Hongersnood en oorlog Soedan

02-08-2024 09:29 102 berichten
https://www.nu.nl/buitenland/6323028/ho ... oedan.html

https://nos.nl/artikel/2531363-hongersn ... lingenkamp

Wat een vreselijk nieuws vandaag weer over Soedan. En dan te bedenken dat deze hongersnood dus volledig te wijten is door menselijk handelen niet eens door natuurrampen.

De vechtende troepen hebben geen enkel oog voor de onschuldige burgers in dat land.

https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240729 ... rce=google

Om nog maar te zwijgen over de verwachtingen en moordpartijen door beide partijen.

https://nos.nl/artikel/2516903-een-jaar ... en-in-nood

25 miljoen (!) Mensen zijn getroffen door dit conflict. Er is hulp toegezegd in de vorm van geld maar ik vraag me af of dat überhaupt gaat helpen. Journalisten zijn gevlucht dus er komt amper (betrouwbaar) nieuws vanuit die regio naar buiten.

Wat kan de Internationale gemeenschap hier doen? Wat moet er gebeuren om te zorgen voor vrede een jaar na het begin van deze burgeroorlog?

Ik wilde mijn verbazing weergeven in dit topic. Verbazing over zoveel geweld, zoveel doden en gewonden, en eigenlijk zo weinig nieuws over dit vreselijke leed. En omdat ik vind dat deze oorlog een eigen topic verdiend.
Alle reacties Link kopieren Quote
Redhead70 schreef:
03-08-2025 17:30
De baas van de F1 is een saoudier. Verder denk ik echt dat een westerse blik op die landen niet helpt. Dat maakt ook precies het verschil met de regering Israël, wat wel pretendeert een westerse democratie te zijn. Landen in Afrika en het MO pretenderen dat niet. Los daarvan ga je het met een westerse blik ook niet oplossen, hoe lastig te accepteren ook. Het hoort in die landen van binnenuit en geleidelijk te komen en verlopen. Een grote omslag ineens is een recept voor nog meer ellende. Ik zou willen dat meer mensen dat zouden zien.

Het probleem is dat het nu ook gaat van binnenuit in Soedan. 2 generaals die strijden om de macht, met inmenging van Arabische landen in ruil voor militaire steun. Er komt geen enkel Westers land bij kijken momenteel.

Er waren vreedzame protesten/demonstraties vanuit de burgerbevolking, het leger heeft hier handig gebruik van gemaakt en Omar Al-Bashir is afgetreden. (En ook hij is aan de macht gekomen na een staatsgreep en heeft een vreselijk regime geleid) Het leger heeft verkiezingen beloofd, en raad eens? Die zijn nooit gekomen.

En nu zijn de burgers de dupe door 2 machtsgeile mannen, waarvan de ene (Hemedti) 0.0 compassie heeft voor wie dan ook en zijn RSF zich schuldig maakt aan genocide, en de andere (Abdel Fattah Al-Burhan) die feitelijk leider is van Soedan, helemaal geen controle heeft over "zijn" land.

Zo goed gaat het niet daar kennelijk, als "ze" het zelf moeten doen. (Daarmee zeg ik niet dat er een westerse macht in moet grijpen en het bestuur over moet nemen, maar wel dat burgers bescherming nodig hebben van anderen want van hun eigen leiders hoeven ze niets te verwachten)

En met die redenatie zeg je nu dan toch ook een beetje dat Israel en Gaza het ook samen maar op moeten lossen zonder inmenging van het Westen? Ik weet niet of dat de situatie beter zal maken. (Of had gemaakt.)
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Dat laatste zeg ik niet. Ik zeg wel dat westers ingrijpen nooit werkt bij een macht, welke dan ook, die het westen niet accepteert. Dat ligt in Israël wezenlijk anders, want afhankelijk van de VS. Het zijn niet 2 mannen. Het zijn 2 stammen die sinds jaar en dag de ander wil vernietigen. Niet alleen nu. Al decennia, lang. Vanaf dat de mooie rechte lijnen zijn getrokken. Ergens is het wel cynisch dat dat dezelfden zijn die Israël hebben verdeeld.
Staat er wat krom. Het land was ook in bezit van de Britten d.m.v kolonisatie. Net als Palestina voorheen. Ik hoop dat ik het goed verwoord?
Redhead70 schreef:
03-08-2025 18:20
Staat er wat krom. Het land was ook in bezit van de Britten d.m.v kolonisatie. Net als Palestina voorheen. Ik hoop dat ik het goed verwoord?
Ja hoor, en ik ben het volkomen met je eens. Die idiote ratrace tussen Frankrijk en V.K. om Afrika te veroveren & verdelen heeft heel veel ellende veroorzaakt.
Redhead70 schreef:
03-08-2025 18:18
Dat laatste zeg ik niet. Ik zeg wel dat westers ingrijpen nooit werkt bij een macht, welke dan ook, die het westen niet accepteert. Dat ligt in Israël wezenlijk anders, want afhankelijk van de VS. Het zijn niet 2 mannen. Het zijn 2 stammen die sinds jaar en dag de ander wil vernietigen. Niet alleen nu. Al decennia, lang. Vanaf dat de mooie rechte lijnen zijn getrokken. Ergens is het wel cynisch dat dat dezelfden zijn die Israël hebben verdeeld.

Dat laatste ben ik helemaal met je eens, met het instellen van "nieuwe" grenzen (of beter gezegd verdelen van ingepikt land) is helemaal voorbij gegaan aan hoe de verschillende stammen hun eigen grenzen en gebieden hadden, en manier van handelen.

De Britten hebben hun regels ingevoerd en taal en geloof. En, ze hebben het Noordelijke deel bevoorrecht, wat vooral bestaat uit Arabische mensen. Die werden rijker en het Zuiden (de zwarte boerenbevolking) werd achtergesteld. Dit heeft na dekolonisatie gezorgd voor verschillen in rijkdommen.

Ik kan echter niet zo snel terugvinden dat deze oorlog gaat tussen 2 stammen. Zover ik gelezen heb (maar kan het dus mis hebben) wil de gehele bevolking van Soedan een burgerregering en democratie. En de voormalige dictator heeft de opstanden de kop in willen drukken door Hemedti in te huren met zijn Janjaweed, waardoor die als RSF onderdeel werden van het Sudanese leger.

De RSF bestaat wel uit Arabieren, en hebben de zwarte bevolking van Soedan ten tijden van Omar Al-Bashir onderdrukt en uitgemoord, maar de primaire oorzaak van de oorlog die nu gaande is, komt doordat Hemedti de macht wil van Abdel Fattah al-Burhan.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Redhead70 schreef:
03-08-2025 18:20

Ja hoor! Ik snap wat je bedoelt! :)
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Eigenlijk denk ik, of althans hoop ik, dat wanneer de RSF verslagen wordt, en dus Hamedti met zijn Janjaweed militanten gestopt worden, er een redelijke kans op vrede zou kunnen zijn.

De leider van Soedan heeft in 2025 een nieuwe premier aangesteld (eigenlijk ondenkbaar te midden van deze hele oorlog) en dat is Kamil Idris. Dit om tegemoet te komen aan de wensen van de bevolking voor een burgerregering.

Kamil Idris is een oud VN functionaris. Met zijn aanstelling wordt gehoopt dat er weer nieuwe diplomatieke banden gevormd kunnen worden en daarmee economische hervormingen. Op zich denk ik dat Kamil Idris een goede keuze is gezien zijn C.V. Maar dan moet het regeringsleger dus wel de RSF verslaan.

https://www.washingtoninstitute.org/pol ... ship-sudan
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
02-08-2025 12:10

Ik vind het wel erg pijnlijk dat deze oorlog schijnbaar echt "vergeten" wordt of is.
Dat geldt toch ook voor de oorlog in Congo, Jemen, Myanmar enz. ? Er komt nauwelijks nieuws over genocide van Oeigoeren, Rohingya enz? Er zijn zoveel oorlogen die "vergeten"zijn of waar nul interesse voor is. Heel pijnlijk inderdaad net als de oorlog in Sudan waar geen of nauwelijks interesse voor is.
Redhead70 schreef:
03-08-2025 18:18
De internationale gemeenschap moet ingrijpen. Dat is volgens verdragen verplicht. Desnoods via het inzetten van geweld.

Ingrijpen kan wel degelijk helpen om verder bloedvergieten te voorkomen. Veel landen willen alleen niet ingrijpen. Of als ze het doen: halfslachtig.

Ik vind hetgeen jij opnoemt geen geldige reden om niets te doen en de meest grove mensenrechtenschendingen te laten gebeuren.
Paradise schreef:
04-08-2025 06:05
De internationale gemeenschap moet ingrijpen. Dat is volgens verdragen verplicht. Desnoods via het inzetten van geweld.

Ingrijpen kan wel degelijk helpen om verder bloedvergieten te voorkomen. Veel landen willen alleen niet ingrijpen. Of als ze het doen: halfslachtig.

Ik vind hetgeen jij opnoemt geen geldige reden om niets te doen en de meest grove mensenrechtenschendingen te laten gebeuren.
Ik wel, want ingrijpen in een niet democratie heeft tot nu toe geen land verder geholpen. Irak, Afghanistan, libie het heeft alleen meer ellende gebracht en weinig opgeleverd tot niets of teruggang. Die zogenaamde machten gaan weer weg. In plaats van daadwerkelijk helpen.
Even ter duiding. Hier bedoel ik Israël als democratie nadrukkelijk niet mee.
Redhead70 schreef:
05-08-2025 17:31
Ik wel, want ingrijpen in een niet democratie heeft tot nu toe geen land verder geholpen. Irak, Afghanistan, libie het heeft alleen meer ellende gebracht en weinig opgeleverd tot niets of teruggang. Die zogenaamde machten gaan weer weg. In plaats van daadwerkelijk helpen.
Het gaat niet om een land verder te helpen, maar om de burgerbevolking te beschermen.

En daar is de internationale gemeenschap verplicht toe.

Het is ook niet waar dat de internationale gemeenschap niet in staat is anderen te beschermen. Dat is vaker gelukt. Het kost alleen veel geld en energie. Het beschermen van de burgerbevolking is iets anders dan het vestigen van een democratie.
Paradise schreef:
05-08-2025 17:52
Het gaat niet om een land verder te helpen, maar om de burgerbevolking te beschermen.

En daar is de internationale gemeenschap verplicht toe.

Het is ook niet waar dat de internationale gemeenschap niet in staat is anderen te beschermen. Dat is vaker gelukt. Het kost alleen veel geld en energie. Het beschermen van de burgerbevolking is iets anders dan het vestigen van een democratie.
Ik weet het en dat beschermen van de bevolking lukt niet. Noem mij maar een gelukt project. Afghanistan. Libië Irak. Darfur, Pakistan, oeigoeren, rohynia, Afrika, waar dan?
Redhead70 schreef:
05-08-2025 18:09
Ik weet het en dat beschermen van de bevolking lukt niet. Noem mij maar een gelukt project. Afghanistan. Libië Irak. Darfur, Pakistan, oeigoeren, rohynia, Afrika, waar dan?
UNMIL te Liberia wordt als succesvol gezien.

Verder uiteraard het ingrijpen gedurende de Tweede Wereldoorlog. Maar er zijn meer voorbeelden waarbij internationaal ingrijpen als resultaat had dat direct bloedvergieten stopte.

Je noemt in je lijstje overigens een aantal zaken waar uberhaupt niet is ingegrepen, zoals rond de Rohingya en de Oeigoeren. Dat is dus geen bewijs van je stelling.

Dit hangt af van de politieke wil om in je grijpen, het mandaat dat soldaten krijgen, en de bereidheid langere tijd in een land te zitten. Dat lukt niet altijd, maar om nu te stellen dat het nooit werkt: dat klopt simpelweg niet.

In veel gevallen hadden VN-soldaten geen of een een beperkt mandaat om in te grijpen.

Ook zegt onderzoeker Jair van der Lijn dat VN-missies wel degelijk een positieve invloed hebben gehad op duurzame vrede.

https://www.historischnieuwsblad.nl/vre ... succesvol/
Overigens hebben buurlanden of landen uit de regio ook vaker succesvol ingegrepen. Zoals in Cambodja.
De internationale gemeenschap kan de Afrikaanse Unie bijvoorbeeld steunen en helpen.

Er zijn mogelijk meer mogelijkheden die naar Rome leiden.

Feit is dat niemand de handen er aan wil branden op dit moment.
Regionaal ingrijpen ben ik voor in niet democratieën. Maar dan nog het zet weinig zoden aande dijk. Jij vindt Nigeria gelukt?
Nigeria heeft te kampen met wijdverspreide armoede, waarbij een aanzienlijk deel van de bevolking onder de armoedegrens leeft. Volgens het Ontwikkelingsprogramma van de Verenigde Naties leeft 60,8% van de bevolking in Nigeria onder de armoedegrens. De Wereldbank schat dat meer dan de helft van alle Nigerianen in 2024 in armoede zal leven. Dit wordt mede veroorzaakt door politieke instabiliteit, economische ongelijkheid, ondervoeding en de gevolgen van extreem weer.
Belangrijkste punten:
Omvang van de armoede:
Nigeria heeft het hoogste aantal mensen dat in extreme armoede leeft, met 87 miljoen mensen die moeten rondkomen van minder dan $1,90 per dag.
Oorzaken:
De armoede wordt verergerd door factoren zoals politieke instabiliteit, economische ongelijkheid, ondervoeding en extrem weer.
Impact:
De armoede treft vooral het platteland, waar 75% van de bevolking in armoede leeft, aldus Punch Newspapers.
Humanitaire crisis:
Miljoenen mensen zijn afhankelijk van humanitaire hulp, en er is sprake van acute honger en ondervoeding.
Corruptie:
Corruptie, zoals te zien is in de terugvordering van 22 miljoen euro van een minister van armoedebestrijding, draagt bij aan de economische problemen.
Inkomensongelijkheid:
De verschillen in welvaart zijn groot, met rijke individuen die een groot deel van het nationale inkomen bezitten.
Werkloosheid:
De beroepsbevolking is groot, maar er is een hoog percentage werkloosheid en een groot deel van de bevolking is laagopgeleid.
Conflict:
Het conflict met Boko Haram in het noordoosten van Nigeria heeft geleid tot ontheemding en hongersnood.
Regionale verschillen:
Er zijn grote verschillen in armoede tussen de staten van Nigeria, met sommige staten die veel armer zijn dan andere.
Bron savethe children
redhead70 wijzigde dit bericht op 05-08-2025 20:10
Reden: Bron
0.63% gewijzigd
Redhead70 schreef:
05-08-2025 20:04
Regionaal ingrijpen ben ik voor in niet democratieën. Maar dan nog het zet weinig zoden aande dijk. Jij vindt Nigeria gelukt?
Hoe kom je er bij dat het geen zoden aan de dijk zet? Zo wist Vietnam de Rode Khmer te verjagen uit Cambodja. Was het daarna vrede? Nee. Maar het was een stap. De VN nam op een gegeven moment het bestuur over van het land. Was het daarna vrede? Nee. Maar het was een stap.

Liberia wordt door experts gezien als een succesvolle ingreep. Het is niet mijn mening. Die ingreep leidde uiteindelijk tot verkiezingen in het land. Was het toen allemaal vredig? Nee, maar wel een zeer belangrijke stap.

Je bent nogal stellig en ongenuanceerd in je mening.

Je haalt bovendien twee landen door elkaar die nog een eens buurlanden zijn.
paradise wijzigde dit bericht op 06-08-2025 09:19
0.06% gewijzigd
Je hebt een lijstje van internet geplukt over Nigeria waar ook allemaal zaken in staan waar ik het niet over heb.

Ik heb het over ingrijpen om een genocide en massale verkrachtingen te voorkomen en een halt toe te roepen.

En daar zijn we als internationale gemeenschap toe verplicht. Het is niet de plicht van de internationale gemeenschap bijvoorbeeld iets te doen aan corruptie in een land. Of een plicht om in te grijpen bij werkloosheid. Het is zelfs discutabel of de internationale gemeenschap de plicht heeft in te grijpen bij armoede.
Maar bij grove mensenrechtenschendingen als in Sudan is die plicht er wel.

En: als je met dat soort lijstjes komt heeft ingrijpen inderdaad nooit zin. Maar ik heb dus niet over nation building, of armoedebestrijding, maar over acuut ingrijpen om extreem geweld te stoppen.

En ik had het dus over LIberia, niet Nigeria.
Ik ben het eens met Paradise dat er internationaal ingegrepen moet eorden bij ernstige schendingen van mensenrechten.

Ik snap alleen niet goed waarom je wel in zou willen grijpen bij democratische landen en niet bij landen met een militair regime danwel dictatuur?

Waarin zit voor jou het verschil Redhead70?
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Redhead70 schreef:
05-08-2025 18:09
Ik ben het grotendeels met je eens. ingrijpen vanuit het Westen wordt vaak uitgevoerd als een soort quick fix - er worden een paar jaar troepen heengestuurd, er wordt geprobeerd iets van democratie in het zadel te helpen en als het westen vervolgens weer vertrekt, valt alles weer als los zand uit elkaar en dat vind ik ook niet gek want de problemen zijn zoveel groter dan in een paar jaar opgelost kan worden.

Maar als we helemaal niets doen, is het ook niet goed, denk ik.
framboise-t schreef:
05-08-2025 22:49
Ik ben het grotendeels met je eens. ingrijpen vanuit het Westen wordt vaak uitgevoerd als een soort quick fix - er worden een paar jaar troepen heengestuurd, er wordt geprobeerd iets van democratie in het zadel te helpen en als het westen vervolgens weer vertrekt, valt alles weer als los zand uit elkaar en dat vind ik ook niet gek want de problemen zijn zoveel groter dan in een paar jaar opgelost kan worden.

Ja, alles valt vaak weer als los zand uit elkaar. Maar het is wel meermaals gelukt om direct bloedvergieten op grote schaal te stoppen.

Dat lukte in Liberia. Maar het lukte de NAVO ook in voormalig Joegoslavië. De vrede daar is op dit moment zeer broos vrede en de VN is er nog steeds actief. De zware mensenrechtenschendingen op grote schaal zijn echter wel gestopt.

Ook lukte het na ingrijpen om kopstukken veroordeeld te krijgen via diverse (internationale) strafhoven.

Eerlijk is eerlijk, dat lukte vaker niet dan wel. Het gaat dan om het eindigen van mensenrechtenschendingen en het veroordelen van daders. Het realiseren van een democratie is bijna nooit gelukt. Met de nadruk op bijna.

Maar juist als er een kans is - ook al is deze klein - moet de internationale gemeenschap gewoon ingrijpen.

Dit omdat de situatie voor burgers niet erger kan. De bevolking is dan al ten dode opgeschreven. Er is geen alternatief.

Ik wil ook dat een arts mij probeert te redden. Ook als de kans dat ik blijf leven erg klein is.
framboise-t schreef:
05-08-2025 22:49

Nu ja, quick fix: de meeste missies duren een paar jaar. Maar er zijn ook missies die al decennia duren. Met een grote troepenmacht.

Er valt van alles af te dingen op de VN en haar missies. Maar het is het enige waar we als mensheid aan vast kunnen houden.

Niet ingrijpen omdat het toch geen zin heeft is buitengewoon cynisch. En los van het feit dat dat gewoon niet klopt, moeten we denk ik blijven proberen. Om het functioneren van de VN beter te maken. Om beter te kunnen samenwerken.

Ondanks alle mitsen en maren. Want: bij grove mensenrechtenschendingen is er geen plan B.

Er is ook geen plan B voor de VN.
Tot slot: armoedebestrijding in andere landen werkt ook maar zeer matig. Maar ook dan kun je je afvragen of helemaal niets doen als mensen creperen de juiste weg is.

Terwijl wij in het westen bulken van het voedsel.
Ik vind niets doen ook geen optie. Dan leg je je neer bij de situatie. Een situatie die "wij" als Westen ook mede gecreëerd hebben.

Dat "we" niet alle conflicten in de wereld op kunnen lossen, of alle honger kunnen wegnemen, dat begrijp ik nog wel. Maar dat we onze handen er compleet vanaf moeten trekken omdat het toch geen zin heeft, nee daar wil ik niet aan.

En als je ziet hoe ernstig de situatie is in Soedan, dan vind ik dat we gisteren al in hadden moeten grijpen ipv vandaag.

Hamedti moet wat mij betreft verslagem worden, de nieuwe premier (wellicht onder toezicht van de VN) de kans krijgen een stabiele burgerregering samen te stellen waarbij mensen van alle gemeenschappen zoveel mogelijk vertegenwoordigt zijn, en dan moet het Soedanese leger ook de macht overdragen. Eerst tijdelijk aan de VN en vervolgens aan de nieuwe regering.

En ook vind ik dat de VN of de Afrikaanse Unie, de VAE moeten aanspreken op hun betrokkenheid en belangen in Soedan. Want zij zijn grotendeels verantwoordelijk voor de macht van de RSF en dus ook Hamedti.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven