Geld & Recht alle pijlers

Cadeaubonnenpraat

03-08-2025 20:14 115 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zag in het topic over gierige acties geen berichten meer over gierige acties maar wel over cadeaubonnen. Volgens mij is daar het laatste woord nog niet over gezegd.

Hier een topic om je hart te luchten over het wel en wee dat je ervaart met cadeaubonnen geven of krijgen.
Hier een tegengeluid. In onze kring is het normaal en leuk om bonnen te krijgen. We geven wel specifieke bonnen die afgestemd zijn op de behoeftes van de jarige, dus geen algemene vvv-bonnen of bongo-bonnen of net-niet bonnen. Wordt altijd gewaardeerd.
happyapple schreef:
03-08-2025 21:17
Nou ja hier komt die bon dus ook van schoonfamilie, maar man 'int' die dus niet in de praktijk en er wordt vanuit de familie ook met geen woord meer over gerept, dus ik vind het gewoon een gemakzuchtig 'nep'cadeau. (Geen zin om tijd om een echte bon te halen, dus ik print zelf even iets uit)
Dan is het wel extra stom. Ik zit er als gever van de 'nep' bon wel altijd bovenop., Het is wel de bedoeling echt dat uitje,lunch of sauna dagje te doen vaak in de zelfde of volgende maand.
Voor cadeaubonnen die je niet gebruikt heb je oa wissel.nl. Daar kun je ze inruilen voor geld. Niet gehele bedrag maar toch
Zebra tussen de paarden
Mangogogo schreef:
03-08-2025 22:10
Voor cadeaubonnen die je niet gebruikt heb je oa wissel.nl. Daar kun je ze inruilen voor geld. Niet gehele bedrag maar toch
Bij een ongeorganiseerd type als ik wordt dat gewoon niets. Net zoals met fysieke spaarkaarten bij winkels en koffietentjes enzo. Ik raak die shit gewoon kwijt. Of ik ben iets van plan, maar het komt er niet van.
Ik geef de pubers van mijn vriendinnen echt wel binnen voor hun verjaardag. Ik denk niet dat die blij worden van ‘een leuk shirtje’ dat ik heb uitgezocht, dat doen ze liever zelf. Dan wel iets algemeens, iets als fashion cheque of zo voor de puber met kleding-tic, iets met computergames (voor degenen die daar van houden dan natuurlijk).

Zelf kreeg ik onlangs een Efteling bon van iemand. Ik had het met haar er wel eens over gehad dat ik daar graag een keer met kind heen wilde. Toen ze een paar maanden later me ergens een bedankje voor wilde geven, kwam ze hiermee. Ik vond het helemaal niet onnadenkend of zo, ik vond het juist leuk dat ze het onthouden had. Ja, natuurlijk moet ik zelf ook nog kosten maken, maar ik had duidelijk aangegeven dat ik er binnenkort eens heen wilde gaan, dus dat zijn geen extra kosten. De bon was voldoende voor toegang voor ons allebei, dat vond ik al heel wat. En handiger dan een al gekocht kaartje, want die bon is langer houdbaar, kan evt ook mee betaald worden bij het hotel als ik daar heen wil of zo.
pina schreef:
03-08-2025 22:22
Bij een ongeorganiseerd type als ik wordt dat gewoon niets. Net zoals met fysieke spaarkaarten bij winkels en koffietentjes enzo. Ik raak die shit gewoon kwijt. Of ik ben iets van plan, maar het komt er niet van.

Ik heb het maandelijks als herhalende afspraak in mijn agenda staan. Werkt goed. En ik heb een digitaal nottieboek waar ik bonnen noteer inclusief verloopdatum. Dus als ik zo'n reminder krijg, kijk ik even wat ik nog heb liggen.

Toch is er laatst een verlopen, aangezien ik zelden in de sauna kom en deze was verder weg.
ik wist niet dat er iets bestond als Wissel.nl en toen ik daarvan hoorde, konden ze niets meer met de bon omdat hij binnen 2 dagen verliep.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Sierlijk schreef:
03-08-2025 22:31
Ik heb het maandelijks als herhalende afspraak in mijn agenda staan. Werkt goed. En ik heb een digitaal nottieboek waar ik bonnen noteer inclusief verloopdatum. Dus als ik zo'n reminder krijg, kijk ik even wat ik nog heb liggen.

Toch is er laatst een verlopen, aangezien ik zelden in de sauna kom en deze was verder weg.
ik wist niet dat er iets bestond als Wissel.nl en toen ik daarvan hoorde, konden ze niets meer met de bon omdat hij binnen 2 dagen verliep.
Alles wat bij mij maandelijks of jaarlijks in mijn agenda staat gaat bij mij juist volledig verloren. Ik registreer de melding dan niet. Verjaardagen krijg ik ook melding van en dan nóg vergeet ik het vaak.
Ooit een bon van Wonderbox gekregen. Ik kon er echt niks mee want geen locaties bij mij in de buurt op normale tijdstippen.
Ik kon hem via de site van Wonderbox omwisselen voor iets anders. Een BOL kadokaart gekozen en die meteen opgemaakt.

Ik heb nog een bon van VD Valk van 200,- liggen. Teveel om met een etentje te besteden, dan kom ik niet aan zo’n bedrag. En een nachtje weg is zo’n gedoe met werk, oppas voor de kids, etc. Maar goed, niet gebruiken is ook zonde dus toch maar eens kijken wat we er mee gaan doen. Misschien in de vakantie met z’n allen een nachtje weg.
Ik krijg en geef eigenlijk nooit bonnen, nou ja op die van "waardevolle mening" na. En soms eens n bon van postcodeloterij ofzo voor primera. Maar sinds ik heb ontdekt dat die ook voor theaterbonnen inwisselbaar zijn, prima. Die komen wel op
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
piepp schreef:
03-08-2025 23:02
Ooit een bon van Wonderbox gekregen. Ik kon er echt niks mee want geen locaties bij mij in de buurt op normale tijdstippen.
Ik kon hem via de site van Wonderbox omwisselen voor iets anders. Een BOL kadokaart gekozen en die meteen opgemaakt.

Ik heb nog een bon van VD Valk van 200,- liggen. Teveel om met een etentje te besteden, dan kom ik niet aan zo’n bedrag. En een nachtje weg is zo’n gedoe met werk, oppas voor de kids, etc. Maar goed, niet gebruiken is ook zonde dus toch maar eens kijken wat we er mee gaan doen. Misschien in de vakantie met z’n allen een nachtje weg.
Moet ‘ie in 1x op dan?
De beste cadeaubonnen zijn die van De Nederlandse Bank,
Ofwel: gewoon geld in een envelopje doen.
Dan is er géén einddatum, geen reisafstand, geen 'bon vergeten' dus wéér niet gebruikt, faillissement, etc.
En het maakt mij niet uit of iemand van dat geld naar de bioscoop gaat of iets bij Nol besteld.

Met een bon van één specifiek bedrijf geef je tenslotte ook eigenlijk gewoon geld, maar dan met heel veel beperkingen.
Je kan ook gewoon geld geven toch? Dan is iemand helemaal vrij .
Man heeft een tijd terug van zijn werk een paar Bongo bonnen gekregen dat was ook nogal gedoe om die te verzilveren en te boeken op die site. Het is uiteindelijk gelukt maar irritant was het wel.

Van mijn moeder heb ik ook wel eens bonnen gekregen voor ergens uit eten maar er was dus niks hier in de omgeving waar we het konden besteden. Gelukkig kwamen we toen nog elk jaar in Zeeland waar het dus wel kon.
Gebruna schreef:
04-08-2025 02:24
De beste cadeaubonnen zijn die van De Nederlandse Bank,
Ofwel: gewoon geld in een envelopje doen.
Dan is er géén einddatum, geen reisafstand, geen 'bon vergeten' dus wéér niet gebruikt, faillissement, etc.
En het maakt mij niet uit of iemand van dat geld naar de bioscoop gaat of iets bij Nol besteld.

Met een bon van één specifiek bedrijf geef je tenslotte ook eigenlijk gewoon geld, maar dan met heel veel beperkingen.
Nadeel van geld geven is dat dat vaak gewoon in de portemonnee verdwijnt en dan aan de boodschappen wordt uitgegeven.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Vivamensje schreef:
04-08-2025 07:47
Je kan ook gewoon geld geven toch? Dan is iemand helemaal vrij .
Dat wordt dan weer door best wel wat mensen als "niet gezellig" of "onpersoonlijk" beschouwd.
Gebruna schreef:
04-08-2025 02:24

En je geeft de ontvanger eigenlijk een taakje. Zo ervaar ik het altijd.
Solomio schreef:
04-08-2025 07:53
Nadeel van geld geven is dat dat vaak gewoon in de portemonnee verdwijnt en dan aan de boodschappen wordt uitgegeven.
Ik zie dat als een voordeel in plaats van een nadeel. Toch hoeft het van mij ook echt niet. Alsof ik entree vraag voor een bezoekje.
Een bol.com bon is altijd welkom. Die kan je gewoon in je account zetten en als je dan iets koopt verrekenen ze het automatisch.

Maar andere bonnen altijd lastig want inderdaad snel vergeten.

Het ergste vind ik bonnen waar je nog (veel) moet bijleggen. Hotelbon waarbij je verplicht ook moet ontbijten, maar ontbijt niet inbegrepen bijvoorbeeld.
Mijn vader krijgt altijd een cadeaubon voor zijn verjaardag, van bol.com. Daar vraagt hij ook specifiek om.

Ik vind het zelf ook prima om bonnen te krijgen, maar dan wel een beetje gangbare, bol.com. VVV, dat komt altijd wel op. Ook met HEMA, boekenbonnen, Intratuin weet ik wel raad.
Voor bonnen waar ik niks mee kan heb ik ook wel eens wissel.nl gebruikt om ze om te ruilen.

Ik heb ook wel eens een verkeerde bon gekocht, ik wilde een boekenbon, maar kocht per ongeluk iets wat je alleen online kon besteden aan een bepaalde selectie boeken, heel onoverzichtelijk. Gelukkig kwam ik daar net op tijd achter, dus snel de juiste bon gekocht en die andere zelf maar gehouden.
KamilleT schreef:
03-08-2025 20:53
Ik ving van de week een grappig gesprek op over cadeaubonnen. In het kleedhokje naast mijne bij het zwembad stonden een vader met kleuterdochter. Vader vertelde dat ze boodschappen gingen doen en ook nog een cadeautje voor moeder moesten kopen, een cadeaubon. Zegt dat meisje: ‘Een cadeaubon is wel een beetje ongezellig he papa. Zal ik dan iets leuks erbij knutselen?’ Kijk, dat meisje snapt het nu al beter dan haar vader. Je geeft toch je partner (ga ik even vanuit) toch geen cadeaubon?!
Ik heb ooit van mijn man geld gestort gekregen op mijn rekening toen ik jarig was :mrgreen: was ik juist heel blij mee!

Ik geef wel cadeaubonnen, maar dan wel 1 waarvan ik zeker weet dat de ontvanger ze wil. Bol is eigenlijk altijd wel goed, maar bijvoorbeeld ook iemand die pandora spaart. Bon daarvan is ook altijd goed. Zelf krijg ik vaak bonnen van een bepaalde winkel voor geurkaarsen, vind ik heel fijn!
Ik vind een bon prima eigenlijk. Kan ik zelf wat uitzoeken.
Ik vind het ook heel onfatsoenlijk om door bon dan niet te besteden.

Wel het liefste bonnen die je breed kan uitgeven zodat je wat te kiezen hebt.
Magick88 schreef:
04-08-2025 08:17

Ook als je zelf nog best wat geld moet bijleggen?
Ik heb niks met kadobonnen of geld krijgen. En dan nog liever geld dan een bon, waar je inderdaad verplicht iets mee moet doen en wat soms godsonmogelijk blijkt als je een gezin hebt en werkt. Zo kreeg ik eens een social deal bon voor een specifiek restaurant die 3 maanden geldig was. Ik ben vlak voor de zomer jarig, dus we waren daarvan al een maand weg en de rest viel grotendeels in de vakantie. Er was dus nog amper beschikbaarheid, dus de bon weg moeten geven. Daar heb ik me vervolgens heel rot om gevoeld, want gegeven door een naast familielid die ernaar informeerde, maar wat onnadenkend...

Ik zeg ook altijd dat ik geen kado hoef, maar dat dringt maar langzaam door. Nu krijg ik vaak een etentje of andere activiteit, waarbij de gevers wisselend initiatief nemen om het ook daadwerkelijk te plannen. Prima wat mij betreft (al ben ik zelf heel trouw in het nog plannen als ik zoiets beloof, dus dat voelt ook wel eens krom).
Magick88 schreef:
04-08-2025 08:17

Onfatsoenlijk nog wel? Een bon waar ik iets mee kan, geef ik heus graag uit. Maar pfff wat moet je toch met zo'n bon waar je inderdaad nog veel extra kosten bij moet maken? Of een bon van een winkel ver weg of zo'n irritante bongo bon die je bijna nergens in kan wisselen?
Socie schreef:
04-08-2025 08:22
Ik heb niks met kadobonnen of geld krijgen. En dan nog liever geld dan een bon, waar je inderdaad verplicht iets mee moet doen en wat soms godsonmogelijk blijkt als je een gezin hebt en werkt. Zo kreeg ik eens een social deal bon voor een specifiek restaurant die 3 maanden geldig was. Ik ben vlak voor de zomer jarig, dus we waren daarvan al een maand weg en de rest viel grotendeels in de vakantie. Er was dus nog amper beschikbaarheid, dus de bon weg moeten geven. Daar heb ik me vervolgens heel rot om gevoeld, want gegeven door een naast familielid die ernaar informeerde, maar wat onnadenkend...

Ik zeg ook altijd dat ik geen kado hoef, maar dat dringt maar langzaam door. Nu krijg ik vaak een etentje of andere activiteit, waarbij de gevers wisselend initiatief nemen om het ook daadwerkelijk te plannen. Prima wat mij betreft (al ben ik zelf heel trouw in het nog plannen als ik zoiets beloof, dus dat voelt ook wel eens krom).
Deze zin snap ik niet goed.

En waarom moet de gever van een bon het initiatief nemen? Jij hebt die bon gekregen, dus het plannen ligt bij jou, vind ik.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven