Dramavakantie? OP aangepast
vrijdag 8 augustus 2025 om 08:35
OP verwijder ik vanwege herkenbaarheid. Lang verhaal kort: ik zie op tegen de gezinsvakantie met mijn partner en zijn kinderen. Ik heb veel nieuwe inzichten opgedaan, niet persé leuk, wel nodig om te horen. Dank iedereen voor de input.
zomer2025 wijzigde dit bericht op 08-08-2025 21:43
92.06% gewijzigd
vrijdag 8 augustus 2025 om 11:17
Ik denk overigens niet negatief over ze, maar krijg natuurlijk op afstand wel van alles mee. Mijn instelling was juist altijd om dat vooral daar te laten waar het hoort. Bij de ouders. Maar omdat ik nu zelf twee weken intensief met ze ga optrekken maak ik me enige zorgen. Volgens mij is dat niet raar. Zij kennen mij (en ik hen) nauwelijks. Ik gun ze de wereld, mijn partner ook, maar ik ben niet zo naief dat het alleen maar cumbaya gaat zijn na alles wat er is gebeurd. Ik vraag hier daarom om tips.
vrijdag 8 augustus 2025 om 11:18
Je moet echt leren dat in deze relatie jij op de tweede plaats komt. Zijn kinderen gaan altijd voor en dat is maar goed ook.Zomer2025 schreef: ↑08-08-2025 11:10We hebben uitgebreid overlegd, over vanalles. Maar dat was toen enkel jongste dochter meeging. Zij was zo blij dat ik mee zou gaan, we verheugen ons samen al maanden, leuke plannetjes gemaakt enzo. Dat maakt ook dat ik nu, alleen al omwille van haar, afhaken echt niet kan en wil maken. De oudere dochters haakten pas twee weken geleden aan en door het enthousiasme van mijn partner is alles meteen zo geregeld. De accomodatie ed is betaald, we kunnen het op zich missen, maar de geplande vakantie voor ons twee in september kan daardoor niet doorgaan. Is akkoord, dat hebben we overlegd.
Als je voor de jongste graag meegaat, moet je dat doen. Zij verheugt zich er immers heel erg op. Stel je erop in dat de pubers moeilijk zijn en dat het niet altijd gezellig wordt of wordt zoals jij graag zou willen. Probeer er meer open in te staan. En probeer een band met die meiden op te bouwen, ipv alles negatief te zien.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
vrijdag 8 augustus 2025 om 11:22
Ik ben van mening dat er in ieder geval een goed gesprek moet komen met je partner voor vertrek. Hoe gaan jullie de kosten verdelen nu de 2 meiden mee gaan? Wie betaald de uitjes? Wat wordt betaald voor zijn kinderen en wat moeten ze zelf betalen? Hoe ga je het doen als niet iedereen mee wil op een uitje? Kun je ook dagen je eigen plan trekken zonder partner en de kinderen?
Je partner kan het niet leuk vinden maar het is belangrijk dat jullie nu goede afspraken maken zodat jullie op een lijn zitten of in ieder geval weten wat er verwacht wordt van de ander. De bom kan dan alsnog ter plaatse ontploffen maar je kunt zulke dingen beter voor vertrek bespreken dan daar alles pas bespreken en dan ruzie krijgen waardoor het probleem alleen maar groter wordt.
En kan je partner niet die medicijnverklaring regelen? Waarom moet de moeder dat speciaal doen? Het is toch ook zijn dochter? Of heeft hij helemaal geen gezag meer of wat dan ook om zulke dingen te kunnen regelen.
Je partner kan het niet leuk vinden maar het is belangrijk dat jullie nu goede afspraken maken zodat jullie op een lijn zitten of in ieder geval weten wat er verwacht wordt van de ander. De bom kan dan alsnog ter plaatse ontploffen maar je kunt zulke dingen beter voor vertrek bespreken dan daar alles pas bespreken en dan ruzie krijgen waardoor het probleem alleen maar groter wordt.
En kan je partner niet die medicijnverklaring regelen? Waarom moet de moeder dat speciaal doen? Het is toch ook zijn dochter? Of heeft hij helemaal geen gezag meer of wat dan ook om zulke dingen te kunnen regelen.
graze wijzigde dit bericht op 08-08-2025 11:28
12.36% gewijzigd
vrijdag 8 augustus 2025 om 11:22
Mijn tip zou zijn: probeer het wat positiever te bekijken allemaal. Je gaat naar een mooi vakantiehuis met privé zwembad. Voor jou misschien niet het ideale plekje, maar tegelijk is het ook rijkdom dat je dit kunt doen. Wie weet is het juist een mooie kans om elkaar wat beter te leren kennen, en blijkt jouw beeld van deze dochters wat te gekleurd (op basis van wat je schrijft) Heb een goed gesprek met partner over de kosten, en probeer het verder wat los te laten. Jouw spanning en zorgen vooraf hebben nl onherroepelijk invloed op hoe je vervolgens het gedrag van de meiden gaat labelen. Het kan zomaar meevallen.
dolfijn911 wijzigde dit bericht op 08-08-2025 11:24
0.88% gewijzigd
vrijdag 8 augustus 2025 om 11:23
Ik denk dat het meer aan je vriend ligt dan aan die meiden. En dat je dus ook met hem heel duidelijke afspraken moet maken.
Wat betreft die medicatie: er is pas nog een heel topic over geweest, maar zonder medicijnverklaring kan die medicatie gewoon niet mee. Dat is ook echt niet iets waar je op moet gaan gokken. Dus als ik hem was zou ik beginnen met dat iets serieuzer nemen. Ze gaat op deze dus gewoon geen medicatie hebben in de vakantie. Ik snap niet dat hij daar zo nonchalant over doet en als hij in alles zo is snap ik je zorgen over hoe dit gaat lopen.
Wat betreft die medicatie: er is pas nog een heel topic over geweest, maar zonder medicijnverklaring kan die medicatie gewoon niet mee. Dat is ook echt niet iets waar je op moet gaan gokken. Dus als ik hem was zou ik beginnen met dat iets serieuzer nemen. Ze gaat op deze dus gewoon geen medicatie hebben in de vakantie. Ik snap niet dat hij daar zo nonchalant over doet en als hij in alles zo is snap ik je zorgen over hoe dit gaat lopen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
vrijdag 8 augustus 2025 om 11:24
Ik zou zelf niet gegaan zijn, dan ten eerste.
Nu jij wel wil gaan zou ik echt staan op een gesprek waarin afspraken gemaakt worden. Over de tijdsbesteding, kosten, tijd voor jezelf etc. Jammer dat partner dat niet leuk vindt maar het moet toch.
Kan hij bijvoorbeeld niet wat vaker met de 3 meiden wat doen zodat jij lekker kan lummelen?
Qua medicatie, hoe oud is dochter? Kan zij dat paspoort niet zelf aanvragen bij apotheek?
Ik hoop echt dat het toch een fijne vakantie wordt voor je!
Nu jij wel wil gaan zou ik echt staan op een gesprek waarin afspraken gemaakt worden. Over de tijdsbesteding, kosten, tijd voor jezelf etc. Jammer dat partner dat niet leuk vindt maar het moet toch.
Kan hij bijvoorbeeld niet wat vaker met de 3 meiden wat doen zodat jij lekker kan lummelen?
Qua medicatie, hoe oud is dochter? Kan zij dat paspoort niet zelf aanvragen bij apotheek?
Ik hoop echt dat het toch een fijne vakantie wordt voor je!
aneso wijzigde dit bericht op 08-08-2025 11:25
23.10% gewijzigd
vrijdag 8 augustus 2025 om 11:24
Wat een prekend toontje. Ik maak nergens uit op dat ze dat niet snapt, wel dat ze zich zorgen maakt hoe het gaat lopen en gezien hoe het tot nu toe gaat, snap ik dat heel goed.
Don't waste your time on jealousy,
vrijdag 8 augustus 2025 om 11:25
.Teddydeniffler schreef: ↑08-08-2025 11:10Zou niet gaan en jezelf terugtrekken uit deze vakantie en je verlies nemen. Hoe lullig ook voor vriend, dit gaat niet leuk worden.
of..... je moet echt je eigen plan gaan trekken daar, alleen jou deel aan het huis betalen, maar dit is denk ik ook lastig.
Hoe is het contact buiten vakantie met vriend, aangezien hij hier ook niet over wilt praten.
Ik zou ook kijken naar de toekomst samen.
De dochters zullen altijd in zijn leven blijven. Lijkt mij erg moeilijk als je er eigenlijk ook niet mee overweg kan (ook al ken je ze niet echt), om dan een relatie met de vader te hebben.
zomer2025 wijzigde dit bericht op 08-08-2025 21:49
27.03% gewijzigd
vrijdag 8 augustus 2025 om 11:27
Ik zou meegaan mits de 50/50 regel geschrapt gaat worden. Waarom zou jij betalen voor hun drankjes/eten en wat er nog bij komt?Zomer2025 schreef: ↑08-08-2025 11:10We hebben uitgebreid overlegd, over vanalles. Maar dat was toen enkel jongste dochter meeging. Zij was zo blij dat ik mee zou gaan, we verheugen ons samen al maanden, leuke plannetjes gemaakt enzo. Dat maakt ook dat ik nu, alleen al omwille van haar, afhaken echt niet kan en wil maken. De oudere dochters haakten pas twee weken geleden aan en door het enthousiasme van mijn partner is alles meteen zo geregeld. De accomodatie ed is betaald, we kunnen het op zich missen, maar de geplande vakantie voor ons twee in september kan daardoor niet doorgaan. Is akkoord, dat hebben we overlegd.
vrijdag 8 augustus 2025 om 11:30
Tja, ik lees vooral ook negativiteit, naast de zorgen. Door hen kan hun vakantie in september niet doorgaan, door hen kan dat prachtige boerderijtje op vakantie niet doorgaan. Ze zegt er wel steeds bij dat het in overleg is gegaan. Maar ik lees teleurstelling en een ondertoon van een soort verwijt. En dat begrijp ik wel, heus. Maar dan moet je geen relatie aangaan met iemand met kinderen.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
vrijdag 8 augustus 2025 om 11:32
Hoe lang gaan jullie? Ik zou nu niet meer afhaken maar me er wel goed op voorbereiden/van bewust zijn dat het een heel ander soort vakantie wordt dan jij als ideaal ziet. Meer luxe, meer materieel gericht en minder de gezellige intieme back to basic gezinsvakantie dan jij eigenlijk voor ogen had. Waarschijnlijk ook met de nodige tiener-nukken die (behalve cocktails en shoppen) weinig zin hebben in kaartspelletjes samen en meer op hun telefoon zitten dan jij eigenlijk gezellig vindt.
Ik zou zelf nu dus niet afhaken al is het maar voor de jongste dochter, en ik zou partner begrijpen dat die dit het liefst doet met zijn drie kinderen samen... maar voor mij zou het wel de laatste keer zijn.
Denkt jouw partner (buiten vakanties met de dochters om) wel een beetje op dezelfde manier als jij over het idee van vakantie?
Ik zou zelf nu dus niet afhaken al is het maar voor de jongste dochter, en ik zou partner begrijpen dat die dit het liefst doet met zijn drie kinderen samen... maar voor mij zou het wel de laatste keer zijn.
Denkt jouw partner (buiten vakanties met de dochters om) wel een beetje op dezelfde manier als jij over het idee van vakantie?
Dit houd ik mezelf ook voor. Dat we de luxe hebben dit zo te kunnen organiseren. De vaker genoemde loslaat-tip ga ik ter harte nemen. Ik ben van nature best een controlfreak, wil graag dat iedereen blij en gelukkig is.Dolfijn911 schreef: ↑08-08-2025 11:22Mijn tip zou zijn: probeer het wat positiever te bekijken allemaal. Je gaat naar een mooi vakantiehuis met privé zwembad. Voor jou misschien niet het ideale plekje, maar tegelijk is het ook rijkdom dat je dit kunt doen. Wie weet is het juist een mooie kans om elkaar wat beter te leren kennen, en blijkt jouw beeld van deze dochters wat te gekleurd (op basis van wat je schrijft) Heb een goed gesprek met partner over de kosten, en probeer het verder wat los te laten. Jouw spanning en zorgen vooraf hebben nl onherroepelijk invloed op hoe je vervolgens het gedrag van de meiden gaat labelen. Het kan zomaar meevallen.
Over de negatieve houding die ik richting grote dochters heb moet ik ook nog maar even nadenken. Was ik me niet echt van bewust. Het is nl zo niet mijn bedoeling ze negatief af te schilderen of ze te veroordelen oid.
Ik snap je dilemma en stress heel goed TO. Ik denk wel dat het belangrijk is om te beseffen dat als jij de dupe bent van gedoe met de stiefkinderen, dat dat is omdat je een probleem heb met je partner, niet met zijn kinderen. Die kinderen kunnen er weinig aan doen dat ze in zo'n situatie zijn beland, je partner is degene die de touwtjes in handen heeft.
Ik zou als ik jou was:
- Wel meegaan
- Duidelijke afspraken maken over financien, nu en niet later. Desnoods naar hem gestuurd via app of email zodat er echt geen onduidelijkheid over kan bestaan.
- Even een uurtje besteden aan uitzoeken wat er te doen is rond je accommodatie dat jij leuk vindt. Zodat je je er wat beter bij voelt.
- Je partner nu alvast vertellen dat jij iedere dag van 9-12 tijd voor jezelf neemt en dan alleen lekker een stukje gaat wandelen, of in bed blijft, of een marktje bezoekt, whatever je wil. Dat er dan niemand met jou mee gaat (en aan je partner om dat ook naar zijn kinderen duidelijk te maken) tenzij jij heel expliciet iemand meevraagt. Zo heb je iedere dag even tijd om je af te zonderen van drama en tot rust te komen, en even gewoon jezelf te zijn zonder je te hoeven aanpassen. Je partner lost dan zelf maar op wat hij in die tijd doet met zijn kinderen.
Ik zou als ik jou was:
- Wel meegaan
- Duidelijke afspraken maken over financien, nu en niet later. Desnoods naar hem gestuurd via app of email zodat er echt geen onduidelijkheid over kan bestaan.
- Even een uurtje besteden aan uitzoeken wat er te doen is rond je accommodatie dat jij leuk vindt. Zodat je je er wat beter bij voelt.
- Je partner nu alvast vertellen dat jij iedere dag van 9-12 tijd voor jezelf neemt en dan alleen lekker een stukje gaat wandelen, of in bed blijft, of een marktje bezoekt, whatever je wil. Dat er dan niemand met jou mee gaat (en aan je partner om dat ook naar zijn kinderen duidelijk te maken) tenzij jij heel expliciet iemand meevraagt. Zo heb je iedere dag even tijd om je af te zonderen van drama en tot rust te komen, en even gewoon jezelf te zijn zonder je te hoeven aanpassen. Je partner lost dan zelf maar op wat hij in die tijd doet met zijn kinderen.
vrijdag 8 augustus 2025 om 11:34
Dit. Laat het gewoon op je afkomen, en neem geregeld even tijd voor jezelf. Ga ook dingen alleen doen. Trek je even terug met een boek. Probeer het gewoon te nemen zoals het komt.Dolfijn911 schreef: ↑08-08-2025 11:22Mijn tip zou zijn: probeer het wat positiever te bekijken allemaal. Je gaat naar een mooi vakantiehuis met privé zwembad. Voor jou misschien niet het ideale plekje, maar tegelijk is het ook rijkdom dat je dit kunt doen. Wie weet is het juist een mooie kans om elkaar wat beter te leren kennen, en blijkt jouw beeld van deze dochters wat te gekleurd (op basis van wat je schrijft) Heb een goed gesprek met partner over de kosten, en probeer het verder wat los te laten. Jouw spanning en zorgen vooraf hebben nl onherroepelijk invloed op hoe je vervolgens het gedrag van de meiden gaat labelen. Het kan zomaar meevallen.
Alleen de kosten ter plekke, daar zou ik wel vooraf duidelijk over zijn. Fifty-fifty is hier nu niet meer realistisch. Dat moet hij toch ook begrijpen.
Gewoon niet meegaan, zoals veel mensen zeggen, zou ik niet doen. Dat is nogal een duidelijk statement ten opzichte van de relatie en zijn kinderen, en dat lijkt me een beetje een optater voor de relatie, dat moet je ook maar willen.
vrijdag 8 augustus 2025 om 11:35
Die medicatieverklaring is zo geregeld, dat kan dochter zelf ook in orde maken.
De kosten gewoon eerlijk indelen natuurlijk, jij hoeft niet te betalen voor de extra uitgaven voor zijn kinderen.
Neem toch aan dat je partner dat zelf ook zo ziet en vanzelfsprekend vindt.
Een happy gezinsvakantie gaat het natuurlijk niet worden. Dat is met geen enkele puber realistisch, ook niet als het je eigen bloedjes zijn.
Het idee dat je als gezin op vakantie gaat zou ik dus snel loslaten. Misschien is het juist wel hartstikke gezellig met die meiden als je die verwachting loslaat en ze gewoon leert zien als twee individuen die je zo ook beter kan leren kennen.
Maar dat je dat al niet eens met je partner kunt bespreken van te voren is een probleem tussen jullie, daar kunnen die meiden niets aan doen.
De kosten gewoon eerlijk indelen natuurlijk, jij hoeft niet te betalen voor de extra uitgaven voor zijn kinderen.
Neem toch aan dat je partner dat zelf ook zo ziet en vanzelfsprekend vindt.
Een happy gezinsvakantie gaat het natuurlijk niet worden. Dat is met geen enkele puber realistisch, ook niet als het je eigen bloedjes zijn.
Het idee dat je als gezin op vakantie gaat zou ik dus snel loslaten. Misschien is het juist wel hartstikke gezellig met die meiden als je die verwachting loslaat en ze gewoon leert zien als twee individuen die je zo ook beter kan leren kennen.
Maar dat je dat al niet eens met je partner kunt bespreken van te voren is een probleem tussen jullie, daar kunnen die meiden niets aan doen.
vrijdag 8 augustus 2025 om 11:36
We gaan twee weken. Ik heb hem ook gevraagd wat hij het liefste doet, met of zonder mij daarbij. Maar hij durft het niet aan om zonder mij te gaan.Dala schreef: ↑08-08-2025 11:32Hoe lang gaan jullie? Ik zou nu niet meer afhaken maar me er wel goed op voorbereiden/van bewust zijn dat het een heel ander soort vakantie wordt dan jij als ideaal ziet. Meer luxe, meer materieel gericht en minder de gezellige intieme back to basic gezinsvakantie dan jij eigenlijk voor ogen had. Waarschijnlijk ook met de nodige tiener-nukken die (behalve cocktails en shoppen) weinig zin hebben in kaartspelletjes samen en meer op hun telefoon zitten dan jij eigenlijk gezellig vindt.
Over je tweede vraag: wij zijn nog nooit met z’n twee op vakantie geweest. Dus zeker weten doe ik dat niet. Hij ging de afgelopen jaren met jongste dochter. En ik ging op reis met vrienden. We zijn wel heel verschillend qua karakter maar over de grote lijnen denken we wel hetzelfde over vakantie vieren.
vrijdag 8 augustus 2025 om 11:37
Probeer het te zien voor wat het is: het is niet jouw verantwoordelijkheid dat iedereen blij en gelukkig is. En waarschijnlijk is dat ook niet (altijd) haalbaar. Het is voor deze vakantie vooral jouw verantwoordelijkheid dat JIJ blij en gelukkig bent.
vrijdag 8 augustus 2025 om 11:37
vrijdag 8 augustus 2025 om 11:39
Dit is niet mijn gedachtengang. Wel teleurstelling, maar geen verwijten. Dus dat er ook ajb niet van maken.Johanna schreef: ↑08-08-2025 11:30Tja, ik lees vooral ook negativiteit, naast de zorgen. Door hen kan hun vakantie in september niet doorgaan, door hen kan dat prachtige boerderijtje op vakantie niet doorgaan. Ze zegt er wel steeds bij dat het in overleg is gegaan. Maar ik lees teleurstelling en een ondertoon van een soort verwijt. En dat begrijp ik wel, heus. Maar dan moet je geen relatie aangaan met iemand met kinderen.
vrijdag 8 augustus 2025 om 11:41
Ik zeg alleen hoe het op mij overkomt. Goed dat je zegt dat het er echt niet inzit, de verwijten
vrijdag 8 augustus 2025 om 11:42

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in