online scheiden

02-08-2025 09:42 18 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
hallo
ik zou graag willen weten waar en bij wie ik het beste kan zijn bij online scheiden, wat zijn jullie ervaringen en wie is de beste?

met vriendelijke groet
Ik weet toevallig dat een kennis van mij via uitelkaar.nl is gescheiden. Het schijnt in prijs enorm te schelen. En zij kan het weten, want dit is haar 4e scheiding...
Een van mijn broers is op deze wijze gescheiden. Het was binnen een paar dagen beklonken (mede doordat mijn broer op zo'n beetje alles 'Ja' knikte en van alles maar ondertekende)
Ik zou er zelf nóóit voor kiezen. Je laat te snel steken vallen.
Hallodaar schreef:
02-08-2025 10:33
Een van mijn broers is op deze wijze gescheiden. Het was binnen een paar dagen beklonken (mede doordat mijn broer op zo'n beetje alles 'Ja' knikte en van alles maar ondertekende)
Ik zou er zelf nóóit voor kiezen. Je laat te snel steken vallen.
Het hoeft ook niet moeilijk te zijn. Als je maar kort getrouwd bent en/of geen kinderen hebt en het eens bent over wie wat krijgt. De meeste strubbelingen ontstaan als partners het niet eens zijn met de scheiding an sich of als er onzekerheden zijn over inkomen en woonsituatie na de scheiding. Vaak is een van de partners beduidend slechter af (meestal de vrouw, met een pt inkomen of geen eigenaar van het huis).
Ja ervaring mee, werkte prima voor ons. Aangezien alles in (heel) goed overleg ging.

Geen idee meer via welk platform maar is afgehandeld door een advocatenkantoor in Amsterdam (Teurlings). Bijna alles via e-mail, en 1 Skype gesprek om de identiteit te verifiëren en “in person” akkoord te geven op alles.

Was inderdaad binnen een paar weken afgehandeld.

Aanvulling: koophuis samen, getrouwd in gemeenschap van goederen en kinderen. Zelfs dan kan het dus prima. Als je maar samen nog goed dingen kan regelen.
alweernieuw1234 wijzigde dit bericht op 02-08-2025 10:52
Reden: Aanvulling
17.59% gewijzigd
Alweernieuw1234 schreef:
02-08-2025 10:50
Ja ervaring mee, werkte prima voor ons. Aangezien alles in (heel) goed overleg ging.

Geen idee meer via welk platform maar is afgehandeld door een advocatenkantoor in Amsterdam (Teurlings). Bijna alles via e-mail, en 1 Skype gesprek om de identiteit te verifiëren en “in person” akkoord te geven op alles.

Aanvulling: koophuis samen, getrouwd in gemeenschap van goederen en kinderen. Zelfs dan kan het dus prima. Als je maar samen nog goed dingen kan regelen.
Wij ook via Teurlings,goede ervaring en inderdaad binnen een paar weken afgehandeld.
Wij hadden geen kinderen,maar wel een koophuis en getrouwd in gemeenschap van goederen.
Als je prima met elkaar bent verder dan is het echt goed te doen. En het scheelt je veel geld.
Teurlings is een goede.

Als je het over alles eens bent
kan je prima online scheiden.
In de praktijk houdt het in, dat je zelf huiswerk doet: afspraken maken, standaarddocumenten voorbereiden en ondertekenen.

Je moet nog wel een keer persoonlijk langs met je identiteitsbewijzen.

Als er nog een gevecht plaatsvindt (wie mag in de huurwoning blijven, wie mag de hond meenemen), moet je niet online gaan scheiden.
Ik houd van aardappelen.
Laat je innerlijke Oost-Groninger stralen.
Alweernieuw1234 schreef:

Vraag uit nieuwsgierigheid: wie handelt dan de verdeling van de woning af? Hebben ze daar ook iemand voor?
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
eckano schreef:
02-08-2025 12:17
Vraag uit nieuwsgierigheid: wie handelt dan de verdeling van de woning af? Hebben ze daar ook iemand voor?
Je maakt zelf een convenant waar alles in staat hoe of wat te verdelen en die advocaat zorgt dat alles bij de rechtbank komt.
Bij verkoop huis maakt de notaris de verdeling over.
Ik dacht dat het bij ons zo was gegaan
Vrienden hebben dat gedaan en dat kan heel erg snel. Je moet zelf wel pro actief zijn (dus alle stukken van het lijstje verzamelen of opvragen bij instanties). En onderlinge afspraken maken. Ze gaan niet met jullie bemiddelen of optreden bij problemen. Een ouderschapsplan kan je gewoon zelf opstellen (formats genoeg online). En ga vooraf langs bij jullie eigen verzekeringsadviseur om te bekijken hoe het zit met het huis. Wie kan en wil blijven wonen, wat is de waarde etc.

Ze hebben eigen advocaten in dienst die alles indienen bij de rechtbank. En in het geval van een huis geef je zelf een notaris in de buurt door waar jullie kunnen tekenen.

Vrienden waren voor 1000 euro klaar. Andere vrienden moesten eigen advocaten inschakelen en waren per persoon 10.000 euro verder.... Dat geld gebruiken de meeste mensen liever voor een nieuwe start in het leven dan weggooien aan dure juridische kosten.
Alweernieuw1234 schreef:

Ja zo ben ik ook gescheiden. Ging prima, duidelijke communicatie en goed betaalbaar.

Ook koopwoning en kind. Voorwaarde is wel dat je al overeenstemming hebt over de verdeling en ouderschapsplan (dat stel je allemaal zelf op). En nog op goede voet bent met je ex.
I wanna live my life with the volume full!
fijn bedankt voor jullie reactie
mano28 schreef:
02-08-2025 12:23
Je maakt zelf een convenant waar alles in staat hoe of wat te verdelen en die advocaat zorgt dat alles bij de rechtbank komt.

Als dat netjes en eerlijk gaat, ja!
mano28 schreef:
Ja dit dus. Alles mbt huis uitgezocht/geregeld/besproken met de hypotheek/financieel adviseur. En als de scheiding rond is naar de notaris voor de overdracht van het huis naar de een.
mano28 schreef:

Juist met dat convenant werd mijn broer plat gezegd genaaid.
Nog half in shock dat zijn vrouw al maanden een ander had, begreep hij al de helft van dat convenant niet. Daar het allemaal snel, snel, snel moest gaan, was er geen tijd alles nog eens rustig door te lezen, alles te overdenken en wellicht ook een 3e te laten meekijken om ook zijn belangen te behartigen.
Ik heb het vanaf de zijlijn ervaren als een manier van scheiden die alleen werkt als beide partijen eerlijk zijn en de ander geen poot uit willen draaien.
Anders lijkt me toch al gauw: "haastige spoed is zelden goed!"
Hallodaar schreef:
03-08-2025 07:48
Juist met dat convenant werd mijn broer plat gezegd genaaid.
Nog half in shock dat zijn vrouw al maanden een ander had, begreep hij al de helft van dat convenant niet. Daar het allemaal snel, snel, snel moest gaan, was er geen tijd alles nog eens rustig door te lezen, alles te overdenken en wellicht ook een 3e te laten meekijken om ook zijn belangen te behartigen.
Ik heb het vanaf de zijlijn ervaren als een manier van scheiden die alleen werkt als beide partijen eerlijk zijn en de ander geen poot uit willen draaien.
Anders lijkt me toch al gauw: "haastige spoed is zelden goed!"
Ja dat word hier toch ook gezegd? Alleen als je samen er goed uit kan komen.
En voor het convenant had er bij ons echt wel iemand mee kunnen kijken,zo snel ging dat nou ook weer niet,er gaan aantal weken overheen.
Als je het convenant niet begrijpt,dan is het sowieso niet handig om niemand er naar te laten kijken. Er is echt wel tijd om het rustig door te lezen hoor,tenminste bij ons wel. Het convenant hoeft niet gelijk opgestuurd te worden.

Wij zijn goed uit elkaar gegaan en hebben alles eerlijk verdeeld,gewoon 50/50.
Ik heb zelf het convenant gemaakt,en mijn ex-man heeft alles rustig door kunnen lezen.
En we hebben het samen ook nog doorgelopen.
mano28 schreef:
03-08-2025 10:32
En voor het convenant had er bij ons echt wel iemand mee kunnen kijken,zo snel ging dat nou ook weer niet,er gaan aantal weken overheen.
Als je het convenant niet begrijpt,dan is het sowieso niet handig om niemand er naar te laten kijken. Er is echt wel tijd om het rustig door te lezen hoor,tenminste bij ons wel. Het convenant hoeft niet gelijk opgestuurd te worden.

Ik heb zelf het convenant gemaakt,en mijn ex-man heeft alles rustig door kunnen lezen.
Zo is het bij ons ook gegaan. Het convenant voor de kinderen wijken we nu al soms van af (na 1 jaar) maar alles in overleg. En het gaat om kleine dingen.
mano28 schreef:
03-08-2025 10:32

Zo ging dat bij ons ook. Ik moet bekennen dat ik bij sommige zaken wel meer naar mezelf heb toegerekend, maar mijn ex heeft ruim voldoende gelegenheid gehad om dingen aan te passen (en dat ook gedaan). Uiteindelijk waren we beide tevreden over de uitkomst. De advocaat heeft na een eerste concept ook nog wat zaken in overweging gegeven om aan te scherpen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven