Geld & Recht alle pijlers

Cadeaubonnenpraat

03-08-2025 20:14 134 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zag in het topic over gierige acties geen berichten meer over gierige acties maar wel over cadeaubonnen. Volgens mij is daar het laatste woord nog niet over gezegd.

Hier een topic om je hart te luchten over het wel en wee dat je ervaart met cadeaubonnen geven of krijgen.
-Matilda- schreef:
05-08-2025 00:14
Om te voorkomen dat die bonnen verlopen, gebruik ik ze tegenwoordig voor praktische dingen (laatst nog een filter voor de stofzuiger een droogrek gekocht dan een Bol-cadeaubon. De waarde van de bon pin ik dan en doe ik in een envelopje. Als ik dan een keer wat leuks voor mezelf wil kopen wat niet persé nodig zou zijn (het zoveelste leuke frutsel voor in huis, het vierde paar sneakers, zoiets) kan dat vanuit een envelopje en voelt het toch weer een beetje als cadeautje aan mezelf!
Wat een goed idee!
Merel90 schreef:
04-08-2025 22:10
Omdat ik niet per se om geld verlegen zit dat ik dat wil als verjaardagscadeau. Bij een kind is dat anders vind ik.
Ik vind het veel leuker als iemand aandacht heeft besteed aan een cadeautje ipv gedachteloos uit een laatje.
En met een bon is dat wel het geval maar met geld niet? Ik zie dat verschil gewoon niet, behalve dat een bon een onhandige en beperkte vorm van geld geven is
nausicaa schreef:
05-08-2025 10:35
Pluimen kon je ook gewoon inwisselen voor een bijdrage aan een goed doel, daar hoefde je echt geen Temu meuk van te kopen.

Ik vind sommige mensen hier echt behoorlijk ondankbaar overkomen. Een cadeau dat je zelf nog veel geld gaat kosten, nee, dat is niet leuk, eens. En die vrijwel niet in te leveren bonnen voor hotels of uitjes zijn vooral lullig voor de gever die feitelijk gewoon ene beetje opgelicht is. Maar bonnen van heel reguliere winkels labelen als ‘onbruikbaar’, dan wil ik liever niks etc. Ik vind het vrij verwend.

Iemand heeft aan je gedacht, iets geregeld. Al is het dan een bon van de hema oid. Daar kun je dan toch gewoon blij mee zijn. Ik krijg zo vaak een bos bloemen of een fles wijn als ik bv via mijn werk iets voor iemand doe (buiten het normale werk om). Ik ben allergisch voor vrij veel bloemen, dus zet ze liever niet in huis, en ik hou niet van wijn. En toch vind ik het altijd een leuk gebaar. De bloemen gaan naar een collega of de buurvrouw, de wijn naar mijn vader of iemand die komt eten. Maar dan nog stel ik het gebaar serieus op prijs.
Ik ben wat cadeaus betreft eigenlijk ook echt ondankbaar. Ik waardeer het gebaar, maar ik werd er echt vaak niet blij van dat mensen allerlei shit of bonnen kochten. Bloemen houd ik ook absoluut niet van, niet allergisch, vind er gewoon niets aan.

Ik hield zo vaak een triest gevoel over aan het ontvangen van cadeaus, dat ik het ben gaan ontwijken om nog dingen te vieren, want geen cadeau wordt ook niet geaccepteerd. En ik was gewoon echt te slecht georganiseerd om bonnen te verzilveren. Dus eigenlijk krijg ik al jaren nauwelijks nog cadeaus of bonnen. Dit bevalt een stuk beter!

Ik lees hier mensen die meteen dingen gaan regelen en inwisselen. Dat zou mij nooit lukken, dat zit niet in me, dat blijft dan eeuwig op mijn to-do staan, inclusief schuldgevoel.

En er is een grens aan wat je mensen kunt vragen. Het moet wel een beetje eenvoudig verkrijgbaar zijn voor de gever. Terwijl de dingen die ik voor mezelf koop juist best vaak moeilijk te vinden zijn. Dat ga ik niet aan mensen vragen.
nausicaa schreef:
05-08-2025 10:35
Pluimen kon je ook gewoon inwisselen voor een bijdrage aan een goed doel, daar hoefde je echt geen Temu meuk van te kopen.

Ik vind sommige mensen hier echt behoorlijk ondankbaar overkomen. Een cadeau dat je zelf nog veel geld gaat kosten, nee, dat is niet leuk, eens. En die vrijwel niet in te leveren bonnen voor hotels of uitjes zijn vooral lullig voor de gever die feitelijk gewoon ene beetje opgelicht is. Maar bonnen van heel reguliere winkels labelen als ‘onbruikbaar’, dan wil ik liever niks etc. Ik vind het vrij verwend.

Iemand heeft aan je gedacht, iets geregeld. Al is het dan een bon van de hema oid. Daar kun je dan toch gewoon blij mee zijn. Ik krijg zo vaak een bos bloemen of een fles wijn als ik bv via mijn werk iets voor iemand doe (buiten het normale werk om). Ik ben allergisch voor vrij veel bloemen, dus zet ze liever niet in huis, en ik hou niet van wijn. En toch vind ik het altijd een leuk gebaar. De bloemen gaan naar een collega of de buurvrouw, de wijn naar mijn vader of iemand die komt eten. Maar dan nog stel ik het gebaar serieus op prijs.
Eens, maar dat vind ik ook van de kritiek dat een bon te onpersoonlijk is en dat je verwacht dat iemand meer aandacht aan je cadeau besteedt. Iemand neemt de moeite om bij je langs te komen, neemt ook nog een aardigheidje voor je mee, waarom dan nog de verwachting dat iemand ook nog heel diep over dat cadeau heeft nagedacht, uitgebreid is gaan winkelen, et cetera? Ik vind dat echt een beetje zeurderig.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik geef alleen een bon als er specifiek om wordt gevraagd. Mijn vader vraagt ze bijvoorbeeld meestal van Decathlon omdat hij dan net nieuwe hardloopschoenen/ nieuw paddelraket oid wil kopen. Van die dingen die je echt moet voelen/passen om te weten of ze fijn zijn dus je niet zo makkelijk cadeau kan doen.
Zebra tussen de paarden
Susan schreef:
05-08-2025 12:17
Eens, maar dat vind ik ook van de kritiek dat een bon te onpersoonlijk is en dat je verwacht dat iemand meer aandacht aan je cadeau besteedt. Iemand neemt de moeite om bij je langs te komen, neemt ook nog een aardigheidje voor je mee, waarom dan nog de verwachting dat iemand ook nog heel diep over dat cadeau heeft nagedacht, uitgebreid is gaan winkelen, et cetera? Ik vind dat echt een beetje zeurderig.
Omdat je bij mij dan dat kado dus achterwege mag laten. Het gaat me er niet om dat ik 'iets' krijg. Ik vind het vooral leuk als iemand de tijd en moeite neemt om te komen.

Als iemand nou echt iets leuks heeft bedacht dat helemaal bij me past, of iets lekkers dat toch wel op gaat, dan heel erg leuk. Of me meeneemt voor een uitje/etentje (en dan ook initiatief neemt om het te plannen), top! Wordt zeker gewaardeerd. Maar als je eigenlijk niks weet te geven en dan maar een bon koopt om niet met lege handen te komen (want zo 'hoort' het), doe dan vooral niet die extra moeite (en geld). Ik zal je er echt niet minder lief om vinden❤️ Maar op de een of andere manier blijft het voor mensen moeilijk om dat idee van een kado los te laten.
Ik vind eigenlijk vrijwel álle cadeautjes leuk om te krijgen, ook hele standaard dingen. Ben liefhebber van planten, bloemen, wijn, andere sterke drank, koffie, thee, chocola, boeken, uit eten gaan en weekendjes weg gaan, dus stel ik zou wat vieren dan denk ik niet dat iemand de plank snel mis zou slaan als mijn gast/genodigde. :-)
Ik vind een cadeautje altijd wel leuk, dat heb ik liever dan geld of een cadeaubon. (Tenzij het bv mijn kerstpakket is, dan liever een bon.) Maar niets is ook prima. Iemand is uitgenodigd voor het gezelschap, niet voor de cadeaus.

Maar ik houd van kleine/goedkopere cadeautjes zoals sokken, thee, chocolade, notitieboekjes ed. Dus dat maakt het meestal makkelijk voor iemand om toch een aardigheidje mee te nemen. :-D Uiteraard maakt het ook wel uit van wie ik wat krijg. Want als ik van mijn beste vriendin een fles wijn zou krijgen, dat zou ik heel raar vinden aangezien zij weet dat ik niet drink. Maar als ik van mijn werk wijn krijg, dan geef ik het zonder kritiek door aan iemand die wel drinkt. Dan waardeer ik het gebaar.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik ben ook niet dol op cadeau bonnen.
We sparen ze vaak op en gaan heel soms op stap met alle bonnen mee, dan proberen we dat uitje alles met bonnen te betalen, komen we vaak een heel eind mee.

Als ik een bon geef geef ik een Primera bon
Die kan de ontvanger bij de Primera inwisselen voor een bon naar keuze(en daar hangt een hele bonnen wand)
Dus dan kiest de ontvanger zelf of hij/zij een rituals, Hema, zalando of belevenis bon oid wil
En de Primera bon is onbeperkt geldig.
Ik vind cadeaubonnen leuk om te krijgen. Vooral bol.com, boekenbon of HEMA.
Toen ik een werkjubileum had kreeg ik van mijn collega’s, naast een boek, een restaurant bon voor een flink bedrag. Daar zijn we heerlijk van uit eten geweest.

I
Susan schreef:
05-08-2025 12:17
Dat kun je allemaal waarderen. Maar dan blijft alsnog staan dat de bon vaak ongebruikt blijft en dat is zonde. Het zou fijn zijn als mensen gewoon luisterden als iemand zegt geen cadeau te hoeven. Maar ja.
dianaf schreef:
05-08-2025 13:31
Ik vind een cadeautje altijd wel leuk, dat heb ik liever dan geld of een cadeaubon. (Tenzij het bv mijn kerstpakket is, dan liever een bon.)
Oh, juist voor een kerstpakket vind ik een bon dan weer niet zo heel leuk. Bij de ene organisatie kregen we altijd elk jaar zoiets als Pluim of Tinteling en daar ben ik 1 keer van naar de sauna geweest en de andere keren heb ik het geld aan een goed doel geschonken. Maar bij de huidige organisatie krijgen we een pakket met etenswaar en een spel erin, altijd in een bepaald land-thema en dat vind ik echt heel leuk.
Chumlee schreef:
05-08-2025 10:16
Jee wat een negativiteit en slaat nergens op want die bonnen kan je gewoon kwijt bij de normale kassa.
Tsja, de teneur van dit topic is niet hoe geweldig cadeaubonnen zijn. En als ik ze ‘gewoon kwijt kon bij de kassa’ zou ik niet schrijven dat ik bij de filialen in mijn omgeving daarvoor naar de klantenservice moet. Fijn voor jou dat je dat bij de filialen in jouw omgeving wel kunt doen.
LemoosGaatDoor schreef:
05-08-2025 18:23
Tsja, de teneur van dit topic is niet hoe geweldig cadeaubonnen zijn. En als ik ze ‘gewoon kwijt kon bij de kassa’ zou ik niet schrijven dat ik bij de filialen in mijn omgeving daarvoor naar de klantenservice moet. Fijn voor jou dat je dat bij de filialen in jouw omgeving wel kunt doen.
Het gaat over het wel en wee, dus ook over hoe geweldig cadeaubonnen zijn.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
05-08-2025 18:33
Het gaat over het wel en wee, dus ook over hoe geweldig cadeaubonnen zijn.
En laat ik er nou net geen geweldige ervaringen mee hebben. Het kan. Het bestaat.
Socie schreef:
05-08-2025 12:42
...Maar op de een of andere manier blijft het voor mensen moeilijk om dat idee van een kado los te laten.
Denk ook dat dat komt doordat de ene helft van de mensheid niet oprecht is als ze zeggen: je hoeft echt niks te kopen, dat je komt is mijn grootste cadeau."

Een groot deel zal dat gewoon ook echt zo bedoelen, maar nog niet zo lang geleden was er ook een forummer die dat antwoord had gekregen en waarbij achteraf bleek dat de jarige het alleen uit beleefdheid had gezegd en teleurgesteld had gereageerd toen die TO inderdaad met lege handen kwam.
Dala schreef:
05-08-2025 18:41
Denk ook dat dat komt doordat de ene helft van de mensheid niet oprecht is als ze zeggen: je hoeft echt niks te kopen, dat je komt is mijn grootste cadeau."

Een groot deel zal dat gewoon ook echt zo bedoelen, maar nog niet zo lang geleden was er ook een forummer die dat antwoord had gekregen en waarbij achteraf bleek dat de jarige het alleen uit beleefdheid had gezegd en teleurgesteld had gereageerd toen die TO inderdaad met lege handen kwam.
Wat gênant van die jarige :hihi:. Ik denk zelf dat de meeste mensen niet met lege handen willen komen. De laatste tijd zie ik steeds meer mensen die echt niet zitten te wachten op cadeautjes of bonnen zo’n goed doel uitkiezen waar genodigden een bijdrage op kunnen overmaken. Vind dat eigenlijk wel een goed idee.
LemoosGaatDoor schreef:
05-08-2025 18:46
Wat gênant van die jarige :hihi:. Ik denk zelf dat de meeste mensen niet met lege handen willen komen. De laatste tijd zie ik steeds meer mensen die echt niet zitten te wachten op cadeautjes of bonnen zo’n goed doel uitkiezen waar genodigden een bijdrage op kunnen overmaken. Vind dat eigenlijk wel een goed idee.
Voor mij hoeft het ook niet per se, een cadeautje meenemen, maar omdat ik weet dat mensen dat vaak wel prettiger vinden noem ik altijd wel iets. Kan een boek zijn of een boekenbon en dingen die "op" gaan zijn ook altijd goed, van een Rituals product tot thee, olijfolie of wijn.

Heb inmiddels wel door wát ik tegen wíe zeg want ik heb mensen in mijn omgeving die weliswaar véél willen uitgeven aan een cadeau (bijv 50 euro voor je verjaardag) maar geen fles wijn van die prijs of een luxe bonbondoos.

Maar die dan 100 repen van 0,50 kopen en apart inpakken zodat ik voor een jaar chocola heb! :-D Dat vind ik zo zonde dat ik tegen die mensen liever niets zeg over chocola of wijn en om een boekenbon vraag.
ldp schreef:
05-08-2025 11:44
En met een bon is dat wel het geval maar met geld niet? Ik zie dat verschil gewoon niet, behalve dat een bon een onhandige en beperkte vorm van geld geven is
Daar zit gevoelsmatig voor mij wel een verschil in. Als iemand bijv heel erg van tuinieren houd en je weet dat diegene vaak bij Intratuon ofzo komt en je geeft daar een bon van. Dan heb je er wel over nagedacht en gaat diegene ook bewust die bon uitgeven. Althans dat heb ik dan, dan wil ik er ook echt iets leuks van kopen. Als ik geld krijg beland het op de grote stapel en weet ik niet meer wat ik ervan gekocht heb terwijl dat met een bon w het geval is.
LemoosGaatDoor schreef:
05-08-2025 18:36
En laat ik er nou net geen geweldige ervaringen mee hebben. Het kan. Het bestaat.
Tja, volgens mij maak jij vaak gebruik van ferm taalgebruik. Dus daar komt dan reactie op. Kan op sommigen wat overtrokken overkomen.

David Dunning
Solomio schreef:
05-08-2025 19:58
Tja, volgens mij maak jij vaak gebruik van ferm taalgebruik. Dus daar komt dan reactie op. Kan op sommigen wat overtrokken overkomen.
Tja, de een heeft ‘ferm taalgebruik’, een tweede staat berucht om het zemelgehalte, een derde heeft een vast stokpaardje en de vierde staat bekend vanwege veelvuldig gebruik van emoji’s. Blijf je toch houden op zo’n forum. Daar hoef ik geen uitleg bij.
LemoosGaatDoor schreef:
05-08-2025 20:39
Tja, de een heeft ‘ferm taalgebruik’, een tweede staat berucht om het zemelgehalte, een derde heeft een vast stokpaardje en de vierde staat bekend vanwege veelvuldig gebruik van emoji’s. Blijf je toch houden op zo’n forum. Daar hoef ik geen uitleg bij.
Tja, en daar wordt dan op gereageerd.
Blijf je toch houden op zo'n forum.

David Dunning
Het probleem is dus ook dat veel mensen het echt niet accepteren om zonder cadeau aan te komen, ook al heeft de ontvanger duidelijk gezegd echt niets te hoeven.

Ik kan me nog een topic herinneren van iemand wiens vriendin zei echt niets te willen. Ze opende dus een topic over wat ze nou met zo'n boodschap zou geven. Wat er niet allemaal toen is gezegd joh: chocola, wijn, Rituals, cadeaubonnen... Sommige mensen vinden dat je per se zo'n boodschap moet overrulen en moet zien als een beleefd antwoord dat je anders moet interpreteren.
Kikkertje schreef:
06-08-2025 07:34
Het probleem is dus ook dat veel mensen het echt niet accepteren om zonder cadeau aan te komen, ook al heeft de ontvanger duidelijk gezegd echt niets te hoeven.

Ik kan me nog een topic herinneren van iemand wiens vriendin zei echt niets te willen. Ze opende dus een topic over wat ze nou met zo'n boodschap zou geven. Wat er niet allemaal toen is gezegd joh: chocola, wijn, Rituals, cadeaubonnen... Sommige mensen vinden dat je per se zo'n boodschap moet overrulen en moet zien als een beleefd antwoord dat je anders moet interpreteren.
Het lastige is dat dat bij sommige mensen idd zo blijkt te zijn. Die zijn dan vervolgens teleurgesteld als je daadwerkelijk zonder cadeau komt.

Heldere communicatie is best ingewikkeld.

David Dunning
Solomio schreef:
06-08-2025 08:12
Het lastige is dat dat bij sommige mensen idd zo blijkt te zijn. Die zijn dan vervolgens teleurgesteld als je daadwerkelijk zonder cadeau komt.

Heldere communicatie is best ingewikkeld.
Dan is dat het risico / de schuld van degene die dat zegt. Moet je maar duidelijk zijn.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven