Wat doe jij met je voortuin?

21-07-2025 14:49 66 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

Mijn nieuwe huis heeft een vrij grote voortuin. Die is nu grotendeels bestraat, met een strook groen eromheen. Tijdens een lange fietstocht vanochtend heb ik eens gekeken naar de voortuinen van anderen. Het valt me op dat veel mensen deze grond niet echt gebruiken. Als de voortuin direct aan de weg ligt of erg open is, kan ik me voorstellen dat je hier geen terras van maakt, maar dan nog lijkt het me dat je die grond vast beter kunt gebruiken dan voor wat groen (schuur, stalling, schommel of trampoline als je kinderen hebt, etc.).

Mijn voortuin ligt op het zuidoosten en heeft dus vrijwel de hele dag zon. De voorkant is vrij beschut, dus ik zou er sowieso graag een fijne tuinset neerzetten om 's ochtends een boek te kunnen lezen. Mijn fiets en de afvalbakken staan in de schuur (achter), dus die hoef ik aan de voorkant niet kwijt. Maar ik ben benieuwd of jullie wellicht nog leuke ideeën hebben ter inspiratie. (Waarvoor) gebruiken jullie je voortuin?

:-)
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Oprit en bomen/ planten.
Beter dan voor wat groen? :wtf:

Volgens mij is er niks zo goed als een groene voortuin.
Badeendje92 schreef:
21-07-2025 14:56
Beter dan voor wat groen? :wtf:

Volgens mij is er niks zo goed als een groene voortuin.

Waarom vind je dat? :)
Juist fijn in het groen. Ik wil sowieso niet tegen 'troep' aan kijken zoals een schommel ofzo vanaf de bank en tegeltuinen of grindtuinen vind ik niet mooi.
Gewoon _melon met login problemen
Wij hebben in het midden van onze voortuin een kersenboom met een lavendelhaagje. De zijkant staan 2 appelbomen en wat bodembedekkers (is een beetje een troep waar ik wat mee moet). En verder tegeltjes en een bankje.
Stressed is just desserts spelled backwards
Misschien kun je wat inspiratie opdoen op de Instagram-pagina van 'onderhoudsarmoede'. Allemaal nette betegelde tuinen met geen sprietje gras of groen.

Ik hou mijn tuin het liefst zo groen mogelijk, tegels eruit en planten erin. Aan de tuintafel zitten met gras onder je voeten is nog eens veel lekkerder dan op de tegels. En op warme dagen scheelt het enorm: in mijn tuin is het goed uit te houden, maar bij de buren die van hun tuin een soort luchtplaats hebben gemaakt, is het smoorheet.
Wat eten we vanavond?
mcsteamy schreef:
21-07-2025 14:58
Waarom vind je dat? :)
Regenwater opvangen en wegwerken
Biodiversiteit, vogels in de tuin, egels, insecten
Koelte op warme dagen
Bovendien: leuk om in de tuin te werken en bloemen uit eigen tuin te kunnen plukken
Wat eten we vanavond?
2 jaar geleden helemaal onder handen genomen en nu mooi!
Groene haagjes en verder beplanting. Heel veel gekozen dat goed is voor insecten en een aantal wintergroene zaken. Word er helemaal blij van. Alleen wat paadjes tussen de beplanting door om wat onderhoud te kunnen doen.
Wij hebben ook een grote voortuin en deze een aantal jaren geleden laten inrichten door een tuinarchitect en daar ben ik tot op de dag van vandaag nog steeds blij mee. Er staan o.a. cortenstalen bakken in en een dubbele pergola die inmiddels is begroeid zodat we op een klein onopvallend bankje in de zon kunnen zitten in het voorjaar.
Wij hebben een vrij grote voortuin, hier alleen gras, wat fruitbomen en een laurierhaag. Er is een tegelpad dat om het huis heen loopt en naast het huis een kiezelpad naar de oprit/parkeerplaatsen. We kijken vanuit huis dus uit op gras en fruitbomen. Lekker groen en lekker rustig. Schuurtje met containers en tuinspullen in de achtertuin.
makreel schreef:
21-07-2025 15:12
Misschien kun je wat inspiratie opdoen op de Instagram-pagina van 'onderhoudsarmoede'. Allemaal nette betegelde tuinen met geen sprietje gras of groen.

Schanskorf eromheen en gáán!
Tjezus, wat vals
makreel schreef:
21-07-2025 15:14
Regenwater opvangen en wegwerken
Biodiversiteit, vogels in de tuin, egels, insecten
Koelte op warme dagen
Bovendien: leuk om in de tuin te werken en bloemen uit eigen tuin te kunnen plukken

Dit, heel erg. Ik zou blij zijn wanneer mensen hun voortuinen zouden vergroenen hier. Berg tegels, een paar grote potten voor de show en dat is het wel bij de meesten. Ik heb ook geen zin in heel veel werk aan mijn voortuin, dus gekozen voor een paar mooie struiken, bodembedekkers tegen het onkruid en wat zomerbloeiers voor de kleur. Ziet het er groen en vriendelijk uit en ik zie de vlinders en bijen langs mijn keukenraam zoeven.
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 21-07-2025 15:26
7.55% gewijzigd
Tjezus, wat vals
makreel schreef:
21-07-2025 15:12

Ik hou mijn tuin het liefst zo groen mogelijk, tegels eruit en planten erin. Aan de tuintafel zitten met gras onder je voeten is nog eens veel lekkerder dan op de tegels. En op warme dagen scheelt het enorm: in mijn tuin is het goed uit te houden, maar bij de buren die van hun tuin een soort luchtplaats hebben gemaakt, is het smoorheet.

Helemaal geen groen is ook niet de bedoeling :lol: Maar het viel me op dat sommige voortuinen zo leeg zijn, ook zonder enig groen.

Zelf heb ik vanuit de woonkamer beperkt zicht op de voortuin, dus daar hoef ik geen rekening mee te houden.
Mijn voortuin is een tijd mijn moestuin geweest.

Helaas wonen we onder de rook van chemours en wordt eten uit je moestuin afgeraden.

Dus nu maar bloemen.

En onkruid.
Dus.
boro_ schreef:
21-07-2025 15:26
Mijn voortuin is een tijd mijn moestuin geweest.

Helaas wonen we onder de rook van chemours en wordt eten uit je moestuin afgeraden.

Dus nu maar bloemen.

En onkruid.

Oh, dat is balen :|

Wel een goed idee, een moestuin! Al vraag ik me af of er dan niet door voorbijgangers geplukt wordt?
mcsteamy schreef:
21-07-2025 15:25
Helemaal geen groen is ook niet de bedoeling :lol: Maar het viel me op dat sommige voortuinen zo leeg zijn, ook zonder enig groen.

Zelf heb ik vanuit de woonkamer beperkt zicht op de voortuin, dus daar hoef ik geen rekening mee te houden.
Treurig he, van die voortuinen als een parkeerterrein.
Wat bedoel je met: daar hoef ik geen rekening mee te houden?
Wat eten we vanavond?
Kruidentuin is ook leuk. Ik heb tijm staan als bodembedekker, als de wind richting mijn huis staat ruikt het in de gang naar tijm als de postbode is langsgeweest ;-D
Tjezus, wat vals
Ik ben opgegroeid in een buurt waar mensen in de voortuin zaten en dat was echt een van de dingen waar de mensen uit de betere buurt enorm op neerkeken, dus dat dit nu als optie genoemd wordt, verbaast mij nogal.
Maar goed. Ik heb een groene voortuin met een flinke oprit. Of groen, op dit moment is hij ook geel, roze, paars, wit en rood. Vaste planten, bij voorkeur inheems. Veel gezoem en een gezellig gezicht. Vind ik althans.
Si abra la puerta hay lobos.
mcsteamy schreef:
21-07-2025 15:29
Oh, dat is balen :|

Wel een goed idee, een moestuin! Al vraag ik me af of er dan niet door voorbijgangers geplukt wordt?
Dat viel exht enorm mee.

En ik dacht altijd, nou ja als iemand dan een courgette en tomaten jat, dan zullen ze het wel nodig gehad hebben.

Ik heb echt alles verbouwd. Van
kolen tot mais, andijvie tot kousenband en alles er tussen in 🙂 De tuin trok altijd wel bekijks van voorbijgangers.
Dus.
makreel schreef:
21-07-2025 15:30
Treurig he, van die voortuinen als een parkeerterrein.
Wat bedoel je met: daar hoef ik geen rekening mee te houden?

Heel gezellig is het inderdaad niet!

Iemand zei eerder dat ze niet vanaf de bank wil uitkijken op een schommel o.i.d. in de tuin, daar refereerde ik naar. Dat ik daar dus niet per se rekening mee hoef te houden, omdat ik vanuit de woonkamer geen zicht heb op de voortuin.
boro_ schreef:
21-07-2025 15:35
Dat viel exht enorm mee.

En ik dacht altijd, nou ja als iemand dan een courgette en tomaten jat, dan zullen ze het wel nodig gehad hebben.

Ik heb echt alles verbouwd. Van
kolen tot mais, andijvie tot kousenband en alles er tussen in 🙂 De tuin trok altijd wel bekijks van voorbijgangers.

Dat is waar! Een moestuin zou voor mij ook meer voor de leuk zijn, niet omdat ik de groente van de supermarkt niet kan betalen :lol:
Rabarbara schreef:
21-07-2025 15:35
Ik ben opgegroeid in een buurt waar mensen in de voortuin zaten en dat was echt een van de dingen waar de mensen uit de betere buurt enorm op neerkeken, dus dat dit nu als optie genoemd wordt, verbaast mij nogal.
Maar goed. Ik heb een groene voortuin met een flinke oprit. Of groen, op dit moment is hij ook geel, roze, paars, wit en rood. Vaste planten, bij voorkeur inheems. Veel gezoem en een gezellig gezicht. Vind ik althans.

Neerkijken op in de voortuin zitten? Waarom?
MevrouwJack schreef:
21-07-2025 15:31
Kruidentuin is ook leuk. Ik heb tijm staan als bodembedekker, als de wind richting mijn huis staat ruikt het in de gang naar tijm als de postbode is langsgeweest ;-D

Ook een goed idee!
mcsteamy schreef:
21-07-2025 15:41
Neerkijken op in de voortuin zitten? Waarom?
Ik ben benieuwd of ik de enige forummer ben die dit vooroordeel kent, maar in de regio waar ik opgegroeid ben is dat echt voorbehouden aan wat men op dit forum tokkies noemt (en waar ik dus ook een van ben, in elk geval als kind). Nette mensen zitten in de achtertuin.
Si abra la puerta hay lobos.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven