App voor krachttraining
zaterdag 16 augustus 2025 om 21:04
Inmiddels ben ik in de overgang gekomen en dan wordt aangeraden om aan krachttraining te gaan doen. Nu haat ik de sportschool. Heeft iemand ervaring met een app waarbij je in 15-20 minuten goede oefeningen voorgedaan krijgt en die een beetje leuk is? De bedoeling is om het thuis, laagdrempelig te gaan doen.
Dank vast!
Dank vast!
zondag 17 augustus 2025 om 12:49
Dat is echt vage informatie
"Maak 2 keer per week je botten en spieren sterker.
Dit kan bijvoorbeeld met oefeningen, krachttraining, traplopen en fitness."
zondag 17 augustus 2025 om 13:21
Ja, zoiets kan ik zelf ook wel vinden, dit gaat over algemeen beweegadvies, niet over krachttraining bij vrouwen in de overgang. Ook in jouw link staat niet die 3x per week genoemd trouwens.
zondag 17 augustus 2025 om 13:26
Ik vind de oefeningen van "move with nicole" (veel pilates, ook met gewichten) of "strongbody" wel fijn om te doen (youtube). Gewoon thuis

zondag 17 augustus 2025 om 13:41
Ik train 2 keer per week kracht, zelf, met gewichten of weerstandsbanden en ik ben zeker sterker geworden. Dus dan ben ik bovengemiddeld in kracht opbouwen? Ik train wel zo’n 45-60 minuten per keer. Ik vind de trainingen van Sydney Cummings fijn om te volgen, dus meestal doe ik die.Lila-Linda schreef: ↑17-08-2025 10:07Dat is gemiddeld
Als je het voor jou persoonlijk wil weten, zou ik een afspraak maken met een trainer. (Of, ik weet niet hoe fit je al bent, de huisarts)
Ik ben altijd sportief geweest, dat helpt wellicht, maar voor mij zijn een trainer en een sportschool niet nodig. Ik vind de uitleg over de oefeningen duidelijk genoeg.
maandag 18 augustus 2025 om 14:17
Ik zou denk ik investeren in een personal trainer, al zijn het maar 3 sessies. Die kan een schema voor je maken gebaseerd op jouw doelen, de oefeningen met je doornemen en je de techniek aanleren. Dan kun je daarna zelf aan de slag. Hij/zij kan ook goed adviseren of thuis trainen past bij jouw doelen. Misschien zijn er wel (gedeeltelijk) mogelijkheden.
Ik heb veel over dit onderwerp gelezen en ben het wel eens met sommigen hier. Als je spieren wilt opbouwen, moet je steeds zwaarder gaan trainen. Als je niet zwaar genoeg traint ben je aan het bewegen (wat goed is!) maar je bent geen spieren aan het opbouwen, en dat is in de overgang juist goed.
Wat betreft 20 minuten: als jij een warming up wilt doen, een paar oefeningen waar je eigenlijk wel 3 sets van wilt doen met 8-12 herhalingen per set, én voldoende rust tussen de sets, dan wordt 20 minuten al snel krap. Het gaat niet zozeer om de tijdsinvestering, maar meer om het schema dat past bij jouw doelen. En daarom is het slim om dat op te laten stellen door een PT (of een trainer in een fijne sportschool).
Ik heb veel over dit onderwerp gelezen en ben het wel eens met sommigen hier. Als je spieren wilt opbouwen, moet je steeds zwaarder gaan trainen. Als je niet zwaar genoeg traint ben je aan het bewegen (wat goed is!) maar je bent geen spieren aan het opbouwen, en dat is in de overgang juist goed.
Wat betreft 20 minuten: als jij een warming up wilt doen, een paar oefeningen waar je eigenlijk wel 3 sets van wilt doen met 8-12 herhalingen per set, én voldoende rust tussen de sets, dan wordt 20 minuten al snel krap. Het gaat niet zozeer om de tijdsinvestering, maar meer om het schema dat past bij jouw doelen. En daarom is het slim om dat op te laten stellen door een PT (of een trainer in een fijne sportschool).
zaterdag 23 augustus 2025 om 20:58
Ik gebruik de app van Caroline Girvan. Ze heeft ook veel gratis op YouTube staan. Ik vind het ongelofelijk leuk; er staan workouts op van 12-60 minuten, losse workouts, programma's, series.
Zelf heb ik door middel van aanpassen voeding en dagelijks wandelen + 5 dagen per week deze app mooie resultaten gehaald!
Zelf heb ik door middel van aanpassen voeding en dagelijks wandelen + 5 dagen per week deze app mooie resultaten gehaald!
dinsdag 26 augustus 2025 om 20:27
In de overgang is het van belang dat je zo zwaar mogelijk traint. Een paar dumbbells van 2 kilo thuis zetten weinig zoden aan de dijk. Net als pilates, leuk voor erbij maar geen vervanging van echte krachttraining.
3x per week 45 minuten zou voldoende moeten zijn.
En ik zou inderdaad ook met een personal trainer beginnen.
3x per week 45 minuten zou voldoende moeten zijn.
En ik zou inderdaad ook met een personal trainer beginnen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in