Olifanten Thailand

zondag 22 juni 2025 om 18:41

Volgende maand gaan wij naar Thailand en we willen graag een olifantenopvang bezoeken. Bij voorkeur in Chiang mai of ko Samui. 
Ik heb al veeeeel gegoolged, maar ik kom er maar geen wijs uit. Dan lijkt het eerst ethisch verantwoord, maar blijkt het uiteindelijk toch weer een touristtrap.
Ik hoopte dat er hier misschien iemand aanraders heeft vanuit eigen ervaring?
Welke is leuk om te bezoeken en goed voor de dieren?
                    Ik heb al veeeeel gegoolged, maar ik kom er maar geen wijs uit. Dan lijkt het eerst ethisch verantwoord, maar blijkt het uiteindelijk toch weer een touristtrap.
Ik hoopte dat er hier misschien iemand aanraders heeft vanuit eigen ervaring?
Welke is leuk om te bezoeken en goed voor de dieren?

donderdag 26 juni 2025 om 08:25

Ja. dat is zo. En het probleem is denk ik ook: hoe weet een organisatie die het wel zo wil in hemelsnaam een groot bereik te krijgen? Dat is dan toch vaak doordat het westerse toeristen heeft bereikt die hier reclame over hebben gezien of een televisieprogrammanzoals Floortje op reis.
En zodra het die bekendheid heeft trekt het toeristen, die ook al hebben ze hele goede bedoelingen en zijn het niet degenen die ritjes maken of naar shows gaan kijken, toch ook makkelijk een verdienmodel worden, of misschien beter: een trekpleister zijn.
Ik heb nagedacht over de opmerking van bgb over hertenkamp en kinderboerderij. Daar valt ook wel een op ander op aan te merken qua dierenwelzijn. Maar zoodra ik zou merken dat het in eerste instantie echt een typische toeristentrekpleister wordt en alle vrijwilligers voornamelijk Aziaten zijn en alle bezoekers ook dan zou ik daar ook een heel onaangenaam gevoel bij hebben.
Ook als er hier in het bos massa's buitenlandse reizen geboekt gaan worden met het doel eekhoorns spotten is dat voor mij anders dan wanneer je als gezin een zondags wandelingetje maakt en spontaan getrakteerd wordt op een eekhoorntje dat in de boom klautert.

donderdag 26 juni 2025 om 08:43

Denk je dat het die geit en dat konijn iets uitmaakt of Mieke van om de hoek hem staat te aaien of Sukara uit Kawasaki?
Ik herken je moeite met toerisme wel trouwens hoor. Ik vind ook dat we ons decadent gedragen in de manier waarop 'we' de wereld over walsen voor onze eigen pleziertjes. Ik doe daar ook zo min mogelijk aan mee. De olifantendiscussie is die in zin voor mij theoretisch, omdat ik nooit voor die keuze zal staan. Maar dat staat volgens mij los van de dierendiscussie.
                    Ik herken je moeite met toerisme wel trouwens hoor. Ik vind ook dat we ons decadent gedragen in de manier waarop 'we' de wereld over walsen voor onze eigen pleziertjes. Ik doe daar ook zo min mogelijk aan mee. De olifantendiscussie is die in zin voor mij theoretisch, omdat ik nooit voor die keuze zal staan. Maar dat staat volgens mij los van de dierendiscussie.

donderdag 26 juni 2025 om 10:09

Het probleem lijkt mij dat de vraag naar verantwoorde olifantenparken inmiddels zo groot is dat daar specifiek voor gehandeld en gefokt wordt. Het doel van opvang zou moeten zijn zichzelf op termijn overbodig te maken: gezonde dieren terug te laten keren naar een zo natuurlijk mogelijke omgeving en alleen die dieren die dat niet (meer) kunnen permanent op te vangen. 
Opvangen waar olifanten goed verzorgd worden, maar waar perspectief op een natuurlijk leven ontbreekt, zijn geen deel van de oplossing - maar een voortdurend probleem.
Ik heb in Thailand geen olifantenpark bezocht. Wel ben ik in het verleden in Udawalewe in Sri Lanka geweest. Maar zelfs daarover lees je enkele slechte verhalen (over hun trainingsmethoden voor jonge olifanten). Het is gewoon als buitenstaander moeilijk te beoordelen of dingen kloppen.
Kinderboerderijen waar kinderen tussen de dieren mogen lopen vind ik ook geen goed idee. Te vaak gezien dat er dan toch aan oren getrokken wordt of iets. Maar een schaapskooi waar je van achter een hek mag kijken en goed opgelet wordt, kan imo wel. De hertenkamp is afgelopen jaar hier leeggehaald en daar ben ik blij mee. Dat was zo’n kale boel.
                    Opvangen waar olifanten goed verzorgd worden, maar waar perspectief op een natuurlijk leven ontbreekt, zijn geen deel van de oplossing - maar een voortdurend probleem.
Ik heb in Thailand geen olifantenpark bezocht. Wel ben ik in het verleden in Udawalewe in Sri Lanka geweest. Maar zelfs daarover lees je enkele slechte verhalen (over hun trainingsmethoden voor jonge olifanten). Het is gewoon als buitenstaander moeilijk te beoordelen of dingen kloppen.
Kinderboerderijen waar kinderen tussen de dieren mogen lopen vind ik ook geen goed idee. Te vaak gezien dat er dan toch aan oren getrokken wordt of iets. Maar een schaapskooi waar je van achter een hek mag kijken en goed opgelet wordt, kan imo wel. De hertenkamp is afgelopen jaar hier leeggehaald en daar ben ik blij mee. Dat was zo’n kale boel.

donderdag 26 juni 2025 om 11:46

Nee, op zich niet natuurlijk, maar als kinderboerderijen en hertenkampen vooral in stand blijven omdat voorál de buitenlandse toeristen (en dan vooral massa's en massa's toeristen) het zo leuk en bijzonder vinden, onze hertenkampen, dan vind ik dat echt een foute reden.ldp schreef: ↑26-06-2025 08:43Denk je dat het die geit en dat konijn iets uitmaakt of Mieke van om de hoek hem staat te aaien of Sukara uit Kawasaki?
Ik vind de discussie ook gewoon in "Nederlands belang" al heel belangrijk en interessant, zeker in het perspectief van dierenwelzijn, maar de parken en kinderboerderijn zijn ooit ontstaan als kleinschalig onderdeel van dorpen en steden. Er lopen enkele gezinnetjes rond uit het eigen dorp. Ik zou me echt kapot ergeren als er elke dag, ieder uur touringcars met toeristen komen om naar de herten en geiten te komen kijken. Het is (vind ik) al storend dat dat op zulke grote schaal gebeurt om boottochtjes te maken of molens te fotograferen maar goed daar zijn niet per se dierenlevens mee gemoeid.
Net als forummenr hierboven ben ik bezorgd over het feit dat de vraag van toeristen naar "verantwoorde olifantenparken" zo groot is dat dat waarschijnlijk niet kan bestaan zonder fokprogrammas en handel die daar in zal blijven willen voorzien.

donderdag 26 juni 2025 om 16:37

Uhm, soms krijgen mensen met de jaren andere inzichten
                                    You can only succeed when there is room to fail.

donderdag 26 juni 2025 om 19:06

donderdag 26 juni 2025 om 19:11

Ik lees nu dat de berenopvang die ik zelf een donatie deed een paar jaar geleden ook een toeristische attractie is (geworden..?) Ik word daar zo verdrietig van. Tegelijkertijd is het misschien echt heel moeilijk iets te vinden wat dan wel deugt. Tenslotte leerde ik dit ook kennen doordat er aandacht aan besteed werd in een programma van Floortje... en is het dan misschien logisch dat vakantiegangers een bezoekje plannen.
Wat zijn wel diervriendelijke donaties? Plaatselijke opvangcentra? Dierenbescherming in Nederland? Of richten die zich ook op entertainment?
                    Wat zijn wel diervriendelijke donaties? Plaatselijke opvangcentra? Dierenbescherming in Nederland? Of richten die zich ook op entertainment?

donderdag 26 juni 2025 om 19:22

Kun je wel heel gek vinden, maar het is natuurlijk best “ makkelijk “ om , als je kinderen groot zijn en je niet meer in dierentuinen, ponyparken, kinderboerderijen etc “ hoeft “ rond te lopen om daar dan achteraf , met terugwerkende kracht , wat van te vinden.
Ik kan er ontzettend naast zitten, hoor, maar ik heb ook altijd de indruk dat bijvoorbeeld mensen die geen dure vliegtickets kunnen betalen meer anti-vliegen zijn dan de iets welvarender mensen.
Als wij “ onze “ dieren niet konden beschermen ( door welke oorzaken dan ook ) zouden we heel blij moeten zijn als toeristen dat wel zouden doen.
                                    Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

donderdag 26 juni 2025 om 19:34

Valt wel mee met het creëren van vraag aangezien er HEEL VEEL olifanten schandalig worden gebruikt om iedere dag zware arbeid uit te oefenen bijv zeulen met boomstammen of rondjes met toeristen lopen. Die mahouts willen een inkomen voor hun gezin en dat gaat er komen. Linksom of rechtsom.Ravintola schreef: ↑26-06-2025 10:09Het probleem lijkt mij dat de vraag naar verantwoorde olifantenparken inmiddels zo groot is dat daar specifiek voor gehandeld en gefokt wordt. Het doel van opvang zou moeten zijn zichzelf op termijn overbodig te maken: gezonde dieren terug te laten keren naar een zo natuurlijk mogelijke omgeving en alleen die dieren die dat niet (meer) kunnen permanent op te vangen.
Beter dat die olifanten gewoon gevoerd worden door toeristen dan dat ze er met hun dikke reet opzitten denk ik dan.
Veel voormalige riding camps zijn al bezig om er een sanctuary van te maken. Zonder dat die kalfjes de breaking moeten doormaken. En als je niet weet wat dat is google het dan vooral niet. Het is werkelijk waar verschrikkelijk.
En laten we eerlijk zijn. De mensen die hier posten dat ze het oh zo verschrikkelijk vinden dat die beesten gevoerd worden gaan echt niet en masse honderden euro's doneren iedere maand om ze in leven te houden. Dan doen er weinig en daarom hebben ze nog een vorm van inkomen nodig.
De dieren die zijn ingezet voor werk en zijn gebroken kunnen helemaal niet terug de natuur in.
Ik zou willen dat het anders was.

donderdag 26 juni 2025 om 20:22

Ja daar heb je wel een beetje gelijk in hoor. Net als mensen die eerst tig wereldreizen gemaakt hebben nu ineens heel erg anti vliegen zijn en heel milieubewust ineens. Maar intussen wel de hele wereld gezien.blijfgewoonbianca schreef: ↑26-06-2025 19:22Kun je wel heel gek vinden, maar het is natuurlijk best “ makkelijk “ om , als je kinderen groot zijn en je niet meer in dierentuinen, ponyparken, kinderboerderijen etc “ hoeft “ rond te lopen om daar dan achteraf , met terugwerkende kracht , wat van te vinden.
Ja, zou het? Ik denk juist eerder aan mensen die eerst van alles zelf al gedaan hebben maar het met terugwerkende kracht nooit meer gedaan zouden hebben. Of juist mensen die alle mogelijkheden hebben en dan dus ook daadwerkelijk kunnen zeggen: ja daar droom ik nou dus echt niet van, terwijl iemand met een smallere beurs er maar wat graag voor over zou hebben!Ik kan er ontzettend naast zitten, hoor, maar ik heb ook altijd de indruk dat bijvoorbeeld mensen die geen dure vliegtickets kunnen betalen meer anti-vliegen zijn dan de iets welvarender mensen.
[/quote]Als wij “ onze “ dieren niet konden beschermen ( door welke oorzaken dan ook ) zouden we heel blij moeten zijn als toeristen dat wel zouden doen.
Op zich ook weer mee eens. Wat dat betreft wil ik ook niet te hard oordelen over bijv. de Thai of Roemenen. Maar het voelt altijd war wrang. Eerst die dieren ingezet voor afschuwelijk entertainment voor toeristen. Nu ingezet voor de toerist als weldoener, vrijwilliger.

donderdag 26 juni 2025 om 20:32

Mijn kinderen zijn 6 en 8 dus nog wel in die leeftijd hoorblijfgewoonbianca schreef: ↑26-06-2025 19:22Kun je wel heel gek vinden, maar het is natuurlijk best “ makkelijk “ om , als je kinderen groot zijn en je niet meer in dierentuinen, ponyparken, kinderboerderijen etc “ hoeft “ rond te lopen om daar dan achteraf , met terugwerkende kracht , wat van te vinden.

donderdag 26 juni 2025 om 20:33

vrijdag 27 juni 2025 om 03:44

Dat is nogal wiedes. Die ondervinden er wel de milieulasten van zonder ook maar de kans er ooit van te kunnen genieten.blijfgewoonbianca schreef: ↑26-06-2025 19:22[...]Ik kan er ontzettend naast zitten, hoor, maar ik heb ook altijd de indruk dat bijvoorbeeld mensen die geen dure vliegtickets kunnen betalen meer anti-vliegen zijn dan de iets welvarender mensen.
[...]
De vraag lijkt me bij al dit soort dingen heel simpel: Zou die olifant blij zijn mij te zien als toerist? Nee? Nou, dan hoef ik er dus niet heen.
Ik was in Mexico en daar kon je zwemmen met dolfijnen in een soort omheining. Maar waarom zouden dolfijnen met mij willen zwemmen? Dat ga ik dus niet doen. Mijn toenmalig reisgezelschap vond dat maar raar, maar ik vond het een no-brainer.
                                    If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will  die under tyranny.

vrijdag 27 juni 2025 om 07:49

Hmm, misschien ben ik wat bevooroordeeld maar ik heb dan eerder het idee dat ze anti dure vliegtickets zijn (dat net goedkoper moet dus) dan dat het milieu wordt aangevoerd. Die zullen er ook wel zijn maar dat zijn dan volgens mij mensen die toch al liever naar een antroposische natuurcamping gaan dan op safari in Tanzania.
Overigens zijn vliegtickets/-vakanties niet per se duurder dan treintickets binnen Europa. Krijg mijn gezin alleen nier overtuigd dus nu wisselen we vaak een autovakantie af met een vliegvakantie..
De vraag lijkt me bij al dit soort dingen heel simpel: Zou die olifant blij zijn mij te zien als toerist? Nee? Nou, dan hoef ik er dus niet heen.
Vind ik ook een goede graadmeter. Maar los van of je voor inkomsten zorgt (andere activiteiten) heb ik vaak het idee dat "het toerisme" voor heel veel bestemmingen helemaal niet zo prettig is. Maar hypocrisie alom hier want ik blijf zelf ook niet thuisIk was in Mexico en daar kon je zwemmen met dolfijnen in een soort omheining. Maar waarom zouden dolfijnen met mij willen zwemmen? Dat ga ik dus niet doen. Mijn toenmalig reisgezelschap vond dat maar raar, maar ik vond het een no-brainer.

vrijdag 27 juni 2025 om 08:07

Ravintola schreef: ↑26-06-2025 10:09Het probleem lijkt mij dat de vraag naar verantwoorde olifantenparken inmiddels zo groot is dat daar specifiek voor gehandeld en gefokt wordt. Het doel van opvang zou moeten zijn zichzelf op termijn overbodig te maken: gezonde dieren terug te laten keren naar een zo natuurlijk mogelijke omgeving en alleen die dieren die dat niet (meer) kunnen permanent op te vangen.
Dat gaat natuurlijk niet. Je kunt herten van onze hertenkampen ook niet zomaar loslaten in de natuur. Dat geldt ook voor olifanten die hun hele leven in gevangenschap hebben geleefd, die weten niet hoe ze zich moeten redden in de natuur.

vrijdag 27 juni 2025 om 08:15

Maar zijn ze in Nederland niet al bezig met een geleidelijke afbouw van hertenkampen? Ik moet zeggen dat ik daar echt wel leuke herinneringen aan heb om met mijn peutertjes naartoe te zijn gegaan... beschouwde dat ook echt als een onderdeel van de stad/wijk.Marianneke schreef: ↑27-06-2025 08:07Dat gaat natuurlijk niet. Je kunt herten van onze hertenkampen ook niet zomaar loslaten in de natuur. Dat geldt ook voor olifanten die hun hele leven in gevangenschap hebben geleefd, die weten niet hoe ze zich moeten redden in de natuur.

vrijdag 27 juni 2025 om 08:37

Jawel hoor, hier in het bos leven herten die ontsnapt zijn uit het hertenkamp. Paar jaar geleden was er een hond ontsnapt waar ze na bijna een jaar nog beelden van op een wildcamera hebben gezien.Marianneke schreef: ↑27-06-2025 08:07Dat gaat natuurlijk niet. Je kunt herten van onze hertenkampen ook niet zomaar loslaten in de natuur. Dat geldt ook voor olifanten die hun hele leven in gevangenschap hebben geleefd, die weten niet hoe ze zich moeten redden in de natuur.

vrijdag 27 juni 2025 om 08:41

Ik denk eerder dat gelijktijd met het opgroeien van die kinderen, ook de algehele opinie over dit soort dingen is veranderd. Het is nu eenmaal meer iets van de laatste (tien? twintig?) jaren dat hier iets meer over na wordt gedacht. In mijn jeugd ging iedereen nog naar het Dolfinarium en bekommerden weinigen zich erom, nu staat het op het punt van sluiten omdat er bijna niemand meer is die er nog achter staat. Dat heeft niks te maken met opgroeiende kinderen, maar met het feit dat er maatschappelijk gewoon andere ideeën zijn ontstaan.blijfgewoonbianca schreef: ↑26-06-2025 19:22Kun je wel heel gek vinden, maar het is natuurlijk best “ makkelijk “ om , als je kinderen groot zijn en je niet meer in dierentuinen, ponyparken, kinderboerderijen etc “ hoeft “ rond te lopen om daar dan achteraf , met terugwerkende kracht , wat van te vinden.

vrijdag 27 juni 2025 om 08:46

vrijdag 27 juni 2025 om 08:53

Waarom zouden ze dat niet willen? Het zijn nieuwsgierige en sociale dieren die ook in het wild graag even komen kijken wat je bent. Maar in jouw geval klinkt het alsof ze niet konden ontsnappen als ze even geen zin hebben en dat is niet tof. Jaren geleden bij de zeeleeuwenshows van Ouwehand (waar je verder veel van kan vinden maar daar gaat het nu niet om) was het al zo dat als een dier geen zin had om naar het showbassin te komen, dan was dat prima.
Als een olifant zelf kan kiezen of hij in een rustige hoek van het verblijf zijn eten krijgt of aan de andere kant het van mensen krijgt en zo geld verdient voor de opvang, dan snap ik het probleem niet zo. En dan heb ik het dus over olifanten die uit omstandigheden van dwang komen en niet meer terug de natuur in kunnen.

vrijdag 27 juni 2025 om 08:57

vrijdag 27 juni 2025 om 09:00

Denk dat het verschil met het wild (waarin de nieuwsgierige dolfijn zelf naar een zwemmer toe kan gaan) is dat er iets nieuws/anders gebeurt terwijl het bij zo'n zwembassin een continue stroom van toeristen is die voor dezelfde activiteit komen. Het is dat repeterende karakter dat mij er zo aan tegenstaat. Die dolfijn/olifant/tijger weet haast niet beter...

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Al een account? Log dan hier in