Vriendin gaat trouwen

20-07-2025 17:56 334 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ha,

Ik heb een vriendin sindsdat we 14 zijn. We hebben lief en leed gedeeld. Intussen is zij alweer een jaar of 9/10 samen met haar lieve vriend en gaan ze trouwen. Ik ben heel blij voor haar! Ze heeft me uitgenodigd om mee te gaan naar een afspraak om de bruidsjurk uit te zoeken. Ze is op 1 prachtige jurk verliefd geworden, maar die lag behoorlijk boven haar budget. Ik heb daarom aangeboden om als bruidscadeau dat verschil te betalen en dat waardeerde ze enorm. Het was echt een heel lief moment en ze was super gelukkig met de jurk.

Nu is het zo, dat de bruiloft er binnenkort aankomt... en ik ben niet uitgenodigd. Ze wilde het klein houden, vandaar dat zij en haar man ieder 3 vrienden hebben uitgenodigd. Nu is het haar feestje en bepaal je uiteraard zelf hoe je dit invult en dit respecteer ik. De keuze om flink te doneren aan haar bruidsjurk was daarnaast ook echt de mijne. Toch doet dit best wel pijn, omdat ik me toch afvraag waar ik sta als vriendin. Bij het uitzoeken van de bruidsjurk was trouwens verder alleen haar stiefmoeder aanwezig, geen andere vriendinnen. Ik heb het nog niet met haar besproken, wil dat wel nog gaan doen. Ik weet alleen niet echt wat hiervan te vinden.

Ik ben vooral benieuwd naar jullie ideeën hierover. Misschien verwijder ik later ivm herkenbaarheid nog wat details.
Aneso schreef:
21-07-2025 16:55
Dat hoeft toch niet? Ik ken er genoeg die klein getrouwd zijn waarbij niet alle details met vriendinnen besproken zijn. Ik ben ooit geregistreerd partnerschap aangegaan, klein gevierd, maar ook genodigden, invulling etc niet besproken met anderen dan toenmalige partner. Dus dat vind ik niet per se vreemd.

Een vraag naar wie er de hele dag bij zijn, vind ik best normaal. Zodat je als daggast weet wie je ongeveer gaat treffen bijv, leuk toch?
Natuurlijk hoef je niet alle details te bespreken. Maar ik zou, als ik verwachtte erbij te zijn, misschien ook kunnen vragen of ik foto’s kan maken, broodjes kan smeren, weet-ik-veel, gewoon hulp aanbieden. Dan was wrs meteen duidelijk geworden of ik wel/niet welkom zou zijn.

Maar goed, ik vermoed hier ook dat er iets in de post fout is gegaan
Charlotta schreef:
21-07-2025 17:07
Dit dacht ik ook. Hoe vaak ziet/spreekt TO deze vriendin? Er is werkelijk geen vriendin van mij die me de laatste maanden voor de bruiloft niet gevraagd heeft hoe het met de organisatie ging. Dat bespreek je toch met elkaar?

Bij mij zijn er overigens ook 2 uitnodigingen van de ongeveer 40 niet aangekomen. Gaat echt best vaak wat mis bij de post. Maar ik hield met mijn vriendinnen gewoon contact per whatsapp dus er was echt niemand die per ongeluk gedacht heeft dat ze er niet bij mocht zijn..
Ik heb het echt bij geen stel geïnformeerd naar de voortgang van de voorbereidingen van de bruiloft, eigenlijk.
framboosje123 schreef:
21-07-2025 16:40
Ik zou dat extreem raar vinden. Iemand die mee mag een jurk kopen, komt natuurlijk ook op de bruiloft. Ik zie het ook niet als “gunst” of “eer” die je iemand verleend, maar juist als gezellige activiteit die je wilt delen met een goede vriendin, leuk voor de voorpret enzo. Je gaat toch ook niet je moeder meevragen voor de jurk, en haar vervolgens niet uitnodigen “omdat ze al mee was de jurk kopen”?
Ik vind dat ook extreem raar. Ik heb mijn beste vriendin en moeder gevraagd mee te gaan voor de jurk en ben zelf met schoonzus meegegaan. Dat doe je toch met mensen die dichtbij je staan en die nodig je sowieso uit.
Tulpje22 schreef:
21-07-2025 15:29
Ja inderdaad, dat soort info mis ik een beetje. De bruid is vast helemaal vol van haar bruiloft en haar plannen, dus dan wordt er toch vast wel eens iets gezegd, of door die stiefmoeder die erbij was bijv. Al was het maar dat je aan elkaar vraagt of jullie zelf al een outfit gevonden hebben. Of dat je grapt over dat er misschien een dresscode komt. Of dat de bruid vertelt hoe de dag eruit gaat zien qua planning. Of dat jij vraagt of ze veel gasten uitnodigen, of er een receptie komt of enkel een feest, etc etc. Ik kan tig vragen bedenken waaruit duidelijk zou moeten blijken of jij er wel of niet bij gaat zijn.

En hoe zit het met een vrijgezellenfeest?
Ja, dat lijkt me ook. Kan me haast niet voorstellen dat niet al tijdens het samen trouwjurken uitzoeken er niet al zoveel aanknopingspunten zijn geweest waarop er vraagtekens beginnen te ontstaan. Ten minste, ik weet niet hoe andere vriendinnen ouwehoeren, maar zoiets komt toch bovendrijven, tenzij opzettelijk verzwijgen.
Heb je helemaal geen vragen gesteld to? Was er niks wat zij zei wat voor verwarring zorgde en dat je daarop hebt doorgevraagd? Dan is het ofwel een misverstand en heb je -per ongeluk- geen kaartje ontvangen.
Anders kan het haast niet anders dat deze bruid heel goed wist hoe en wat en je gewoon in een illusie heeft gehouden om op dat moment geen moeilijk gedoe of ongemakkelijkheid te krijgen. Dan heeft ze met je meegeluld en de schijn hoog gehouden. En dat zou een echte naaistreek zijn.
Ik vraag me echt af hoe verwachtingen zo kunnen afwijken van elkaar en hoop maar op dat misverstand van kwijtgeraakt kaartje. Dan is het een storm in een glas water. En daar ben je het snelst achter door gewoon op de vrouw af te vragen hoe het nu eigenlijk zit.
pina schreef:
21-07-2025 17:51
Ik heb het echt bij geen stel geïnformeerd naar de voortgang van de voorbereidingen van de bruiloft, eigenlijk.
Maar je was wel mee jurken passen?
Als je zo close bent, dat je mee wordt gevraagd om jurken te passen, heb je het ook wel over andere zaken mbt de bruiloft lijkt me.
pina schreef:
21-07-2025 17:51
Ik ook niet. Meestal word je vanzelf wel geïnformeerd, tot vervelens toe. Of je nou uitgenodigd bent of niet.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Pelle schreef:
21-07-2025 17:57
Maar je was wel mee jurken passen?
Als je zo close bent, dat je mee wordt gevraagd om jurken te passen, heb je het ook wel over andere zaken mbt de bruiloft lijkt me.
Nee, bij vriendinnen niet mee geweest voor de jurk. Misschien is dat het verschil. Het zal ook te maken hebben met het type dat ik ben.

Wel met een schoonzusje, maar dat was uit beleefdheid denk ik, want ik heb echt helemaal niets met haar. Die heb ik tussentijds verder niet echt gesproken.
Lady*Voldemort schreef:
21-07-2025 18:04
Ik ook niet. Meestal word je vanzelf wel geïnformeerd, tot vervelens toe. Of je nou uitgenodigd bent of niet.
😂
Lady*Voldemort schreef:
Ligt een beetje aan je referentiekader denk ik. Toen ik ging trouwen, kreeg ik ook de ene na de andere app over hoe het ging met de voorbereidingen, terwijl we echt een minimale voorbereiding hadden en "alles" in een mum van tijd hadden geregeld. Maar dat zijn wel mensen die er zelf veel meer tijd in staken. Hetzelfde gebeurt eigenlijk nu ik zwanger ben. Soms denk ik gewoon dat ik dingen vergeet te regelen ofzo, als een vriendin weer vraagt hoe het ervoor staat.
Lady*Voldemort schreef:
21-07-2025 17:36
Waarom zou TO zich dom voelen?
Omdat ze dat schreef:
viamia schreef:
21-07-2025 11:36
Ik voel me echt een beetje dom nu.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
21-07-2025 18:35
Omdat ze dat schreef:
Ja dat heb ik gelezen maar ik las het niet als een aankondiging hier maar niet meer te reageren.

Sowieso is het in TO's geval natuurlijk nergens voor nodig om zich dom te voelen. Het is ook nogal verwarrend allemaal.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
TO, er is echt geen enkele reden om je dom te voelen.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
Maar heeft/had TO nog ge-apt over dat ze geen kaart had ontvangen?
Johanna schreef:
21-07-2025 18:47
TO, er is echt geen enkele reden om je dom te voelen.
Nee en zeker niet wanneer het geen misverstand is en je gewoon echt niet bent uitgenodigd.
Yildizlar2 schreef:
21-07-2025 18:49
Nee en zeker niet wanneer het geen misverstand is en je gewoon echt niet bent uitgenodigd.
Ook wanneer het wel een misverstand zou zijn, dan zou ik opgelucht zijn voor TO. Het is gewoon onduidelijk en verwarrend. Hopelijk krijgt ze gauw uitsluitsel.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
Lady*Voldemort schreef:
En soms, zoals in mijn geval, gaat dat na de bruiloft nog door. Ik werd uitgenodigd om de video te kijken van de bruiloft waar ik zelf bij was. En mind you, het was geen professionele videograaf maar geschoten door de zoon van een goede vriendin van de moeder van de bruid, die het met een huis tuin en keuken camera filmde en weinig gevoel had voor lichtinval en de juiste hoek.
Kikkertje schreef:
21-07-2025 18:53
En soms, zoals in mijn geval, gaat dat na de bruiloft nog door. Ik werd uitgenodigd om de video te kijken van de bruiloft waar ik zelf bij was. En mind you, het was geen professionele videograaf maar geschoten door de zoon van een goede vriendin van de moeder van de bruid, die het met een huis tuin en keuken camera filmde en weinig gevoel had voor lichtinval en de juiste hoek.
Ooh vreselijk om daarnaar te moeten kijken.
Johanna schreef:
21-07-2025 18:55
Ooh vreselijk om daarnaar te moeten kijken.
En daarna dia's van de huwelijksreis?
Summertje schreef:
21-07-2025 19:46
En daarna dia's van de huwelijksreis?
:HA:
viamia schreef:
20-07-2025 18:13
Ja dit is ook hoe ik zelf erin zou staan, vandaar dat het zo raar is. Plus dat ik meer geld heb bijgedragen aan haar jurk dan aan de bruiloft van mijn eigen zusje afgelopen jaar..

Ik ga het zeker even met haar bespreken volgende week want dan zie ik haar, ik zie jullie reacties en merk ook dat bij jullie evengoed vraagtekens ontstaan. Dat lijkt me reden genoeg om haar te vragen waarom ze het zo heeft aangepakt.
Is de jurk al betaald? Indien niet, zou ik mooi mijn aanbod intrekken en haar het laten uitzoeken!
Johanna schreef:
21-07-2025 18:52
Hopelijk krijgt ze gauw uitsluitsel.
En wij ook! Ik ben intussen ook wel benieuwd hoe het zit en hoe dit afloopt.
Oh, het lijkt mij veel logischer dat het inderdaad een misverstand is.
Het kan toch haast niet anders dan dat het een misverstand is.. Iemand die het echt heel klein viert hoeft meestal sowieso geen dure echte trouwjurk, laat staan dat je die dan half door een vriendin laat betalen die er helemaal niet bij gaat zijn. Ik hoop dat TO snel meer weet!
Ben nog steeds benieuwd wat de jurk gekost heeft en wat To heeft bijgelegd. Want 100 euro meer of minder zal geen big deal zijn geweest.

To is wel wat aan het relativeren en dat snap ik. Elk verhaal heeft twee kanten en misschien had de vriendin in haar enthousiasme niet door dat het vrij wreed was om zo met haar vriendin om te springen....plus was ze wellicht alleen maar met Zichzelf bezig.
Ik snap wel dat TO hier geen bedragen van andermans jurk neer gaat plempen. Daarbij zegt het allemaal niets, het is allemaal relatief.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven