Wat “ flikt “ jouw werkgever ?
zaterdag 9 augustus 2025 om 16:32
Ik hoor en beleef echt al jaren hele nare, rare dingen in de zorg.
Bijvoorbeeld niet zelf over je vakantiedagen kunnen beschikken ( je mag dus niet zeggen dat je op x vrij wil ; je moet zelf je dienst ruilen en lukt dat niet dan beslist je manager of jouw reden om vrij te willen reden genoeg is ) .
Of je niet automatisch de vergoedingen geven waar je recht op hebt als je dienst wordt verschoven.
Of dat je verplicht wordt om een dienst te werken terwijl je vrij zou zijn.
Alle drie de voorbeelden zijn dingen die niet mogen.
Natuurlijk zijn misstanden niet alleen aan de zorg voorbehouden, dus brand vooral los.
Bijvoorbeeld niet zelf over je vakantiedagen kunnen beschikken ( je mag dus niet zeggen dat je op x vrij wil ; je moet zelf je dienst ruilen en lukt dat niet dan beslist je manager of jouw reden om vrij te willen reden genoeg is ) .
Of je niet automatisch de vergoedingen geven waar je recht op hebt als je dienst wordt verschoven.
Of dat je verplicht wordt om een dienst te werken terwijl je vrij zou zijn.
Alle drie de voorbeelden zijn dingen die niet mogen.
Natuurlijk zijn misstanden niet alleen aan de zorg voorbehouden, dus brand vooral los.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 17 augustus 2025 om 14:12
De bouwvak is nog steeds niet verplicht en duurt daarnaast drie weken. Net zoals op andere werkplekken kan ook dat door tweeën worden gedeeld.
zondag 17 augustus 2025 om 14:15
Wie bepaalt de bouwvak?Nogevendit schreef: ↑17-08-2025 14:12De bouwvak is nog steeds niet verplicht en duurt daarnaast drie weken. Net zoals op andere werkplekken kan ook dat door tweeën worden gedeeld.
Sinds enkele jaren mag de "bouwvak" vakantieperiode door bedrijven zelf worden vastgesteld en is er geen vaste periode meer. Wel is er een "terugval advies". Het woord zegt het al: 'advies', er is dus geen vastgestelde of verplichte periode. Het advies wordt wel door veel ondernemingen overgenomen.
Als de enige persoon die de kraan / weetikveel kan bedienen weg is kan de rest niks doen. Is toch logisch dat zo’n bedrijf massaal dichtgaat.
zondag 17 augustus 2025 om 14:17
Hoe ziet je dat precies voor je, de bouwvak verplaatsen? Waarnaartoe? En jij denkt dat je dat wel even snel georganiseerd krijgt binnen de bouwwereld?Nogevendit schreef: ↑17-08-2025 13:54Daarom deelden we de zomervakantie in twee delen, dan heeft in principe iedereen de kans om in die periode op vakantie te gaan. Bouwvak zou ook verplaatst kunnen worden, geen idee waarom dat in de schoolvakantie moet plaatsvinden. En ja, ik vind de zomervakantie voor kinderen belangrijker dan voor volwassen omdat kinderen nog vol in ontwikkeling en groei zitten en niet zelf kunnen bepalen wanneer ze rust kunnen nemen. Mensen die in duo's in het onderwijs werken kunnen, in overleg met hun duo, weldegelijk op andere momenten vakantie opnemen.
zondag 17 augustus 2025 om 14:19
Helemaal prima hoor, iedereen tegelijk op vakantie, maar dan moet je niet gaan kwaken als er bijvoorbeeld minder treinen rijden omdat alle treinbestuurders tegelijkertijd op vakantie zijn of dat de bevoorrading van de supermarkten on hold staat omdat alle vrachtwagen chauffeurs tegelijkertijd op vakantie wilden.
zondag 17 augustus 2025 om 14:21
Nee klopt, een uurtje later op de dag beginnen te werken omdat de buurt last van de bouwherrie heeft om 6 uur 's morgens lukt al niet. Laat staan zoiets als dit.
zondag 17 augustus 2025 om 14:30
Mijn werkgever heeft ineens besloten mijn Jaartarget te verhogen met een halve miljoen, omdat ik goed m’n werk doe- omdat we een vaste contract/aanstellen tekenen deze maand. De jaartargets worden in april vastgezet en ondertekend, toen vond ik 2.1M al heel hoog maar wel haalbaar. Hier staat verder geen betere bonusregeling of loonsverhoging tegen.
Ik weet niet of dit zomaar mag überhaupt, maar Ik begin te twijfelen of ik de vaststellingsovereenkomst überhaupt wil tekenen eind deze maand
. Ik vind m’n werk wel leuk heel jammer dit weer.
Ik weet niet of dit zomaar mag überhaupt, maar Ik begin te twijfelen of ik de vaststellingsovereenkomst überhaupt wil tekenen eind deze maand
zondag 17 augustus 2025 om 14:30
Kom ff je nood klagen in dat andere topic.Nogevendit schreef: ↑17-08-2025 14:21Nee klopt, een uurtje later op de dag beginnen te werken omdat de buurt last van de bouwherrie heeft om 6 uur 's morgens lukt al niet. Laat staan zoiets als dit.
zondag 17 augustus 2025 om 15:29
Is het misschien opgevallen dat de bouwvak in de heetste zomermaanden valt. want anders kan je met 32 graden lekker klussen buiten.
Dus nee, verplaatsen geen optie.
Dus nee, verplaatsen geen optie.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
zondag 17 augustus 2025 om 15:36
zondag 17 augustus 2025 om 15:55
De oorsprong is dat gezinnen gezamenlijk vakantie kunnen vieren, dus school en bouwvak vakantie.Nogevendit schreef: ↑17-08-2025 15:36Postbezorgers, vuilnisophalers ed moeten met die hitte ook gewoon doorwerken.
Door dit gezamenlijk te doen lopen projecten ook beter, als iedereen maar willekeurig vrij is duurt de bouw van iets veel langer.
pepexx wijzigde dit bericht op 17-08-2025 17:00
0.13% gewijzigd
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
zondag 17 augustus 2025 om 16:04
Dat vind ik zo irritant. Ik had een keer een baan waar je in de winter al voor de zomer moest beslissen en voor de zomer in de winter. Sorry maar ik weet in februari vaak echt nog niet wat ik in juni/juli/augustus ga doen tenzij het een verre reis is die ik ruim van te voren al kon boeken met gegarandeerd vertrek. Heb wel eens gehad dat een festival waar ik heel graag heen wilde 2 maanden van te voren pas werd aangekondigd. Gelukkig hoefde ik toen maar 1 dag vrij te regelen want de rest van de dagen was ik al niet ingeroosterd maar toch. Heb ook wel eens mijn leidinggevende gemaild dat ik bezig was met anderen om een datum te prikken voor een reis van 4 weken maar ik de precieze datum niet wist maar wel de periode. Mijn leidinggevende had zoiets van geef maar door zodra je het weet dan zet ik het in het rooster. Bij een andere werkgever kon iemand een keer niet met vrienden op vakantie omdat de definitieve datum niet op tijd was aangegeven. Vond ik echt flauw.Winterkoud schreef: ↑17-08-2025 12:13Of het indienen aanpassen, iedereen indienen tot die en die datum en dan pas een verdeling maken.
zondag 17 augustus 2025 om 16:37
En als ik als kinderloze met mijn schoolgaande nichtjes op vakantie wil, kan dat niet?Nogevendit schreef: ↑17-08-2025 11:15Ik vind dat mensen met schoolgaande kinderen voorrang moeten hebben op mensen zonder kinderen of mensen met grote kinderen. Het zijn niet voor niets de SCHOOLvakanties. Twee weken ervoor of erna is het ook nog mooi weer op vakantiebestemmingen, dus waar hebben we het over?
zondag 17 augustus 2025 om 17:00
Wij moeten in november onze zomervakantie al doorgeven. Vaak horen we dan pas in januari definitief of je deze weken idd vakantie kunt gaan vieren. Maar in januari zijn vaak de leuke campings al vol. Vind ik wel jammer, ben alleenstaand en kan dus ook niet hele dure vakantie boeken maar doordat ik nu al niet kan boeken kom ik toch vaak bij de wat duurdere prijzen uit. Want vroegboekkorting krijg je dan al niet meer. Het liefst zou ik nu willen boeken voor 2026, nu is er nog genoeg keus.Graze schreef: ↑17-08-2025 16:04Dat vind ik zo irritant. Ik had een keer een baan waar je in de winter al voor de zomer moest beslissen en voor de zomer in de winter. Sorry maar ik weet in februari vaak echt nog niet wat ik in juni/juli/augustus ga doen tenzij het een verre reis is die ik ruim van te voren al kon boeken met gegarandeerd vertrek. Heb wel eens gehad dat een festival waar ik heel graag heen wilde 2 maanden van te voren pas werd aangekondigd. Gelukkig hoefde ik toen maar 1 dag vrij te regelen want de rest van de dagen was ik al niet ingeroosterd maar toch. Heb ook wel eens mijn leidinggevende gemaild dat ik bezig was met anderen om een datum te prikken voor een reis van 4 weken maar ik de precieze datum niet wist maar wel de periode. Mijn leidinggevende had zoiets van geef maar door zodra je het weet dan zet ik het in het rooster. Bij een andere werkgever kon iemand een keer niet met vrienden op vakantie omdat de definitieve datum niet op tijd was aangegeven. Vond ik echt flauw.
zondag 17 augustus 2025 om 17:05
Dit dus.
Ik heb een paar jaar geleden maanden moeten strijden om 2 dagen vakantie in augustus om met een vriendin en haar schoolgaande dochter weg te kunnen.
Ik wou eigenlijk een week, maar tja ... dat bleek dus écht totale mission impossible voor een kinderloze.
"Hoe ik het wel in mijn hoofd dacht te halen om iedereen* zijn vakantie af te nemen als kinderloze?"
Komend jaar kan ik weer de strijd aan voor bij voorkeur 2 weken in augustus 2026.
Ik ben nu al oprecht benieuwd welk gescheld ik dit keer allemaal naar mijn hoofd krijg

Dit keer is mijn ondergrens overigens 1 week. Heen en weer naar Spanje met de wagen red ik nagenoeg niet op minder.
En 2 dagen op en neer met het vliegtuig is gekkenwerk en dan vermoordt mijn man me net niet

*Iedereen met kinderen, met een partner in de bouw, met een partner in het onderwijs, met al 7 eeuwen vakantie in augustus, ...
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zondag 17 augustus 2025 om 18:32
Ik had ooit een werkgever die het ziekteverzuim wilde terugdringen. Zijn oplossing was dat we elkaar vaker moesten aanspreken op het ziek zijn en motiveren toch te komen werken.
Dus hij koppelde onze eindejaarsuitkering aan een percentage, zaten we daar als team onder kregen we het wel, zaten we erboven kregen we het niet.
Ik werkte in de kinderopvang, in een team van 4, een was zeker een half jaar overspannen en een was zwanger met veel kwaaltjes. Zelf was ik vrijwel nooit ziek in die tijd.
Gevolg, een heel jaar gewerkt met steeds wisselende invallers, niet met mijn eigen collega op de groep, want die moest de andere groep doen waar dus ook steeds iemand ziek was. Wisselende invallers dus alle kinderen hingen aan ons en toen werd dus die eindejaarsuitkering ons ook nog afgepakt.
Gelukkig zagen ze na een jaar ook wel in dat dit niet eerlijk was en kreeg iets op persoonlijke basis als je je weinig ziek meldde.
Dus hij koppelde onze eindejaarsuitkering aan een percentage, zaten we daar als team onder kregen we het wel, zaten we erboven kregen we het niet.
Ik werkte in de kinderopvang, in een team van 4, een was zeker een half jaar overspannen en een was zwanger met veel kwaaltjes. Zelf was ik vrijwel nooit ziek in die tijd.
Gevolg, een heel jaar gewerkt met steeds wisselende invallers, niet met mijn eigen collega op de groep, want die moest de andere groep doen waar dus ook steeds iemand ziek was. Wisselende invallers dus alle kinderen hingen aan ons en toen werd dus die eindejaarsuitkering ons ook nog afgepakt.
Gelukkig zagen ze na een jaar ook wel in dat dit niet eerlijk was en kreeg iets op persoonlijke basis als je je weinig ziek meldde.
zondag 17 augustus 2025 om 18:38
Het scheelt dat de supermarkten dan ook dicht zijn, want vakantie. En de restaurants ook, want vakantie. Dus dat wordt 3 weken zelf je groenten oogsten op het land en je evt. gebroken arm wacht tot na de vakantiedagen van de zorg. Wel duidelijk allemaal.Nogevendit schreef: ↑17-08-2025 14:19Helemaal prima hoor, iedereen tegelijk op vakantie, maar dan moet je niet gaan kwaken als er bijvoorbeeld minder treinen rijden omdat alle treinbestuurders tegelijkertijd op vakantie zijn of dat de bevoorrading van de supermarkten on hold staat omdat alle vrachtwagen chauffeurs tegelijkertijd op vakantie wilden.
zondag 17 augustus 2025 om 18:43
Ik vind het niet egoistisch als je op 2 januari steeds dezelfde vakantiewensen indient. Het ligt (ja, ook hier wederom) aan management hoe ze daarmee omgaan. Als je een team gewoon tot datum x de tijd geeft, dan kun je daarna gaan inplannen. Als de afspraken zijn wie het eerst komt, dan moet je zorgen dat je zelf je bedoeling op orde hebt. Maar wie het eerst komt, kan best een bespreekpunt zijn als dit gewoon niet haalbaar blijkt te zijn. Alles staat of valt met communicatie. Maar sec. op 2 januari je wensen indienen is niks asociaals aan. Dan weet je gewoon wat je voorkeur is en blijkbaar willen ze graag elk jaar hetzelfde.
zondag 17 augustus 2025 om 19:36
Klopt, ik zie het heel vaak dat het vaak als promotie wordt gezien dat je van uitvoerende functie leidinggevende wordt. Terwijl dat echt hele andere capaciteiten vereist.Wijndruifje schreef: ↑17-08-2025 18:54Management zijn dikwijls diegenen die inhoudelijk de job goed kennen, maar leidinggevende en echt managende skills ontbreken vaak. Dát stoort mij enorm en zou ik dan ook onder "flikken van werkgevers" zetten.
zondag 17 augustus 2025 om 19:46
Nogevendit schreef: ↑17-08-2025 11:15Ik vind dat mensen met schoolgaande kinderen voorrang moeten hebben op mensen zonder kinderen of mensen met grote kinderen. Het zijn niet voor niets de SCHOOLvakanties. Twee weken ervoor of erna is het ook nog mooi weer op vakantiebestemmingen, dus waar hebben we het over?
Nee .. er zitten 12 weken vakantie in een schooljaar. Dus 12 kansen om wat te doen. Iedereen heeft net zoveel recht
zondag 17 augustus 2025 om 19:48
Eens, leidinggeven kan lang niet iedereen, daar heb je echt wel competenties/ skills voor nodig.Wijndruifje schreef: ↑17-08-2025 18:54Management zijn dikwijls diegenen die inhoudelijk de job goed kennen, maar leidinggevende en echt managende skills ontbreken vaak. Dát stoort mij enorm en zou ik dan ook onder "flikken van werkgevers" zetten.
Ooit ook een LG gehad die iemand verving die super goed wist hoe hij ons team moest leiden, en de nieuwe LG had nog nooit leiding gegeven, had geen idee wat wij als team voor taken hadden. Die luisterde ook niet en voelde het niet goed aan. Dat er 3 van de 4 collega’s (waaronder ik) van het team weggingen in paar maanden tijd, had hij ook niet aan zien komen. Toen we heel stuk later nog een keer een afscheidsetentje hadden, heeft hij nog soort van excuus aangeboden, dat hij nu pas wist wat ons taken inhielden en effect had op de drukste dagen van de maand. Dat vond ik wel echt nog netjes.
zondag 17 augustus 2025 om 19:51
Bwah, ik heb dan weer liever een manager die ten minste ooit op de vloer heeft gestaan en een beetje het klappen van de zweep kent.Wijndruifje schreef: ↑17-08-2025 18:54Management zijn dikwijls diegenen die inhoudelijk de job goed kennen, maar leidinggevende en echt managende skills ontbreken vaak. Dát stoort mij enorm en zou ik dan ook onder "flikken van werkgevers" zetten.
Bespaar me zo iemand die wel een duur diploma heeft maar geen fluit weet van wat ik eigenlijk doe en dan denkt mij te gaan managen.
En dan loop ik bij de eerste serie als uitvoerende af en toe tegen iemand aan die geen / te weinig leidinggevende capaciteiten heeft, maar daar neem ik de bluts met de buil. Ik kan ten minste wel in gesprek met zo iemand.
Met "meneer de manager met duur diploma" begin ik niet aan een gesprek.
Is dit nu later?
zondag 17 augustus 2025 om 20:26
smorre schreef: ↑17-08-2025 13:30Hier ben ik het zó mee eens!
Zelfsturende teams lijken een oplossing voor veel ‘gedoe’. Maar het zijn van zelfsturend vraagt veel van het team.
In de praktijk zie ik dat vrijwel nooit werken. Tenzij je aan de voorkant afkunt selecteren welk werk je wel en niet aanneemt. Ik heb ook wel teams gezien die zelf roosteren, dan zie je dat de ‘grootste schreeuwers’ de fijnste diensten draaien….
Dat maakt het voor management ook ingewikkeld, medewerkers klagen over micro management en managers klagen over gebrek aan leiderschap door het team. Ze houden elkaar in een wurggreep.
Gelukkig zit ik niet in zo'n zelfsturend team, maar hier zou ik inderdaad bang voor zijn.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in