Verschil van mening over trouwen

16-02-2024 17:32 200 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Even een korte situatie schets, we zijn beide eerder (jong) getrouwd geweest en gescheiden en inmiddels alweer 10 jaar samen.
Fijn koophuis, samengesteld gezin, zaken geregeld. Huisje boompje beestje.

In het begin van onze relatie toen we nog niet samenwoonde een uren konden appen het regelmatig over trouwen gehad, filosoferen dat als wij ooit zouden trouwen hoe we dat dan gingen doen etc.

Nu alles eigenlijk rustig en op de rit is ziet hij het 'nut' er niet zo van en in die zin voegt het niks toe om onze zaken beter te regelen inderdaad.

Puur gevoelsmatig zou ik wel heel graag willen trouwen, 'zijn' vrouw zijn, een mooie dag met een mooi (en dure haha) jurk, taart een feestje.

Hij vindt het zonde van het geld en de hele kermis hoeft van hem ook al niet zo, zeker omdat wij allebei al eerder getrouwd waren.

We hebben het erover gehad en we blijven van mening verschillen en willen beide niet toegeven. Wie heeft dit ook gehad en hoe is het bij jullie verder gegaan?
Hoe reageert je man als je probeert te praten over compromissen, bijvoorbeeld om een feest te geven waarbij jullie jullie liefde vieren, zonder dat het direct een bruiloft is? Maakt hij ruimte om naar jou te luisteren?

Het klinkt alsof er twee dingen aan de hand kunnen zijn (misschien een van de twee of misschien beiden): jij voelt je niet gehoord en daardoor in de steek gelaten met je verdriet over de situatie, en/of je vindt het alleen goed genoeg als het een grootse bruiloft is zoals ooit lang geleden over gefantaseerd werd, en bent boos dat je dat niet krijgt.
smeerkaasje schreef:
10-08-2025 11:11
Sterker nog, mijn man (of eigenlijk partner dus) heeft het een dag van tevoren tegen zijn ouders en zus vertelt en verder weet niemand van zijn familie en vriend er vanaf.
Maar waarom zeg je dit, want je kunt ook man zeggen, aangezien het volgens de wet je echtgenoot is. Maar voor jouw gevoel duidelijk niet. Is dat echt vanwege het naampje trouwen, of wil je zoals veel hier aangeven een feest om de liefde te vieren en voel je je hier niet gezien in door je man/partner? Is zoals iemand aangaf, een feest geven vanwege zoveel jaar samen oid een optie? Zou dat voldoende voelen of mis je iets anders?
Ben ook wel benieuwd hoe je man reageert als je het hier over wilt hebben.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Koop gewoon een jurk en organiseer een ‘we vieren onze liefde feest’ en dan ben je er toch?!
Ja eigenlijk wel Smorre, vind dat best nog wel een heel goed idee
Roxy21 schreef:
10-08-2025 19:54
Maar waarom zeg je dit, want je kunt ook man zeggen, aangezien het volgens de wet je echtgenoot is. Maar voor jouw gevoel duidelijk niet. Is dat echt vanwege het naampje trouwen, of wil je zoals veel hier aangeven een feest om de liefde te vieren en voel je je hier niet gezien in door je man/partner? Is zoals iemand aangaf, een feest geven vanwege zoveel jaar samen oid een optie? Zou dat voldoende voelen of mis je iets anders?
Ben ook wel benieuwd hoe je man reageert als je het hier over wilt hebben.
Nou dat is dus niet helemaal zo, op mijn identiteitskaart staat ook p/v (partner van) in plaats van e/v (echtgenote van) en samen met dat we toen niks gevierd hebben voelt het dus een beetje half bakken zo.

Een feest vanwege zoveel jaar samen is denk ik wel een gulden middenweg, maar toch niet helemaal hetzelfde. De teleurstelling is er vooral denk ik omdat we er destijds samen over gefantaseerd hebben en ja net als zoveel vrouwen vind ik een dag met een jurk, man in pak en taart toch ook wel heel leuk.

Hij geeft aan het niet nodig te vinden en daarmee is ons gesprek ook klaar, waarschijnlijk denkt hij 'daar heb je haar weer met haar gezeur over dat trouwen' en ik voel me dan niet gehoord.
Dat snap ik wel hoor. Ongeacht wat een ieder ander vindt, als het voor jou belangrijk is, is het voor jou belangrijk. En dan wil je niet dat je partner er overheen walst. Je wil, net als ieder ander, gezien en gehoord worden in je behoeftes. Wat die ook mogen zijn.

Ik vind het zelf een romantischer idee om altijd ongetrouwd bij elkaar te blijven, dan getrouwd. Dus echt uit vrije keuze ipv vanwege een ring.

Maar mijn man vond het heel belangrijk en ik ben blij dat we het hebben gedaan. Het is helemaal niet vanzelfsprekend dat je leuke partner en fijne bevredigende relatie treft. Dat gebeurt lang niet iedereen en we prijzen onszelf dan ook erg gelukkig. Dat geluk vieren met een groots feest en al onze liefste naasten vond ik heel waardevol. En hem nu ‘mijn man’ noemen eigenlijk ook wel. De verbondenheid die we al hadden, is geformaliseerd en maakt ons ook op papier het samen dat we in werkelijkheid al waren.

Dus tja, ik snap wel dat je dat graag wil. Maar eigenlijk staat wat ik of anderen van het concept trouwen vindt buiten het probleem dat je hebt. Het gaat er volgens mij om dat jij je niet erkend voelt in je behoeftes. En daar moet je het met je partner over hebben.
smeerkaasje schreef:
10-08-2025 22:21
Nou dat is dus niet helemaal zo, op mijn identiteitskaart staat ook p/v (partner van) in plaats van e/v (echtgenote van) en samen met dat we toen niks gevierd hebben voelt het dus een beetje half bakken zo.

Een feest vanwege zoveel jaar samen is denk ik wel een gulden middenweg, maar toch niet helemaal hetzelfde. De teleurstelling is er vooral denk ik omdat we er destijds samen over gefantaseerd hebben en ja net als zoveel vrouwen vind ik een dag met een jurk, man in pak en taart toch ook wel heel leuk.

Hij geeft aan het niet nodig te vinden en daarmee is ons gesprek ook klaar, waarschijnlijk denkt hij 'daar heb je haar weer met haar gezeur over dat trouwen' en ik voel me dan niet gehoord.
Oh sorry, ik was overtuigd van mijn eigen info, maar dat blijk ik verkeerd onthouden te hebben! Overigens noemt mijn partner me na twintig jaar samen ook gewoon zijn vrouw (omdat het voor hem verkeerd voelt om mij 'zijn vriendin' te noemen, dat doet voor hem af van wat we hebben), dus ik begrijp ergens wel de behoefte, maar wij hebben enkel een samenlevingscontract.

Mijn partner kan soms ook dingen af doen met een 'we hebben het hier al over gehad en ik wil dit niet, dus wil er niet nog een keer over hebben'. Super irritant, maar hier helpt het wel om heel duidelijk te zeggen dat ik het er wel over wil hebben en ik mijn gevoel wil delen (bv waarom het wel voor mij belangrijk is en dat ik me niet gehoord voel). Niet om mijn zin door te drukken, maar wel om elkaars motivatie te begrijpen omdat ik dat soms nodig heb om dingen uit mijn hoofd te krijgen. En soms gewoon om te zeggen dat ik een beslissing stom vind en daar bozig over ben.
Wat wel hielp bij ons om het belang daarvan voor mijn partner in te zien, was toen een relatie van vrienden uitging en de man daarbij zei het totaal niet aan te hebben zien komen en de vrouw zei dat ze dingen al vele malen aan probeerde te kaarten, maar hij niet openstond voor gesprekken, omdat hij vond dat alles prima ging. :facepalm:

Hopelijk gaat het bij jullie soepeler, maar je mag echt ruimte innemen om te bespreken wat jij belangrijk vindt!
Leuk dat hij zijn zin krijgt, maar dat betekent niet dat het onderwerp voor jou niet meer bestaat en daar soms negatieve gevoelens bij hebt die je echt wel mag bespreken met hem
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
smeerkaasje schreef:

Op de mijne staat dat er helemaal niet, niets over partner van.
smeerkaasje schreef:

Maar hebben jullie het dan echt alleen over trouwen? En niet over wat dit met jou doet? En dat je je nu niet door hem gehoord voelt? Want als je hem steeds de keuze geeft: 'trouwen of niet', dan is zo'n gesprek inderdaad snel klaar. Je bereikt samen meer als je het over het onderliggende kunt hebben, los van of het eindresultaat dan die trouwerij is of niet.
Misschien legt het onderwerp trouwen communicatieproblemen in jullie relatie bloot die sowieso wel fijn zijn om aan te pakken?

Ik vind jou vrij halsstarrig klinken ('een bruiloft moet het zijn, met jurk en taart, en dat willen heel veel vrouwen dus ik vraag niks bijzonders en heb er eigenlijk wel recht op, want je hebt het ooit gezegd') en hem alsof hij niet echt zijn best doet jouw gevoelens te begrijpen.

Dat gaat nu over trouwen en is al pijnlijk, maar in de toekomst komen er waarschijnlijk nog wel grotere zaken waarbij dit communicatieprobleem een issue kan worden.
stokbootje schreef:
11-08-2025 09:27
Misschien legt het onderwerp trouwen communicatieproblemen in jullie relatie bloot die sowieso wel fijn zijn om aan te pakken?

Ik vind jou vrij halsstarrig klinken ('een bruiloft moet het zijn, met jurk en taart, en dat willen heel veel vrouwen dus ik vraag niks bijzonders en heb er eigenlijk wel recht op, want je hebt het ooit gezegd') en hem alsof hij niet echt zijn best doet jouw gevoelens te begrijpen.

Dat gaat nu over trouwen en is al pijnlijk, maar in de toekomst komen er waarschijnlijk nog wel grotere zaken waarbij dit communicatieprobleem een issue kan worden.
Idd.

Is dit het enige waar jullie het oneens over zijn? Of is communicatie in het algemeen een probleem? Of heb je het idee dat jouw wensen altijd ondergeschikt zijn aan de zijne?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Koop beide mooie outfits en geef een groot feest omdat jullie zoveel jaar samen zijn. Ik zie weinig toegevoegde waarde voor een tweede bruiloft als er verder geen kinderen zijn. Jullie hebben beiden een scheiding doorgemaakt. Dus ik begrijp heel goed dat hij weinig waarde hecht aan de eeuwige liefde en grootse beloftes van een huwelijk. En jij wilt toch niet gaan trouwen met iemand die dat zelf niet eens wil. Die jouw geen echte beloften doet maar alleen ja gaat zeggen onder dwang. Ja, ik moest van haar.
smeerkaasje schreef:
Dus je hebt al geregistreerd partnerschap. Dat staat nagenoeg gelijk aan een huwelijk.
Je kunt het om laten zetten, maar dat is niet hetzelfde als trouwen. Er is zijn bijvoorbeeld geen getuigen nodig.
Maar je mag wel kiezen voor een ceremonie + getuigen.
Pelle schreef:
11-08-2025 14:51
Dus je hebt al geregistreerd partnerschap. Dat staat nagenoeg gelijk aan een huwelijk.
Je kunt het om laten zetten, maar dat is niet hetzelfde als trouwen. Er is zijn bijvoorbeeld geen getuigen nodig.
Maar je mag wel kiezen voor een ceremonie + getuigen.
Getuigen zijn gewoon verplicht.
Minimaal 2 net als bij een huwelijk.
MissNuada schreef:
11-08-2025 00:19
Op de mijne staat dat er helemaal niet, niets over partner van.
Dat is een keuze. Maar kun je alleen kiezen als je getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap hebt.
MissNuada schreef:
11-08-2025 14:53
Getuigen zijn gewoon verplicht.
Minimaal 2 net als bij een huwelijk.
Nee niet bij omzetting van een geregistreerd partnerschap naar een huwelijk.

wel bij het sluiten van het geregistreerd partnerschap. Maar dat heeft TO al.
Dus ze kan het alleen omzetten naar een huwelijk en dan zijn er geen getuigen nodig.
Tavistock schreef:
10-08-2025 22:32

Ik vind het zelf een romantischer idee om altijd ongetrouwd bij elkaar te blijven, dan getrouwd. Dus echt uit vrije keuze ipv vanwege een ring.
Bij geregistreerd partnerschap heb je dezelfde rechten en plichten bij een huwelijk. Dus op dat gebied verandert er voor TO niks.
Pelle schreef:
11-08-2025 14:56
Dat is een keuze. Maar kun je alleen kiezen als je getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap hebt.

Ik heb nergens een keuze ingevuld maar ik bedenk me nu dat wel eens kan komen omdat ik alleen mijn naam heb gehouden.
Pelle schreef:
11-08-2025 14:58
Nee niet bij omzetting van een geregistreerd partnerschap naar een huwelijk.

wel bij het sluiten van het geregistreerd partnerschap. Maar dat heeft TO al.
Dus ze kan het alleen omzetten naar een huwelijk en dan zijn er geen getuigen nodig.
Dat kost gewoon alleen geld en handtekeningen idd.
MissNuada schreef:
11-08-2025 15:00
Ik heb nergens een keuze ingevuld maar ik bedenk me nu dat wel eens kan komen omdat ik alleen mijn naam heb gehouden.
nee hoor, ook al heb je alleen je eigen naam gekozen, kun je gewoon ev + naam partner op je paspoort laten zetten.
In je paspoort staat sowieso je geboortenaam.
Pelle schreef:
Bij geregistreerd partnerschap heb je dezelfde rechten en plichten bij een huwelijk. Dus op dat gebied verandert er voor TO niks.

Dat is een juridische benadering, ik bedoelde gevoelsmatig.

Het heeft geen zin om proberen TO ervan te overtuigen dat trouwen voor geen zin heeft. Want zij vind het wél belangrijk en dat mag.

De vraag is hoe ze hierover communiceren samen. Gaan ze dieper dan de standpunten naar e onderliggende behoeftes? Is er ruimte en respect voor ieders standpunt? Waarom wil zij het écht zo graag, waarom wil hij het écht niet?

Dat lijkt het issue te zitten, dat TO zich met haar behoefte aan de kant gezet voelt. Niet of haar behoefte wel of niet valide is
Op zich begrijp ik het inderdaad wel.

Stel dat TO en partner al jaren aan het fantaseren waren over een verre vakantiereis. Over dagtripjes, snorkelen, welk hotel het allermooist is. De plannen worden steeds concreter. En dan zegt partner ineens 'ik zie het nut van die vakantie niet zo in, ik ben ook al een keer op vakantie geweest, dus we gaan niet en ik vind het niet nodig om er nog over verder te praten'.

Dat is dan wel een koude douche.
Tavistock schreef:
11-08-2025 15:15
Dat is een juridische benadering, ik bedoelde gevoelsmatig.

Het heeft geen zin om proberen TO ervan te overtuigen dat trouwen voor geen zin heeft. Want zij vind het wél belangrijk en dat mag.

De vraag is hoe ze hierover communiceren samen. Gaan ze dieper dan de standpunten naar e onderliggende behoeftes? Is er ruimte en respect voor ieders standpunt? Waarom wil zij het écht zo graag, waarom wil hij het écht niet?

Dat lijkt het issue te zitten, dat TO zich met haar behoefte aan de kant gezet voelt. Niet of haar behoefte wel of niet valide is
Ik reageerde op het gedeelte dat je het romantischer vindt om ongetrouwd bij elkaar te blijven dan getrouwd. Ze zijn niet ongetrouwd.
Ik had het niet over dat haar behoefte niet valide is.
Staat je man dan wel open voor een (duur) feestje? Oftewel; gaat het hem om het huwelijk zelf wat hem tegenstaat? Of met name de kosten?

Want die kosten, ik snap hem wel. Je hebt het huwelijk niet nodig om jullie juridische status aan te passen dus dan wordt het gewoon een erg duur feestje. Mag je willen, maar eerlijk, is dat het waard?

Ik vond mijn huwelijk een heerlijke dag maar als ik terugdenk over hoeveel het kostte had ik dat eigenlijk liever ergens anders aan uitgegeven. Uiteindelijk is het ook “maar” een dag.
Pelle schreef:
In Nederland wel, maar in het buitenland niet altijd. Maakt meestal niet uit behalve als er iets ernstigs gebeurt op vakantie of je naar het buitenland gaat verhuizen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven