Het algemene evaluatietopic

26-08-2020 16:12 303 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

om al onze andere topics wat overzichtelijker te houden en wat makkelijker voor onszelf openen we dit algemene evaluatie topic. Deze zal open gaan als we iets te evalueren hebben en als die periode voorbij is zetten we hem weer tijdelijk op slot tot er weer iets te evalueren valt.

We vinden dat het weer eens tijd wordt voor wat evaluatie dus openen we dit topic weer. De vraag die we nu voor jullie hebben, is wat vinden jullie waar op gemodereerd moet worden? Wat is in jullie ogen belangrijk? We lezen het weer graag!

Vraag 23-6-2025
Beste forummers,

Het is alweer een tijdje geleden dat dit topic actief was, maar wij willen graag weer jullie input hebben.

De laatste tijd is er verwarring ontstaan over ons beleid en we willen voor iedereen duidelijkheid bieden.

Wij willen daarom graag jullie wensen lezen voor dit forum. Dit kan gaan over bijvoorbeeld een topic voor oorlog zoals laatst werd geopperd, meer/minder modereren op de 'op de mannen' of zoals we in het verleden topics weer toestaan of juist niet meer.

Zodra we deze helder hebben zullen wij hierover vergaderen. En in dit topic of eventueel nieuw topic met poll inventariseren aan welk beleid en regels jullie behoefte hebben en het meest belangrijk vinden.
Niet iedereen zal evenveel waarde hechten aan de ene regel en aan de andere juist wel, helaas kunnen we het niet voor iedereen honderd procent naar de zin maken dus het ene zal wel worden opgenomen en het andere niet.

We nemen het dan op in ons nieuwe Modereer beleid.
Dan hebben we een mooi geheel van de behoeftes van jullie als forummers en die van ons als moderators.

Dit zullen we na een aantal weken nog een keer evalueren en evt bijschaven.

Met vriendelijke groet,

Moderators Viva Forum.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 05-01-2023 14:57
62.23% gewijzigd
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
xynix schreef:
08-01-2023 13:32
Nee, dat is duidelijk, dat je hier geen getallen op kunt plakken. Maar je moet je wel realiseren dat je niet weet of iemand bewust aan het zieken is, of gewoon nogal volhardend of rechtlijnig.

Denk aan de poster die in elk topic begon over hoe vreselijk kinderen waren.
Uiteindelijk maakt dat weinig uit: te veel is te veel.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Marianneke schreef:
08-01-2023 11:25
Eén post alleen is niet snel off-topic, en ook niet irritant. Vijftig posts die daarover doorgaan zijn dan wel irritant, want een hele lange discussie die niet gaat over dat waar de TO het over wil hebben. Waar trek je dan de lijn als je gaat wissen, vanaf die allereerste post?

Ik haal even dit stukje uit je posting, want dit is inderdaad een van de dingen waar wij tegenaan lopen. In ieder topic bij de eerste off-topic al gaan wissen, is denk behoorlijk verstorend en hebben we simpelweg de mensen niet voor. En het houdt in dat we voor politieagent moeten gaan spelen en daar voelen we ook niets voor.
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Marianneke schreef:
08-01-2023 11:25
Als je zelf actief meeschrijft als TO en reageert op de posts die wel gaan over jouw topic, dan wordt dat off-topic vanzelf de mond gesnoerd. Het is imo ook een verantwoordelijkheid van de TO en de forummers die wel on-topic willen meeschrijven: negeer de off-topic posts en vul het topic met zinnige info.

Aan de andere kant vind ik topicbans voor bewust steeds weer off-topic gaanders, zoals de meerkinderen-moeder in het 1-kind-topic, de anti-vreemdganger in het minnaar-topic, atheisten in religietopics, de anti-crashers in een shake-dieet-topic, en vleeseters in vega(n)-topics wel terecht. Als je keer op keer blijft terugkeren om je stokpaardje wat tegengesteld is aan het topic te blijven posten ben je aan het pesten en pestgedrag mag bestraft worden.
Dan quote ik de rest van de desbetreffende post ook even, want ik vind dit ook wel een sterk punt hoor. Een topic gaat geen dramatische off-topic wending krijgen als TO gewoon meeschrijft. En anders trekt het weer bij vanaf t moment dat TO weer gaat meeschrijven. Als ze alleen een openingspost schrijft en dan 3 dagen later terugkomt, heb je kans dat t topic een andere wending heeft gekregen. Verantwoordelijkheid van TO, vind ik.
Zwetser
Beste forummers,

Het is alweer een tijdje geleden dat dit topic actief was, maar wij willen graag weer jullie input hebben.

De laatste tijd is er verwarring ontstaan over ons beleid en we willen voor iedereen duidelijkheid bieden.

Wij willen daarom graag jullie wensen lezen voor dit forum. Dit kan gaan over bijvoorbeeld een topic voor oorlog zoals laatst werd geopperd, meer/minder modereren op de 'op de mannen' of zoals we in het verleden topics weer toestaan of juist niet meer.

Zodra we deze helder hebben zullen wij hierover vergaderen. En in dit topic of eventueel nieuw topic met poll inventariseren aan welk beleid en regels jullie behoefte hebben en het meest belangrijk vinden.
Niet iedereen zal evenveel waarde hechten aan de ene regel en aan de andere juist wel, helaas kunnen we het niet voor iedereen honderd procent naar de zin maken dus het ene zal wel worden opgenomen en het andere niet.

We nemen het dan op in ons nieuwe Modereer beleid.
Dan hebben we een mooi geheel van de behoeftes van jullie als forummers en die van ons als moderators.

Dit zullen we na een aantal weken nog een keer evalueren en evt bijschaven.

Met vriendelijke groet,

Moderators Viva Forum.

Ik ben groot voorstander van weinig regels.
Per situatie proberen te bekijken wat nodig is.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ik ben voor het even aankijken of er binnen een topic zelfregulering mogelijk is. Is dat niet dan ingrijpen.
Ik denk dat het goed is om meer helpende handjes te krijgen. Dus of weer de Juuns in ere te herstellen of meer mods aantrekken.
Of de CM laat de handen wat meer wapperen, dat kan ook.

Welke richting het beleid op gaat maakt me niet eens zoveel uit, als het maar niet zo zwabbert.
- Stoppen met inhoudelijk modereren, ga voor een zelfreinigend beleid, net als ooit.

- Stoppen met allerlei topics weghalen omdat die bij een groep mensen niet in de smaak valt, bv het vasten-topic van Nomennescio of het vermist topic over die 2 kinderen.
Of haal ze weg maar pas de huisregels aan. (yeah, nog meer regels erbij)

- Napraten over napraat toestaan. Als je over topics mag napraten, waarom dan niet over "napraat"?

- en van mij mogen die stomme blogtopics ook weer terug. Geef mensen gewoon een podium als ze daar behoefte aan hebben.
.
Ik ben wel voor het modereren bij op de man, maar vooral als het overduidelijk naar bedoeld is en regelmatig voorkomt.
En voor we weer in discussie over mijn karakter en mijn veelvuldige steken onder water die ik zogenaamd in schijnheilige onschuld ontken: dat geldt óók voor mij. Als ik dat, bewust of onbewust, doe geef me dan een waarschuwing.
Dit heb ik meermaals achter de schermen aangeven, maar spreekt uiteraard vanzelf.

Ik ben niet voor per definitie modereren op alles wat niet direct aardig is. De opmerking over ‘doktertje spelen’ was in mijn ogen eerder een grapje op basis van een ban in het oplopende bansysteem (en die is er alleen bij meerdere overtredingen zoals iedereen kan lezen) dan een valse opdeman.

Ik was altijd voor per situatie modereren, maar merk in de praktijk dat ongeveer iedereen denkt (ja, ikzelf ook) dat anderen ánders behandeld worden en dat dat niet in evenwicht is. Ik vind dat onduidelijk en zwabberend overkomen.
Verder zijn jullie in mijn ogen érg vaag over wat jullie bedoelen met holle uitspraken als “we begrijpen het” en “we gaan er op letten”. Ik heb in ieder geval geen beeld bij wat ‘het’ en ‘er’ zijn bij voorgaande zinnetjes. Ik merk alleen dat ik me er rot door voel, en onbegrepen. En ik lees dat anderen er ook niet blij mee zijn. Hoewel ik vermoed dat we een totaal verschillende invulling geven aan ‘het’ en ‘er’.

En ik wordt een klein beetje gaar van jullie vragen om input. Hoe lief het ook lijkt, het komt er in mijn ogen te vaak op neer dat slechts een klein aantal forummers (ja, ik ook) hun zegje doen. Een deel zal het jeuken en een deel zal niet met de kop boven het maaiveld uit willen steken en een deel zal achter de schermen iets laten weten,
Maar jullie zouden zélf een beeld moeten hebben van wat jullie wel en niet acceptabel vinden. En dat duidelijk en enigszins consequent moeten toepassen. En niet afhankelijk van forummer, moderator of het weer.

En ik ben het érg eens met de kritiek op de ‘drukdruk, ook werk&privéleven’-excuses. Die komen te vaak… Met heldere communicatie over tijd en aandacht zijn een hoop foutieve verwachtingen te voorkomen.

Zo vind ik het bijvoorbeeld echt niet handig dat jullie een bericht over anonimiseren plaatsen in een topic, waar het over enige tijd naar pagina allanggeweest verdwijnt. Een hoop links kunnen weg uit de OP van de modtopics, maar deze info zou daar (of in een anoniemisatieverzoektopic) juist passen.

En ik snap niet dat jullie niet op één modtopic streng modderen op ‘meemoddderen/helpen’, offtopic, etc. en op het vraagmodtopic wat losser zijn. Dan zouden jullie op dat ene modtopic niet steeds hoeven zeggen dat jullie over iets heen gelezen hebben.
Streng hoeft trouwens niet bannen en brullen te zijn hoor, wissen en/of verplaatsen en achter de schermen lieflijk waarschuwen kan ook.
Maar wees wat duidelijker en consequenter.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
1. Ik ben erg blij met dit forum.
2. Ik vind de sfeer soms verwarrend losjes. Uiteindelijk zijn jullie als moderatoren de mensen die het forum controleren en ingrijpen waar nodig. Zorg voor helder beleid en draag dat uit. Raak niet gepikeerd als mensen het niet eens met je zijn, maar verwijs naar je regels. De sfeer waarbij dingen gezegd worden als "wij hebben het ook heel druk." Of "Sorry dat ik een leven heb." vind ik niet zo prettig.
3. Ik ben het niet eens met de mensen die alles meer los willen laten. Deze forummers komen, net als ik, vermoedelijk uit de begintijd van het internet, toen redelijk weldenkende mensen zinnige discussies met elkaar voerden. Er was in die jaren een groot zelfreinigend vermogen onder mensen op internetfora. Dat is echt anders tegenwoordig. Niet modereren betekent binnen de kortste keren een forum vol racistische shit en voelen mensen zich dan echt geroepen om zelf dat riool in te duiken om de racisten aan te spreken? Of vervuilen ze langzaam je forum?
Si abra la puerta hay lobos.
Ik vind het prima. Een paar fijne mensen hier, een paar vervelende. Daar doe je niks aan. Verder totaal geen wensen. Ik ben hier vrijwillig
Oh, Spike, how could you ever know what it's like to be totally obsessed with a pony only to find out they're obsessed with somepony else?
-Wat mij betreft is moderatie iets wat zich op de achtergrond afspeelt, zichtbaar ingrijpend alleen bij excessen. Met te veel regels timmer je alles dicht en heb je zowat een handboek nodig om te kunnen forummen.

-De teugels wat laten vieren als het gaat om 'medisch advies' of wat daarvoor doorgaat. Behandel forummers als volwassenen.

-Regel een andere e-mailprovider zodat jullie daadwerkelijk gemaild kunnen worden. Anders graag een 06 :P
Such fun!1
Ik vind ook dat er te streng wordt gemodereerd. Nu zie ik niet voor me dat alles los moet worden gelaten en in zelfreinigend vermogen geloof ik ook niet, maar onaardige opmerkingen moeten gewoon kunnen.
Dat het familiebloggers topic is opgeheven vind ik ook een voorbeeld van echt extreme betutteling.
MarindaH schreef:
23-06-2025 22:29
-Wat mij betreft is moderatie iets wat zich op de achtergrond afspeelt, zichtbaar ingrijpend alleen bij excessen. Met te veel regels timmer je alles dicht en heb je zowat een handboek nodig om te kunnen forummen.

-De teugels wat laten vieren als het gaat om 'medisch advies' of wat daarvoor doorgaat. Behandel forummers als volwassenen.

-Regel een andere e-mailprovider zodat jullie daadwerkelijk gemaild kunnen worden. Anders graag een 06 :P
Dit. Ik begrijp de zoektocht, het gevoel het niet goed te kunnen doen, etc, etc, maar ik vind dat er te snel gewist wordt en "verboden" ( al dan niet verpakt in dringende aanwijzingen) worden afgekondigd. Daar heb ik best wel principiële problemen mee op een discussieforum. En het brengt even merkwaardige als onnavolgbare wendingen met zich mee zoals met wel/niet de aanduiding 'genocide' voor wat zich in Gaza afspeelt.

En ik ben het eens met de kritiek op het "Wij hebben ook een leven". Dat klinkt onnodig verwijtend.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Rabarbara schreef:
23-06-2025 22:20
1. Ik ben erg blij met dit forum.
2. Ik vind de sfeer soms verwarrend losjes. Uiteindelijk zijn jullie als moderatoren de mensen die het forum controleren en ingrijpen waar nodig. Zorg voor helder beleid en draag dat uit. Raak niet gepikeerd als mensen het niet eens met je zijn, maar verwijs naar je regels. De sfeer waarbij dingen gezegd worden als "wij hebben het ook heel druk." Of "Sorry dat ik een leven heb." vind ik niet zo prettig.
3. Ik ben het niet eens met de mensen die alles meer los willen laten. Deze forummers komen, net als ik, vermoedelijk uit de begintijd van het internet, toen redelijk weldenkende mensen zinnige discussies met elkaar voerden. Er was in die jaren een groot zelfreinigend vermogen onder mensen op internetfora. Dat is echt anders tegenwoordig. Niet modereren betekent binnen de kortste keren een forum vol racistische shit en voelen mensen zich dan echt geroepen om zelf dat riool in te duiken om de racisten aan te spreken? Of vervuilen ze langzaam je forum?
Nou ja, dit dus. Met als aanvulling dat wat mij betreft, er minder streng gemodereerd mag worden op de gezondheidspijler.
To the end of my days; I will follow.
Ik vind het goed dat er op politiek getinte topics streng gemodereerd wordt op racistische drek.

Daarnaast is het fijn als er gemodereerd wordt op cyberpesten. Een enkele onaardige sneer van de ene naar de andere forummer valt daar wat mij betreft niet onder.

Verder zou ik het fijner vinden als jullie zelf het beleid vaststellen in enkele duidelijke regels en daar dan ook naar handelen, in plaats van je oor te luisteren leggen bij deze of gene forummer. Daar krijg je namelijk zwalkend beleid van, en dat roept irritaties op. Ga in overleg met Kompas en bepaal samen wat voor forum jullie willen, en handel daar dan naar.

Verder komen verwijzingen naar jullie privéleven als reden om dingen te laten liggen niet professioneel over. Het lijkt dan een beetje alsof we jullie storen door iets te melden te hebben over het forum, terwijl we jullie alleen iets willen vragen in jullie functie als moderator. Zeg dan liever dat de bezetting wat te wensen overlaat en dat het dus soms even duurt, dat maakt het minder persoonlijk.
Wel modereren op racisme en dat soort narigheid, maar niet op schimmige zaken als 'onaardig' postgedrag. Dat laatste lost zich namelijk wél meestal vanzelf op, al dan niet na een keer een stevige aanvaring. Af en toe een keer een aanvaring houdt het forum immers ook levendig.

En niet proberen het iedereen naar de zin te maken want dat lukt toch niet en het leidt alleen maar tot onduidelijk gezwabber.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Duidelijker zijn.
Wat is onaardig gedrag wat niet wordt geaccepteerd? Een algemene oproep van ‘doe eens wat aardiger’ werkt niet. Niemand weet of hij/zij bedoelt wordt. Wie niet onaardig is voelt zich sneller aangesproken dan mensen die wel onaardig zijn maar dat niet van zichzelf weten. Stuur gerichte waarschuwingen aan de persoon zelf als je iets te ver vindt gaan: ‘deze tekst wordt niet getolereerd’. Zonder direct een ban op te leggen.

Wees consequent.
Eerst wordt er een geband op het gebruik van het woord genocide, dan slaat het om en wordt ineens geband op het ontkennen van genocide. Besef je dat sommigen in Gaza het wel en anderen het niet als genocide zien en accepteer dat als discussiepunt.
Maak je een nieuwe regel zoals ‘trolltopics blijven staan met aangepaste titel’ hou je er dan ook aan.

Stop met onzinnige regels.
Het verbieden van Pietentopics, huiswerkvragen, ‘je bent overspannen’ als diagnosestelling zien en er een ban voor geven, bepaalde adviezen die als medisch advies worden gezien, etc leidt tot spastisch modereergedrag, veel werk voor de mods en onduidelijkheid voor de forummers.

Doe je werk of stop ermee
Als je geen tijd voor modereren hebt wegens je gezinsleven, stop er dan mee. Als je als CM vindt dat je alleen op werkdagen tussen 9 en 17 op dit forum hoeft te zijn, zoek dan een community die niet ‘s avonds en in het weekend actief is.
Als vrijdag om 18u een dringend verzoek wordt gedaan maar dit pas maandagochtend opgevolgd kan worden omdat alleen de CM dat kan doen werkt het gewoon niet.
Wordt er om anonimisering gevraagd, doe dat dan gewoon (gaat de laatste tijd overigens wel beter, ik zie niet vaak meer dat iemand er drie keer om moet vragen).

Maak geen onderscheid
Weeg de mening van iedere forummer mee, maak geen onderscheid naar gelang of je een forummer langer kent of aardiger vindt. Schrijf niet mee als forummer terwijl je ook moderator bent. Of wees er juist open over.

Maak het forum gebruiksvriendelijker
Het was echt veel handiger dat we vroeger zelf pijlers konden blokkeren en deblokkeren. Het is op andere grote fora erg prettig dat je bij je laatst gelezen post uitkomt als je in een topic verder wilt lezen. Het is heel onhandig dat mensen elkaar in een topic moeten vertellen dat er een pb gestuurd is. En zo zijn er nog wat ‘bugs’. Kompas begon hier heel voortvarend mee maar heeft toch nog niet veel kunnen oplossen helaas.
Wat mij betreft is een duidelijk beleid wat consequent wordt uitgevoerd het belangrijkst. Stel duidelijke regels op en laat die niet makkelijk beïnvloeden door de mening van willekeurige forummers daarover. Voer vervolgens dat beleid consequent uit, ongeacht om welke forummers het gaat.
GriebusDus schreef:
24-06-2025 05:25
Daarnaast is het fijn als er gemodereerd wordt op cyberpesten. Een enkele onaardige sneer van de ene naar de andere forummer valt daar wat mij betreft niet onder.
En dit.
Lady*Voldemort schreef:
24-06-2025 05:26
Wel modereren op racisme en dat soort narigheid, maar niet op schimmige zaken als 'onaardig' postgedrag. Dat laatste lost zich namelijk wél meestal vanzelf op, al dan niet na een keer een stevige aanvaring. Af en toe een keer een aanvaring houdt het forum immers ook levendig.

En niet proberen het iedereen naar de zin te maken want dat lukt toch niet en het leidt alleen maar tot onduidelijk gezwabber.
Hier ben ik het mee eens.
De realiteit haalt de werkelijkheid in
Pietentopics mogen wat mij betreft dan weer wel in de ban. Je wéét gewoon dat daar racistische reacties op komen.
Strenger modereren op:
- Racisme
- Trollhunting
- Persoonlijke aanvallen: niet incidentele opmerkingen, maar situaties waarin het onnodig lang doorgaat of waarin herhaaldelijk op de man wordt gespeeld richting bepaalde forummers die minder goed liggen. Wat mij betreft geldt dit overigens ook voor onnodig lang doorgaan over beleid mods wanneer ze een verkeerde beslissing hebben genomen in de ogen van sommigen.
- Overnemen van topics. Ik weet niet hoe ik deze duidelijk uit kan leggen maar soms wordt een topic volledig overgenomen door een klein aantal forummers die zich vastbijten in hun mening of - wanneer men de vraag of de TO zelf raar vindt - het belachelijk maken van ofwel de vraag of de TO.
- Opmerkingen a la "eerste vraag, nieuwe forummer" Gewoon flauw en kinderachtig. Juist hier was napraat voor net als trollhunting.

Daarnaast zou er wat mij betreft ook strenger mogen worden gemodereerd op off-topic reacties in specifieke topics zoals Vraag de mods. Houd deze topics bij voorkeur beperkt tot vragen van forummers en antwoorden van moderators, zodat onnodige discussies worden voorkomen en het overzicht behouden blijft.

Minder streng modereren op:
- Medische vragen en adviezen.

Over het huidige beleid: Ik ben het eens met de kritiek op het wisselvallige beleid, het meten met twee maten en de opmerkingen over drukte en privéomstandigheden. Het lijkt soms alsof er te snel of impulsief wordt gehandeld, wat niet altijd doordacht of professioneel overkomt. Bijvoorbeeld: forummer A doet een uitspraak en daar wordt direct in meegegaan, terwijl een opmerking van forummer B leidt tot het openen van een evaluatietopic. Tegelijkertijd wordt er een grapje gemaakt met forummer C, terwijl forummer D direct wordt afgekapt vanwege off-topic gedrag. Dit schept verwarring en wekt de indruk van willekeur.
Voor wat betreft 'onaardig postgedrag'; ik vind er nogal een verschil in zitten of er 'onaardig' tegen iemand gedaan wordt of over over iemand. In een gesprek tussen twee (of meer) forummers kan wat mij betreft best af en toe iets gezegd worden dat minder vriendelijk is (zo lang het niet echt gemeen of op de man is). Dat reguleert in de meeste gevallen zichzelf wel. En als een van de betrokkenen het echt te ver vindt gaan kan deze altijd even staffen.

Wat ik echt niet ten goede van de sfeer op het forum vind komen is 'onaardig postgedrag' óver andere forummers. Waarom toch die behoefte om over anderen te roddelen, praten en sneren? En ja, dat gebeurt vaak in Napraat, en ja, dat is een openbaar topic waar iedereen kán meelezen, maar dat doet niet iedereen uiteraard. Als je iets te zeggen hebt over een andere forummer, zeg het dan tegen die forummer.... Hier mag wat mij betreft echt strenger op gemodereerd worden.
Wat mij betreft is dit vaak ook geen 'napraten', maar gewoon onnodig roddelen en dient het geen enkel doel.
De huidige uitvoering van het beleid rondom medische zaken is wat mij betreft ook een beetje te spastisch geworden. Natuurlijk moet er hier geen medisch advies gegeven worden (zoals: neem die en die medicijnen (of neem de voorgeschreven medcijnen niet). Maar er is denk ik best een beter onderscheid te maken in wat 'gevaarlijk' advies is en wat niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven