Burenoverlast ervaringen, deel 3

08-03-2023 21:03 1794 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
En hier weer verder. Helaas is deel 2 ook alweer vol geschreven.
Schrijf hier lekker van je af als je (over)last hebt van de buren of als je gewoon even lekker wil klagen. Lucht hier je hart en vind een luisterend oor :hug:
Irregular_Choice schreef:
22-07-2025 09:29
Ik zou zoiets in de dakgoot zetten, op de plek waar jou dakgoot over gaat in die van de buren.

https://www.garmundo.nl/products/bladvanger

Dan hou je daar lekker de bladeren tegen en hebben ze er zelf last van.
Dat hebben wij ook gedaan. Prima oplossing, dan hebben ze zelf last van de bladeren in de goot.
Calamitycat schreef:
22-07-2025 13:32
Het is dermate veel blad (notabene van hun eigen bomen) dat zo'n bladvanger ook gewoon gaat verstoppen en/of overloopt bij hevige regenval. En zou ik het ding op de plek zetten waar mijn dakgoot overgaat in die van de buren dan heb ik binnen een dag een steen door mijn raam of erger.
Kort door de bocht opmerking: wat een asociaal gedrag van je buren.
Ik zou ze wel weten te vinden als ik lekkage heb, omdat zij de goot niet schoon maken. Maar helaas zal dat dan ook problemen geven (en ja, ik weet hoe irritant dergelijke buren zijn, we hebben ze zelf ook, alleen gooien ze geen stenen door de ruiten)
Dolfine schreef:
03-08-2025 15:24
Kort door de bocht opmerking: wat een asociaal gedrag van je buren.
Ik zou ze wel weten te vinden als ik lekkage heb, omdat zij de goot niet schoon maken. Maar helaas zal dat dan ook problemen geven (en ja, ik weet hoe irritant dergelijke buren zijn, we hebben ze zelf ook, alleen gooien ze geen stenen door de ruiten)

Sec gezien zijn de bladeren die in jouw goot liggen jouw verantwoordelijkheid. Dat ze bij de buren vandaan komen maakt in principe niet uit. Dus je zult dan toch echt zelf vaker je goot schoon moeten maken.
S-Groot schreef:
03-08-2025 15:52
Sec gezien zijn de bladeren die in jouw goot liggen jouw verantwoordelijkheid. Dat ze bij de buren vandaan komen maakt in principe niet uit. Dus je zult dan toch echt zelf vaker je goot schoon moeten maken.
Ja precies. Mijn goot ligt iedere herfst weer vol met bladeren die niet van mij zijn (geen tuin namelijk dus laat staan bomen). Stel je voor dat ik al die bladeren moest gaan determineren om te achterhalen van welke buur ze afkomstig zijn :lol:
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
Lekker makkelijk oordelen weer. Jullie hebben echt geen idee.
Maar het zal allemaal wel heel normaal zijn dan, een koophuis hebben, nul onderhoud plegen en je buren opzadelen met alle ellende en overlast van verstopte dakgoten, woekerende klimop, overhangend groen en hagen vlak tegen de erfgrens van 4-5 meter hoog. Het is ook echt appeltje eitje voor mij om dat naast mijn baan en mijn eigen onderhoud en tuin allemaal bij te gaan houden.
Wat een dom gelul hier.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
Calamitycat schreef:
03-08-2025 16:25
Maar het zal allemaal wel heel normaal zijn dan, een koophuis hebben, nul onderhoud plegen en je buren opzadelen met alle ellende en overlast van verstopte dakgoten, woekerende klimop, overhangend groen en hagen vlak tegen de erfgrens van 4-5 meter hoog. Het is ook echt appeltje eitje voor mij om dat naast mijn baan en mijn eigen onderhoud en tuin allemaal bij te gaan houden.
Wat een dom gelul hier.
Dat mag toch gewoon? Als die haag nou op jouw erf stond, ja dan. Ik denk dat jij en je buren verschillende ideeën hebben over tuinonderhoud. Dat is vervelend, maar om nou meteen te gaan gooien met termen als 'asociaal' is nogal overdreven.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
Er zijn regels wat wel en niet mag. Een haag is geen boom dus volgens mij mag dat gewoon op de erfgrens. Overhangend groen of takken die uitsteken op jouw erf mag je inderdaad snoeien. En een verstopte dakgoot is vervelend ,maar als dat jouw dakgoot is dan ben jij inderdaad wel degene die dat schoon moet houden. Als er aan je koopwoning een VvE is verbonden dan kun je die verwittigen en anders denk ik wijkagent. Veel andere smaken zijn er niet als vriendelijk vragen niet helpt.
Mijn zondag is behoorlijk verpest door vermoeidheid van de te korte nachten.
Heel irritant en ik twijfel nog steeds of ik een bericht zal sturen.
Calamitycat schreef:
03-08-2025 16:25
Wat een dom gelul hier.

Doe niet zo aangebrand zeg. Niemand oordeelt en al helemaal niemand heeft het over appeltje eitje, wat een overdreven aangebrande reactie zeg. Over dom gelul gesproken. Ik zeg gewoon hoe het volgens de wet ligt.

Woekerende klimop: vervelend, maar inderdaad jouw verantwoordelijkheid om wortelopschot zelf weg te halen. Overhangend groen mag je van de buren vragen of ze dat weghalen, doen ze dat niet dan mag je dat zelf doen. Ja, helaas wel voor eigen energie/tijd of kosten.
Haag van 4-5m hoog langs de erfgrens, geen idee of dat volgens jouw APV mag, zowel dan is dat inderdaad waar je het mee moet doen (tenzij je het geluk hebt dat je buren met je mee willen bewegen).

Koophuis is geen garantie voor 'appeltje eitje' qua onderhoud en al helemaal niet voor een (voor jou) gunstige staat van dingen tegen jouw erfgrens aan.
Ik woon practisch tegen /in een bos aan en mijn woningbouw laat een keer per jaar de goot schoon maken. De andere keren moeten we toch echt zelf doen en deze ligt heel gauw vol. Niet mijn bomen, want van de gemeente en iedere keer ligt het vol van naalden, eikels, bladeren enz. Mijn tuin ligt ook iedere week vol met zooi en volgeschten door vogelpoep van de rondvliegende houtduiven. En soms is dat irritant, maar wil ik geen overlast of op mijn plaat gaan dan zal ik het toch echt zelf moeten opruimen en schoonmaken. Ik kan me daar soms ook best aan ergeren en zeker in het geval als het komt door bomen van je buren die zelf te bedonderd zijn om hun eigen zooi op te ruimen zal dat best vervelend zijn. Dat geloof ik best. En o ja omdat het een groene buurt is zijn we verplicht om hedera/klimop op de erfgrens met de buren te hebben en zitten we vast aan een beukenhaag, die we zelf moeten onderhouden en iets anders mag niet.
Nou… hier hebben ze 2 deuren verder een ellendige jacuzzi gekocht voor in de tuin. Zo’n opblaasding. Wat een klereherrie maakt zo’n kreng. Ik heb zin om er een paar dartpijltjes in te schieten :@
Voor iedereen een groene tuin
Wat mij betreft mogen ze die krengen buiten verbieden. Wil je een jacuzzi dan zet je hem maar binnen.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

GroenTuintje schreef:
03-08-2025 20:35
Nou… hier hebben ze 2 deuren verder een ellendige jacuzzi gekocht voor in de tuin. Zo’n opblaasding. Wat een klereherrie maakt zo’n kreng. Ik heb zin om er een paar dartpijltjes in te schieten :@
Oh, wat ellendig! Ik ben overgevoelig voor dat soort geluiden.
Drumstel schreef:
03-08-2025 18:32
Ik woon practisch tegen /in een bos aan en mijn woningbouw laat een keer per jaar de goot schoon maken. De andere keren moeten we toch echt zelf doen en deze ligt heel gauw vol. Niet mijn bomen, want van de gemeente en iedere keer ligt het vol van naalden, eikels, bladeren enz. Mijn tuin ligt ook iedere week vol met zooi en volgeschten door vogelpoep van de rondvliegende houtduiven. En soms is dat irritant, maar wil ik geen overlast of op mijn plaat gaan dan zal ik het toch echt zelf moeten opruimen en schoonmaken. Ik kan me daar soms ook best aan ergeren en zeker in het geval als het komt door bomen van je buren die zelf te bedonderd zijn om hun eigen zooi op te ruimen zal dat best vervelend zijn. Dat geloof ik best. En o ja omdat het een groene buurt is zijn we verplicht om hedera/klimop op de erfgrens met de buren te hebben en zitten we vast aan een beukenhaag, die we zelf moeten onderhouden en iets anders mag niet.
Een groene buurt klinkt mij juist fijn in de oren. En daar hoort helaas onderhoud bij. Al begrijp ik echt wel dat dit voor een ander helemaal niet fijn kan zijn.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
merano schreef:
03-08-2025 21:56
Wat mij betreft mogen ze die krengen buiten verbieden. Wil je een jacuzzi dan zet je hem maar binnen.
Ja vind ik ook! Die trillingen van dat bubbelen zijn ook heel voelbaar. Echt een ramp die dingen. En relaxt lijkt mij ook niet om erin te zitten, dat kabaal.
Sterrenstof74 schreef:
03-08-2025 23:55
Oh, wat ellendig! Ik ben overgevoelig voor dat soort geluiden.
Ja gelukkig zitten ze er niet dag en nacht in, maar zodra het kreng aangaat, lijkt het alsof er een vliegtuig gaat opstijgen :P
Ik ken het verhaal van Calamity Cat een stuk beter en daar is wel iets meer aan de hand dan verschil van mening over tuinonderhoud. Dus ik snap haar reactie wel, maar als je de situatie niet kent dan is haar reactie inderdaad nogal heftig.

CC: ik voel je maar de meesten in dit deel van dit topic weten blijkbaar niet wat er allemaal al is gebeurd!
We're just two lost souls
En CC, ik weet ook jouw persoonlijke situatie, en die is heftig :hug:
Onze buren hebben jarenlang op de camping gewoond en waren amper thuis, en hebben 3 of 5 jaar geleden daar de hut verkocht. Eerst moest maandenlang hun huis verbouwd worden midden in corona-tijd (want achterstallig onderhoud), wat al niet ideaal was met thuiswerken. En ook zonder enige communicatie wat we aan overlast konden verwachten.
Buurman is begin tachtig en zijn vrouw zo’n 10 jaar jonger. Ze hebben toen ze terug kwamen ook nog een veranda achter in de tuin laten zetten, want ze misten kennelijk het buitenleven. Compleet met loungeset, heater en en tv. Buurman is doof en zit hele dagen daar tv te kijken met het geluid hard. Buurvrouw zit hele dagen in de tuin handsfree te bellen en te roken. En als het zonnig is bij voorkeur topless. De tuinen hier zijn van postzegel-formaat, dus dan zet ik maar weer eens een muziekje op, want binnen of boven op zolder kan ik precies horen wat de achternicht van de buurvrouw van de neef van de fietsenmaker gedaan heeft. Maar soms heb ik er zó de pé in dat ik mijn kinderen verplicht de tuin in stuur en lekker laat rauzen. En ik denk maar zo: gezien de leeftijd van de buurman zal hij hier geen 10 jaar meer wonen

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven