Grote kampeertopic

09-08-2025 18:42 63 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kan er zo geen topic over vinden maar er zijn vast genoeg kampeerders op het forum.

Hoe kampeer je? Wat was je laatste bestemming? Camping tips en tops. Beste aankopen voor het kamperen etc.

Brand maar los :-).
Zebra tussen de paarden
Wij kamperen met een klein tunneltentje dat in 20 minuten staat, met een tarpje als luifeltje. Kleine lage stoeltjes, mini tafeltje en mini koelkastje en gasstelletje met bakplaten (erg handig, je hebt haast geen pannen meer nodig) en dat is het wel zo’n beetje. Lekker back to basic!
Wij hebben die party grill met een losse, grote gasfles. Ik vind hem heel fijn, het is ook onze enige brander in de camper.

We hebben een kleine buscamper en zijn er mee naar Scandinavië geweest dit jaar. Ja, het kampeert fijn. Maar het is echt niet zo mooi en romantisch als het lijkt. Het is op sommige plekken onwijs druk met campers en caravans. De lokale bevolking van bv de Lofoten heeft echt last van de 'witte invasie'. En de grondeigenaren hebben last van camperaars die denken dat ze hun camper overal neer mogen zetten.

Het inpakken en wegrijden kost ons nog geen vijf minuten. Het is voor ons twee stoelen inklappen, twee lades op slot en het opstapkrukje naar binnen zetten. Als je luxer gaat met een luifel, tafel, schotelantenne, fietsen, weet ik wat, ja dan ben je langer bezig. Doordat wij een klein campertje hebben mogen en kunnen we bijna overal wel parkeren, ook in dorpjes. En anders parkeren we buiten de dorpjes en lopen een kilometer of zo.
Ik kampeer met mijn 2 (redelijk jonge) kinderen in een 4 persoons opblaastent van decathlon. Bevalt prima! Ik wilde een opblaastent omdat ik hem in mijn eentje op moet kunnen zetten, dat lukt met deze prima, binnen 20 minuten staat hij!
Ook ik gebruik inductie voor koken, twee losse plaatjes. Ze kunnen tot 2000 watt, maar dat is helemaal niet nodig. Ik gebruik 1200 om snel water te koken, 400 voor een vega burger en de soep pruttelt op 200.
Ik ga binnenkort enkele dagen kamperen met opblaasbare tent. Voorheen vooral in gehuurde tenten (van basic tot luxe) gekampeerd met kind.

Heb ook nog een polycotton bijzettent, maar die krijg ik niet in mijn eentje opgezet. Altijd ruzie met de stokken en zeker om die op de pinnen te krijgen is voor mij een marteling.

Nu dus een opblaasbare. Heel eenvoudig op te zetten. Wel polyester, dus erg warm. Polycotton was meteen een stuk zwaarder dan de 21 kg van deze tent. Daar wordt mijn rug te blij van.

Ben niet van plan veel te gaan kolen. Neem alleen waterkokertje en zo'n ding van Camping Gaz waar je op kan koken en bakken mee.

Ga voor het eerst niet op een luchtbed, maar op dikke self inflatable mat. Erg benieuwd hoe het een hele nacht ligt. Ding heeft helaas behoorlijke pakmaat.

Vermoed dan ook dat auto straks tot de nok toe vol zit en dan ben ik in mijn uppie! :$
La_Galette schreef:
09-08-2025 20:30
Kamperen in een tent, maar vorig jaar weg gedaan omdat hij echt af was. Volgend jaar koop ik een opblaasbare tent, ik moet hem meestal zelf opzetten en dat lijkt me enorm makkelijk.

Scrubba waszak is echt een goede aankoop voor kleine tussendoor wasjes.
Ik zoek nog iets om te kunnen plassen in de tent in de ochtend, geen plasemmer oid. Heb ooit van die plaszakken gehad maar daar pieste ik 9 van de 10x naast.

Oh en ik heb een elektrisch kookplaatje, ik ben niet zo van het gehannes met gas enzo.

Ik heb deze gekocht en ben erg tevreden: https://www.amazon.nl/gp/aw/d/B0D5YK1L8 ... asin_image

Goede zak er in en we ruiken niks.
Karrota schreef:
09-08-2025 23:38
Wij overwegen om volgend jaar voor het eerst in ons leven met een camper op pad te gaan.
Maar het lijkt me zo onhandig dat je altijd alles moet inpakken als je wat wil gaan doen. We willen graag naar Scandinavië, dus ik denk vaak ook niet op fietsafstand van een dorpje of bezienswaardigheid.

Ben heel benieuwd hoe anderen dat ervaren!
Nou sterkte!
Dat deden wij ook, om uit te proberen ,en nu hebben we zo n ding. We zijn er nu weer mee onderweg
Heeft ons leven behoorlijk veranderd (ten goede)
Volgend jaar ook naar Scandinavië is t plan.
En dat opruimen :
Binnen staat alles op zijn plek , alleen de voorstoelen terugdraaien en dakluiken en kastjes dicht
Buiten: een kleed, 1 tafel, 2 stoelen en 2 voeten bankjes en de luifel indraaien.
We zijn binnen een kwartier weg.(Nog wel even verzorgen als we wegrijden)
Iets bezichtigen of boodschappen met de elektrische fiets of op een reisdag.
Je hebt geen camper om 3 weken op een camping te staan, na een dag of 2-3 verkas je weer op zoek naar een ander mooi plekje.
We gaan er ongeveer 20 x per jaar mee weg
We staan vaak op camperplaatsen , goedkoper dan een camping, in t buitenland vaak gratis
Nu op een camping en als ik zie hoelang mensen aan t inpakken zijn...bizar gewoon.
Maar ja dat deden wij ook toen we nog een caravan/vouwwagen/tent hadden (we hebben alles gehad, maar niets is zo relaxed als een camper)
Als je t echt gaat doen: veel plezier!
Gerbera schreef:
10-08-2025 16:47
Nou sterkte!
Dat deden wij ook, om uit te proberen ,en nu hebben we zo n ding. We zijn er nu weer mee onderweg
Heeft ons leven behoorlijk veranderd (ten goede)
Volgend jaar ook naar Scandinavië is t plan.
En dat opruimen :
Binnen staat alles op zijn plek , alleen de voorstoelen terugdraaien en dakluiken en kastjes dicht
Buiten: een kleed, 1 tafel, 2 stoelen en 2 voeten bankjes en de luifel indraaien.
We zijn binnen een kwartier weg.(Nog wel even verzorgen als we wegrijden)
Iets bezichtigen of boodschappen met de elektrische fiets of op een reisdag.
Je hebt geen camper om 3 weken op een camping te staan, na een dag of 2-3 verkas je weer op zoek naar een ander mooi plekje.
We gaan er ongeveer 20 x per jaar mee weg
We staan vaak op camperplaatsen , goedkoper dan een camping, in t buitenland vaak gratis
Nu op een camping en als ik zie hoelang mensen aan t inpakken zijn...bizar gewoon.
Maar ja dat deden wij ook toen we nog een caravan/vouwwagen/tent hadden (we hebben alles gehad, maar niets is zo relaxed als een camper)
Als je t echt gaat doen: veel plezier!
Klinkt geweldig. Ook mijn droom. Eén ding vraag ik me wel af: hoe hou je muggen buiten? In de tent heb ik apart slaapwel met hor. In een camper is het één ruimte....
Sterrenstof74 schreef:
10-08-2025 17:48
Klinkt geweldig. Ook mijn droom. Eén ding vraag ik me wel af: hoe hou je muggen buiten? In de tent heb ik apart slaapwel met hor. In een camper is het één ruimte....
Elk raam en de deur heeft een hor de dakluiken ook.(Alleen de cabine niet)
Elk raam heeft 2 schuiven, de ene is de hor, de andere de verduistering sluiten allebei prima af
En de deur heeft een rolhor.
Natuurlijk sluipt er wel eens een mug of vlieg naar binnen, maar vrij weinig eigenlijk.
En zo ja we hebben standaard een heel goede electrische vliegenmepper mee, die kan je ook gewoon rechtop in een houder zetten met een klein lichtje, vliegen ze soms van zelf in( je hoort dan een bzzz geluidje)
Zijn geweldige dingen, we hebben ze thuis ook:-)
Gerbera schreef:
10-08-2025 18:08
Elk raam en de deur heeft een hor de dakluiken ook.(Alleen de cabine niet)
Elk raam heeft 2 schuiven, de ene is de hor, de andere de verduistering sluiten allebei prima af
En de deur heeft een rolhor.
Natuurlijk sluipt er wel eens een mug of vlieg naar binnen, maar vrij weinig eigenlijk.
En zo ja we hebben standaard een heel goede electrische vliegenmepper mee, die kan je ook gewoon rechtop in een houder zetten met een klein lichtje, vliegen ze soms van zelf in( je hoort dan een bzzz geluidje)
Zijn geweldige dingen, we hebben ze thuis ook:-)
Perfect al die horren!

En die vliegenmepper klinkt ook ideaal! Waar heb je die vandaan?
Leuk alle reacties. Ik heb al een paar dingen gegoogled.

Wij willen komend jaar een vouwwagen gaan kopen. Gaan van de week naar een grote kampeerzaak om eens inspiratie op te doen en te zien of wat we mooi vinden ook praktisch is.

Onze zomervakantie gaat dan naar Slovenië
Zebra tussen de paarden
@sterrenstof

Die kochten we op Amazon, t is een wit ding ,lijkt op zo n gewone elektrische vliegenmepper maar werkt veel beter, kost zo n 22 euro
Leuk om te lezen allemaal!
Wij zijn klassieke tent-kampeerders 😁 een poly-cotton tunneltent met gewone stokken. Inmiddels ook een bijzettentje voor de kinderen. Wij zijn inderdaad wel even bezig met opzetten/inpakken dus we staan meestal ruim twee weken op één plek. Maar dan wel elk jaar ergens anders. Koken op een gasstelletje (2-pits). Wat ik wel super handig vind is de camping-waterkoker, dan hoeven we ''s ochtends voor de koffie het gasstel niet aan te doen.
We hebben ook een camping airfryer (die kan zelfs op 6A, met name om glutenvrije broodjes af te bakken.

Onderweg overnachten we meestal in twee kleine tentjes, zijn we lekker flexibel. Daarmee hebben we vorig jaar ook nog twee nachten in de buurt van een grote stad gestaan op de terugweg. Dat is dan wel echt lekker basic 😁

Na al die jaren hebben we een vrij geroutineerd systeem, en het scheelt ook behoorlijk dat de kinderen ouder zijn en mee kunnen helpen of zichzelf vermaken tijdens opzetten en afbreken.

Self inflatable matjes waren trouwens echt een goede investering, het bed thuis slaapt altijd het lekkerst maar dat verschil is wel een stuk minder geworden tov toen we nog luchtbedden hadden 😀
Wij kamperen met een 5 persoons tent, opblaasbaar van Declathon.
Sinds vorig jaar hebben we daar een base tent bij ( dagtent) . Dit is echt een hele goede aanschaf geweest, zit heerlijke privé, alle kanten kunnen open, behalve 1 met gaas.
Heerlijk tegen de zon en regen.
Wat ook een fantastische aankoop is geweest zijn de opblaasbare veldbedden, wederom van Declathon ha ha. Je ligt van de grond af, je kunt makkelijk opstaan, echt heerlijk.
Mangogogo schreef:
10-08-2025 20:09
Leuk alle reacties. Ik heb al een paar dingen gegoogled.

Wij willen komend jaar een vouwwagen gaan kopen. Gaan van de week naar een grote kampeerzaak om eens inspiratie op te doen en te zien of wat we mooi vinden ook praktisch is.

Onze zomervakantie gaat dan naar Slovenië
Leuk, een mede-klapper :high5:

Wij hebben toen we een vouwwagen gingen uitzoeken veel gehad aan het forum van de vouwwagenclub. Daar worden alle voor- en nadelen van verschillende vouwwagen merken en modellen besproken.

In de grote kampeerwagen (De Wit, Obelink) vind je vaak maar een paar merken, maar er is behoorlijk wat keus in vouwwagenland.

Wij zijn uiteindelijk uitgekomen op een Aart Kok Kavango.
Karrota schreef:
09-08-2025 23:38
Wij overwegen om volgend jaar voor het eerst in ons leven met een camper op pad te gaan.
Maar het lijkt me zo onhandig dat je altijd alles moet inpakken als je wat wil gaan doen. We willen graag naar Scandinavië, dus ik denk vaak ook niet op fietsafstand van een dorpje of bezienswaardigheid.

Ben heel benieuwd hoe anderen dat ervaren!
Wij huren vaak een camper en gaan daarmee o.a. naar Scandinavie. Inpakken is idd zo gebeurd, zeker met z'n 2-en. Vroeger met de kinderen was het wat meer werk want die sliepen in een tentje.
Nu was het: luifel indraaien, stoelen en buitentafel inklappen en in de achterdeuren, dakramen dicht, alle losse spullen in kastjes (het meeste meteen opruimen), binnentafel wegklappen, voorstoelen draaien en klaar. Onze fietsen stonden op een fietsdrager die kon blijven zitten en die je uitschuift om bij de achterdeuren te komen.
Onderweg boodschappen doen, zeker in Noorwegen zijn niet veel grote wegen dus als je rijdt kom je ook langs supermarkten.
In Noorwegen en Zweden mag je wild kamperen maar het vinden van leuke plekjes is niet zo makkelijk. Daarvoor hebben we de app (en website) park4night. Als je een plekje vindt daarin lees dan ook de commentaren, want soms staat er dat het een prive-plek is, of gevoelig voor overstromingen of zo. Wij hebben daar echt prachtige plekken gevonden.
Aanvulling: we hadden een kleine buscamper, in Noorwegen zijn de mooiste wegen niet echt geschikt voor grotere campers.
"Just because something is typed - whether it is typed on a business card or typed in a newspaper or book - this does not mean it is true.” (The Wide Window - Lemony Snicket)
Frizz schreef:
10-08-2025 12:26
Ook ik gebruik inductie voor koken, twee losse plaatjes. Ze kunnen tot 2000 watt, maar dat is helemaal niet nodig. Ik gebruik 1200 om snel water te koken, 400 voor een vega burger en de soep pruttelt op 200.

Ik heb een skottelbraai gekocht vorig jaar. Heerlijk in de buitenlucht koken. Voor broodjes e.d. afbakken heb ik de airfryer mee.
[quote=Kluitje post_id=35948988 time=1754895892 user_id=336
Aanvulling: we hadden een kleine buscamper, in Noorwegen zijn de mooiste wegen niet echt geschikt voor grotere campers.
[/quote]

Vraagje die van ons is 7,5 meter ik dacht dat je daarmee in Noorwegen wel overal kon komen, maar is dat niet zo?
En heb je veel wegen met dieptes of valt dat wel mee?(Ik heb behoorlijk hoogtevrees,vandaar dat we Scandinavië nog niet gedaan hebben, maar nu toch willen proberen)
Wij hebben net onze eigen camper. Afgelopen weekend hebben we hem uitgetest. Hij bevalt prima, dus hij mag mee op vakantie in september.

Ik ben nog een redelijke newbie op het gebied van kamperen. Vorig jaar hadden we een camper gehuurd (en hebben we daarmee rondgereisd) en daarvoor ben ik 2 keer een weekje met de caravan van mijn schoonouders op pad geweest.
Mijn vriend is gelukkig opgegroeid met kamperen, dus die weet wat ie doet ;-)

Maar ondanks mijn geringe ervaring heb ik er echt heel veel zin in om met onze camper hele rondreizen te gaan maken.
Dus ik lees wel een klein beetje mee :biggrin:
Vraagje die van ons is 7,5 meter ik dacht dat je daarmee in Noorwegen wel overal kon komen, maar is dat niet zo?
En heb je veel wegen met dieptes of valt dat wel mee?(Ik heb behoorlijk hoogtevrees,vandaar dat we Scandinavië nog niet gedaan hebben, maar nu toch willen proberen)
Je kan wel overal komen maar denk niet dat het ontspannen rijdt op sommige wegen. In Noorwegen nauwelijks wegen zonder dieptes, vooral als je oost-west (of andersom) gaat. In Zweden wel, dat is goed te doen en de wegen zijn ook breder.
"Just because something is typed - whether it is typed on a business card or typed in a newspaper or book - this does not mean it is true.” (The Wide Window - Lemony Snicket)
Procne schreef:
10-08-2025 21:32
Leuk, een mede-klapper :high5:

Wij hebben toen we een vouwwagen gingen uitzoeken veel gehad aan het forum van de vouwwagenclub. Daar worden alle voor- en nadelen van verschillende vouwwagen merken en modellen besproken.

In de grote kampeerwagen (De Wit, Obelink) vind je vaak maar een paar merken, maar er is behoorlijk wat keus in vouwwagenland.

Wij zijn uiteindelijk uitgekomen op een Aart Kok Kavango.
Thanks! We gaan kijken bij de Wit.
Onze budget is niet zo groot dus willen vooral de merken bekijken die we voornamelijk in onze range op marktplaats zien.

Het liefst zou ik een Coleman of Fleetwood willen. Maar dat is jeugdsentiment maar buiten budget.
Zebra tussen de paarden
Lisa2022 schreef:
11-08-2025 09:09
Ik heb een skottelbraai gekocht vorig jaar. Heerlijk in de buitenlucht koken. Voor broodjes e.d. afbakken heb ik de airfryer mee.
Totdat het waait, dan waait hij zo uit. Ik wilde hem gebruiken op de camping afgelopen “zomer”, maar het was zo winderig dat de pan niet eens goed warm werd omdat de vlam steeds 1 kant op werd geblazen of uit. Heb alles in een andere pan gedaan en ben in de caravan gaan koken :mrgreen: op de skottel had het denk ik nog wel een uur geduurd voor het gaar was.
Sterrenstof74 schreef:
10-08-2025 12:59
Ik ga binnenkort enkele dagen kamperen met opblaasbare tent. Voorheen vooral in gehuurde tenten (van basic tot luxe) gekampeerd met kind.

Heb ook nog een polycotton bijzettent, maar die krijg ik niet in mijn eentje opgezet. Altijd ruzie met de stokken en zeker om die op de pinnen te krijgen is voor mij een marteling.

Nu dus een opblaasbare. Heel eenvoudig op te zetten. Wel polyester, dus erg warm. Polycotton was meteen een stuk zwaarder dan de 21 kg van deze tent. Daar wordt mijn rug te blij van.

Ben niet van plan veel te gaan kolen. Neem alleen waterkokertje en zo'n ding van Camping Gaz waar je op kan koken en bakken mee.

Ga voor het eerst niet op een luchtbed, maar op dikke self inflatable mat. Erg benieuwd hoe het een hele nacht ligt. Ding heeft helaas behoorlijke pakmaat.

Vermoed dan ook dat auto straks tot de nok toe vol zit en dan ben ik in mijn uppie! :$
Wij hebben jaren een katoenen tent gehad en nu al een tijd niet meer. In beide vond ik het gewoon heet, de voordelen van katoen wegen voor mij niet op tegen de nadelen (zwaar).
Kluitje schreef:
11-08-2025 10:05
Je kan wel overal komen maar denk niet dat het ontspannen rijdt op sommige wegen. In Noorwegen nauwelijks wegen zonder dieptes, vooral als je oost-west (of andersom) gaat. In Zweden wel, dat is goed te doen en de wegen zijn ook breder.
Naar mijn ervaring zijn er behoorlijk wat wegen met beperkingen qua lengte, breedte en/of hoogte En die beperkingen gaan vaak uit van zeer ervaren chauffeurs van bv vrachtwagens. Dus als er staat dat een weg (de haarspeldbochten) tot 8 meter lengte toegankelijk zijn gaan verwacht dan niet dat je als Hollander met een camper van 7,5 dat 'wel even doet'. De grote wegen zijn prima toegankelijk en hebben die beperkingen niet. Maar ook daar kan je ineens een versmalling in de weg, op een brug of in een tunnel krijgen en moet je toch redelijk soepel een flink stuk achteruit kunnen slingeren.
Irregular_Choice schreef:
11-08-2025 10:56
Totdat het waait, dan waait hij zo uit. Ik wilde hem gebruiken op de camping afgelopen “zomer”, maar het was zo winderig dat de pan niet eens goed warm werd omdat de vlam steeds 1 kant op werd geblazen of uit. Heb alles in een andere pan gedaan en ben in de caravan gaan koken :mrgreen: op de skottel had het denk ik nog wel een uur geduurd voor het gaar was.

Oh dat heb ik nog niet ervaren. Was stralend mooi weer toen wij vorig jaar gingen kamperen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven