Welk Grieks eiland is leuk?
vrijdag 8 augustus 2025 om 11:08
Volgend jaar wil ik in de zomer graag naar Griekenland. Na jaren kamperen wil ik eindelijk weer eens een vakantie waarbij ik niks hoef te doen. Het wordt dus een vakantie naar een hotel met all in. Nu ben ik nog nooit in Griekenland geweest en heb geen idee welk eiland leuk is voor een dag of 10-11? Ik wil best ook een excursie doen naar het een of ander. Maar hoe zit het bijvoorbeeld met openbaar vervoer? Ik ken van Turkije de kleine busjes die je voor een prikkie naar een stadje brengen. Is dat in Griekenland ook te doen of is een auto huren een must? En waar vind je de mooie witte huisjes met blauwe daken, kleine steegjes met trappetjes enz? Alleen op Santorini en mykonos? Of ook in de rest van Griekenland?
We zijn in Turkije bij bodrum geweest en dat was ideaal (maar willen we niet opnieuw heen). Hotel op een wat rustigere plek, maar wel een stad vlakbij waar je in de avond lekker kan rond struinen en een terrasje kan pakken.
Wie heeft tips voor een eerste keer Griekenland? Tips voor hotels mogen uiteraard ook
We zijn in Turkije bij bodrum geweest en dat was ideaal (maar willen we niet opnieuw heen). Hotel op een wat rustigere plek, maar wel een stad vlakbij waar je in de avond lekker kan rond struinen en een terrasje kan pakken.
Wie heeft tips voor een eerste keer Griekenland? Tips voor hotels mogen uiteraard ook

vrijdag 8 augustus 2025 om 11:14
Ik wil een pakketreis boeken inclusief vlucht (en eventueel auto). Geen zin om 3 keer alles in te moeten pakken. Dat is niet mijn idee van een vakantie waarbij ik eindelijk eens een keer niks hoef te doen

vrijdag 8 augustus 2025 om 11:23
All in is veel minder gangbaar in Griekenland dan in Turkije/Spanje.
Witte huisjes vind je op de cycladen. Hier meer info.
Griekse eilanden met witte en blauwe huizen | Elxis - Thuis in Griekenland https://share.google/1V1sL8kEi2m89nwT6
Griekse eilanden met witte en blauwe huizen | Elxis - Thuis in Griekenland https://share.google/1V1sL8kEi2m89nwT6
vrijdag 8 augustus 2025 om 11:26
Daar ben ik inderdaad achter gekomen. Eventueel zou een vakantie via eliza was here ook kunnen, daar zit dan vaak geen eten bij maar heb je wel altijd een auto. En die accomodaties liggen vaak wat afgelegener, maar dat vind ik niet erg als we een auto hebbenvivapimpelmees schreef: ↑08-08-2025 11:23All in is veel minder gangbaar in Griekenland dan in Turkije/Spanje.

Dank voor je info, ga eens kijken naar de cycladen dan! Ziet er allemaal mooi uit op de foto’s.
vrijdag 8 augustus 2025 om 11:37
Mykonos ziet er prachtig uit, maar zag al dat daar heel weinig hotels met all in zitten. En elke keer die cruises die aanleggen met massa’s toeristen in 1 keer, dat hoeft voor mij niet. Hetzelfde met Santorini trouwens, veel te druk denk ik.vivapimpelmees schreef: ↑08-08-2025 11:30Mykonos en Santorini zijn tourist traps. Maar dat is Bodrum ook dus wellicht heb jij daar geen problemen mee.
Bodrum vonden we heerlijk. Vanaf het hotel voer een taxibootje naar de haven, lekker even door de stad wandelen, ergens wat drinken, ijsje halen, winkeltjes kijken en weer terug

vrijdag 8 augustus 2025 om 11:46
vrijdag 8 augustus 2025 om 11:48
Witte huisjes met blauw daken zijn leuk, maar dat vindt de rest van de wereld ook. Zou er in het hoogseizoen en met 40 graden wegblijven.
Ik denk dat alle gangbare Griekse eilanden wel ongeveer hetzelfde te bieden hebben, zeker in de toeristische gebieden. Zon, zee, strand, enkele drukke toeristendingen zoals opgravingen, meer en minder authentieke restaurantjes, boottochtjes en winkeltjes.
Veelal relatief kleinschalige accomodaties, all inclusive is heel goed zoeken en openbare vervoer is op de meeste plekken lastig. Tenzij je echt middenin een stadje zit waar je de hele vakantie blijft is een auto wel een must is mijn ervaring.
Ik was vorig jaar onder andere op Kefalonia, leuk eiland vond ik. Maar Zakynthos en Kreta zijn ook prima.
Ik denk dat alle gangbare Griekse eilanden wel ongeveer hetzelfde te bieden hebben, zeker in de toeristische gebieden. Zon, zee, strand, enkele drukke toeristendingen zoals opgravingen, meer en minder authentieke restaurantjes, boottochtjes en winkeltjes.
Veelal relatief kleinschalige accomodaties, all inclusive is heel goed zoeken en openbare vervoer is op de meeste plekken lastig. Tenzij je echt middenin een stadje zit waar je de hele vakantie blijft is een auto wel een must is mijn ervaring.
Ik was vorig jaar onder andere op Kefalonia, leuk eiland vond ik. Maar Zakynthos en Kreta zijn ook prima.
vrijdag 8 augustus 2025 om 11:56
vrijdag 8 augustus 2025 om 12:03
Ik was vorig jaar een paar nachten op een eiland waar locals uit Athene graag hun weekend doorbrengen. Was een leuke ervaring, maar het is niet echt wat to beschrijft. Er was een strandje en een minisupermarkt en een leuk zwembad bij de accomodatie maar daarmee hield het wel op.Taskmaster schreef: ↑08-08-2025 11:46Ik zou dan een eiland zoeken wat niet iedereen kent. Er zijn er genoeg. En dan gewoon alles los boeken.
Ik zou dus ook niet al te onbekende eilanden opzoeken, want als er nauwelijks andere toeristen zijn dan is er verder ook niet heel veel te beleven.
vrijdag 8 augustus 2025 om 12:16
Ik vind flink toeristisch en de bijbehorende winkeltjes, terrasjes etc. juist leuk. Op zo'n onbekend eiland verveel ik me na 2 dagen dood.Taskmaster schreef: ↑08-08-2025 11:46Ik zou dan een eiland zoeken wat niet iedereen kent. Er zijn er genoeg. En dan gewoon alles los boeken.
TO: geen witte Mykonos-huisjes, maar Rhodos, Zakynthos en Kos zijn supergezellig en alles is binnen handbereik. Daar kun je je makkelijk ruim een week vermaken

vrijdag 8 augustus 2025 om 12:27
Dat wil ik niet. Ik wil een pakketreis en ook wel een eiland waar wat te doen is voor toeristenTaskmaster schreef: ↑08-08-2025 11:46Ik zou dan een eiland zoeken wat niet iedereen kent. Er zijn er genoeg. En dan gewoon alles los boeken.

vrijdag 8 augustus 2025 om 12:28
Ik heb geen zin om elke middag en avond op zoek te moeten naar een plek om te eten. Ik wil juist eens een compleet ontzorgde vakantie waarbij ook ik niks moet. Dus ook niet hoef na te denken over waar we gaan eten, of dochter daar wel iets heeft wat ze lekker vind etc.Onkruit schreef: ↑08-08-2025 11:46Ik zou sowieso geen all inclusive doen. Mijn ervaring is dat je overal voor weinig geld lekker kunt eten in Griekenland.
Excursies zijn ter plaatse te regelen.
Ik vond Samos heel mooi, Kreta ook. En Parga! Maar dat is geen eiland. Een auto huren zou ik ook ter plekke regelen.
vrijdag 8 augustus 2025 om 12:31
Dank je voor je uitgebreide antwoord! Hier kan ik zeker wat meeLoren schreef: ↑08-08-2025 11:48Witte huisjes met blauw daken zijn leuk, maar dat vindt de rest van de wereld ook. Zou er in het hoogseizoen en met 40 graden wegblijven.

