Auto kopen - hulp/advies nodig

04-08-2025 18:49 57 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik moet een auto gaan kopen, helaas want wat vind ik het een moeilijke keuze!

Laten we beginnen met wat ik nu overweeg: de Renault Zoë, r90 41kwh. Heb een proefrit gemaakt in eentje van 2019, 70.000 km op de teller. Batterij capaciteit 90,5%. Volledig opgeladen rijbereik van 250km.

Maar ik twijfel dus. Ik wil niet perse elektrisch, mijn eisen zijn:
  • Automaat
  • Bouwjaar vanaf 2018
  • Geen grote auto want woon in de stad, wel voldoende ruimte achterin en kofferbak
  • Max 80.000km
  • Budget max 13.000€
Ik rij weinig. Met name korte ritjes in de stad en 1x per maand rit van 120km. Heb voldoende laadpalen in de buurt en ook op bestemming van die langere rit laadmogelijkheid.

Hebben jullie advies? Wel de Zoë doen? Of toch voor benzine of hybride gaan? En welke dan?
250 km is echt weinig hoor. Dat is altijd geflatteerd en zou betekenen dat je niet eens heen en terug van Haarlem naar Apeldoorn kunt rijden, bij wijze van spreken. Met jouw budget is elektrisch eigenlijk geen serieuze optie.
Als je voldoende ruimte in de kofferbak wilt, zit je in een B klasse, denk ik.
Ik vind zelf een A klasse sowieso net te klein. Ik wil ook een bouwpakket van Ikea kunnen vervoeren en ermee op vakantie kunnen. Ik heb een hatchback.

Maar misschien vind jij dat minder belangrijk of niet opwegen tegen een eventueel prijsverschil.

Hier zie je de verschillen en welke typen in welke klasse thuishoren.
https://bynco.com/nl/occasions/autoklas ... t-bij-jou/
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Voor korte ritjes in de stad is een elektrische auto juist ideaal.
En zo te lezen lukt die eens per maand ook, als je ter plekke laadt voor de terugreis.
Er word al aangeraden om de batterij tot 80% vol te laden omdat anders de batterij versnelt verouderd dus die 250km die die in werkelijkheid sowieso niet haalt kun je vermenigvuldigen met 0.8. En in de winter kun je daar nog eens 5 tot 7% vanaf halen.

Kijk voor een leuk hybride.
Tis maar de vraag hoe lang de accu nog een goede oplaadcapaciteit heeft. Is tenslotte nu al 6 jaar oud en een nieuwe accu kost je duizenden euro's. Ik zou gaan voor een 'ouderwetse' benzine auto.
De Zoe staat slecht bekend.

250 km, is dat al -10%? Of gaat dat er nog eens van af? Dan hou je maar 225km over. En in de winter als het koud is, is het nog minder.

Kun je makkelijk laden voor je deur? Zo nee, dan is dat ook weer extra gedoe.

Als je perse electrisch wil zou ik er 1 nemen met een accu die nog zo goed als 100% is.
250km is echt weinig, dat realiseer ik me ook. Maar nogmaals, ik rij echt heel weinig. Als ik dat maandelijkse tripje niet had, dan zou ik niet eens 250km per maand rijden. Ik ga niet op (verre) vakantie met deze auto en als dat wel zo is, kan ik de auto van ex man gebruiken (dan wisselen we).

Qua ruimte is die Zoë echt precies wat ik zoek. En hij rijdt zo fijn 🥰

Maar ik snap echt wel wat jullie zeggen hoor. Stomme is dat het aanbod binnen mijn budget met mijn eisen echt heel beperkt is in benzine auto’s. Kan het zoek gebied nog uitbreiden misschien
Als je toch niet veel rijdt, waarom elektrisch? Neem een leuke benzine auto waarvan je de tank 1x in de 2 maanden vult. Voor jouw prijsklasse heb je dan ook meer aanbod.
Sowieso rijden heel veel nieuwere auto's gewoon lekker, dus daar zou ik niet teveel aan vasthouden.
Ik rijd elektrisch. En ik zou niet meer anders willen. Is de 250 km een realistische schatting, of wat de auto daadwerkelijk aangeeft? In de praktijk zit er gemiddeld genomen een vrij groot verschil tussen wat hij aangeeft, en wat daadwerkelijk gaat. Zeker op de snelweg of wanneer het koud is.

De auto moet gemiddeld na 2 tot 3 uur rijden opgeladen worden hier. Ik vind dat persoonlijk helemaal niet erg. Na 2 uur wil ik toch wel even m’n benen strekken voor ik weer verder ga. En zeker langs de snelweg gaat het laden snel.
Zelf zou ik ook naar een B-categorie auto kijken: Suzuki Swift, Toyota Yaris, Mitsubishi Space Star.
Deze zijn compact, maar niet heel klein en hebben net wat meer laadruimte wat fijn is.
Waar twijfel je precies over? Het klinkt namelijk of je de perfecte auto voor jou al gevonden hebt!

Als je alleen kleine stukjes rijdt, dan is een groot bereik toch ook helemaal niet belangrijk? Ik rijd sinds een half jaar elektrisch (wel ander segment dan een Zoë) en vind het heerlijk, zou het echt meteen aanraden. En heb ook nooit gezeik met laden enzo, zelfs niet op langere trips.

Dus als ik jou was zou ik gewoon voor die Zoë gaan.
Kijk vooral even hoe lang die wagen nodig heeft om weer volledig op te laden. Er staat mij iets van bij dat een Zoe geen snellaadoptie heeft.
Mijn Hybride plug in heeft al 4 uur nodig om te laden en dan kan ik 60 km rijden.
Niet geschoten is altijd mis
GebruikerOnbekend123 schreef:
04-08-2025 20:10
Waar twijfel je precies over? Het klinkt namelijk of je de perfecte auto voor jou al gevonden hebt!

Als je alleen kleine stukjes rijdt, dan is een groot bereik toch ook helemaal niet belangrijk? Ik rijd sinds een half jaar elektrisch (wel ander segment dan een Zoë) en vind het heerlijk, zou het echt meteen aanraden. En heb ook nooit gezeik met laden enzo, zelfs niet op langere trips.

Dus als ik jou was zou ik gewoon voor die Zoë gaan.
Ik twijfel dus over de radius, terwijl dat nergens op slaapt gezien de afstanden die ik rij. En hoe lang ik er nog plezier van heb met het afnemende batterij percentage.

Laatste is de (verwachte) hoge wegenbelasting vanaf 2030. Hoewel dat heel erg afwachten wat men politiek besluit. Als alle plannen blijven zoals het nu is, dan wordt de wegenbelasting zelfs voor een kleine Zoë best wel hoog.

Ik heb net even gezocht op benzine en hybride met mijn eisen. Dan krijg ik in totaal 17 auto’s in mijn zoekgebied (50km omtrek), waarvan eigenlijk alles 2 Citroëns c3 in de buurt komen qua afmetingen
Bitje93 schreef:
04-08-2025 20:19
Kijk vooral even hoe lang die wagen nodig heeft om weer volledig op te laden. Er staat mij iets van bij dat een Zoe geen snellaadoptie heeft.
Mijn Hybride plug in heeft al 4 uur nodig om te laden en dan kan ik 60 km rijden.
Hij kan niet snel laden maar is vol met 3 uur laden bij een 22kwh paal, die vaak geen 22kw laden maar in mijn buurt 17kw. Op mijn maandelijkse bestemming wel eentje die 22kw laadt. Op mijn maandelijkse bestemming ben ik meestal wel een uur of 4.
Ik begrijp dat dit voor TO een actueel probleem is, maar wat doet dit topic op actueel?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

merano schreef:
04-08-2025 20:26
Ik begrijp dat dit voor TO een actueel probleem is, maar wat doet dit topic op actueel?
Haha het is een heel actueel probleem!
Ik had wat andere topics over auto’s gezocht en die stonden (soms, niet altijd) op actueel. Vandaar…
Als je alleen twijfelt over de radius zou ik het doen. Het klinkt alsof je toch niet van plan bent ver te rijden. Ik weet niet of die Zoë ‘s snel afschrijven. Maar anders zou je hem altijd weer kunnen verkopen als het toch niet bevalt.

Ik vind het wel vreemd dat je weinig andere auto’s kan vinden met de specificaties die je geeft, daar moet toch wel een Peugeot, Renault of Skoda mee te vinden zijn.
madamecannibale schreef:
04-08-2025 20:30
Als je alleen twijfelt over de radius zou ik het doen. Het klinkt alsof je toch niet van plan bent ver te rijden. Ik weet niet of die Zoë ‘s snel afschrijven. Maar anders zou je hem altijd weer kunnen verkopen als het toch niet bevalt.

Ik vind het wel vreemd dat je weinig andere auto’s kan vinden met de specificaties die je geeft, daar moet toch wel een Peugeot, Renault of Skoda mee te vinden zijn.
Lijstje van mijn zoekresultaten:
  • Mitsubishi space star - nadeel kofferbak ruim 100l kleiner
  • Renault twingo - te klein
  • 3 x
    peugot 108 - nog kleinere kofferbak
  • 2 x Citroën c3
  • Peugeot 208, maar een puretech motor waar ik hele slechte dingen over lees
  • Citroën c1 - te klein
  • Opel corsa - die is op zich prima
  • Seat Mi - te klein
  • Suzuki celerio - te klein
  • Fiat panda - sorry, te lelijk
En dat was het ☹️
essychan schreef:
04-08-2025 19:57
Als je toch niet veel rijdt, waarom elektrisch? Neem een leuke benzine auto waarvan je de tank 1x in de 2 maanden vult. Voor jouw prijsklasse heb je dan ook meer aanbod.
Sowieso rijden heel veel nieuwere auto's gewoon lekker, dus daar zou ik niet teveel aan vasthouden.
En heel erg op z'n Vivaas; als je toch niet veel rijdt, waarom kopen?
Ik rijd ook elektrisch, en zou echt niet meer anders willen.

De radius is gemiddeld, de snelheid die je haalt maakt veel uit. Als ik alleen kortere afstanden binnen de bebouwde kom rijd verbruik ik minder aan actieradius dan ik werkelijke kms rijd. De auto laadt ook weer wat bij het uitrollen en remmen bijvoorbeeld. Rijd ik 130 op de snelweg gaat het verbruik veel sneller.
Verdiep je verder nog eens goed in het laden, de meeste auto’s (en laadpalen) zijn ‘3 fase’. Heb je een hybride, dan is het laden vaak ‘1 fase’ en dus veel langzamer. Vaak kan de autoverkoper hierover ook meer over vertellen is mijn ervaring

Het rijplezier van een elektrische auto is ook belangrijk! En laden is heel makkelijk. De auto staat zo’n groot gedeelte van de tijd toch al stil, de moeite om m dan even aan de lading te zetten is erg kkein. En realiseer je dat je dan nooit meer naar het bezinestation hoeft. En het feit dat ik lekker rondcross zonder te vervuilen vind ik ook echt een heel prettig idee,
En er zijn ook steeds meer elektrische modellen die even duur zijn als de benzineversie.
tempo wijzigde dit bericht op 04-08-2025 20:48
0.23% gewijzigd
Elk merk heeft toch wel 1 of meerdere modellen die in aanmerking komen?

Daar zou ik mee beginnen

Kijken wat de anwb zegt over de modellen qua problemen, overzicht van verbruik etc. Op basus daarvan je top 3/5 en dan het hele land als optie nemen om occasions te zoeken . Een auto is zo bizar duur dat er een dagje voor rondreizen het wel waard is lijkt me?
Star⁴ schreef:
04-08-2025 20:47
Hele terechte vraag. Ik heb overwogen om niet te kopen, maar af en toe mis ik het toch. Als het knetterhard regent en ik heb geen zin om de kinderen op de fiets naar school te brengen. Of als er iets met mijn ouders gebeurt en ik er niet meteen heen kan. Of met mijn kinderen als ze bij mijn ex zijn, of bij opa en oma. Dat soort dingen.

Heb gekeken naar mywheels en green wheels enzo, maar in mijn buurt zijn ze heel vaak niet beschikbaar en voor een dagje weg echt duur.
Star⁴ schreef:
04-08-2025 20:47
Hier moest ik wel om lachen :) Ik rij ook niet veel maar voor mij is een auto ultieme vrijheid, kunnen gaan en staan waar ik wil en wanneer ik dat wil. Voor een wandelingetje in de natuur zal ik bijvoorbeeld niet zo snel een auto huren.

Maar TO, als jij verknocht bent op diie Zoe, gewoon lekker doen!
Alweernieuw1234 schreef:
04-08-2025 20:51
Hele terechte vraag. Ik heb overwogen om niet te kopen, maar af en toe mis ik het toch. Als het knetterhard regent en ik heb geen zin om de kinderen op de fiets naar school te brengen. Of als er iets met mijn ouders gebeurt en ik er niet meteen heen kan. Of met mijn kinderen als ze bij mijn ex zijn, of bij opa en oma. Dat soort dingen.

Heb gekeken naar mywheels en green wheels enzo, maar in mijn buurt zijn ze heel vaak niet beschikbaar en voor een dagje weg echt duur.
Ah da's jammer dan inderdaad, want wel een goede optie als ruim beschikbaar, ook ooit naar gekeken (en ook eigen auto gekocht ;-)).

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven