Groentesnijder
donderdag 26 juni 2025 om 22:30
Ik heb een mandoline en gebruik die wanneer ik even dikke plakjes belangrijk vind, bijvoorbeeld bij komkommer op zoutzuur. Bij de meeste groente vind ik het juist fijn als het niet allemaal dezelfde dikte heeft, zodat het ook allemaal net wat andere structuur heeft. Allemaal dezelfde vierkantjes ui en paprika vind ik saai. Dus dan gebruik ik gewoon een snijplank met een mes.
Met de mandoline nog nooit in mijn vingers gesneden.
Met de mandoline nog nooit in mijn vingers gesneden.
donderdag 26 juni 2025 om 22:39
Een mandoline maakt dat groente snijden er zo bevredigend en ordelijk uitziet. Maar ze jagen mij angst aan, vingers, knokkels en nagels rats je zo mee. Mijn zoon heeft zo’n maliënkolder handschoen die je ook bij oesters openen kan gebruiken, nu aarzel ik of ik er niet toch een wil. Hoewel ik mooie en goede messen heb en prima snijtechniek.
donderdag 26 juni 2025 om 22:48
Ik vind een mandoline een frustrerend klein opvangbakje hebben. Mooie gelijkmatige plakken wil ik bij groentelasagne oid. En dan wil ik plakken van de hele lengte aubergine. Maar dat lukt nooit. Enkel bloederige stukjes vinger met te korte stukjes courgette enzo.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
donderdag 26 juni 2025 om 23:10
Kaasschaaf voor jonge kaas.
donderdag 26 juni 2025 om 23:13
Met een mandoline snij je toch plakjes? De enige keer dat ik dat doe, is bij lasagne. Voor al het andere snij ik alles in blokjes. Dus dat is sneller als ik het gewoon zelf snij. Hakmolen vind ik niet prettig, behalve voor ui. Maar ook dan ben ik sneller als ik het zelf snij ipv dat hele ding te moeten pakken (ik heb zo’n elektrische). Alleen voor bij de friet pak ik die hakmolen, dan wordt de ui mooier gesneden en zitten de stukjes niet meer aan elkaar. Voor in de pan maakt dat niet uit, dat komt wel los bij het bakken. Maar voor op de friet wil ik het goed fijn gesneden hebben.
Ik heb wel zo’n ding voor ui, ideaal!
Ik heb wel zo’n ding voor ui, ideaal!

donderdag 26 juni 2025 om 23:14
zaterdag 28 juni 2025 om 16:05
En een kaasschaaf is nog gevaarlijk zat, weet ik toevallig uit ervaring. Ik lees het tenminste allemaal wel weer in Napraat

'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
zaterdag 28 juni 2025 om 16:08
Ik kan nog helemaal mes en kaasschaaf gebruiken met die vermaledijde arm.Lady*Voldemort schreef: ↑28-06-2025 16:05En een kaasschaaf is nog gevaarlijk zat, weet ik toevallig uit ervaring. Ik lees het tenminste allemaal wel weer in Napraat![]()
De realiteit haalt de werkelijkheid in
zaterdag 28 juni 2025 om 16:19
Ik gebruik geen bakje maar zet 'm op een snijplank.
zaterdag 28 juni 2025 om 16:39
Ik heb een keukenmachine, mandoline, een blokrasp, een microbladerasp, een spiraalsnijder (soort puntenslijper zeg maar) en een mes. Die laatste gebruik ik het meest, de mandoline vooral voor komkommersalade en dat soort werk en de microbladerasp voor de gember en dat soort spul. De rest gebruik ik amper.
zaterdag 28 juni 2025 om 16:41
Allemachtig. Waar laat je dat allemaal.MrsDuck schreef: ↑28-06-2025 16:39Ik heb een keukenmachine, mandoline, een blokrasp, een microbladerasp, een spiraalsnijder (soort puntenslijper zeg maar) en een mes. Die laatste gebruik ik het meest, de mandoline vooral voor komkommersalade en dat soort werk en de microbladerasp voor de gember en dat soort spul. De rest gebruik ik amper.
De realiteit haalt de werkelijkheid in
zaterdag 28 juni 2025 om 19:02

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in