Het Grote Viva Katten Topic deel 4

18-09-2021 00:22 2555 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier is ie dan, deel 4 van het Grote Viva Katten Topic! Waar iedereen die dol is op katten lekker mee kan komen kletsen over het wel en wee van onze lieve poezels 🐈❤️ en waar we ook weleens afdwalen om het over andere zaken te hebben. Een fijn kletstopic dus!

Afbeelding

Welkom!!
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
Het ging zo goed, langzaam, maar goed.
Sinds vrijdag is ze bang voor mijn andere katje, ik snap er niets van. Ze bleef eerder ook wel uit de buurt en ging blazen als mijn katje dichterbij kwam, maar nu gaat ze laag lopen en wil snel weg, terwijl ze eerder af en toe zelf in de huiskamer kwam.
Ze is vrijdag wel naar de dierenarts geweest, dat heeft niets met mijn andere katje te maken, maar misschien heeft dat toch effect ofzo 🤔

Of misschien moet ik geduldiger zijn, dat dit een dip is en nu weer opbouwen? Geen idee!

Nogmaals, ik snap er niets van.
De dierenarts geeft andere luchtjes mee naar huis. De herkenning van de andere kat die weer binnenkomt word even niet gezien. Hier gebeurt dat dus ook na een DA bezoekje. De 1 blaast direct naar de ander bij thuiskomen. Dus dat zegt wel heel veel.

Ging wel weer over na een uurtje of wat zonder vechtpartijen.

Katten hebben een hele sterke neus. Daar draait alles wel om.

Verder als het vandaag enigszins oké ging dan zal dat wel verder en vaker oké en okeeee worden,
loulou39 schreef:
12-08-2025 10:56
Kan er iemand nog even met me meedenken?

Ik merk dat het nieuwe katje geen angst heeft om door het huis te lopen, maar mijn andere katje vindt ze spannend. Mijn andere katje is heel nieuwsgierig en gaat steeds (wel voorzichtig want zij vindt het ook spannend) op haar af.
Van een meter afstand ofzo gaat het prima, maar dichterbij is te spannend en wordt er geblazen (wat ik ook weer snap trouwens).

Hoe kan ik nou een volgende stap zetten? Het nieuwe katje vindt het wel prima zo lijkt het, lekker eigen kamer met veel aandacht, eten, drinken, etc. Maar ik wil wel toewerken naar een verhuizing naar de woonkamer.
Ik kan niet de ene kat even "opsluiten" in een kamer, want die wordt dan hysterisch. dus dat doe ik haar niet aan. Zomaar bij elkaar zetten lijkt me traumatisch voor het nieuwe katje en dat wil ik haar niet aandoen.
Geen idee wat ik nu moet doen eigenlijk. Ik wil ook niets forceren, en ik weet dat het lang kan duren, maar zo gebeurt er helemaal niets.
Is er iets gebeurd? Qua confrontatie waar jij niet bij was? En waarom zou je een van beiden niet even in een andere kamer kunnen zetten? Zou ik doen en dan met geur uitwisseling werken voordat je ze weer bij elkaar zet.

Hier gaat het ook nog niet zo soepel als gehoopt. Ze tolereren elkaar een uurtje, maar dan zet ik ze toch weer apart. Verder zit kitten nu op 1verdieping en onze oudere kat veel buiten met dit weer, maar ik merk dat die nu niet meer naar boven wil. Dus ik ga toch met sokken geur afnemen en die boven verspreiden zodat het weer zijn domein wordt denk ik
Hoop dat dat helpt.
MEFunny schreef:
13-08-2025 21:30
De dierenarts geeft andere luchtjes mee naar huis. De herkenning van de andere kat die weer binnenkomt word even niet gezien. Hier gebeurt dat dus ook na een DA bezoekje. De 1 blaast direct naar de ander bij thuiskomen. Dus dat zegt wel heel veel.

Ging wel weer over na een uurtje of wat zonder vechtpartijen.

Katten hebben een hele sterke neus. Daar draait alles wel om.

Verder als het vandaag enigszins oké ging dan zal dat wel verder en vaker oké en okeeee worden,
Ja, klopt, dat hebben al mijn katten inderdaad gehad hoe lief ze elkaar ook vonden.

Alleen hier was het het nieuwe katje dat het laatst naar de dierenarts moest, plus we zijn alweer vier dagen verder…

Ik ga maar opnieuw beginnen, deuren dicht en zelf beurtelings op de kamers zitten, even rust voor iedereen (behalve voor mij want ik kan nog steeds niet doorslapen, want ik moet m’n slaapkamer delen, en de kattenbak is nog steeds op m’n slaapkamer 😝)
loulou39 wijzigde dit bericht op 14-08-2025 18:07
1.85% gewijzigd
Nadinexxx schreef:
14-08-2025 15:41
Is er iets gebeurd? Qua confrontatie waar jij niet bij was? En waarom zou je een van beiden niet even in een andere kamer kunnen zetten? Zou ik doen en dan met geur uitwisseling werken voordat je ze weer bij elkaar zet.

Hier gaat het ook nog niet zo soepel als gehoopt. Ze tolereren elkaar een uurtje, maar dan zet ik ze toch weer apart. Verder zit kitten nu op 1verdieping en onze oudere kat veel buiten met dit weer, maar ik merk dat die nu niet meer naar boven wil. Dus ik ga toch met sokken geur afnemen en die boven verspreiden zodat het weer zijn domein wordt denk ik
Hoop dat dat helpt.
Wisselen van kamer kan wel, en dat ga ik zeker ook proberen hoor 👍🏻. Alleen mijn oude katje gaat altijd keihard mauwen en tegen de deur bonken etc. als ik de deur van de slaapkamer per ongeluk dicht doe.
Maar ik ga het wel proberen.

Er is geen confrontatie geweest, ik ben er altijd bij als ze samen kunnen zijn. Maar mijn oude katje mauwt af en toe in de ochtend heel hard sinds mijn andere katje is overleden. Daar was ze mee gestopt toen het nieuwe katje kwam, maar sinds een paar dagen weer mee begonnen. Het is maar een minuutje en soms nog een minuutje, maar Ik denk dat het nieuwe katje dat niet kent en dat ze daar aan moet wennen. Ze is nu ook al in een nieuw huis, nieuw mens (dat gaat heel goed trouwens, we knuffelen ons suf 😁), zoveel wennen.
Ik ga haar maar steeds aaien als het mauwen begint, dan krijgt ze hopelijk goede associaties.

Wat jammer dat het bij jou ook nog niet zo soepel gaat. Volgens mij zijn wij allebei een beetje rond dezelfde tijd begonnen met nieuwe katjes, bij mij 2,5 week geleden. De dierenarts zei tegen mij dat het nog wel minimaal een maand kan duren voordat ze een beetje gewend zijn aan elkaar, die richtlijn kun jij dan ook een beetje aanhouden denk ik, dus we moeten allebei nog geduldig zijn.
Bij sommige katten kan het maanden duren, maar daar wil ik even niet aan denken.
Voor jouw oude kat is het natuurlijk ook heel erg wennen, ineens zo’n kleintje erbij, maar ik moet zeggen dat ik het wel positief vind dat je ze een uurtje bij elkaar kunt zetten. Tolereren is de eerste en belangrijkste stap schijnt, dus die heb jij al binnen 🌸.

(Jee, wat een lange post 😅)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven