Wie vindt borstvoeden nou echt, écht leuk..?

28-05-2007 18:10 676 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk, wie vindt borstvoeden nou eigenlijk echt, écht leuk? Wie zwijmelt over het feit dat je lieverdje elke 2 tot 3 uur (als je geluk hebt!) voor minstens een half uur (als je geluk hebt!) aan je borst hangt? Inclusief 's nachts.. 'omdat het zo lekker :? licht verteerbaar is'? 

En dan die pijnlijke tepels. Kloofjes. Stuwing. Bij tijd en wijle aan flarden gezogen tepels omdat je lieverdje een regeldag heeft. Wel goed aanleggen hoor anders heb je risico op borstontstekingen. Je lieverdje trekt soms, uit ballorigheid lijkt het (maar meestal omdat hij last heeft van gepoep tijdens het eten, 'laden en lossen' noemen we dat hier thuis) zijn hoofdje fluks naar achter met jouw tepel in zijn mond ... en dan krijg je bij wijze van dankjewel ook nog hangtieten aan het eind van de borstvoedingsperiode.

En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat je als regel (murphy) bij elke kraamvisite half uit de kleren moet omdat de kleine honger heeft en je tegenwoordig niet preuts hoeft te doen over zoiets moois als borstvoeding.. Het is toch zo natuurlijk allemaal.. en dus moet de visite daar ook van meegenieten.

En dan ben ik nog niet eens begónnen over de geneugtes van het kolven, dat je toch moet doen als je nog een beetje een leven naast je lieverdje wilt voeren.

Wie vindt dat nou echt leuk .. ?

(R heeft vandaag een regeldagje, een krampdagje, een groeistuip een een huildag tegelijkertijd.)
quote:Blindje, ben je weer zwanger?? Je hebt er toch net een uitgepoept?:oYep. Max is nu vier maanden en ik ben vlak voor zijn eerste verjaardag uitgerekend van nummertje vier. Was een beetje een verrassing, maar meer dan welkom. De oudste twee schelen ook maar elf maanden, dus straks heb ik twee setjes.
quote:

quote: Cohelian reageerde

quote: tilalia2 reageerde

quote: crini reageerde

Tila, dat is ook maar net hoe je het bekijkt. Als ik het op mijn situatie betrek, dan was bv ongezond en flesvoeding niet. Want zonder fv had mijn kind niet meer geleefd.

Moedermelk van een andere vrouw? Was vroegah heel normaal. Is volgens de WHO nog steeds een beter alternatief dan kunstvoeding.

Het spijt me zeer, maar daar moet ik dus echt niet aan denken. En voordat er weer iemand begint over het ranzige etteruierverhaal, als ik een flesje klaarmaakte voor een van mijn kinderen dacht ik nou niet gelijk aan koeienmelk. Tuurlijk weet ik dat het zo is, maar ik dacht niet bij elk flesje, dit is weer een flesje koeienmelk voor mij kind.

En ik snap best dat jij helemaal lyrisch bent van bv geven. Het had mij ook geweldig geleken, maar ja het ging nou eenmaal niet. En daarom ben ik er bij nr. 2 en 3 niet meer aan begonnen. Maar ik zal je eerlijk vertellen dat ik laatst dacht, als er nog een 4e komt (kan ip niet manlief is gesteriliseerd) wil ik toch nog een keer bv proberen.

Maar ik heb er geen spijt van dat ik geen bv gegeven heb, en ook geen schuldgevoel. Voor mij was dat de beste oplossing en daarom ben ik blij dat er fv is.
Sjezus, Blindje, wat snel! Gefeliciteerd! :)
quote:

Blindje, ben je weer zwanger?? Je hebt er toch net een uitgepoept?:o Yep. Max is nu vier maanden en ik ben vlak voor zijn eerste verjaardag uitgerekend van nummertje vier. Was een beetje een verrassing, maar meer dan welkom. De oudste twee schelen ook maar elf maanden, dus straks heb ik twee setjes.Gefeliciteerd!! Leuk hoor.
quote:

quote: blindje reageerde

Deze vrouw in kwestie heeft trouwnes al meer aanvaringen gehad met moeders over hun voedingsgewoontes wat betreft hun kinderen. Ze heeft ook een een enorme rel veroozaakt door een moeder die haar kleintje de fles zat te geven ten overstaan van iedereen de les te gaan lezen over de nadelen van kunstvoeding etc. etc. etc. Alleen gaf deze moeder afgekolfde melk aan haar kleintje omdat ze niet in het openbaar wilde voeden. Het hele mens is dus een beetje wazig, maar het doet met dan toch pijn. Ze kan me toch raken. Dat snap ik dus echt niet. Blindje, je hebt er alles aan gedaan. Het lukte niet. Lichamelijke oorzaak.

Waarom laat je iemand die duidelijk van lotje is je dan toch raken?

Als ze het over veilige en onveilige auto's had gehad, dan was je toch al lang aan haar voorbij gegaan?

Tja, maar auto´s raken je nooit zo erg als iemand die je iets verwijt wat betreft je kinderen. Ik weet niet waarom ik nog steeds geraakt word door die opmerkingen. Misschien omdat er in dit soort discussies van alles op tafel word gegooid (kv is slechter, ongezond, gebrek aan doorzettingsvermogen, de makkelijkste weg kiezen, als je maar echt wilt etc.) en als je dan uitlegd waarom je geen bv kan geven ineens alle eerdere argumenten van de tafel worden geveegd. Ik heb het meerdere keren meegemaakt dat ik uiteindelijk toch maar vertelde hoe het zat en mensen ineens sorry gingen zeggen of dat ik me niet schuldig hoefde te voelen. (Snap ik trouwens niet. Waarom moet ik me schuldig voelen om iets dat ik niet kan? Voelt een dove zich schuldig omdat hij niet kan horen ofzoiets?) En als ik dan vroeg hoe het dan zat met alle o zo slechte dingen aan kunstvoeding etc, dan deed dat er allemaal niet meer toe. Dan was het allemaal anders. Dus eerst en hoop verwijten en feiten die ineens niet meer belangrijk zijn als je wel tot die kleine groep behoort. Vreemd. Zou de gezondheidsrisico´s die sommigen aan kunstvoeding toedichten ineens niet meer gelden als je geen bv kon geven?

Bovendien ben ik weer zwanger, dus makkelijk van slag te krijgen. Lekker emotionele horrormonen....

Ik begrijp denk ik wel waarom het je raakt. Omdat je misschien graag anders gewild had. Ik ken iemand bij wie ook snel duidelijk werd dat BV geen optie was, dat deed pijn en ze had er heel veel verdriet van. Je kan je kind niet geven dat wat het nodig heeft, namelijk eten. Gelukkig bestaat er flesvoeding. Als er dan dus gezegd wordt (of het wordt zo opgevat) dat FV ongezond is, BV alleen maar het beste voor je kind is, en dat het een kwestie van willen is, dan doet dat pijn. (Blindje, als jij het anders bedoeld, sorry meis, ik geef je morgen wel een extra knuffel, hihi). Het gaat de meeste mama's niet alleen om wat er op dit forum gezegd wordt, het gaat over het algemeen.
quote:

quote: crini reageerde

Tila, dat is ook maar net hoe je het bekijkt. Als ik het op mijn situatie betrek, dan was bv ongezond en flesvoeding niet. Want zonder fv had mijn kind niet meer geleefd.

Moedermelk van een andere vrouw? Was vroegah heel normaal. Is volgens de WHO nog steeds een beter alternatief dan kunstvoeding.

Het spijt me zeer, maar daar moet ik dus echt niet aan denken.

Tja, dat kan, maar doe dan niet alsof er geen alternatief is buiten kv. Dat is er wel, maar dat wil jij niet. je goed recht hoor, daar niet van, maar het is er dus wèl.
Hallo,

Ik wilde toen ik net was bevallen erg graag met borstvoeding beginnen maar ik mocht dat niet ivm medicijnen die ik moet slikken. De gynaecoloog vertelde dat ik mij daar absoluut niet schuldig over hoefde te volgen omdat mijn gezondheid ook belangrijk was en dat ik natuurlijk ook zo, toch vond ik het vreselijk om mijn kind geen borstvoeding te mogen geven...ik had immers enorme borsten en enorme lekkage en dat tot vijf maanden na de bevalling. Ik heb me zeker wel schuldig gevoeld. En ik zou als ik geen medicijnen zou hoeven te slikken er ook zeker alles aan gedaan hebben om toch borstvoeding te mogen geven. Ik vind het wel raar dat mensen elkaar gaan lopen schuldig laten voelen waarom iemand wel of geen borstvoeding geeft, ik denk maar zo dat is ieders eigen keus, je maakt mij ook niet wijs dat kinderen die kunstvoeding krijgen minder gezond zijn dan kinderen die wel borstvoeding krijgen ik ben wel van mening dat het in het begin zeker beter is dat je borstvoeding geeft ivm antistoffen etc. Het is heel belangrijk dat ieder elkaar in zijn waarde laat, en ach wat maakt iedereen zich toch druk, als je kindje maar gezond is toch, daar gaat het toch om. Ik ken persoonlijk veel vrouwen met kinderen die of borstvoeding of flesvoeding hebben gegeven en de kinderen die borstvoeding hebben gehad zijn echt net zo vaak ziek als kindjes die de fles hebben gehad.
Dank voor de felicitaties!!

Annie, dat is precies wat ik bedoel. Ik wilde anders, maar kon niet en dan raken die dingen je gewoon. Ik denk trouwens dat vrouwen die er gewoon voor kiezen om geen bv te geven minder snel geraakt zullen zijn door de opmerkingen. Ik neem aan dat die de voordelen danwel nadelen kennen en als ze dan alsnog kiezen voor een andere optie dan bv zullen de argumenten bij hen niet aankomen denk ik zo.
quote: tilalia2 reageerde dinsdag 29 mei 2007 om 13:13 Poez, als je bv als norm stelt, dan is kv ook ongezonder. Voor zowel kind als moeder. Dan kan je dus stellen dat kv ongezond is. Dat is geen waarde-oordeel, dat is gewoon een feit. Een grotere auto is veiliger bij een botsing dan een kleinere auto.Dus als ik jouw fv/bv redenatie volg:Een grote auto is het veiligste, dat is vast volgens een norm. Kleine auto’s zijn onveiliger dan grote auto’s, dus een kleine auto is onveilig. Zie je nu waar jouw redenatie mank gaat? (ben overigens voor bv, vind fv een prima alternatief, rijd in een grote auto, vind een kleine auto niet zo’n goed alternatief, maar ik heb grote auto’s ook wel zo in de kreukels zien liggen, dat ik me afvroeg waarom en waar ze dan veiliger zijn. Maar dit terzijde en totaal off-topic.)
quote:Ik ken persoonlijk veel vrouwen met kinderen die of borstvoeding of flesvoeding hebben gegeven en de kinderen die borstvoeding hebben gehad zijn echt net zo vaak ziek als kindjes die de fles hebben gehad. Oh, maar als je het zo stelt, dan schuiven we alle studies over de gezondheidsvoordelen van bv aan de kant hoor, en we sturen al die wetenschappers naar huis! Wat een prutsers! :P
Iemand had het hier over 'even relativeren' (in het kader van een depressie van 4 dagen is niet lang genoeg om met recht de borstvoeding op de fles te doen). Maar dat relativeren is wel wat ik mis in deze en bijna alle andere BV/FV discussies. Natuurlijk is BV gezonder, maar op het moment dat je vervolgens met stalen gezicht de conclusie daaraan verbindt dat FV dus ongezond is, dan sla je wel een beetje door. Wordt alles zo haarscherp onder de loep genomen: kinderzitje A beter uit de test dan kinderzitje B, worst op je brood slechter dan magere vleeswaar, een kwartiertje TV per dag beter dan 45 minuten, etc.?? En ben je dus een minder goede moeder als je, ingegeven door je persoonlijke omstandigheden, kiest voor het -objectief gezien- mindere alternatief, omdat het andere je niet haalbaar lijkt?

Ik vind het ook jammer dat we in een maatschappij leven waar BV nu eenmaal niet erg breed gedragen wordt (dat zou zeker uitmaken in het op grotere schaal welslagen ervan), maar kom op: het is niet het einde van de wereld als je kind met FV groot wordt ipv BV. Laten we er dan ook niet zo'n drama van maken.

En om even on-topic te gaan: ik heb mijn eerste kind bijna 6 maanden volledige borstvoeding gegeven, maar ik vond het zeker niet leuk. Een onevenredige belasting voor de moeder, pijnlijk, vermoeiend en gewoon een heel gedoe zijn eerder termen die mij te binnen schieten. Ik vond het gewoon een opluchting toen het afbouwen niet vlotte en ik volledig over moest gaan op FV. Heerlijk, een keer per dag een kan maken en vervolgend ff een flesje erin en klaar. En nooit meer genante momenten op terrassen of waar dan ook.

Over twee weken komt de tweede: ik ga met goede moed weer beginnen, maar ik ga mezelf nergens toe dwingen. Een blije en tevreden moeder is nl. ook heel wat waard; als je 3 maanden huilend door het huis strompelt van ellende, puur omdat je de BV niet mag opgeven van jezelf, dan ben je mijns inziens het perspectief een beetje kwijt.
Tila, dat borstvoeding zó geweldig is, zóveel gezonder en meer van dat soort feiten, daar twijfelt geloof ik niemand aan.

Als jouw zoon een hevige voedselallergie blijkt te hebben waardoor jij op heel streng dieet zou moeten en daar op korte of lange termijn lichamelijk of geestelijk last van krijgt (wat niet ondenkbaar is): zou jij dan borstvoeding van een andere vrouw inzetten?
Ik vind deze discussie eigenlijk wat ver gaan, maar ik kan het toch ff niet laten...

Tila, jij noemt borstvoeding van een andere vrouw een optie, daar ben ik het dus helemaal mee eens! ik snap ook nooit waarom daar nooit over gepraat of overheen gepraat wordt. Vandaar dat ik even wil zeggen dat ik dit ook een supermooi alternatief vind.

Ikzelf heb tegen mn man gezegd; als er ietsmet mij mocht gebeuren, dan wil ik dat je perse op zoek gaat naar 'donor'melk. tenminste als dat binnen de 6 maanden gebeurde. Ik vind dat niet meer dan logisch, want voor mij en mn zoontje (dit is mijn subjectieve mening) vind het zo tegennatuurlijk om hem melk van een dier te geven, helemaal als zuigeling. (volwassenen eten zoveel vreemds, daar mag wat mij betreft wel wat koemelk bij).

Maar mijn zoontje zou ik als eerste keus mijn melk geven en als tweede keus dus melk van een andere moeder, mensenmelk dus.
quote:

Tila, dat borstvoeding zó geweldig is, zóveel gezonder en meer van dat soort feiten, daar twijfelt geloof ik niemand aan.

Als jouw zoon een hevige voedselallergie blijkt te hebben waardoor jij op heel streng dieet zou moeten en daar op korte of lange termijn lichamelijk of geestelijk last van krijgt (wat niet ondenkbaar is): zou jij dan borstvoeding van een andere vrouw inzetten?

Ok, je stelt de vraag niet aan mij, maar ik antwoord toch; Ja dus.
quote:

Ik vind deze discussie eigenlijk wat ver gaan, maar ik kan het toch ff niet laten...

Tila, jij noemt borstvoeding van een andere vrouw een optie, daar ben ik het dus helemaal mee eens! ik snap ook nooit waarom daar nooit over gepraat of overheen gepraat wordt. Vandaar dat ik even wil zeggen dat ik dit ook een supermooi alternatief vind.

Ikzelf heb tegen mn man gezegd; als er ietsmet mij mocht gebeuren, dan wil ik dat je perse op zoek gaat naar 'donor'melk. tenminste als dat binnen de 6 maanden gebeurde. Ik vind dat niet meer dan logisch, want voor mij en mn zoontje (dit is mijn subjectieve mening) vind het zo tegennatuurlijk om hem melk van een dier te geven, helemaal als zuigeling. (volwassenen eten zoveel vreemds, daar mag wat mij betreft wel wat koemelk bij).

Maar mijn zoontje zou ik als eerste keus mijn melk geven en als tweede keus dus melk van een andere moeder, mensenmelk dus.

Dit zou mij dus meer een schuldgevoel geven, mama is niet in staat om mij van eten te voorzien, maar de buurvrouw wel!

Ik geef mijn dochter liever die (ongezonde) fles dan melk van een vrouw waar ik niet van weet wat zij allemaal naar binnen zit te werken.

En we leven niet meer in die tijd dat de baby's wel moesten omdat zij anders dood zouden gaan.

..En nooit meer genante momenten op terrassen of waar dan ook."

Kijk dat vind ik dus vreemd. Wat is er nou genant aan borstvoeden in het openbaar? Je kunt het toch heel discreet doen. Het zou een heel normaal iets moeten zijn, in plaats van een taboe.

.
quote:

ja, dat zou ik serieus overwegen. In Belgie is geen moedermelknetwerk zoals in nl, dus het zal zoeken worden, maar ja, dat heb ik overwogen.

Zelfs voor komende vrijdag: Ik moet op dieet, heb anderhalve liter mm in de vriezer liggen en vooralsnog nog niet gekolft. Ga morgen beginnen. Moet voor vrijdag minstens 1 voeding hebben, anders kan ik niet gemakkelijk naar een feestje waar ik al maanden naar uitkijk. KV is geen optie. Eventueel moet ik tussendoor even naar huis om te voeden.

(het jammere is, dat zuipen dan ook geen optie is en dat was nou net wèl de bedoeling van het feestje ;))
quote:

Iemand had het hier over 'even relativeren' (in het kader van een depressie van 4 dagen is niet lang genoeg om met recht de borstvoeding op de fles te doen). Maar dat relativeren is wel wat ik mis in deze en bijna alle andere BV/FV discussies. Natuurlijk is BV gezonder, maar op het moment dat je vervolgens met stalen gezicht de conclusie daaraan verbindt dat FV dus ongezond is, dan sla je wel een beetje door. Wordt alles zo haarscherp onder de loep genomen: kinderzitje A beter uit de test dan kinderzitje B, worst op je brood slechter dan magere vleeswaar, een kwartiertje TV per dag beter dan 45 minuten, etc.?? En ben je dus een minder goede moeder als je, ingegeven door je persoonlijke omstandigheden, kiest voor het -objectief gezien- mindere alternatief, omdat het andere je niet haalbaar lijkt?

Ik vind het ook jammer dat we in een maatschappij leven waar BV nu eenmaal niet erg breed gedragen wordt (dat zou zeker uitmaken in het op grotere schaal welslagen ervan), maar kom op: het is niet het einde van de wereld als je kind met FV groot wordt ipv BV. Laten we er dan ook niet zo'n drama van maken. Flesvoeding wordt juist niet gepromoot. Hoeveel info heb ik gekregen over borstvoeding? Echt heel veel, en over flesvoeding? Helemaal niets. Dus toen ik mijn dochter moest bijvoeden heb ik alles zelf uit moeten zoeken. Koop een pak en lees de instructies. That's all. Niet hoelang je flesjes moet uitkoken, of water, dat je de flesjes beter in de koelkast kan bewaren (nooit geweten).

En om even on-topic te gaan: ik heb mijn eerste kind bijna 6 maanden volledige borstvoeding gegeven, maar ik vond het zeker niet leuk. Een onevenredige belasting voor de moeder, pijnlijk, vermoeiend en gewoon een heel gedoe zijn eerder termen die mij te binnen schieten. Ik vond het gewoon een opluchting toen het afbouwen niet vlotte en ik volledig over moest gaan op FV. Heerlijk, een keer per dag een kan maken en vervolgend ff een flesje erin en klaar. En nooit meer genante momenten op terrassen of waar dan ook.

Over twee weken komt de tweede: ik ga met goede moed weer beginnen, maar ik ga mezelf nergens toe dwingen. Een blije en tevreden moeder is nl. ook heel wat waard; als je 3 maanden huilend door het huis strompelt van ellende, puur omdat je de BV niet mag opgeven van jezelf, dan ben je mijns inziens het perspectief een beetje kwijt. Beter een blije moeder die de fles geeft dan een moeder die van ellende de borst blijft geven!
Die anderhalve liter in de vriezer is non-dieetmelk, dat jullie niet denken dat Jommetje aan anderhalve liter melk niet genoeg heeft voor 1 avond ;)
Gussie, ik ben het helemaal met je eens! Borstvoeding is de meest natuurlijke activiteit ter wereld, zonder borstvoeding (in een groot deel van de wereld) immers geen mensen! Helaas zijn we vervreemd van de natuur en is tegenwoordig niet meer normaal om je kind te voeden waar en wanneer hij daarom vraagt, maar "schaamteloos, vies, onsmakelijk, exhibitionistisch, etc". En dat vind ik niet, maar dat vinden al die mensen die zonodig commentaar moeten hebben op voedende moeders in het openbaar; zij maken het moment genant, helaas...
swinta je hebt volkomen gelijk.
en van mij mogen alle moeders borstvoeding in het openbaar geven..kom op waar maakt iedereen zich toch zo druk om het is toch schitterend om te zien.
quote:

quote: Bambi reageerde

ja, dat zou ik serieus overwegen. In Belgie is geen moedermelknetwerk zoals in nl, dus het zal zoeken worden, maar ja, dat heb ik overwogen.

Zelfs voor komende vrijdag: Ik moet op dieet, heb anderhalve liter mm in de vriezer liggen en vooralsnog nog niet gekolft. Ga morgen beginnen. Moet voor vrijdag minstens 1 voeding hebben, anders kan ik niet gemakkelijk naar een feestje waar ik al maanden naar uitkijk. KV is geen optie. Eventueel moet ik tussendoor even naar huis om te voeden.

(het jammere is, dat zuipen dan ook geen optie is en dat was nou net wèl de bedoeling van het feestje ;))

En waarom is het dan ineens wél toegestaan om het slechts

'te overwegen'? Het is toch beter dan flesvoeding? Hoezo dan, 'overwegen'?

Omdat het moeilijk wordt zonder netwerk in Belgie?

Maar wát dan met die vrouwen die het heel moeilijk hebben met borstvoeding geven? Die moeten toch ook doorzetten?

Als een zwangere zegt 'borstvoeding te overwegen' wordt diegene direkt op plaats gewezen want 'je moet het gewoon dóen'.

Waar zit precies dat verschil?
quote: Swinta reageerde  

Beter een blije moeder die de fles geeft dan een moeder die van ellende de borst blijft geven!

Nog zo'n heerlijke dooddoener.
Fleurtje, waarom is dat een dooddoener? Mag je als je eenmaal moeder bent je eigen belangen niet meer afwegen tegen die van je kind? Wat goed is voor het kind moet altijd prevaleren, ookal gaat moeder er aan onder door?

We zeggen toch ook niet meer: ik zou wel willen werken, want dat heb ik nodig om gelukkig te zijn, maar mijn kind vindt het fijner als ik hele dagen thuis ben, dus ik geef mijn eigen geluk er maar aan...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven