Zijn we collectief klaar met mannen?

31-07-2025 15:30 164 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Er is in de media natuurlijk steeds meer aandacht voor hoe mannen zich gedragen/misdragen tegenover vrouwen, ik hoor in mijn omgeving ook steeds meer vrouwen die "boos" zijn op mannen en ik kwam laatst ook al een hele Reddit thread tegen waarin vrouwen zich uitspraken dat ze liever alleen door het leven gaan dan nog te zorgen / zwoegen / zich te laten intimideren door mannen. Om van al die geweldige mannelijke politieke wereldleiders en hun ego's nog maar even te zwijgen.

Zijn we/vrouwen collectief klaar met mannen?
En dan bedoel ik uiteraard niet met iedere individuele man an sich, maar met hoe mannen zich eeuwenlang hebben opgesteld naar vrouwen.
Dat vrouwen zich in een relatie toch vaak emotioneel schikken naar de man, dat er van de vrouw nog altijd van alles verwacht wordt, dat er jegens vrouwen zoveel dubbele maatstaven zijn en hoe vrouwen eigenlijk vrijwel in alle sectoren minder serieus genomen worden. Door mannen.

Ik merk zelf dat ik mijn hele leven veel dingen voor lief / vanzelfsprekend heb aangenomen, maar dat me de laatste 5 a 10 jaar steeds meer dingen beginnen op te vallen (hoe vaak je als vrouw in een vergadering bijv wordt onderbroken door mannen, om maar iets heel kleins te noemen) en ik me ook bozer maak over hoe mannen toch zo lang met allerlei gedrag zijn weggekomen (maar nu, na aan paar jaar van lichte opstand onder vrouwen, zich meteen zielig en bedreigd voelen en een "je mag ook niks meer" en "zo is het wel weer genoeg" houding aannemen. Terwijl vrouwen al eeuwen met al die shit moeten dealen.).

Ik weet, de titel is een beetje provocerend/generaliserend en er zijn natuurlijk genoeg leuke mannen en leuke dingen aan mannen :-)
Maar ik ben benieuwd of veel vrouwen hier zich ook bozer/opstandiger voelen dan pak 'm beet 5 jaar geleden.
streepjeskat wijzigde dit bericht op 31-07-2025 15:38
3.04% gewijzigd
Airysuit schreef:
31-07-2025 16:18
Is de hele klaar-met-mannen houding niet ook juist de reden waarom mannen zoals andrew tate zo populair worden? Tuurlijk zullen ook gekkies fan zijn, maar er zijn ook heel veel jonge mannen/jongens die niks verkeerd gedaan hebben en op socials en om zich heen horen dat mannen van alles verkeerd doen. Juist dit soort “provocerende” titels dragen daaraan bij.
Net zo nutteloos als zeggen dat alle vrouwen altijd emotioneel zijn of wat dan ook. Je zet niemand aan tot denken of zelfreflectie, je bent alleen maar her vuur aan het stoken.
Denk dat we met nuance een stuk verder komen, ook in topic titels.
Nee, het is denk ik wel echt mannen hun eigen schuld als ze zich kloterig gedragen en Andrew Tate aanhanger worden, dus niet de schuld van vrouwen.
Streepjeskat schreef:
31-07-2025 16:23
Ja maar dat is ook een beetje wat ik bedoel: er wordt nu eindelijk, na eeuwen eens gesproken over hoe mannen zich vaak tegenover vrouwen gedragen. En meteen zijn mannen op hun pik getrapt, en vinden ze alles overdreven en pffff en poehhhh
Ze hebben géén idee hoe het is om als meisje al op je 10e vertelt te worden dat je niet over dat of dat verlaten paadje moet lopen, want enge mannen..... of als vrouw niet 's avonds laat nog alleen op een metro te gaan staan wachten, want enge mannen....
Ze hebben geen idee hoe het voelt dat je als vrouw altijd alle ballen hoogt houdt, want hey...zjj pakken tegenwoordig toch ook wel eens een stofzuiger??

Nogmaals: het gaat hier zoals ik in opening al aangaf echt niet om iedere man als individu, maar over de algehele tendens
En dat ik wel merk in mijn omgeving ook dat vrouwen er meer "klaar mee zijn" dan pak 'm beet 10 jaar geleden.
Je hebt het over de algemene tendens, maar in het algemeen zijn er toch ook meer mannen die ook voor gelijkheid zijn (of in ieder geval zelf de keuze kunnen maken)? Er is juist maar een klein percentage dat niet zo denkt, en vanwege die kleine groep wordt gezegd dat we meer klaar zijn met mannen dan vroeger. Maar “mannen” zijn over het algemeen niet het probleem, helemaal niet in Nederland (in vergelijking met meer conservatieve landen). En door alle algemene mannen met de foute mannen te vergelijken of op een hoop te gooien draag je naar mijn idee juist zelf bij aan het probleem van de foute mannen.
Ik ben klaar met bepaald gedrag, maar dat was ik 1998 ook al. Het verschil is dat ik toen mijn best moest doen gelijkgestemden te vinden, dat ik enorm vaak te horen kreeg dat ik maar lastig was en dat de vrouwen in mijn omgeving mij niet beschermden en ook leken te geloven dat ik moest leren omgaan met bepaald gedrag. Nu is het iets beter. Iets.
Si abra la puerta hay lobos.
Om de vraag uit de OP trouwens te beantwoorden: ja ik voel me zelf wel opstandiger dan 5 jaar geleden maar dat heb ik tot nu toe geweten aan het feit dat ik ouder en daarmee zelfverzekerder word. Vroeger dacht ik wel vaker dat het aan mij lag en durfde ik er niets van te zeggen. Dat is tegenwoordig wel anders.
borboletas wijzigde dit bericht op 31-07-2025 16:37
0.16% gewijzigd
Airysuit schreef:
31-07-2025 16:34
Je hebt het over de algemene tendens, maar in het algemeen zijn er toch ook meer mannen die ook voor gelijkheid zijn (of in ieder geval zelf de keuze kunnen maken)? Er is juist maar een klein percentage dat niet zo denkt, en vanwege die kleine groep wordt gezegd dat we meer klaar zijn met mannen dan vroeger. Maar “mannen” zijn over het algemeen niet het probleem, helemaal niet in Nederland (in vergelijking met meer conservatieve landen). En door alle algemene mannen met de foute mannen te vergelijken of op een hoop te gooien draag je naar mijn idee juist zelf bij aan het probleem van de foute mannen.
Foute mannen zijn helemaal fout uit zichzelf, daar hoef je vrouwen niet de schuld van te geven.
Streepjeskat schreef:
31-07-2025 16:23
Ja maar dat is ook een beetje wat ik bedoel: er wordt nu eindelijk, na eeuwen eens gesproken over hoe mannen zich vaak tegenover vrouwen gedragen. En meteen zijn mannen op hun pik getrapt, en vinden ze alles overdreven en pffff en poehhhh
Ze hebben géén idee hoe het is om als meisje al op je 10e vertelt te worden dat je niet over dat of dat verlaten paadje moet lopen, want enge mannen..... of als vrouw niet 's avonds laat nog alleen op een metro te gaan staan wachten, want enge mannen....
Ze hebben geen idee hoe het voelt dat je als vrouw altijd alle ballen hoogt houdt, want hey...zjj pakken tegenwoordig toch ook wel eens een stofzuiger??

Nogmaals: het gaat hier zoals ik in opening al aangaf echt niet om iedere man als individu, maar over de algehele tendens
En dat ik wel merk in mijn omgeving ook dat vrouwen er meer "klaar mee zijn" dan pak 'm beet 10 jaar geleden.
Ik heb een dochter en een zoon. En het is geen vooruitgang maar om een nuance aan te brengen, ook zoon en zijn vrienden kunnen niet meer 's avonds over straat zonder alert te zijn (voor andere mannen/jongens) of blijven maar thuis/binnen. Vanwege dreiging en mishandeling.
Ik weet niet of dat altijd al zo was, ik heb nu pas een zoon in die leeftijdscategorie (16).
Yakuzakiko schreef:
31-07-2025 16:30
Nee, het is denk ik wel echt mannen hun eigen schuld als ze zich kloterig gedragen en Andrew Tate aanhanger worden, dus niet de schuld van vrouwen.
Het zijn niet alleen maar wannabe alfa volwassen mannetjes die aanhanger zijn he, het zijn ook jonge, puberende onzekere jongens die van de meisjes om zich heen horen dat ze bij voorbaat al predators zijn. Het probleem is andrew tate die gebruik maakt van deze kwetsbare doelgroepen, maar wij helpen die doelgroepen niet minder kwetsbaar te maken met dit soort zwartwit statements.
Wat mij bozer maakt dan vijf jaar geleden is heel concreet dat ik nu dochters heb in de leeftijd dat ik mijn eerste ervaringen had met grensoverschrijdend gedrag en dat ik zie dat het maar een beetje beter gaat.
Airysuit schreef:
31-07-2025 16:38
Het zijn niet alleen maar wannabe alfa volwassen mannetjes die aanhanger zijn he, het zijn ook jonge, puberende onzekere jongens die van de meisjes om zich heen horen dat ze bij voorbaat al predators zijn. Het probleem is andrew tate die gebruik maakt van deze kwetsbare doelgroepen, maar wij helpen die doelgroepen niet minder kwetsbaar te maken met dit soort zwartwit statements.
Van welke meisjes dan? Wat is jouw insteek, dader-slachtoffer-omkeer?
Niet klaar met mannen, wel klaar met het patriarchaat, om maar even een term te gebruiken voor denkbeelden en daaruit voortvloeiende sociale rollen die vrouwen in een minderwaardige positie drukken.
En ja, klaar met me niet altijd veilig voelen en met excuses om vrouwonvriendelijk gedrag goed te praten of te relativeren. Dat er een zedendelinquent in het Witte Huis zit vind ik erg, en nog meer dat dat blijkbaar geen bezwaar is.

Lijkt me ook kut om man te zijn trouwens in zo'n ideologie, want dan ben je een loser als je niet aan een heel specifiek beeld van man-zijn voldoet en loser zijn is in hun ogen juist weer het ergste wat er is.
tyche wijzigde dit bericht op 31-07-2025 16:43
0.31% gewijzigd
This is an unacceptable timeline
Rabarbara schreef:
31-07-2025 16:37
Foute mannen zijn helemaal fout uit zichzelf, daar hoef je vrouwen niet de schuld van te geven.
Klopt inderdaad, gelukkig heb ik dat ook nergens beweert
mannen!
tyche schreef:
31-07-2025 16:40
Niet klaar met mannen, wel klaar met het patriarchaat, om maar even een term te gebruiken voor denkbeelden en daaruit voortvloeiende sociale rollen die vrouwen in een minderwaardige positie drukt.
En ja, klaar met me niet altijd veilig voelen en met excuses om vrouwonvriendelijk gedrag goed te praten of te relativeren. Dat er een zedendelinquent in het Witte Huis zit vind ik erg, en nog meer dat dat blijkbaar geen bezwaar is.

Lijkt me ook kut om man te zijn trouwens in zo'n ideologie, want dan ben je een loser als je niet aan een heel specifiek beeld van man-zijn voldoet en loser zijn is in hun ogen juist weer het ergste wat er is.
Met dat laatste ben ik het zeker eens! Het lijkt me op dit moment ook absoluut niet makkelijk om een jonge man te zijn.
Rabarbara schreef:
31-07-2025 16:37
Dit. Dat foute mannen vrouwen de schuld geven maakt vrouwen niet schuldig maar bewijst dat zij fout zijn/zitten. Zij (de foute man/mens) zullen altijd naar anderen wijzen. Dat is misschien wel een bepalend kenmerk van foute wezens.

(Nu zit ik vast in mijn eigen redenatie want ben ik nu ook fout door te wijzen naar foute mannen? Help, haal me eruit!)
renske wijzigde dit bericht op 31-07-2025 16:45
0.19% gewijzigd
Puur uit nieuwsgierigheid: wat nu als het antwoord een volmondig "ja, we zijn klaar met mannen" was geweest?
MyLittlePony schreef:
31-07-2025 16:45
Puur uit nieuwsgierigheid: wat nu als het antwoord een volmondig "ja, we zijn klaar met mannen" was geweest?
dan gaan we met alle vrouwen naar onze eigen planeet
MyLittlePony schreef:
Dan had ik in elk geval een dagvullende activiteit voor morgen.
MyLittlePony schreef:
Massaal verhuizen naar Venus denk ik 💁 (waar ik overigens ook echt niet aan moet denken).
There is always something happening, and it's usually right now
Rabarbara schreef:
31-07-2025 16:39
Van welke meisjes dan? Wat is jouw insteek, dader-slachtoffer-omkeer?
Mijn insteek is dat foute mannen/jongens zelf verantwoordelijk zijn voor hun gedrag, en dat wij als maatschappij ook moeten optreden tegen overschrijdend gedrag.
Maar tegelijk denk ik ook dat generaliserende termen als “zijn we klaar met mannen?” het probleem niet oplossen, maar juist meer verdeeldheid veroorzaakt. En dat we daarom moeten oppassen met ongenuanceerde uitspraken.
ah ja, het maakt dus al met al geen donder uit. Mooi.
Renske schreef:
31-07-2025 16:44
Dit. Dat foute mannen vrouwen de schuld geven maakt vrouwen niet schuldig maar bewijst dat zij fout zijn/zitten. Zij (de foute man/mens) zullen altijd naar anderen wijzen. Dat is misschien wel een bepalend kenmerk van foute wezens.

(Nu zit ik vast in mijn eigen redenatie want ben ik nu ook fout door te wijzen naar foute mannen? Help, haal me eruit!)
Volgens mij is boven een situatie gaan hangen en aanwijzen waar het fout gaat niet hetzelfde als zelf fout zijn.
Ik ben eigenlijk vooral klaar met het feit dat al die jaren vrouwenstrijd nog steeds maar zo bitter weinig hebben opgeleverd. Hell, tijdens Bokbierdag krijgen ze het hier ten stede nog niet eens voor elkaar om naast dat oerwoud aan plaskruizen voor heren ook een paar dixies neer te zetten voor de bokbierlustige vrouwen. En als dat nou nog het enige probleem was...
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
Je krijgt natuurlijk veel flauwe reacties op de titel, die is misschien niet het gelukkigst gekozen. Maar ja, ik herken wel om me heen dat vrouwen opstandiger worden. Het gedrag passend bij het patriarchaat niet meer willen. En in mijn omgeving zie ik ook wel mannen bij wie de oogkleppen daarover wat af zijn gegaan.

In het algemeen vind ik vrouwen sterker, zelfstandiger en daarom ook leuker. Als mijn eigen man weg zou vallen, weet ik ook niet of ik snel weer aan de man zou gaan. Ik vind de meesten maar emotioneel kleinzerig en een zeer fragiel ego hebben.

Verder vind ik het boek 'Fonkelend van woede' van Soraya Chemaly hierin een aanrader. Nadat ik dat had gelezen viel me zó veel op, dat ik een poos heel boos ben geweest. Nu is dat wat gezakt, want de hele tijd boos op het systeem, vond ik geen prettig leven. Maar ik vind de boosheid zeker terecht.
Ik ken heel veel leuke mannen! Waaronder mijn eigen partner. Ik kom ook wel eens exemplaren tegen die minder goed gelukt is. Maar dat is net zo met vrouwen.
Ik vind het goed dat er meer bewustwording is bij iedereen dat de wereld van oorsprong niet gelijk is voor iedereen en dat vooral vrouwen t.o.v. mannen daar negatieve gevolgen van ervaren.
Maar laten we niet praten over alleen mannen of vrouwen, maar over personen. En eikels zijn gewoon eikels, man of vrouw.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven