Situatie Midden-Oosten VIII
woensdag 28 mei 2025 om 13:31
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.
Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.
De toekomst is nog onduidelijk.
In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.
Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.
Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.
Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.
We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.
Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.
https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.
De toekomst is nog onduidelijk.
In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.
Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.
Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.
Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.
We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.
Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.
https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
zaterdag 14 juni 2025 om 07:18
Niemand dweept met dat soort regimes. Maar om ze nu aan te gaan vallen en daarmee een extreem onveilige situatie creëren voor een heleboel mensen, ik kan er met mijn pet niet bij.
Verschillende critici zeggen al dat Israël Iran nu net het zetje heeft gegeven om het verrijkte uranium door te gaan ontwikkelen tot een bom. Bedankt hoor!
zaterdag 14 juni 2025 om 07:59
Ah, het is weer tijd voor de valse beschuldigingen zie ik. Wie tegen de genocidale acties in Gaza is, is een Hamasknuffelaar. En wie het een onvoorstelbaar slecht idee vindt om een nieuwe oorlog in het M-O te ontketenen, is een vrouwenhatende fan van dictatoriale regimes.
Alsof de regering van Israël Iran aanvalt om gesluierde vrouwen te bevrijden of het eindelijk mogelijk maken om je hondje uit te laten. Schei toch uit.
Je moet wel heel weinig goede argumenten hebben om het beleid van Netanyahu te verdedigen als je je tot een dergelijk niveau verlaagt.
Alsof de regering van Israël Iran aanvalt om gesluierde vrouwen te bevrijden of het eindelijk mogelijk maken om je hondje uit te laten. Schei toch uit.
Je moet wel heel weinig goede argumenten hebben om het beleid van Netanyahu te verdedigen als je je tot een dergelijk niveau verlaagt.
zaterdag 14 juni 2025 om 08:46
Als er woningen van atoomgeleerden e.d. bestookt zijn dan zullen daar ongetwijfeld ook kinderen aanwezig zijn geweest. Of anders wel in de appartementen erboven of eronder. Dat is de treurige realiteit van oorlog. In de ideale wereld, waar alle partijen het zouden vermijden onschuldige slachtoffers te maken, zou er geen oorlog bestaan.Kidneybean schreef: ↑13-06-2025 22:33Ik heb ook beelden gezien van gewonde kinderen. Kinderen zijn altijd onschuldig, nietwaar?
Ik heb overigens geen medelijden met de mensen die de Revolutionaire Garde, nu ik dat even in mijn schoenen geschoven krijg.
Neemt niet weg dat ik niet weet hoe ik hier tegenaan moet lijken. Ik snap de redernatie van Israël (even voor goed begrip: hiermee keur ik zeker niet de manier goed waarop Israël tekeer gaat in Gaza), maar tegelijk ben ik bang dat ze hiermee juist een (extra) lont in het kruitvat hebben gelegd.
Verder eens met wat MrsM schreeft:
Nou ja ik vind dit, gezien de verhoudingen tussen Israël en Iran, wel iets te simpel gedacht.
Het is waar toch dat Iran terroristische organisaties openlijk steunt zowel militair als financieel? En het klopt ook dat Iran liever wil dat Israël niet bestaat? En het klopt toch ook dat uit een rapport van IAEA is gebleken dat Iran zijn nucleaire programma heeft uitgebreid?
Het zou wel kloppen wanneer die 2 landen helemaal geen voorgeschiedenis hebben. En dat het alleen zou gaan om "jij staat mij niet aan".
zaterdag 14 juni 2025 om 09:48
Als je de hele geopolitieke geschiedenis wil terugbrengen naar een paar, eenzijdige punten om te verklaren waarom nu weer de levens van zoveel burgers in zowel Iran als in Israël op het spel gezet worden, ja.MrsM schreef: ↑13-06-2025 22:56Nou ja ik vind dit, gezien de verhoudingen tussen Israël en Iran, wel iets te simpel gedacht.
Het is waar toch dat Iran terroristische organisaties openlijk steunt zowel militair als financieel? En het klopt ook dat Iran liever wil dat Israël niet bestaat? En het klopt toch ook dat uit een rapport van IAEA is gebleken dat Iran zijn nucleaire programma heeft uitgebreid?
Het zou wel kloppen wanneer die 2 landen helemaal geen voorgeschiedenis hebben. En dat het alleen zou gaan om "jij staat mij niet aan".
Maar dat is niet wat ik schreef.
zaterdag 14 juni 2025 om 10:13
En als Israël Iran z'n gang had laten gaan zeggen "verschillende critici" ongetwijfeld dat Israël had moeten optreden toen het nog kon. Je doet hier exact wat heel veel mensen in dit topic doen, namelijk zeggen dat het altijd de schuld van Israël is.Charlotta schreef: ↑14-06-2025 07:18Niemand dweept met dat soort regimes. Maar om ze nu aan te gaan vallen en daarmee een extreem onveilige situatie creëren voor een heleboel mensen, ik kan er met mijn pet niet bij.
Verschillende critici zeggen al dat Israël Iran nu net het zetje heeft gegeven om het verrijkte uranium door te gaan ontwikkelen tot een bom. Bedankt hoor!
zaterdag 14 juni 2025 om 10:14
De wereld is weer een stukje veiliger?Johanna67 schreef: ↑13-06-2025 20:41Iran was bijna zo ver. En dat een knotsachterlijke , vrouwenhatende , geloofswaanzinnige 84 - jarige daar een van de grootste bazen is vind ik heel verontrustend. Israël heeft dit echt heel goed gedaan, anders waren ze van de kaart geveegd. Dat hele kleine landje heeft alleen idiote landen om zich heen die hen willen vernietigen. Hamas en Hezbolla zo goed als vernietigd en nu Iran een enorme klap toegediend. De wereld is een stukje veiliger.
Voor jou in je hoofd misschien?
Echt, hoe kun je zo denken. Zo simpel over alle ellende heen stappen.
Maar fijn dat je gerust kon gaan slapen
zaterdag 14 juni 2025 om 10:38
Opnieuw onwaar. Mensen hier zijn wel degelijk doordrongen van de complexe situatie in het Midden-Oosten en de onverzoenlijke opstelling van veel regimes daar.Tandemasser schreef: ↑14-06-2025 10:13Je doet hier exact wat heel veel mensen in dit topic doen, namelijk zeggen dat het altijd de schuld van Israël is.
Maar van twee dingen staat vast dat ze de schuld van Israël zijn: ten eerste de genocidale acties in Gaza, en ten tweede een oorlog met Iran beginnen, waarmee de regering willens en wetens het leven van haar eigen burgers op het spel zet terwijl er nog onderhandelingen liepen met Iran over hun atoomprogramma.
Israël werd tot nu toe altijd beschermd door vrijwel alle Westerse landen, wat maakte dat er toch een soort van machtsevenwicht in de regio gegarandeerd kon worden.
Deze regering verkwanselt alle internationale steun, en waarvoor? Om zelf aan de macht te blijven. Dat rechtvaardigt kennelijk honderdduizenden slachtoffers en het in gevaar brengen van de eigen bevolking. Het is dat nietsontziende cynisme wat mij en velen met mij zo tegen de borst stuit.
zaterdag 14 juni 2025 om 10:45
Dan lees je niet goed. Israël heeft een aandeel in de problemen en is niet alleen maar slachtoffer.Tandemasser schreef: ↑14-06-2025 10:13En als Israël Iran z'n gang had laten gaan zeggen "verschillende critici" ongetwijfeld dat Israël had moeten optreden toen het nog kon. Je doet hier exact wat heel veel mensen in dit topic doen, namelijk zeggen dat het altijd de schuld van Israël is.
De 'oplossingen' die Israël nu uitvoert, daar kun je kritisch naar kijken.
Dit gaat niks oplossen, niet voor de problemen met de Palestijnen, niet met hun positie in het Midden-Oosten. Niet voor hun eigen veiligheid.
Voorlopig alleen maar doden en destructie.
zaterdag 14 juni 2025 om 11:01
Tandemasser schreef: ↑14-06-2025 10:13En als Israël Iran z'n gang had laten gaan zeggen "verschillende critici" ongetwijfeld dat Israël had moeten optreden toen het nog kon. Je doet hier exact wat heel veel mensen in dit topic doen, namelijk zeggen dat het altijd de schuld van Israël is.
Israël is toch degene die aanvalt op dit moment? Er waren nog onderhandelingen bezig, en Israël heeft die getorpedeerd. Tja, ik vind dat dus wel de schuld van Israël. Er was geen reden om aan te nemen dat Iran op korte termijn kernwapens tegen Israël in ging zetten dus nu, op dit moment, aanvallen was gewoon roekeloos.
Ongelooflijk hoe dat land zichzelf altijd het slachtoffer overal van voelt met die oorlogzuchtige regering van ze. Ja, het is ongelofelijk complex in het Midden Oosten maar Israël is echt niet alleen maar slachtoffer.
zaterdag 14 juni 2025 om 11:17
Veel mensen in Iran zijn er toch echt heel blij mee.GriebusDus schreef: ↑14-06-2025 07:59Ah, het is weer tijd voor de valse beschuldigingen zie ik. Wie tegen de genocidale acties in Gaza is, is een Hamasknuffelaar. En wie het een onvoorstelbaar slecht idee vindt om een nieuwe oorlog in het M-O te ontketenen, is een vrouwenhatende fan van dictatoriale regimes.
zaterdag 14 juni 2025 om 11:20
Dus omdat iemand op,een Nederlands forum iets roept voelt dat land zichzelf altijd maar slachtoffer overal van. Of was dat altijd al je mening?Charlotta schreef: ↑14-06-2025 11:01Israël is toch degene die aanvalt op dit moment? Er waren nog onderhandelingen bezig, en Israël heeft die getorpedeerd. Tja, ik vind dat dus wel de schuld van Israël. Er was geen reden om aan te nemen dat Iran op korte termijn kernwapens tegen Israël in ging zetten dus nu, op dit moment, aanvallen was gewoon roekeloos.
Ongelooflijk hoe dat land zichzelf altijd het slachtoffer overal van voelt met die oorlogzuchtige regering van ze. Ja, het is ongelofelijk complex in het Midden Oosten maar Israël is echt niet alleen maar slachtoffer.
What would Patsy do?
zaterdag 14 juni 2025 om 11:23
Ik slaap heel slecht als een land als Iran bijna een kernmacht wordt en niet reageert op herhaalde verzoeken van Amerika om een kerndeal te bespreken. Ik slaap ook nog steeds slecht als ik denk aan die gijzelaars die nog steeds niet vrij zijn. Die waarschijnlijk al 2 jaar verkracht en mishandeld worden.
Ja, nu Hamas bijna is uitgeroeid en Iran een stukje verder weg is om een kernmacht te worden, is voor mij de wereld een stukje beter geworden.
zaterdag 14 juni 2025 om 11:26
Israël is geen slachtoffer en zo voelen ze zich ook niet. Feit is dat ze de enige democratie in het midden oosten zijn en omringt zijn door vijanden. Van slachtoffer zijn hadden de Joden hun buik vol in 1945. Nu zijn ze geen slachtoffer maar een ijzersterke tegenstander.Charlotta schreef: ↑14-06-2025 11:01Israël is toch degene die aanvalt op dit moment? Er waren nog onderhandelingen bezig, en Israël heeft die getorpedeerd. Tja, ik vind dat dus wel de schuld van Israël. Er was geen reden om aan te nemen dat Iran op korte termijn kernwapens tegen Israël in ging zetten dus nu, op dit moment, aanvallen was gewoon roekeloos.
zaterdag 14 juni 2025 om 11:26
Johanna67 schreef: ↑14-06-2025 11:26Israël is geen slachtoffer en zo voelen ze zich ook niet. Feit is dat ze de enige democratie in het midden oosten zijn en omringt zijn door vijanden. Van slachtoffer zijn hadden de Joden hun buik vol in 1945. Nu zijn ze geen slachtoffer maar een ijzersterke tegenstander van iedereen die hun nog steeds willen vernietigen.
zaterdag 14 juni 2025 om 11:29
Johanna67 schreef: ↑14-06-2025 11:26Israël is geen slachtoffer en zo voelen ze zich ook niet. Feit is dat ze de enige democratie in het midden oosten zijn en omringt zijn door vijanden. Van slachtoffer zijn hadden de Joden hun buik vol in 1945. Nu zijn ze geen slachtoffer maar een ijzersterke tegenstander.

X staat er momenteel vol mee. Pray for Israel enzo, terwijl zij degene zijn die begonnen is met aanvallen op Iran.
Pluviofiel
zaterdag 14 juni 2025 om 11:38
Want dit zorgt ervoor dat het regime gaat vallen? Schei toch uit.
Ik weet dat verreweg de meeste Iraniërs zullen juichen als Khameini en zijn trawanten weg zijn, maar dat is iets heel anders dan met raketten worden beschoten door een oorlogszuchtige buur.
zaterdag 14 juni 2025 om 11:55
Oorlogszuchtige buur? Israël is niet begonnen hèGriebusDus schreef: ↑14-06-2025 11:38Want dit zorgt ervoor dat het regime gaat vallen? Schei toch uit.
Ik weet dat verreweg de meeste Iraniërs zullen juichen als Khameini en zijn trawanten weg zijn, maar dat is iets heel anders dan met raketten worden beschoten door een oorlogszuchtige buur.
zaterdag 14 juni 2025 om 11:57
Ik weet niet hoe verstandig de aanval van Israel op Iran was. Ik weet ook niet in hoeverre een dubbele agenda van oa Netanyahu een rol speelt.Kidneybean schreef: ↑14-06-2025 11:29![]()
X staat er momenteel vol mee. Pray for Israel enzo, terwijl zij degene zijn die begonnen is met aanvallen op Iran.
Maar dat Israel is begonnen nu slaat de boel wel erg plat. Er vinden al decennia oorlogshandelingen tussen de twee landen plaats. Misschien niet rechtstreeks, maar het gebeurt wel.
Naast het steunen van Hezbollah en Hamas heeft Iran ook meerdere bomaanslagen op zijn naam staan op Israelische personen of doelwitten in het buitenland.
Iran heeft een hoop boter op zijn hoofd.
zaterdag 14 juni 2025 om 12:00
Het is eigenlijk bizar, maar het zijn nog geen eens buren.GriebusDus schreef: ↑14-06-2025 11:38Want dit zorgt ervoor dat het regime gaat vallen? Schei toch uit.
zaterdag 14 juni 2025 om 12:05
Ja, lachen!Kidneybean schreef: ↑14-06-2025 11:29![]()
Het heeft alleen weinig met slachtofferschap te maken. Ik bid niet. Maar ik hoop ook, dat mijn geliefden en Spinnetje en mensen in Israël veilig blijven. Zelfde overigens voor de mensen in Iran, alleen heb ik daar geen persoonlijke band mee.
Maar giebelen is ook goed, hoor.
What would Patsy do?
zaterdag 14 juni 2025 om 12:11
het gaat niet om "mensen die ze niet aanstaan" Dat is wel heel simplistisch naar de zaak kijken.
zaterdag 14 juni 2025 om 12:17
Charlotta schreef: ↑14-06-2025 11:01Israël is toch degene die aanvalt op dit moment? Er waren nog onderhandelingen bezig, en Israël heeft die getorpedeerd. Tja, ik vind dat dus wel de schuld van Israël. Er was geen reden om aan te nemen dat Iran op korte termijn kernwapens tegen Israël in ging zetten dus nu, op dit moment, aanvallen was gewoon roekeloos.
FYI: Iran voert al heel lang een schaduwoorlog tegen Israël, wat echt tot uiting is gekomen op en sinds 7 oktober. Het is te simplistisch om te zeggen dat Israël nu een oorlog is begonnen tegen Iran.Kidneybean schreef: ↑14-06-2025 11:29![]()
- Houthi's hebben al 40 ballistische raketten en 320 drones afgevuurd op Israël
- Hezbollah heeft sinds 7/10 2.300 raketten afgevuurd op Israël
- Hamas e.d. heeft sinds 7/10 ongeveer 19.000 raketten afgevuurd op Israël.
Deze worden allemaal gesteund en gefaciliteerd door Iran, dus indirect komt dit 'gewoon' van Iran.
In totaal heeft Iran zelf nu zo'n 500 ballistische raketten afgevuurd op Israël, ook op burgerdoelen. Ook al zo'n 270 drones en 30 cruise-missiles.
Vooral de proxi-legers van Iran (Hamas, Houthi's, Hezbollah) hadden geen aanleiding om te beginnen met het afvuren van (ballistische) raketten.
Moet Israël dan maar antwoorden met bloemetjes gooien?
Hakuna Matata
zaterdag 14 juni 2025 om 12:26
We zijn er om familie en vrienden te bezoeken. Mijn man en ik hebben allebei in Israël gewoond, maar we wonen nu in Nederland.Marianneke schreef: ↑13-06-2025 23:14Spinnetje, wil je vertellen waarom je nu in Israel bent? Ben je er op vakantie, ben je op familiebezoek, ben je er om de bevolking te steunen? Wil je delen in welk deel van Israel je bent? Hoe beangstigend is de situatie daar voor jou?
We zijn in Jeruzalem. De beveiliging is hier best goed. We krijgen duidelijke instructies, hebben alle apps gedownload die we nodig hebben (dan krijg je een melding dat je naar een schuilkelder moet, hoeveel tijd je hebt en waar de dichtsbijzijnde schuilkelder is). Heel handig.
Het is beangstigend, maar het is niet zo dat mijn man en ik in paniek zijn. Onze kinderen zijn nog klein dus we leggen uit dat er een oefen brandalarm is. Zij zijn rustig, want wij zijn rustig. Gisteren drie keer naar de schuilkelder moeten hollen, maar het is goed gegaan. Ook gisterennacht, zodoende zijn we daarna verbleven in de ondergrondse schuilkelder van onze buren, waar we allemaal mochten blijven slapen. Vandaag tot nu toe rustig.
We hadden eigenlijk plannen om deze Sjabbat in centraal Israël bij vrienden te zijn. Zij zijn veel harder geraakt, en ik ben blij dat we niet zijn gegaan. Dat was echt onverantwoord geweest.
Hakuna Matata

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in