Kefalonia, Rhodos, zakynthos, Kreta en ook kos gaan op het lijstje! Ga eens bekijken wat daar per eiland te doen is!
De rest ook bedankt voor de antwoorden, hier kan ik zeker wat mee!
vrijdag 8 augustus 2025 om 12:43
Kreta heeft iets meer keuze in All inclusive. Laat je niet afschrikken door het imago van Chersonissos, Kreta is een prachtig eiland waar je met de auto veel kunt bekijken. De hitte in de zomer zou mij wel tegenstaan, moet ik zeggen. Ook bosbranden zijn overal in Griekenland mogelijk.
Si abra la puerta hay lobos.
vrijdag 8 augustus 2025 om 12:48
maar wil je per se all inclusive of is halfpension of volpension ook goed?
Hier een leuke site met een beschrijving van de eilanden. En ook nog all inclusive tips. https://www.gezinopreis.nl/griekse-eila ... -kinderen/
Hier een leuke site met een beschrijving van de eilanden. En ook nog all inclusive tips. https://www.gezinopreis.nl/griekse-eila ... -kinderen/
vrijdag 8 augustus 2025 om 12:49
Ik zat 2 jaar geleden zelf tussen Malia en Sissi op Kreta. Volgens mjj waren daar twee aardige all inclusive hotels in de buurt, beide ook met privéstrand volgens mjj. Wel wat afgelegen maar een echt aan leuk baaitje en je zat zo in het drukkere Malia of het rustigere Sissi. Zou prima passen bij je wensen denk ik.
Edit, volgens mjj heet het ene hotel Meli Palace en het andere Vasia.
loren wijzigde dit bericht op 08-08-2025 12:59
10.07% gewijzigd
vrijdag 8 augustus 2025 om 12:59
Zakynthos is best mooi, maar er is weinig te beleven. Ik zou me daar niet 10 dagen willen moeten vermaken. Na drie dagen hadden we het wel gezien.
Het lijkt mij ook de hel om tussen alle Amerikanen in het hoogseizoen te zitten. Want dat is wat je hebt op een Santorini. Al die TikTokmeiden met hun jurken onder hun kleren die gaan voor dezelfde foto's...
Ik zou dan eerder voor een (voor Amerika) onbekender eiland of land zelfs kiezen. Albanië schijnt ook erg mooi te zijn.
Het lijkt mij ook de hel om tussen alle Amerikanen in het hoogseizoen te zitten. Want dat is wat je hebt op een Santorini. Al die TikTokmeiden met hun jurken onder hun kleren die gaan voor dezelfde foto's...
Ik zou dan eerder voor een (voor Amerika) onbekender eiland of land zelfs kiezen. Albanië schijnt ook erg mooi te zijn.
vrijdag 8 augustus 2025 om 13:08
Thanks voor de link! Die ga ik eens bekijken.Pelle schreef: ↑08-08-2025 12:48maar wil je per se all inclusive of is halfpension of volpension ook goed?
Volpension zou eventueel ook kunnen, halfpension niet want dan moet ik alsnog weer zelf wat regelen voor de lunch. Ik wil graag weer eens een vakantie waarbij ook ik nergens aan hoef te denken en niks anders hoef te doen dan een beetje sightseeën en luieren op het strand met mijn boek

vrijdag 8 augustus 2025 om 13:09
Ik heb weinig moeite met Amerikanen. Zakynthos valt dan denk ik af als daar niet zo veel te beleven is.Taskmaster schreef: ↑08-08-2025 12:59Zakynthos is best mooi, maar er is weinig te beleven. Ik zou me daar niet 10 dagen willen moeten vermaken. Na drie dagen hadden we het wel gezien.
Albanië wil ik niet heen, ik wil naar Griekenland

vrijdag 8 augustus 2025 om 13:10
Dank je! Dat klinkt inderdaad wel als iets wat bij ons past. Ik ga die hotels eens opzoeken!Loren schreef: ↑08-08-2025 12:49Ik zat 2 jaar geleden zelf tussen Malia en Sissi op Kreta. Volgens mjj waren daar twee aardige all inclusive hotels in de buurt, beide ook met privéstrand volgens mjj. Wel wat afgelegen maar een echt aan leuk baaitje en je zat zo in het drukkere Malia of het rustigere Sissi. Zou prima passen bij je wensen denk ik.
vrijdag 8 augustus 2025 om 13:16
Ik ga vaak naar Griekenland en afgelopen jaar ben ik op Karpathos geweest. Dit vond ik echt geweldig. Een klein eiland met de leukste straatjes, terrasjes en dorpjes. Wij zaten in een hotel aan het strand en op 5 minuten lopen vanaf Karpathos stad waar je heerlijk kon struinen. Wij hebben geen auto gehuurd omdat we zo dicht bij de hoofdstad zaten. We hebben 2 excursies gedaan, een dorpentocht waarbij je het eiland overgaat en in diverse dorpen stopt en daar al het echte Griekse kan beleven en eentje naar Olympos. Olympos is een heel traditioneel bergdorp helemaal bovenin Karpathos.
Verder ben ik op Zakynthos geweest. Ook superleuk maar het oude Griekse zie je daar niet echt omdat dat verwoest is door een aardbeving. En Kos vond ik ook helemaal geweldig. Met de bus is het op Kos en Zakynthos heel makkelijk om overal te komen.
Verder ben ik op Zakynthos geweest. Ook superleuk maar het oude Griekse zie je daar niet echt omdat dat verwoest is door een aardbeving. En Kos vond ik ook helemaal geweldig. Met de bus is het op Kos en Zakynthos heel makkelijk om overal te komen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in