Zijn we collectief klaar met mannen?

31-07-2025 15:30 164 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Er is in de media natuurlijk steeds meer aandacht voor hoe mannen zich gedragen/misdragen tegenover vrouwen, ik hoor in mijn omgeving ook steeds meer vrouwen die "boos" zijn op mannen en ik kwam laatst ook al een hele Reddit thread tegen waarin vrouwen zich uitspraken dat ze liever alleen door het leven gaan dan nog te zorgen / zwoegen / zich te laten intimideren door mannen. Om van al die geweldige mannelijke politieke wereldleiders en hun ego's nog maar even te zwijgen.

Zijn we/vrouwen collectief klaar met mannen?
En dan bedoel ik uiteraard niet met iedere individuele man an sich, maar met hoe mannen zich eeuwenlang hebben opgesteld naar vrouwen.
Dat vrouwen zich in een relatie toch vaak emotioneel schikken naar de man, dat er van de vrouw nog altijd van alles verwacht wordt, dat er jegens vrouwen zoveel dubbele maatstaven zijn en hoe vrouwen eigenlijk vrijwel in alle sectoren minder serieus genomen worden. Door mannen.

Ik merk zelf dat ik mijn hele leven veel dingen voor lief / vanzelfsprekend heb aangenomen, maar dat me de laatste 5 a 10 jaar steeds meer dingen beginnen op te vallen (hoe vaak je als vrouw in een vergadering bijv wordt onderbroken door mannen, om maar iets heel kleins te noemen) en ik me ook bozer maak over hoe mannen toch zo lang met allerlei gedrag zijn weggekomen (maar nu, na aan paar jaar van lichte opstand onder vrouwen, zich meteen zielig en bedreigd voelen en een "je mag ook niks meer" en "zo is het wel weer genoeg" houding aannemen. Terwijl vrouwen al eeuwen met al die shit moeten dealen.).

Ik weet, de titel is een beetje provocerend/generaliserend en er zijn natuurlijk genoeg leuke mannen en leuke dingen aan mannen :-)
Maar ik ben benieuwd of veel vrouwen hier zich ook bozer/opstandiger voelen dan pak 'm beet 5 jaar geleden.
streepjeskat wijzigde dit bericht op 31-07-2025 15:38
3.04% gewijzigd
GinnyDamrak schreef:
31-07-2025 17:01
Ik vind het goed dat er meer bewustwording is bij iedereen dat de wereld van oorsprong niet gelijk is voor iedereen en dat vooral vrouwen t.o.v. mannen daar negatieve gevolgen van ervaren.
Maar laten we niet praten over alleen mannen of vrouwen, maar over personen. En eikels zijn gewoon eikels, man of vrouw.

Nou ja, laten we wel wezen: mannen zijn inderdaad lang niet allemaal varkens, maar de meeste varkens zijn wel mannen. Als het gaat om activiteiten als gewapende overvallen, moord, doodslag, hufterig gedrag in het verkeer, aanranding, verkrachting en meer van dat fraais is het vooral het mannelijk geslacht dat zich daarmee bezighoudt. Mannen werpen dan graag tegen dat zij ook wel eens hebben gehoord van een vrouw die blablabla maar dat verandert niets aan de cijfers.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
Airysuit schreef:
31-07-2025 16:48
Mijn insteek is dat foute mannen/jongens zelf verantwoordelijk zijn voor hun gedrag, en dat wij als maatschappij ook moeten optreden tegen overschrijdend gedrag.
Maar tegelijk denk ik ook dat generaliserende termen als “zijn we klaar met mannen?” het probleem niet oplossen, maar juist meer verdeeldheid veroorzaakt. En dat we daarom moeten oppassen met ongenuanceerde uitspraken.
Ja topics als deze zijn het echte kwaad, koekoek :nut:
Dit topic verdwijnt in een zee van misogynie op het web. Heb je je ogen wel open?
En trek je je mond weleens open als je vrienden iets over een homo of een slet zeggen?
Ik ben niet klaar met mannen. Ik ben klaar met individuen die zich niet weten te gedragen.
I am the one who has to die, when it's time for me to die. So let me live my life the way I want to. -Jimmi Hendrix-
Ja, both sides hoor. Het is ook wel een beetje flauw dat er tegenwoordig niets meer mag. Kon de vader van mijn eerste verkering mij nog viezig vragen of ik ook van lekkere dikke worsten hield, mag er tegenwoordig niets meer.
Si abra la puerta hay lobos.
GinnyDamrak schreef:
31-07-2025 17:01
Ik vind het goed dat er meer bewustwording is bij iedereen dat de wereld van oorsprong niet gelijk is voor iedereen en dat vooral vrouwen t.o.v. mannen daar negatieve gevolgen van ervaren.
Maar laten we niet praten over alleen mannen of vrouwen, maar over personen. En eikels zijn gewoon eikels, man of vrouw.
Ik denk juist dat de oorzaak van veel problemen waar we tegenaan lopen, veel duidelijker wordt als het wel wordt benoemd.
Dus niet een groep van 80 mensen als het om hooligans gaat, maar 80 mannen.
Want waarom gaan er 80 mannen door het lint en niet 80 vrouwen?
Niet omdat mannen slecht zijn en vrouwen goed, maar iets klopt daar niet toch?
Lady*Voldemort schreef:
31-07-2025 17:13
Nou ja, laten we wel wezen: mannen zijn inderdaad lang niet allemaal varkens, maar de meeste varkens zijn wel mannen. Als het gaat om activiteiten als gewapende overvallen, moord, doodslag, hufterig gedrag in het verkeer, aanranding, verkrachting en meer van dat fraais is het vooral het mannelijk geslacht dat zich daarmee bezighoudt. Mannen werpen dan graag tegen dat zij ook wel eens hebben gehoord van een vrouw die blablabla maar dat verandert niets aan de cijfers.
Dit is ook waar.
I am the one who has to die, when it's time for me to die. So let me live my life the way I want to. -Jimmi Hendrix-
Lady*Voldemort schreef:
Tuurlijk, dat is ook zo. Maar het was bedoeld als nuance. Uitspraken zoals dat we collectief klaar zijn met mannen zorgt denk ik vooral meer polarisatie.
Yakuzakiko schreef:
31-07-2025 17:18
Ja topics als deze zijn het echte kwaad, koekoek :nut:
Dit topic verdwijnt in een zee van misogynie op het web. Heb je je ogen wel open?
En trek je je mond weleens open als je vrienden iets over een homo of een slet zeggen?
Vind je dit zelf een constructieve manier van discussieren?
Lady*Voldemort schreef:
Omgekeerd zijn bijna alle topschakers vrouw, terwijl vrouwen het als schaker juist makkelijker hebben. De tegenstand van andere vrouwen is namelijk minder zwaar en de enkele vrouw die wel de top bereikt, wordt veel vaker uitgenodigd voor de grote toernooien dan een man.
Blijkbaar zijn vrouwen- en mannenhersens toch niet gelijk. Misschien zie je dat ook wel in de criminaliteit.
Airysuit schreef:
31-07-2025 17:23
Vind je dit zelf een constructieve manier van discussieren?
Jazeker.
Laat het even duidelijk zijn, ik ben feminist, ik ben tegen foute mannen, grensoverschrijdende mannen etc etc. Ik ben zelf zowel als kind als volwassene slachtoffer geweest van SA van volwassen MANNEN. Ik ben ook tegen mannen die vrouwen(over)seksualiseren, of vrouwen als minder zien, of ons geen kansen gunnen etc etc. Ja, dat soort mannen ben ik ook fucking klaar mee.

Maar tegelijk heb ik heel veel mannen in mijn omgeving die ik absoluut, 100% weiger in hetzelfde schuitje te plaatsen. En voor die mannen ga ik zeker wel opkomen. Net zoals dat ik opkom voor de vrouwen die slachtoffer zijn geweest van de eerder genoemde foute mannen.

Maar nogmaals, dat betekent niet dat ik het eens ga zijn met ongenuanceerde uitspraken.
Nee niet bozer. Ik merk wel dat ik zo’n 15 jaar terug met exact dezelfde reacties op achterlijke opmerkingen/grapjes/acties van seksistische eikels sneller als ‘hysterica’ of ‘extreem’ werd weggezet door omstanders m/v dan tegenwoordig. Tegenwoordig krijg ik verrassend vaak bijval.

Niet dat ik denk dat het veel beter is geworden.
Inelly schreef:
31-07-2025 17:23
Omgekeerd zijn bijna alle topschakers vrouw, terwijl vrouwen het als schaker juist makkelijker hebben. De tegenstand van andere vrouwen is namelijk minder zwaar en de enkele vrouw die wel de top bereikt, wordt veel vaker uitgenodigd voor de grote toernooien dan een man.
Blijkbaar zijn vrouwen- en mannenhersens toch niet gelijk. Misschien zie je dat ook wel in de criminaliteit.
Wat een eigenaardige conclusie.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Airysuit schreef:
31-07-2025 17:28
Laat het even duidelijk zijn, ik ben feminist, ik ben tegen foute mannen, grensoverschrijdende mannen etc etc. Ik ben zelf zowel als kind als volwassene slachtoffer geweest van SA van volwassen MANNEN. Ik ben ook tegen mannen die vrouwen(over)seksualiseren, of vrouwen als minder zien, of ons geen kansen gunnen etc etc. Ja, dat soort mannen ben ik ook fucking klaar mee.

Maar tegelijk heb ik heel veel mannen in mijn omgeving die ik absoluut, 100% weiger in hetzelfde schuitje te plaatsen. En voor die mannen ga ik zeker wel opkomen. Net zoals dat ik opkom voor de vrouwen die slachtoffer zijn geweest van de eerder genoemde foute mannen.

Maar nogmaals, dat betekent niet dat ik het eens ga zijn met ongenuanceerde uitspraken.

Helemaal mee eens. Ik ben tegen vooroordelen over groepen mensen. Ik word net zo boos over opmerkingen over de mannengriep als opmerkingen over de de vrouw die achter het aanrecht hoort. Nee, ik ben niet klaar met mannen, ik ben klaar met seksisme, ongelijke kansen en de rol (en bijbehorend gedrag) die de maatschappij van ons verwacht.
Ik ben vooral klaar met dat quasi-lollige gegeneraliseer.

David Dunning
Maar is het een vooroordeel als het overweldigend vaak klopt?

We hebben aparte vrouwensport om de simpele reden dat hoewel niet alle mannen beter zijn dan de beste vrouwen in vrijwel iedere sport, de beste vrouwen het in de meeste sporten toch echt verliezen van de beste mannen in diezelfde sporten. Is dat dan een vooroordeel om te zeggen dat mannen beter zijn in de meeste sporten, of een wat onnauwkeurige formulering die wel hout snijdt?

Evenzo zijn er best gewelddadig criminele vrouwen, en brave mannen, maar de meeste gewelddadige criminelen zijn mannen. Is het een vooroordeel dat te benoemen?

De meeste verkrachters zijn mannen, vrijwel alle slachtoffers zijn vrouwen of kinderen. Vooroordeel?

Ik ben opgevoed met het idee dat ik een soort monster was omdat ik man was, terwijl overigens mijn moeder intussen toeliet dat ik werd misbruikt. Door een man.

Het spijt me, maar ik voel me door dit soort algemene uitspraken niet aangesproken, maar evenmin gepolariseerd of gediscrimineerd. Sterker, ik denk ook niet dat het een donder uit maakt, dit soort uitspraken

(en ik vind hier niets lolligs, laat staan quasi-lolligs aan)
MyLittlePony schreef:
31-07-2025 17:54
Maar is het een vooroordeel als het overweldigend vaak klopt?

We hebben aparte vrouwensport om de simpele reden dat hoewel niet alle mannen beter zijn dan de beste vrouwen in vrijwel iedere sport, de beste vrouwen het in de meeste sporten toch echt verliezen van de beste mannen in diezelfde sporten. Is dat dan een vooroordeel om te zeggen dat mannen beter zijn in de meeste sporten, of een wat onnauwkeurige formulering die wel hout snijdt?

Evenzo zijn er best gewelddadig criminele vrouwen, en brave mannen, maar de meeste gewelddadige criminelen zijn mannen. Is het een vooroordeel dat te benoemen?

