025 12:02Ik denk dat heel veel kinderen (en volwassenen!) het moeilijk of een beetje eng vinden om, noem eens iets, op schoolkamp te gaan of mee te doen aan een gezamenlijke activiteit zoals een sportdag. Dat ís ook spannend. Moet je dat als ouder dan als een 'grens' beschouwen? Heel vaak is het een volstrekt menselijke reflex om naar het vertrouwde en veilige te verlangen, lekker onder moeders rokken blijven zitten, maar die reflex kun je overwinnen. En dat is keiharde winst hoor. Zo leer je dat er soms spannende, nieuwe dingen zijn die jij óók gewoon durft en aankunt. Die zelfs heel erg leuk zijn. En soms moeilijk.
Als ouders voortdurend de 'grenzen' van hun kinderen respecteren, en elke uitdaging voor hen uit de weg gaan, houd je ze klein en bang en afhankelijk. Daar worden ze absoluut wél slechter van.
Maar het kan ook prima anders en ook dan worden ze gewoon volwassen.
Maar hebben ze wel geleerd dat iedereen anders is en dat het belangrijk is om daar rekening mee te houden.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 13 juni 2025 om 12:06
Ik doe niets alsof. Maar ik vind het moeilijk te geloven dat de topsporttalentleerlingen die gespijbeld hebben voor de sportdag bij ons op school, dat gedaan hebben omdat ze nerveus worden van het competitieve element. En ja, ik vind het spijtig dat je als ouder kiest je kind ziek te melden als het kind niet ziek is én als er geen andere goede reden is om het niet te laten gaan.
vrijdag 13 juni 2025 om 12:11
Ik zou willen dat kinderen vaker zonder consequenties mogen aanklooien. Zonder consequenties van zichzelf, van ouders, van docenten. Dus meedoen aan een sportdag en grandioos laatste worden bij unihockey of je mondeling doen zonder dat je moet huilen van de spanning. Steeds meer valt mij op dat kinderen enorme druk ervaren en door die druk niet eens durven beginnen. In veiligheid leren en ook soms falen lijkt steeds moeilijker te worden. Het is aan het onderwijs die veiligheid te garanderen en het is heel naar als dat niet lukt. En wat mij betreft is het aan ouders en docenten om geen onrealistische verwachtingen te hebben. Goed genoeg is het nieuwe perfect.
vrijdag 13 juni 2025 om 12:14
Dat de kinderen niet naar huis MOGEN voordat de voetbalwedstrijd is afgelopen (zoals TO schrijft), vind ik wel ver gaan. Ik heb het zelf heel lastig als ik urenlang in de volle zon met 30 graden moet doorbrengen. Kan me daarom heel goed voorstellen dat dit voor een deel van de kinderen niet goed vol te houden is. Dat je ze dan zou verbieden om weg te gaan vind ik niet oke. Je hoeft nog geen zonnesteek te hebben om je beroerd te voelen na uren in de zon.
milestone wijzigde dit bericht op 13-06-2025 12:15
2.46% gewijzigd
huismuis
vrijdag 13 juni 2025 om 12:15
Ik vind een pesthekel hebben aan sport(dag) best een goede reden om niet aanwezig te zijn.Nana_Mouskouri schreef: ↑13-06-2025 12:06Ik doe niets alsof. Maar ik vind het moeilijk te geloven dat de topsporttalentleerlingen die gespijbeld hebben voor de sportdag bij ons op school, dat gedaan hebben omdat ze nerveus worden van het competitieve element. En ja, ik vind het spijtig dat je als ouder kiest je kind ziek te melden als het kind niet ziek is én als er geen andere goede reden is om het niet te laten gaan.
De dochter van TO, wil zelf graag gaan, dus dan vind ik het spijtig om haar thuis te houden, maar ik had (en heb) zelf een grondige afkeer van alles dat met "sport en spel" te maken heeft en had alle sportdagen kunnen missen als kiespijn.
vrijdag 13 juni 2025 om 12:19
vrijdag 13 juni 2025 om 12:25
vrijdag 13 juni 2025 om 12:26
Ik wou dat mijn moeder zo dacht vroeger. Zoiets stoms als een basketbal toernooi als je de kleinste van de klas bent zonder balgevoel. Ik deed aan ballet en dat paste bij mij. Mijn moeder stond erop dat ik meedeed aan alle sportdagen anders was ik geen gezonde Hollandse meid of zoiets.Solomio schreef: ↑12-06-2025 22:00Of anderen denken niet zo goed na.
Ik denk eigenlijk dat bijv de gevaren van verbranden nog steeds niet echt serieus worden genomen.
Op zo'n sportdag zal er wrsch niet elke 2 uur opnieuw ingesmeerd worden met zonnebrand.
Maar ik zou het denk ik ook af laten hangen van wat je dochter wil.
Mijn kinderen hadden een hekel aan sportdagen, dus ik vond elke reden prima om ze thuis te houden.
@TO, lastig he als je kind uit zichzelf bijna niets drinkt, ik loop haar de hele dag achterna met sapjes en water, maar ze vertikt het gewoon.
vrijdag 13 juni 2025 om 12:27
apppie schreef: ↑13-06-2025 12:15Ik vind een pesthekel hebben aan sport(dag) best een goede reden om niet aanwezig te zijn.
De dochter van TO, wil zelf graag gaan, dus dan vind ik het spijtig om haar thuis te houden, maar ik had (en heb) zelf een grondige afkeer van alles dat met "sport en spel" te maken heeft en had alle sportdagen kunnen missen als kiespijn.

vrijdag 13 juni 2025 om 12:37
Wat mooi gezegd van jou. Mijn dochter heeft faalangst en vind het vreselijk om fouten te maken. Ze is blijven zitten in groep 4 met dyslexie en is nu geobsedeerd door andere kinderen die minder fouten maken en sneller zijn met gym enz. Ze gaat naar een jeugdpsycholoog hiervoor. Het is heel hardnekkig bij haar.Nana_Mouskouri schreef: ↑13-06-2025 12:11Ik zou willen dat kinderen vaker zonder consequenties mogen aanklooien. Zonder consequenties van zichzelf, van ouders, van docenten. Dus meedoen aan een sportdag en grandioos laatste worden bij unihockey of je mondeling doen zonder dat je moet huilen van de spanning. Steeds meer valt mij op dat kinderen enorme druk ervaren en door die druk niet eens durven beginnen. In veiligheid leren en ook soms falen lijkt steeds moeilijker te worden. Het is aan het onderwijs die veiligheid te garanderen en het is heel naar als dat niet lukt. En wat mij betreft is het aan ouders en docenten om geen onrealistische verwachtingen te hebben. Goed genoeg is het nieuwe perfect.
vrijdag 13 juni 2025 om 12:42
Hier ben ik het ook mee eens. Lastig.....welke grens wel te respecteren en welke niet. Uitdagingen uit de weg gaan is helemaal niet goed voor je ontwikkeling. Maar niet elke uitdaging heb je nodig om te groeien. Je moet de juiste eruit pikken voor je kind.Claire45 schreef: ↑13-06-2025 12:02Ik denk dat heel veel kinderen (en volwassenen!) het moeilijk of een beetje eng vinden om, noem eens iets, op schoolkamp te gaan of mee te doen aan een gezamenlijke activiteit zoals een sportdag. Dat ís ook spannend. Moet je dat als ouder dan als een 'grens' beschouwen? Heel vaak is het een volstrekt menselijke reflex om naar het vertrouwde en veilige te verlangen, lekker onder moeders rokken blijven zitten, maar die reflex kun je overwinnen. En dat is keiharde winst hoor. Zo leer je dat er soms spannende, nieuwe dingen zijn die jij óók gewoon durft en aankunt. Die zelfs heel erg leuk zijn. En soms moeilijk.
vrijdag 13 juni 2025 om 12:58
Helemaal eens met je bijdrage Claire45. Waar het dan op aankomt is heel veel praten met je kind. Uitvogelen waar het vandaan komt en passende afspraken maken. Er is geen one size fits all want het ene kind moet je bij wijze van spreken aanduwen om dingen aan te gaan en het andere moet je afremmen. Ik probeerde de school en thuis daarin wel als een team te zien. Zij willen het goed doen (daar moet ik wel vanuit gaan anders werkt het niet) en ik kan ze helpen door goed te communiceren en mijn kind de juiste instructies vooraf te geven.
vrijdag 13 juni 2025 om 13:05
Daar ben ik het dan weer niet mee eens. Je kind moet alles kunnen ervaren en dan zelf eruit pikken wat het wil
Ik heb jaren dingen niet gegeten omdat mijn moeder zei:dat lust jij niet.
Toen ik t ergens anders niet kon ontwijken bleek ik t best lekker te vinden
Mijn kinderen doen heel andere dingen graag dan ik, leuk !,maar dan moeten ze er wel mee in aanraking zijn gekomen
vrijdag 13 juni 2025 om 13:08
Team pestpokkehekel aan zowel gym als sportdag. Ik vond en vind teamsport niet leuk, en haat alles wat met een bal te maken heeft. Uren door het bos lopen is geen probleem maar wtf is de meerwaarde van de coopertest. De gymzaa is de plek die voor meer pesten en uitsluiting zorgt, omdat je altijd een groep zult hebben die sporten wèl leuk vind, en daarom vaak als eerst gekozen wordt, en een groep die het niet leuk vind en daarom altijd als laatste gekozen word of buitengesloten wordt.Nana_Mouskouri schreef: ↑13-06-2025 12:06Ik doe niets alsof. Maar ik vind het moeilijk te geloven dat de topsporttalentleerlingen die gespijbeld hebben voor de sportdag bij ons op school, dat gedaan hebben omdat ze nerveus worden van het competitieve element. En ja, ik vind het spijtig dat je als ouder kiest je kind ziek te melden als het kind niet ziek is én als er geen andere goede reden is om het niet te laten gaan.
Waarom zou je over een bok heen moeten kunnen springen of naar het plafond moeten kunnen klimmen met een touw?
Dansen vond ik veel leuker, uren buiten spelen, hutten bouwen, dat vond ik leuk, maar daar is geen ruimte voor.
lemon_pledge wijzigde dit bericht op 13-06-2025 13:24
0.17% gewijzigd
vrijdag 13 juni 2025 om 13:10
Ik vind dat helemaal niet lastig. Een hekel hebben aan de tandarts: jammer maar helaas, moet toch. Een hekel aan sportdag of andere activiteit die geen direct nut dient: prima.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in