Zijn we collectief klaar met mannen?

31-07-2025 15:30 164 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Er is in de media natuurlijk steeds meer aandacht voor hoe mannen zich gedragen/misdragen tegenover vrouwen, ik hoor in mijn omgeving ook steeds meer vrouwen die "boos" zijn op mannen en ik kwam laatst ook al een hele Reddit thread tegen waarin vrouwen zich uitspraken dat ze liever alleen door het leven gaan dan nog te zorgen / zwoegen / zich te laten intimideren door mannen. Om van al die geweldige mannelijke politieke wereldleiders en hun ego's nog maar even te zwijgen.

Zijn we/vrouwen collectief klaar met mannen?
En dan bedoel ik uiteraard niet met iedere individuele man an sich, maar met hoe mannen zich eeuwenlang hebben opgesteld naar vrouwen.
Dat vrouwen zich in een relatie toch vaak emotioneel schikken naar de man, dat er van de vrouw nog altijd van alles verwacht wordt, dat er jegens vrouwen zoveel dubbele maatstaven zijn en hoe vrouwen eigenlijk vrijwel in alle sectoren minder serieus genomen worden. Door mannen.

Ik merk zelf dat ik mijn hele leven veel dingen voor lief / vanzelfsprekend heb aangenomen, maar dat me de laatste 5 a 10 jaar steeds meer dingen beginnen op te vallen (hoe vaak je als vrouw in een vergadering bijv wordt onderbroken door mannen, om maar iets heel kleins te noemen) en ik me ook bozer maak over hoe mannen toch zo lang met allerlei gedrag zijn weggekomen (maar nu, na aan paar jaar van lichte opstand onder vrouwen, zich meteen zielig en bedreigd voelen en een "je mag ook niks meer" en "zo is het wel weer genoeg" houding aannemen. Terwijl vrouwen al eeuwen met al die shit moeten dealen.).

Ik weet, de titel is een beetje provocerend/generaliserend en er zijn natuurlijk genoeg leuke mannen en leuke dingen aan mannen :-)
Maar ik ben benieuwd of veel vrouwen hier zich ook bozer/opstandiger voelen dan pak 'm beet 5 jaar geleden.
streepjeskat wijzigde dit bericht op 31-07-2025 15:38
3.04% gewijzigd
Nee ik ben niet klaar met mannen. Genoeg leuke mannen in mijn omgeving en genoeg stomme vrouwen, ik kan niet echt een patroon ontdekken van slechter gedrag bij één van de geslachten. Op fora als Reddit of Fok zitten wel mensen die behoorlijk incelgedrag kunnen vertonen of zich anderszins ronduit kut op stellen tegenover vrouwen (of mannen). Ik zou dat zeker niet als afspiegeling van de maatschappij zien.

Ik heb mij als vrouw nooit benadeeld gevoeld omwille van mijn geslacht.
Claire45 schreef:
31-07-2025 22:04
Oh, ik erken het meteen, hoor. Ik ben ook gewoon onderdeel van dat systeem, zoals bijna iedereen hier, en toch bekruipt me het gevoel dat sommigen zich erboven verheven voelen - alsof zij die vrouwelijke CEO zijn die allang heeft afgerekend met die ouderwetse denkbeelden. En dat vind ik irritant.

Ik lees op dit moment (net begonnen) het boek van Christien Brinkgreve over haar huwelijk met Arend-Jan Heerma van Voss (Beladen Huis) en zij was nota bene professor Vrouwenstudies maar mooi dat hij haar dat eigen professionele leven niet gunde, want hij was belangrijker. Zij is van de generatie van mijn moeder en het is heel herkenbaar: slimme, intellectuele vrouwen die ‘een baantje’ hadden omdat alles draaide om de man in huis. Volgens mij is dat tegenwoordig wel verbeterd, maar ik vind het gek dat er hier zo verheven over wordt geoordeeld. Dit soort veranderingen gaan met kleine stapjes, hele kleine stapjes zelfs, en ik denk dat de meeste vrouwen die hier meeschrijven ook gewoon onderdeel zijn van dat systeem. Wel zo fair om ook dát gewoon te erkennen.
Waar lees jij die verhevenheid?

Punt is m.i. dat het vergeleken met mijn jong-volwassenheid weer achteruitgegaan is. Mss werken vrouwen wel meer buitenshuis, maar verder is er van enige gelijkheid nog lang geen sprake.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
BeeDifferent schreef:
31-07-2025 22:20
Over nare kerels gesproken...
Zegt wel heel zinnige dingen.

Hoewel ik dat denigrerende woord 'deeltijdprinsesjes' echt heel irritant vind.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ik ben niet klaar met mannen i.h.a. (wat een vreemde stelling), maar inderdaad wel met het patriarchaat en met vrouwen en mensen die doen alsof “kleurenblindheid” de way to go is.
Daarmee bedoel ik, dat we in het racisme debat dachten dat doen alsof we geen kleur zien, alsof er geen verschillen zijn, een goed idee was. Terwijl dit volkomen voorbijgaat aan de daadwerkelijk bestaande verschillen (racisme bestaat en mensen van kleur worden benadeeld in het leven, en dit moet bestreden worden juist door de verschillen te zien en benoemen en dus anti-bewegingen te kunnen maken zoals DEI beleid).
Seksisme bestaat en er ís ongelijkheid tussen de manier waarop mannen en vrouwen behandeld worden, er zijn verschillen in de heersende verwachtingen etc. Dat moeten we niet ontkennen.
Daarnaast denk ik ook, dat seksisme ondertussen bestreden moet worden en voor feminisme gestreden moet worden vanuit de mannelijke populatie. Net als dat de verantwoordelijkheid voor racismebestrijding niet (meer) alleen bij de mensen van kleur zelf moet liggen, maar bij witte mensen, geldt dat m.i. ook voor genderongelijkheid. Niet dat ik wil zeggen dat deze 2 discussies compleet hetzelfde zijn (sterker nog, het feminisme waar we het hier over hebben is eigenlijk alleen wit feminisme), maar ik herken wel de parallellen in de discussie en in de strijd voor gelijkheid. Ook hier in dit topic. We komen er niet door te doen alsof er niks aan de hand is en dat we er als individuele vrouw geen last van hebben.
appelflap wijzigde dit bericht op 01-08-2025 10:55
5.46% gewijzigd
Moiren schreef:
31-07-2025 15:37
Ik vind de titel eerder kinderlijk dan provocerend trouwens.
Dit dus. "Zijn we gezamenlijk klaar met achterbakse vrouwen?" enz.
Wees geen vaatdoek, pak je kansen en schuif je tekortkoming niet op anderen af.
Wel klaar met het patriarchaat. Al heel lang. Ik ben heel erg met traditionele rolpatronen opgevoed en heb er altijd een afkeer van gehad. Mijn eigen leven heb ik dus ook anders ingericht en ik heb altijd de hoop dat ik daarmee iets verander, al is het op (zeer) kleine schaal.

Ik ben recent getrouwd en mijn man heeft mijn achternaam genomen. Hij doet trouwens meer in huis dan ik, neemt meer zorgtaken over (jongste naar de opvang brengen en halen, ging eruit voor de nachtvoedingen toen dat nog nodig was, doet veelal de afspraken buitenshuis. Zelf ben ik ook de hoofdkostwinner. Ik verdien parttime meer dan hij fulltime en hij werkt dus lekker 4 dagen in de week.

Ons jongste kind voeden we genderneutraal op. We dringen haar geen poppen en prinsessen op (prima als ze er ooit om vraagt trouwens, maar voor nu zijn de vrachtwagens interessanter).

Mijn oudste heb ik alleen opgevoed, maar met dezelfde normen en waarden (en tegelijkertijd met alle vrijheid om zijn eigen mening te vormen). En ik moet zeggen, ik ben happy met hoe hij geworden is. Zeker omdat zijn klasgenoten op de middelbare veelal Tate-fans waren en je op die leeftijd toch makkelijk te beïnvloeden bent. Ze noemen hem op school "the major of woke", dus dat zegt genoeg :D

Ik merk aan onze omgeving dat mensen onze manier niet altijd leuk vinden. Van familie tot collega's, iedereen vindt er wel wat van. Dat zegt mij altijd dat er echt nog heel veel moet veranderen en dat er echt nog geen gelijkheid is tussen man en vrouw.
Ik ben ook klaar met het patriarchaat. Ik vind het ongelooflijk dat er ontzettend veel onderzoeken zijn over de kaalheid bij mannen, maar er ontzettend weinig onderzoek is voor endometriose, om maar iets te noemen.
Of dat er geen pijnloze mammografie bestaat.
Ik vind het ook gek dat vrouwen dit blijkbaar oke vinden en dat veel vrouwen in dit topic lijken te vallen over de 'klaar met mannen', maar niet ingaan op de voorbeelden in de op.
Ik zie nog best vaak dat vrouwen geen ruimte durven in te nemen, dat hun dromen van achtergesteld belang lijken te opzichte van de mannelijke partner en het gezin, of op het werk te bescheiden blijven.
(Ik moet wel zeggen dat ik de laatste paar pagina's van dit topic nog niet gelezen heb)
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
MrsM schreef:
31-07-2025 21:59
Maar ik denk alleen omdat het leven te duur is geworden dat 1 salaris niet meer toereikend is en 1.5 salaris nodig is.

Want verreweg de meeste vrouwen in mijn bubbel werken parttime en hebben het leeuwendeel van de zorg voor de kinderen op zich genomen. De mannen werken fulltime en vaak ook nog klussen in avonden en weekenden.

En al die vrouwen vinden deze verdeling helemaal prima. Niemand vraagt wat de mannen er van vinden, het is gewoon normaal op de een of andere manier.
Wat ik het meest om me heen zie ( van de generatie dertigers ) is dat zowel de vrouw als de man parttime werkt (meestal ieder 4 dagen , soms 3 om 4 )
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
.
anoniem_688dd7132d3d1 wijzigde dit bericht op 02-08-2025 10:48
99.44% gewijzigd
Rabarbara schreef:
31-07-2025 21:58
Ook veel werkende moeders doen het merendeel van de zorgtaken.
En toch ben ik op dat vlak heel positief verrast door de jonge gezinnen om me heen.
MyLittlePony schreef:
01-08-2025 10:20
Onze HR afdeling gaf aan dat vacatures voor 40 of zelfs 36 uur nauwelijks meer ingevuld kunnen worden. 32 uur is de max.
Wat ik hoor is dat alle mannen ook maximaal gebruik maken van alle verlofregelingen, ook al kost dat het nodige.
Nee, we moeten verschillen niet uitvlakken/ontkennen. Ik denk alleen dat het generaliseren van mannen en vrouwen als heel verschillende groepen wel schadelijk is. Dat zie ik bijvoorbeeld bij de incel mannen, die wel een vrouw willen (want seks, en dan hoor je erbij), maar hen eigenlijk als een soort onbegrijpelijke aliens zien. In ieder geval niet als een medemens, met dezelfde dromen, wensen, verlangens etc als zij zelf. Door je meer te vereenzelvigen met de ander als mens kun je hem/haar/hen ook beter begrijpen, de afstand met de ander wordt kleiner. Daarom ben ik ook een groot voorstander van vriendschappen tussen mannen en vrouwen.
blijfgewoonbianca schreef:
01-08-2025 10:20
En toch ben ik op dat vlak heel positief verrast door de jonge gezinnen om me heen.
Ja, ik ook, alleen bevind ik me in een hoogopgeleide bubbel en volgens mij is die niet representatief voor heel werkend Nederland.
Net als dat ik dacht dat co-ouderschap de norm was als stellen uit elkaar gingen; dit blijkt statistisch heel erg door opleidingsniveau dan wel door sociaal economische positie bepaald te worden.
Appelflap schreef:
01-08-2025 10:53
Ja, ik ook, alleen bevind ik me in een hoogopgeleide bubbel en volgens mij is die niet representatief voor heel werkend Nederland.
Net als dat ik dacht dat co-ouderschap de norm was als stellen uit elkaar gingen; dit blijkt statistisch heel erg door opleidingsniveau dan wel door sociaal economische positie bepaald te worden.
Ik weet dat in België co-ouderschap al decennialang normaal is. Maar daar werken veel vrouwen ook fulltime.
.
anoniem_688dd7132d3d1 wijzigde dit bericht op 02-08-2025 10:47
99.71% gewijzigd
MyLittlePony schreef:
01-08-2025 12:01
Ja, zie ik ook.

Maar breder, mensen die nu beweren dat de emancipatiebeweging nauwelijks iets bereikt heeft zijn azijnpissers zonder enig historisch benul. Er is veel bereikt, er is veel in beweging. Niet dat je al tevreden moet zijn, maar echt, tel ook je zegeningen.

Mijn moeder kreeg nog geen loonsverhoging want die ging naar mannelijke collega: die was immers kostwinner.

Ik herinner me nog betrekkelijk recent dat verkrachting binnen het huwelijk strafbaar werd gesteld.

Etc. Etc.
Eens.
Geen bijzonderheden
Femicide is een steeds groter probleem in Nederland.

Het geweld tegen vrouwen neemt toe en dat is zorgwekkend.
Sjaantje37 schreef:
01-08-2025 12:22
Femicide is een steeds groter probleem in Nederland.

Het geweld tegen vrouwen neemt toe en dat is zorgwekkend.
Dat is weer een ander onderwerp. En daar is een topic over.
Geen bijzonderheden
GinnyDamrak schreef:
31-07-2025 17:01
Ik vind het goed dat er meer bewustwording is bij iedereen dat de wereld van oorsprong niet gelijk is voor iedereen en dat vooral vrouwen t.o.v. mannen daar negatieve gevolgen van ervaren.
Maar laten we niet praten over alleen mannen of vrouwen, maar over personen. En eikels zijn gewoon eikels, man of vrouw.

Dat vind ik wel weer een beetje een verzachtende reactie.
Want ja, er zijn ook genoeg vrouwelijke "eikels", maar in hoeverre hebben mannen daar écht last van?
Als vrouw moet je altijd maar nadenken over waar je loopt, en tot hoe laat dat kan...... Hoe vaak is een man 's avonds bang van een vrouw die hem aan zal vallen? Toch echt vrijwel nooit?

Als mannen echt eikels zijn, worden vrouwen meestal meteen enorm benadeeld of zijn ze in gevaar.
Als vrouwen eikels zijn, tsja....dan is dat hooguit vervelend voor een man, maar over het algemeen ken ik weinig mannen wiens carriere enorm beschadigd is door een eikelige vrouw, of die op straat zijn aangerand door een enge vrouw.

En dan heb ik het nu nog over echt extreem of gewelddadig gedrag
Maar het zit 'm (juist!) in zoveel dingen: dat de gezondheidszorg totaal op mannen is ingericht bijvoorbeeld... dat er al die jaren nauwelijks onderzoek is gedaan hoe ziektes of klachten zich in een vrouwenlichaam openbaren versus dat van een man, en of de medicatie dan wel passend is?
Of dat er inderdaad zoals iemand hierboven al schreef, op evenementen zoals Koningsdag, wel massaal overal urinoirs staan, maar jij het als vrouw maar weer mag uitzoeken. Want wij plassen niet ofzo....?
Er komt nu ook eindelijk eens wat gesprek op gang over de overgang en alle klachten die daarbij horen, maar reken maar dat als mannen door dit fenomeen hadden moeten gaan er 30 jaar geleden al van alles bedacht zou zijn om de boel wat makkelijker te maken.

Het zijn meer dat soort dingen in zijn algeheel die mij, en ook vrouwen in mijn omgeving merk ik, gewoon steeds meer gaan opvallen en tegen de borst stuiten.
Ik zie op mijn werk ook dat jonge vaders veel zorgtaken op zich nemen. In mijn buurt zie ik dat dan weer helemaal niet. Het onderwijs is een vriendelijke omgeving voor mensen die tijdelijk minder willen werken, vermoed ik. De automonteur heeft meer problemen zijn werkgever te overtuigen.
Si abra la puerta hay lobos.
Roxy21 schreef:
01-08-2025 09:54
Ik ben ook klaar met het patriarchaat. Ik vind het ongelooflijk dat er ontzettend veel onderzoeken zijn over de kaalheid bij mannen, maar er ontzettend weinig onderzoek is voor endometriose, om maar iets te noemen.
Of dat er geen pijnloze mammografie bestaat.
Ik vind het ook gek dat vrouwen dit blijkbaar oke vinden en dat veel vrouwen in dit topic lijken te vallen over de 'klaar met mannen', maar niet ingaan op de voorbeelden in de op.
Ik zie nog best vaak dat vrouwen geen ruimte durven in te nemen, dat hun dromen van achtergesteld belang lijken te opzichte van de mannelijke partner en het gezin, of op het werk te bescheiden blijven.
(Ik moet wel zeggen dat ik de laatste paar pagina's van dit topic nog niet gelezen heb)

Ja dit dus....
Rabarbara schreef:
01-08-2025 13:05
Ik zie op mijn werk ook dat jonge vaders veel zorgtaken op zich nemen. In mijn buurt zie ik dat dan weer helemaal niet. Het onderwijs is een vriendelijke omgeving voor mensen die tijdelijk minder willen werken, vermoed ik. De automonteur heeft meer problemen zijn werkgever te overtuigen.

Als je werkgever minder dan 10 werknemers in dienst heeft, dan geldt de wet flexibel werken niet. Dus mag die werkgever het verzoek om minder te werken ook afwijzen zonder sterke redenen.

Denk dat voor veel bedrijven ook meespeelt?
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Dit is dan weer goed nieuws:

https://www.nu.nl/misdaad/6364410/man-m ... droeg.html
Goed nieuws? Ja, ten opzichte van eerdere zaken waarbij het niet te bewijzen viel etc misschien wel, maar even negatief gedacht, hij heeft haar mogelijk met een dodelijke ziekte als het HIV-virus opgezadeld. Dus je krijgt 3 mnd voor iemand potentieel, maar zeer bewust, met een dodelijke ziekte opzadelen?
En nu zijn er ook verkeersongelukken met dodelijke afloop enz, waar daders maar met een taakstraf wegkomen, dan is 3mnd veel, toch is de opzet die hierbij in het spel was misselijkmakend.

Het patriarchaat, onze hele samenleving die volledig ingericht is op de halve mensheid die zoals eerder genoemd meer medische onderzoeken krijgt, waarvan inderdaad ieder klein ongemakje onderzocht wordt met grote studies en de andere helft van de mensheid grote ongemakken/levensgevaarlijke situaties zonder pijnstilling moest ondergaan zeker tot 20 jaar terug, ja dat is gelukkig ieder decennium iets aan het verbeteren.

Maar als vrouw kun je daar niet teveel van zeggen, want ook andere vrouwen menen dan stoer te moeten doen en zeggen dat het wel meevalt/er ergere dingen zijn/er toch de afgelopen jaren veel vooruitgang is geboekt etc.
Feit blijft dat er ongelijkheid is op basis van het verschil of je borsten en een vagina bezit / een piemel.

Dit verschil zit zo diep in de samenleving geworteld dat je ook heel goed moet kijken, wil je het zien. Van alles is jarenlang, eeuwenlang zo ongelooflijk vanzelfsprekend ongelijk geweest dat het nog steeds een onbewust basispatroon van eigenlijk iedereen is. We zijn nog steeds alleen maar bij de eerste stap van bewustwording.
Streepjeskat schreef:
01-08-2025 13:04
Dat vind ik wel weer een beetje een verzachtende reactie.
Want ja, er zijn ook genoeg vrouwelijke "eikels", maar in hoeverre hebben mannen daar écht last van?
Als vrouw moet je altijd maar nadenken over waar je loopt, en tot hoe laat dat kan...... Hoe vaak is een man 's avonds bang van een vrouw die hem aan zal vallen? Toch echt vrijwel nooit?

Als mannen echt eikels zijn, worden vrouwen meestal meteen enorm benadeeld of zijn ze in gevaar.
Als vrouwen eikels zijn, tsja....dan is dat hooguit vervelend voor een man, maar over het algemeen ken ik weinig mannen wiens carriere enorm beschadigd is door een eikelige vrouw, of die op straat zijn aangerand door een enge vrouw.

En dan heb ik het nu nog over echt extreem of gewelddadig gedrag
Maar het zit 'm (juist!) in zoveel dingen: dat de gezondheidszorg totaal op mannen is ingericht bijvoorbeeld... dat er al die jaren nauwelijks onderzoek is gedaan hoe ziektes of klachten zich in een vrouwenlichaam openbaren versus dat van een man, en of de medicatie dan wel passend is?
Of dat er inderdaad zoals iemand hierboven al schreef, op evenementen zoals Koningsdag, wel massaal overal urinoirs staan, maar jij het als vrouw maar weer mag uitzoeken. Want wij plassen niet ofzo....?
Er komt nu ook eindelijk eens wat gesprek op gang over de overgang en alle klachten die daarbij horen, maar reken maar dat als mannen door dit fenomeen hadden moeten gaan er 30 jaar geleden al van alles bedacht zou zijn om de boel wat makkelijker te maken.

Het zijn meer dat soort dingen in zijn algeheel die mij, en ook vrouwen in mijn omgeving merk ik, gewoon steeds meer gaan opvallen en tegen de borst stuiten.
Ik probeer nuance aan te brengen in reactie op jouw stelling dat we klaar zijn met alle mannen. Ik verzacht daarmee helemaal niks.
Je hoeft mij niet duidelijk te maken dat we als vrouw dagelijks de nadelen ondervinden van het feit dat we leven in een mannen-wereld.
Ik ben een hoogopgeleide, pro-actieve en mondige vrouw. Mijn gehele opleiding/carrière krijg ik tijdens feedback-momenten te horen dat ik "sassy ben" of "direct of stellig" kan overkomen. Die feedback krijg ik puur en alleen omdat deze eigenschappen van oorsprong niet horen bij een vrouw. Als man zou ik waarschijnlijk gecomplimenteerd worden met mijn daadkrachtige werkwijze ofzo.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven