Gevuld brood

12-06-2009 12:25 241 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben op zoek naar recepten voor gevuld brood... heb gister een pak broodmix gekocht en daarmee een broodje gemaakt met parmaham, rucola, en parmezaanse kaas... SUPERLEKKER!

Heb de helft van de broodmix gebruikt, dus wil vandaag eigenlijk weer een lekker gevuld brood maken... wie heeft lekkere ideeen?

Zit te denken aan geitenkaas, is dat wat? En wat doe ik daar dan nog bij?
Dit is mijn bananenbrood geworden met banaan uiteraard, stukjes chocolade erin en gemengde noten (walnoten, hazelnoten en amandelen).

Chocoladefiguurtjes maken is moeilijker dan ik dacht dus mijn oorspronkelijk idee is ook mislukt, vanochtend haalde ik de hartjes met noten van het bakpapier en toen brak de helft. Ik had geen zin om ze opnieuw te maken. Dus ik heb even moeten inproviseren.

Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
MV, wat ben je toch creatief, leuk en inspirerend om te zien!

Even een vraag aan jullie; ik koop regelmatig die blikken croissantdeeg van de aldi, zou je die ook kunnen 'vullen'?

Ik maak ze wel eens met kaas of ham/kaas... maar zou nutella ook kunnen en hebben jullie andere tips?

(f) bak-ze!
Luzzeke, ik maak ook weleens "creatieve croissants" met behulp van zo'n blik. Kaas en ham is inderdaad lekker, maar brie ook, vooral als je er ook rookvlees ofzo indoet. Of salami / chorizo voor een wat pittiger variant. Of een beetje rode pesto over het deeg uitsmeren en dan kaas erop en dan oprollen.

Verder vind ik het erg lekker om de croissants te bestrooien met bijvoorbeeld wat Italiaanse gedroogde kruiden voor ze de oven ingaan. Ziet er ook nog leuk uit!
MV, wat een prachtige bananenbrood heb je gemaakt. Als ie net zo lekker was als ie eruitziet, moet ie echt heerlijk zijn geweest.
quote:sallie68 schreef op 21 juli 2009 @ 21:51:

MV, wat een prachtige bananenbrood heb je gemaakt. Als ie net zo lekker was als ie eruitziet, moet ie echt heerlijk zijn geweest.

Het is een recept van Nigella Lawson dus je snapt hoe lekker het is. Het smaakt naar cake. Nigella had eigenlijk met rozijnen in rum, dat ga ik ook nog een keer doen maar ik had nu de rozijnen vervangen door stukjes chocolade. Verder zat er banaan en noten in. Dus er echt iets op doen hoeft niet. Heb een stukje op maar het is gruwelijk lekker dus ik zal het wel vaker maken. Alleen niet zoveel werk met die chocolade figuurtjes, djees wat een werk.

Ik heb het nu zo gegeten maar ik had ervoor nog chocopasta gekocht om erop te doen. Dus dat doe ik morgen met de lunch.

Zo zag het eruit van Nigella;

Het bananenbrood was overigens zooooo makkelijk en snel te maken!!!

(ik had 100 gr. pure chocolade stukjes en de noten 100gr totaal van walnoten/hazelnoten/amandelen. En 300 gr bananen zonder schil. Die rozijnen had ik niet, wel 3 theelepels rum aroma, flesje staat bij de bakspullen in elke super)

Oja en ik had wegens gebrek aan andere vorm een quiche vorm genomen, ingevet met boter. Handje gemengde noten tot pulp gemaakt en dat over die boter gestrooid. Deeg erin gegoten en bij het eruit halen was de bodem en de zijkanten lekker met een notenlaagje.

ingrediënten

100 g sultana's (rozijnen)

75 ml bourbon of bruine rum

175 g bloem

2 theelepels bakpoeder

1/2 theelepel dubbelkoolzure soda

125 g boter, gesmolten

150 g suiker

2 grote eieren

4 kleine, heel rijpe bananen (ongeveer 300 g zonder schil), geprakt

60 g walnoten, gehakt

1 theelepel vanille-extract

voorbereiden

Breng de sultana's en de rum of bourbon in een pannetje aan de kook. Zet het pannetje van het vuur, leg er een deksel op en laat het als het even kan een uur staan, of tot de sultana's bijna al het vocht hebben opgenomen. Laat ze uitlekken.

bereiden

Verwarm de oven voor op 170 °C, gasovenstand 3, en begin aan de rest. Werk met je handen of met behulp van een houten lepel bloem, bakpoeder, dubbelkoolzure soda en 1/2 theelepel zout door elkaar in een middelgrote kom. Klop in een grote kom de gesmolten boter en de suiker door elkaar. Klop er een voor een de eieren door en vervolgens de geprakte bananen. Roer er met je houten lepel de walnoten, uitgelekte sultana's en het vanille-extract door. Roer er het bloemmengsel in drie porties door. Roer steeds goed voor je de volgende portie bloem erbij doet. Doe het beslag over in de cakevorm en zet hem 60 tot 75 minuten in het midden van de oven.

Als hij gaar is komt een tandenstoker of breinaald die je erin steekt er min of meer schoon uit. Laat het bananenbrood in de vorm op een rooster afkoelen en snijd het in dikke of dunne plakken, wat je wilt.

benodigdheden

Cakevorm van 23 x 13 x 7 cm, met boter ingevet en met bloem bestoven of bekleed met bakpapier

variatietip

Ik heb niet erg veel geëxperimenteerd met dit recept, maar ik heb het een keer gemaakt voor vrienden die grotere chocolagekken zijn dan ik en toen 25 g van de bloem vervangen door 25 g cacaopoeder (geen poeder voor chocoladedrank). Ik heb er ook 100 g in kleine brokjes gesneden pure chocola door gedaan. En het is natuurlijk nog makkelijker om de chocoladechips te gebruiken die op de bakafdeling in de supermarkt staan.

opmerking'

Mocht je erover denken om dit bananenbrood aan kinderen te geven dan kun je dat rustig doen, hij heeft geen doordringende alcoholsmaak, de drank zorgt alleen voor lekker kleverig, aromatisch, gezwollen fruit.' - Nigella Lawson
Mylenevalerie die klinkt echt superlekker! en ook niet heel moeilijk als ik het zo lees. Behalve dan die choco-versieringen, dat gaat boven mijn pet

Deze lijkt me heerlijk om van t weekend uit te proberen, thanks!
Teigera, leuke en lekkere tips! Die ga ik zeker proberen :-D
Heb gisteren een brood met tutti-frutti gemaakt (nog niet zo spannend qua vulling). Op het rijzen na goed gelukt.

Hoe doen jullie dat trouwens in de zomer: je brood laten rijzen? Zet het brood in de winter altijd op de verwarming, maar ja, die staat in de zomer niet aan (hoewel ik hem gisteren daarvoor toch even aan heb gezet )
Van de rest weet ik het niet, maar in mijn huiskamer is het nu wel 24 graden. In de winter heb ik nog niet zelf brood gemaakt dus ik kan nog niet vergelijken of die nu 'goed' rijst. Bij het rijzen wordt hij hier de 1e keer wel 1 tot 2 derde groter en bij de 2e rijzing nog een klein beetje (bij de 2e rijzing pas doe ik de vulling erin en dat beperkt denk ik het rijzen). Maar zie mijn foto's, het is heerlijk en groot. Over een uur ga ik er weer een maken om morgen mee te nemen naar Yamuna.
quote:j22 schreef op 28 juli 2009 @ 17:31:

Hoe doen jullie dat trouwens in de zomer: je brood laten rijzen? Zet het brood in de winter altijd op de verwarming, maar ja, die staat in de zomer niet aan (hoewel ik hem gisteren daarvoor toch even aan heb gezet )Ik heb de tip gekregen de oven 5 min te warmen op 30 a 40 graden, dan uitzetten en daarna het brood er 45 min in laten rijzen. Dat werkt prima!
Dit brood staat nu in mijn oven.

Wat zit er in MV?
quote:Isa76 schreef op 28 juli 2009 @ 22:25:

[...]

Ik heb de tip gekregen de oven 5 min te warmen op 30 a 40 graden, dan uitzetten en daarna het brood er 45 min in laten rijzen. Dat werkt prima!

Dan zal ik dat volgende keer eens proberen!

Had ook al bedacht dat ik er de vorige keren altijd wat meer water bij deed dan in het recept stond (het is al een tijdje geleden dat ik brood heb gebakken).
quote:Marriss schreef op 29 juli 2009 @ 08:15:

Wat zit er in MV?Ik heb hem nu even eenvoudig gehouden omdat ik bij Yamuna ben en niet weet wie wat lust. Dus het is een tomaten kaas brood geworden. Binnen pardano geraspte kaas en bovenop parmezaanse kaas. Ik wilde eerst nog iets nieuws proberen maar ik kan het beter uitproberen als ik weer thuis ben.
Ik heb net boerenjongens-krentenbrood met een kaas korstje gemaakt. Lekker, alleen het kaaskorstje doe ik de volgende keer van belegen kaas ipv oude kaas.

Wauw dat ziet er njammie uit... slurp.....
Gevulde bolletjes met gehakt/ui/paprika en kruiden zijn niet zo mooi gelukt als de foto van het gerecht. Het smaakt wel lekker maar nog niet naar mijn zin, het rijzen ging niet hoe ik wilde dus dat ga ik van de week nog een keer proberen.

Vandaag 1e poging;

en wat is er mis met hoe ze er uit zien??????
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ja ik vergeleek het met de foto van het recept. De smaak is wel heel goed. En ondanks dat de broodjes met rijzen tegen elkaar aan gekleeft raakten en ik met grof geweld ze weer los moest trekken hahahahah, smaken ze goed. Ze smaken als een wit bolletje met krokant korstje en warm gekruid gehakt van binnen. Hoe je ze ziet, zo smaken ze ook hihihi. Kan er helaas geen mooiere bolletjes nu van maken.
Ik vind ze er wel lekker uitzien!
Goh, boerenjongensbrood....

Dát wil ik wel eens proberen te maken van de week.

Wil je het recept delen?
Voor extra rijskracht kun je er toch wat baking soda of bakpoeder bij doen?

Ze zien er super uit, MV. Ik denk dat ik zoiets eens in een groentevariant ga maken, en dan met veel mais erin.
Dit topic ga ik eens opnieuw van AtotZ doorlezen, wellicht zijn mijn vragen/twijfels het eens te proberen dan weg en/of zet ik hier nog vragen neer voor ik hier eens mee ga experimenteren.

De losse berichtjes/foto's hebben we echter wel enthousiast gemaakt.
Ja net weer van die gevulde broodjes gehakt gemaakt voor de 2e keer. Ja ging beter. Nu zo nog proeven of die ene met rozemarijn/tomaat topic ook lekker is, of dat ik het voortaan maar laat bij de sesamzaadjes.

@ Liv, hier het recept van die broodjes. Ik zet er ook wel bij wat je ook zou kunnen doen. Iig langer in de oven want 25 min is te kort (ik doe 35 a 40 min).

Dit is voor 12 broodjes, ik heb alles gehalveerd en kreeg er 6 tot 8 broodjes uit.

1 pak Koopmans Witbrood

2,75 dl (275 ml) handwarm water

25 g boter

1 tl suiker

250 g lamsgehakt

100 g fijngehakt ui

2 el fijngehakte zonnebloempitten of pijnpitten

1 eiwit

1 teentje knoflook, geperst

2 el fijngehakte peterselie (ik had italiaanse kruiden uit de vriezer van Danegal)

1 ontvelde vleestomaat, in blokjes gesneden (vocht niet mee)

½ groene rode paprika, in blokjes gesneden

1 el wijnazijn (vind ik te zuur dus weggelaten)

1 el tomatenpuree of rode pesto

1 mespunt cayennepeper of een klein stukje rode peper

2 eidooiers

2 el sesamzaad

Baktijd ca. 25 minuten (35 tot 40 min bij mij)

Oventemperatuur

Heteluchtoven: 200°C

Elektrische oven: 220°C

Bereidingswijze

Algemene bereidingswijze van brood

2Kneed van broodmix met water, boter en suiker een soepel deeg. Laat de deegbol, afgedekt met plasticfolie of een vochtige doek, 15 minuten rijzen op een warme plaats.

3Maak de vulling door het gehakt te mengen met alle andere ingrediënten, behalve de eidooiers en het sesamzaad.

4Verdeel het deeg in 12 gelijke porties. Druk iedere portie een beetje plat en leg hierop 2 el vulling. Laat de randen enigszins vrij. Bestrijk de randen met losgeklopte eidooier. Knijp het deeg dicht en vorm er bolletjes van.

5Leg de bolletjes op een ingevette bakplaat met de naad naar beneden, dek ze af met een vochtige theedoek of plasticfolie en laat ze ca. 45 minuten rijzen. Verwarm de oven voor.

6Bestrijk de broodjes met losgeklopt ei en bestrooi ze met sesamzaad.

7Bak ze onder in de oven in ca. 25 minuten gaar en bruin.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven