Situatie Midden-Oosten VIII
woensdag 28 mei 2025 om 13:31
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.
Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.
De toekomst is nog onduidelijk.
In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.
Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.
Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.
Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.
We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.
Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.
https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.
De toekomst is nog onduidelijk.
In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.
Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.
Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.
Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.
We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.
Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.
https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
dinsdag 17 juni 2025 om 23:57
Ja, dat over bekeren bedoelde ik sarcastisch in die zin dat ik ook wel weet - volgens mij ook schreef - dat het jodendom niet bekeert, integendeel.spinnetje_ schreef: ↑17-06-2025 21:16Voor het ontstaan van Israël hadden joden al legaal stukken grond opgekocht, en het ontstaan van Israël is gegaan via een verdelingsplan. Dat is duidelijk niet goed gegaan, want Israël werd toen door Egypte, Jordanië, Syrië, Lebanon en Irak aangevallen omdat zij het joodse gedeelde van de verledelingsplan niet wilden accepteren. Israël is nooit een oorlog begonnen om gebied te veroveren.
Israël heeft gebied veroverd na oorlogen, wat vooral een mix was van veiligheid en politieke redenen, wat het anders maakt dan een expantiedrang. En het onstaan van Israël is natuurlijk ook vanuit veiligheid en ideologie, en ook gedaan dmv diplomatie en zoals eerder gezegd door het legaal kopen van stukken grond*. Dat hierbij de wens van veel Arabieren werd genegeerd, is achteraf wel duidelijk gebleken. Toch is het echt zwart-wit om dan Israël te zien als een verovering. Zoals gezegd werd Israël ook serieus aangevallen.
Trouwens, Israël heeft in het verleden ook land afgestaan. De Sinaï, in ruil voor vrede. De Sinaï is trouwens 3x groter dan het grondgebied van Israël zelf...
Ook in Gaza heeft Israël zich volledig teruggetrokken (we weten wat er is gebeurd), en waren er verschillende vredesvoorstellen voor twee staten. Er zijn dus pogingen geweest en het doel was dus niet expansionistisch. Israël is wel degelijk bereid tot concessies.
En wat je zegt over bekeren: ik neem aan dat het sarcastisch is? Je weet toch ook wel dat het Jodendom geen bekeringsreligie is? Bekeren wordt vaak afgeraden of bemoeilijkt, oa omdat veel religieuzen geloven dat men ongeluk op het joodse volk zal afroepen als joden zich niet houden aan de 613 mitsvot (in plaats van de 7 mitsvot voor niet-joden). Dus nee, het jodendom nodigt mensen niet actief uit om zich te bekeren. Integendeel: het is juist voorzichtig, vanwege de verantwoordelijkheden die het meebrengt, en het geloof dat iedereen ook zonder bekering goed en rechtvaardig kan leven.
*edit: Israëli's hebben hun wapens natuurlijk ook opgepakt in 1948, don't get me wrong. In deze zin bedoel ik de weg naar Israël als joodse staat toe.
M.b.t. expansie: uitbreiding grondgebied is exact wat in het verleden gebeurde en nog steeds gebeurt, de drijfveren zijn alleen anders dan - volgens de forummer waar ik op reageerde - bij christendom en islam. Het ging me erom dat ik de vergelijking niet begreep, los van dat ik het nogal simplistisch en generaliserend vind om het enkel vanuit religie te benaderen.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
woensdag 18 juni 2025 om 00:11
woensdag 18 juni 2025 om 00:12
Ik weet niet goed wat te schrijven.. sterkte gewenst
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
woensdag 18 juni 2025 om 00:18
Sterkte Spinnetje.
woensdag 18 juni 2025 om 00:25
*Diepe zucht* dat jullie allemaal maar veilig mogen blijven….wat een vreselijke situatie….
What would Patsy do?
woensdag 18 juni 2025 om 00:48
Iran is toch totaal niet te vergelijken met Irak of Libië? Iran is een overwegend seculiere staat die gebukt gaat onder een extremistische islamitische dictatuur. Zodra het regime valt en mensen zich weer vrij kunnen uitspreken wordt Iran weer een seculiere staat want het merendeel van de Iraniërs is geen moslim. Iran is ook niet Arabisch en Irak en Libië wel.
fashionvictim wijzigde dit bericht op 18-06-2025 00:58
4.25% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
woensdag 18 juni 2025 om 00:58
Dit had ik eigenlijk ook willen zeggen….Iran is geen Irak of Afghanistan of Libië. Dank dat jij het zegt. Want soms denk ik dat ik gek word.fashionvictim schreef: ↑18-06-2025 00:48Iran is toch totaal niet te vergelijken met Irak of Libië? Iran is een overwegend seculiere staat die gebukt gaat onder een extremistische islamitische dictatuur. Zodra het regime valt en mensen zich weer vrij kunnen uitspreken wordt Iran weer een seculiere staat want het merendeel van de Iraniërs is geen moslim.
What would Patsy do?
woensdag 18 juni 2025 om 01:02
woensdag 18 juni 2025 om 01:09
Dat gevallen regime heeft MrsM net gelinkt, dat was die speech van Reza Pahlavi, en ook die aankondiging van Trump heeft ze eerder gepost. Bericht is nu weer weg maar Trump zit al de hele dag in zijn situation room dus dat er iets aanstaande is lijkt me duidelijk.
Op X ook onbevestigde berichten dat militairen van Islamitische Republiek aan het overlopen zijn en zich melden bij Amerikanen.
Op X ook onbevestigde berichten dat militairen van Islamitische Republiek aan het overlopen zijn en zich melden bij Amerikanen.
Am Yisrael Chai!
woensdag 18 juni 2025 om 09:16
Dank je, ik weet echt wel waar ik over praat.fashionvictim schreef: ↑18-06-2025 00:48Iran is toch totaal niet te vergelijken met Irak of Libië? Iran is een overwegend seculiere staat die gebukt gaat onder een extremistische islamitische dictatuur. Zodra het regime valt en mensen zich weer vrij kunnen uitspreken wordt Iran weer een seculiere staat want het merendeel van de Iraniërs is geen moslim. Iran is ook niet Arabisch en Irak en Libië wel.
Onder de Sjah leden ook heel veel mensen. Er was veel armoede en corruptie.
De VS willen graag weer een gehoorzaam poppetje daar neerzetten, dat is wat anders dan een democratie. Daar moet de maatschappij klaar voor zijn en dat bepalen ze bij voorkeur daar zelf.
Het is gewoon niet zo simpel als sommige het willen zien.
En Iran niet islamitisch? Het overgrote deel noemt zichzelf gewoon moslim.
72jelle wijzigde dit bericht op 18-06-2025 09:32
4.41% gewijzigd
woensdag 18 juni 2025 om 09:32
daar komt het amateur gepsychologiseer weer. Dus jouw redenatie volgend hadden de duitsers zelf in opstand tegen het regime moeten komen en hadden de geallieerden hun pootjes bij zichzelf meten houden?
woensdag 18 juni 2025 om 09:35
Dat is geen goede vergelijking want Duitsland veroverde gebieden buiten zijn eigen landsgrenzen. Om die te bevrijden moest het Naziregime omver geworpen worden.
woensdag 18 juni 2025 om 09:38
er staat: " Een regime change moet door een volk zelf komen en niet door bommen op dat volk te gooien." zonder voorwaarden, zonder uitzonderingen, gewoon zo. En zodra dat weerlegd wordt, komen er uitzonderingen. Is het weer niet wat er geschreven wordt. Daarom noem ik het amateurgepsychologiseer.Draaideurforummer schreef: ↑18-06-2025 09:35Dat is geen goede vergelijking want Duitsland veroverde gebieden buiten zijn eigen landsgrenzen. Om die te bevrijden moest het Naziregime omver geworpen worden.
woensdag 18 juni 2025 om 09:48
32,2% sjiitisch, 5% soennitisch, 3% soefi. Dat is samen 40%.72Jelle schreef: ↑18-06-2025 09:16Dank je, ik weet echt wel waar ik over praat.
Onder de Sjah leden ook heel veel mensen. Er was veel armoede en corruptie.
De VS willen graag weer een gehoorzaam poppetje daar neerzetten, dat is wat anders dan een democratie. Daar moet de maatschappij klaar voor zijn en dat bepalen ze bij voorkeur daar zelf.
Het is gewoon niet zo simpel als sommige het willen zien.
En Iran niet islamitisch? Het overgrote deel noemt zichzelf gewoon moslim.
De overige zestig procent hangt geen of een andere religie aan. Bijna 70% van de Iraniërs is voor een scheiding van kerk en staat en 72% is tegen de vrouwenonderdrukking die vrouwen verplicht een hijab te dragen.
Met zulke aantallen ben je gewoon een seculiere staat hoor, ook al zegt je dictator iets anders.
Bron: GAMAAN onderzoek uit 2020, in samenwerking met Abdorrahman Boroumand Center for Human Rights in Iran.
Am Yisrael Chai!
woensdag 18 juni 2025 om 09:49
https://www.politico.eu/article/emmanue ... an-israel/
Geen zin om een hele scriptie te schrijven hier. ALs je gewoon logisch nadenkt kun je dat zelf ook bedenken.
En je vergelijking is nogal krom.
woensdag 18 juni 2025 om 09:56
Wat Macron er van vindt lijkt me een stuk minder relevant dan wat Iraniërs er zelf van vinden en vooralsnog heb ik nog geen grootschalige protesten gezien terwijl er toch miljoenen Iraniërs in Westerse landen wonen.
Ik zie online wel veel steun van Iraniërs en hoor dat ook irl van die paar Iraniërs die ik ken.
Ik zie online wel veel steun van Iraniërs en hoor dat ook irl van die paar Iraniërs die ik ken.
Am Yisrael Chai!
woensdag 18 juni 2025 om 10:01
Volgens mij bepaalt de dictator wat voor staat het is, niet het volk. Dat is nou juist de kern van een dictatuur.fashionvictim schreef: ↑18-06-2025 09:4832,2% sjiitisch, 5% soennitisch, 3% soefi. Dat is samen 40%.
De overige zestig procent hangt geen of een andere religie aan. Bijna 70% van de Iraniërs is voor een scheiding van kerk en staat en 72% is tegen de vrouwenonderdrukking die vrouwen verplicht een hijab te dragen.
Met zulke aantallen ben je gewoon een seculiere staat hoor, ook al zegt je dictator iets anders.
Bron: GAMAAN onderzoek uit 2020, in samenwerking met Abdorrahman Boroumand Center for Human Rights in Iran.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
woensdag 18 juni 2025 om 10:03
dan moet je dat soort algemeenheden misschien niet spuiien, ze kloppen gewoon niet.72Jelle schreef: ↑18-06-2025 09:49https://www.politico.eu/article/emmanue ... an-israel/
Geen zin om een hele scriptie te schrijven hier. ALs je gewoon logisch nadenkt kun je dat zelf ook bedenken.
En je vergelijking is nogal krom.
woensdag 18 juni 2025 om 10:09
Duh, je snapt heus wel wat ik bedoel. Jelle betoogt dat Iran op Irak en Libië zou lijken en dat het bestrijden van de Islamitische Republiek geen zin heeft omdat dat “uit het volk” moet komen.
Ik weerleg dat met feiten. Iran is totaal niet vergelijkbaar met een Arabisch land als Irak. Het is als zeggen dat Rusland en Nederland vergelijkbare landen zijn.
Am Yisrael Chai!
woensdag 18 juni 2025 om 10:11
De staat in Iran is geen dictatuur. Een theocratie met een parlementair systeem.
Het systeem en de staat zijn uniek in de wereld. Maar stellen dat de dictator daar alles bepaalt is onjuist.
woensdag 18 juni 2025 om 10:13
Fijn dat je er weer bent.fashionvictim schreef: ↑18-06-2025 10:09Duh, je snapt heus wel wat ik bedoel. Jelle betoogt dat Iran op Irak en Libië zou lijken en dat het bestrijden van de Islamitische Republiek geen zin heeft omdat dat “uit het volk” moet komen.
Ik weerleg dat met feiten. Iran is totaal niet vergelijkbaar met een Arabisch land als Irak. Het is als zeggen dat Rusland en Nederland vergelijkbare landen zijn.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in