De meeste verkrachters zijn mannen, vrijwel alle slachtoffers zijn vrouwen of kinderen. Vooroordeel?

Ik ben opgevoed met het idee dat ik een soort monster was omdat ik man was, terwijl overigens mijn moeder intussen toeliet dat ik werd misbruikt. Door een man.

Het spijt me, maar ik voel me door dit soort algemene uitspraken niet aangesproken, maar evenmin gepolariseerd of gediscrimineerd. Sterker, ik denk ook niet dat het een donder uit maakt, dit soort uitspraken
Ik denk juist dat het wel uitmaakt. Ook in de politiek worden steeds vaker dit soort generaliserende oneliners gebruikt (over Marokkanen, over asielzoekers, over weet ik veel wie) en het gros van de mensen (b)lijkt daar gevoelig voor.

David Dunning
Ik vind het voor jonge vrijgezelle vrouwen wel naar dat er mannen zijn die online opscheppen over dat ze op dezelfde dag met twee verschillende vrouwen naar bed gaan. Dat er stiekem cameraatjes kunnen worden geplaatst en ander vervelend internet getrol wat met daten heeft te maken.
Natuurlijk zijn ze niet allemaal zo, maar dit is het kaf wat ze van het koren moeten onderscheiden.

Of ik klaar met mannen ben, weet ik niet. Ik neem ze in iedergeval niet meer in huis.
Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man
Solomio schreef:
31-07-2025 17:58
Ik denk juist dat het wel uitmaakt. Ook in de politiek worden steeds vaker dit soort generaliserende oneliners gebruikt (over Marokkanen, over asielzoekers, over weet ik veel wie) en het gros van de mensen (b)lijkt daar gevoelig voor.
Met als groot verschil dat de groep "mannen" weliswaar in een paar opzichten in de verdrukking zit, maar grosso modo toch bijzonder weinig te vrezen heeft van vrouwen die klaar met hen (ons) zijn. Dat ligt anders als je Marokkaan of asielzoeker bent in een PVV-stemmend land met weerkorpsen aan de grens.
MyLittlePony schreef:
31-07-2025 18:00
Met als groot verschil dat de groep "mannen" weliswaar in een paar opzichten in de verdrukking zit, maar grosso modo toch bijzonder weinig te vrezen heeft van vrouwen die klaar met hen (ons) zijn. Dat ligt anders als je Marokkaan of asielzoeker bent in een PVV-stemmend land met weerkorpsen aan de grens.
Ja, dat klopt.

David Dunning
Solomio schreef:
31-07-2025 17:58
Mwah, ik denk niet dat alle mannen nu bang moeten zijn dat ze niet meer worden aangenomen bij sollicitaties of zo, of zonder pardon over de grens gezet.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
Lady*Voldemort schreef:
31-07-2025 18:08
Mwah, ik denk niet dat alle mannen nu bang moeten zijn dat ze niet meer worden aangenomen bij sollicitaties of zo, of zonder pardon over de grens gezet.
Nee, maar dat gegeneraliseer werkt m.i. toch mee aan polarisatie.

David Dunning
Even de rest van de wereld coor het gemak buiten beschouwing gelaten
Zijn wij natuurlijk wel de eerste generaties vrouwen die ook zonder man kunnen. Onze.moeders/oma's waren afhankelijk van de man
Dus dat vrouwen kritischer zijn lijkt me niet onlogisch
Ik ben er nu wel klaar mee dat ook de zogenaamd feministische moeders nog net zo panisch doen over het ( bestaan van een ) seksleven van hun dochters als vroeger.
Ik ben er klaar mee dat bloot zowel akelig genant ( borstvoeding ) en anders hoerig wordt gevonden.
Dat is echt niet iets van alleen mannen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik ben niet klaar met mannen, maar ben wel al lang vrijgezel omdat ik alleen een man wil die zich gelijkwaardig voelt aan de vrouw. Niet iemand die wil zorgen of verzorgd worden, gewoon iemand met wie ik het leuk heb en die alles als een gedeelde verantwoordelijkheid ziet. En die zijn helaas nog wel in de minderheid.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven