Geld & Recht alle pijlers

Wat “ flikt “ jouw werkgever ?

09-08-2025 16:32 525 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hoor en beleef echt al jaren hele nare, rare dingen in de zorg.
Bijvoorbeeld niet zelf over je vakantiedagen kunnen beschikken ( je mag dus niet zeggen dat je op x vrij wil ; je moet zelf je dienst ruilen en lukt dat niet dan beslist je manager of jouw reden om vrij te willen reden genoeg is ) .
Of je niet automatisch de vergoedingen geven waar je recht op hebt als je dienst wordt verschoven.
Of dat je verplicht wordt om een dienst te werken terwijl je vrij zou zijn.
Alle drie de voorbeelden zijn dingen die niet mogen.

Natuurlijk zijn misstanden niet alleen aan de zorg voorbehouden, dus brand vooral los.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
MrsM schreef:
17-08-2025 11:55
Op zich heb je een punt natuurlijk, maar ook mensen zonder kinderen kunnen gebonden zijn aan schoolvakanties. Bijvoorbeeld wanneer je partner in de bouw werkt, of in het onderwijs.

En als je dan in een team zit met voornamelijk mensen met kinderen, dan ben jij steeds degene die geen vakantie op kan nemen gedurende die periode. Dat is ook niet eerlijk natuurlijk.

De schoolvakantie duurt 6 weken en juist middenin die 6 weken vallen die 3 weken van de bouwvak.
Precies, zolang is de schoolvakantie dan niet als je uitgaat van 3 weken vakantie per collega, groot team of klein team, de uitdaging blijft. En zeker als je met bouwvak te dealen hebt, hou je helemaal kleine spreiding over.
Regel het dan netjes onderling dat iedereen vakantie kan houden, en dat iedereen dan wat water bij de wijn doet.

En ook hier kan een manager in meedenken door bv telefonisch minder bereikbaar te zijn in de echt rustige weken.
Ik kan mijn tandarts bv deze weken ook maar minimaal bereiken, en bij spoed naar een spoedtandarts.
Restaurants zie je ook wel dat deze juist minder open zijn in de zomermaanden of paar weken dicht.
Pelle schreef:
17-08-2025 12:08
Ja een goedkopere en een rustigere vakantie.

Zodra ik buiten het hoogseizoen kan, graag.
Maar verplichten kan niet nee.

Ik had vroeger een collega die elk jaar op 2 januari zijn vakantie indiende. Twee weken midden in de zomervakantie en de twee weken kerstvakantie. Geen kinderen en zijn vrouw was ook niet gebonden aan de schoolvakanties. Ik had toen geen kinderen, maar collega’s wel. Ik ging veel liever in juni en september, dus ik had er geen last van. Maar het was natuurlijk wel heel erg egoïstisch. Elk jaar weer. Dus niet omdat hij nooit in augustus op vakantie kon.
En dan is er toch weer die manager nodig om dat gesprek aan te gaan met collega of iedere aanvraag inwilligen als dat kan. Of het indienen aanpassen, iedereen indienen tot die en die datum en dan pas een verdeling maken.
Pelle schreef:
17-08-2025 12:08
Ja een goedkopere en een rustigere vakantie.

Zodra ik buiten het hoogseizoen kan, graag.
Maar verplichten kan niet nee.

Ik had vroeger een collega die elk jaar op 2 januari zijn vakantie indiende. Twee weken midden in de zomervakantie en de twee weken kerstvakantie. Geen kinderen en zijn vrouw was ook niet gebonden aan de schoolvakanties. Ik had toen geen kinderen, maar collega’s wel. Ik ging veel liever in juni en september, dus ik had er geen last van. Maar het was natuurlijk wel heel erg egoïstisch. Elk jaar weer. Dus niet omdat hij nooit in augustus op vakantie kon.
Inderdaad egoïstisch. Maar als hij wel kinderen of een aan schoolvakantie gebo den partner had gehad, had ik het net zo egoïstisch gevonden.
Lilla schreef:
17-08-2025 12:07
Ik vind dat kinderen gewoon een keuze zijn waarvan je zelf de consequenties draagt. Een van die consequenties is dat je aan schoolvakanties gebonden bent. Daar heb je dus ook zelf voor gekozen, en daar kan je kinderloze collega niets aan doen.
Vakanties moet je eerlijk verdelen waarbij ieders privéwensen even zwaar wegen. Of je nou de schoolvakantie wil vanwege kinderen, vanwege een partner in het onderwijs, vanwege een zonsverduistering of wat dan ook.
Weet jij waarom er überhaupt schoolvakanties zijn ingesteld? Juist, omdat kinderen naar school gaan en het een reces is van school. Als er geen kinderen hadden bestaan dan waren er ook geen schoolvakanties ingesteld.
Op mijn vorige werk verdeelden we de zomervakantie in twee delen van drie weken. Dan was het voor iedereen in principe mogelijk om in die periode vakantie op te nemen. Uiteraard had je dan toch weer die zeikerd die de 2e, 3e en vierde week vakantie wilde opnemen. (Geen kinderen en partner met pensioen)
Nogevendit schreef:
17-08-2025 12:47
Weet jij waarom er überhaupt schoolvakanties zijn ingesteld? Juist, omdat kinderen naar school gaan en het een reces is van school. Als er geen kinderen hadden bestaan dan waren er ook geen schoolvakanties ingesteld.
Tuurlijk. Maar dat betekent niet dat dat ten koste kan gaan van mensen zonder kinderen.
Lilla schreef:
17-08-2025 12:07
Ik vind dat kinderen gewoon een keuze zijn waarvan je zelf de consequenties draagt. Een van die consequenties is dat je aan schoolvakanties gebonden bent. Daar heb je dus ook zelf voor gekozen, en daar kan je kinderloze collega niets aan doen.
Vakanties moet je eerlijk verdelen waarbij ieders privéwensen even zwaar wegen. Of je nou de schoolvakantie wil vanwege kinderen, vanwege een partner in het onderwijs, vanwege een zonsverduistering of wat dan ook.

Mee eens. En natuurlijk moet er rekening gehouden worden van mensen die kinderen hebben die schoolvakanties hebben en partners die verplicht vrij zijn. Zoveel mogelijk in overleg. Maar als kindvrije nooit de gewenste datum kan, dat klopt niet.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Wissewis schreef:
16-08-2025 22:58

En laat ook maar uit ... intussen heb ik dus wél bonje met een collega met 20+ kinderen die ineens ook juni of september wil.
Altijd précies die weken die ik ook wou.
En aangezien ze erin slaagt om haar vakantie 10 maand van tevoren te boeken (vluchten + hotels) trek ik elk jaar wéér aan 't kortste eind :-).
(Ik weet in september 2024 toch écht nog niet wanneer ik in juni 2025 misschien vakantie ga nemen. Laat staan dat ik al iets boek.)

Maar waarom leg je niet een datum vast, 11 maanden van te voren. ook al weet je nog niet wat je gaat doen?

Ik heb het omgekeerd gehad. Collega wist nooit wat ze wilde. Gaf iedereen alle ruimte. Zij bedacht 1 of 2 maanden van te voren dat ze op mijn weken wilde. Dat kon niet meer.
Het jaar daarop, en daarop gaf ik haar wederom alle ruimte. Zij mocht kiezen, ik zou me aanpassen. Elke keer was het: nee, ga jij maar, ik weet het nog niet. En vervolgens was ze boos omdat ze niet meer in die periode kon. Tja, een ander kan er niets aan doen als zij het niet wilde vastleggen.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Appletje schreef:
17-08-2025 10:58
Daarom werken zelfsturende teams maar heel beperkt. Dat werkt alleen in een team met gelijkgestemden die op volwassen en professionele wijze kunnen samenwerken zonder aansturing van bovenaf. Er wordt wel vaak geklaagd dat er zoveel managements/teamleider-lagen zijn, maar de praktijk leert dat het gewoon vaak nodig is. In de ideale wereld zou je 1 manager 100 of 200 mensen kunnen laten aansturen, in de praktijk is 20 vaak al een uitdaging.
Hier ben ik het zó mee eens!
Zelfsturende teams lijken een oplossing voor veel ‘gedoe’. Maar het zijn van zelfsturend vraagt veel van het team.
In de praktijk zie ik dat vrijwel nooit werken. Tenzij je aan de voorkant afkunt selecteren welk werk je wel en niet aanneemt. Ik heb ook wel teams gezien die zelf roosteren, dan zie je dat de ‘grootste schreeuwers’ de fijnste diensten draaien….

Dat maakt het voor management ook ingewikkeld, medewerkers klagen over micro management en managers klagen over gebrek aan leiderschap door het team. Ze houden elkaar in een wurggreep.
Ik kan ook een los vakantie topic openen, hoor. Kunnen we daar de discussie voeren wat eerlijk is.
Lilla schreef:
17-08-2025 13:09
Tuurlijk. Maar dat betekent niet dat dat ten koste kan gaan van mensen zonder kinderen.
Jij vindt het wel ok om mensen met schoolgaande kinderen niet in de schoolvakantie vrij te laten hebben zodat mensen zonder kinderen ook weleens tijdens de schoolvakanties vrij kunnen nemen?
Leerling in de zorg, geen kinderen. Alleen mensen met kinderen in de basisschoolleeftijd mogen in de schoolvakantie vrij. Ehhh, buiten die schoolvakantie heb ik school. Maar dat was geen reden voor een uitzondering.
blijfgewoonbianca schreef:
17-08-2025 13:32
Ik kan ook een los vakantie topic openen, hoor. Kunnen we daar de discussie voeren wat eerlijk is.
Het is inderdaad wat afgedwaald, en punt is wel duidelijk. Terug naar wat werkgevers doen ipv collega’s onderling 😉
Winterkoud schreef:
17-08-2025 12:13
En dan is er toch weer die manager nodig om dat gesprek aan te gaan met collega of iedere aanvraag inwilligen als dat kan. Of het indienen aanpassen, iedereen indienen tot die en die datum en dan pas een verdeling maken.
Maar het management bij Wissewis managet dit dus duidelijk niet.

Managementlagen zijn prima, als ze de boel dan ook echt managen. Dus onder andere zorgen dat medewerkers niet met elkaar hoeven te vechten om hun vakantieweken maar hun energie kunnen stoppen in hun werk. Daar wordt iedereen dan beter van.

Mijn bezwaar tegen managementlagen is dat er heel vaak dus niet gemanaget wordt maar dat mensen het nu eenmaal wel graag op hun cv zetten.

Onlangs is er bij ons iemand benoemd tot plaatsvervanger van de lg. Natuurlijk werd dit trots als 'promotie' op li gemeld.

De eerste de beste keer dat de een de ander moest vervangen waren ze tegelijk drie weken op vakantie. De volgende keer dat ik de plaatsvervanger nodig had, was het 'geen idee', wacht maar tot de manager terug is. En daarna werd het 'zoek het zelf uit, geen tijd voor'. En 'nee, niet escaleren, want dan krijg ik die en die op mijn dak'

Alleen voor de bühne dus, niet voor het team.
Nogevendit schreef:
17-08-2025 11:15
Ik vind dat mensen met schoolgaande kinderen voorrang moeten hebben op mensen zonder kinderen of mensen met grote kinderen. Het zijn niet voor niets de SCHOOLvakanties. Twee weken ervoor of erna is het ook nog mooi weer op vakantiebestemmingen, dus waar hebben we het over?
En mensen die een partner hebben die werkt in het onderwijs of de bouw? En diegene die een broer in het buitenland heeft die die zomer daar gaat trouwen? Die hebben pech?
Where is my mind?
SurferRosa schreef:
17-08-2025 13:46
En mensen die een partner hebben die werkt in het onderwijs of de bouw? En diegene die een broer in het buitenland heeft die die zomer daar gaat trouwen? Die hebben pech?
Daarom deelden we de zomervakantie in twee delen, dan heeft in principe iedereen de kans om in die periode op vakantie te gaan. Bouwvak zou ook verplaatst kunnen worden, geen idee waarom dat in de schoolvakantie moet plaatsvinden. En ja, ik vind de zomervakantie voor kinderen belangrijker dan voor volwassen omdat kinderen nog vol in ontwikkeling en groei zitten en niet zelf kunnen bepalen wanneer ze rust kunnen nemen. Mensen die in duo's in het onderwijs werken kunnen, in overleg met hun duo, weldegelijk op andere momenten vakantie opnemen.
Nogevendit schreef:
17-08-2025 13:54
Daarom deelden we de zomervakantie in twee delen, dan heeft in principe iedereen de kans om in die periode op vakantie te gaan. Bouwvak zou ook verplaatst kunnen worden, geen idee waarom dat in de schoolvakantie moet plaatsvinden. En ja, ik vind de zomervakantie voor kinderen belangrijker dan voor volwassen omdat kinderen nog vol in ontwikkeling en groei zitten en niet zelf kunnen bepalen wanneer ze rust kunnen nemen. Mensen die in duo's in het onderwijs werken kunnen, in overleg met hun duo, weldegelijk op andere momenten vakantie opnemen.
Want bouwvakkers hebben geen schoolgaande kinderen?
Irma_3110 schreef:
17-08-2025 13:56
Want bouwvakkers hebben geen schoolgaande kinderen?
Dan neemt die bouwvakker vakantie op in de schoolvakantie ivm schoolgaande kinderen, net zoals andere werknemers met schoolgaande kinderen.
SurferRosa schreef:
17-08-2025 13:46
Zullen we die discussie in een eigen topic voeren of wil je hem graag hier houden ?
Nogevendit schreef:
17-08-2025 13:58
Dan neemt die bouwvakker vakantie op in de schoolvakantie ivm schoolgaande kinderen, net zoals andere werknemers met schoolgaande kinderen.
Dat gaat dus niet want jij hebt net de bouwvak verplaatst.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
Nogevendit schreef:
17-08-2025 13:58
Hahaha , grappig dit.
Nogevendit schreef:
17-08-2025 11:15
Ik vind dat mensen met schoolgaande kinderen voorrang moeten hebben op mensen zonder kinderen of mensen met grote kinderen. Het zijn niet voor niets de SCHOOLvakanties. Twee weken ervoor of erna is het ook nog mooi weer op vakantiebestemmingen, dus waar hebben we het over?
Ik vind dat echt onzin. Festivals zijn in de zomer(vakantie), daar wil ik vrij voor. En mijn verjaardag, gewoon, omdat ik dat wil.
Nogevendit schreef:
17-08-2025 13:32
Jij vindt het wel ok om mensen met schoolgaande kinderen niet in de schoolvakantie vrij te laten hebben zodat mensen zonder kinderen ook weleens tijdens de schoolvakanties vrij kunnen nemen?
Zeker! Iedereen heeft zijn eigen redenen om in een bepaalde periode op vakantie te willen, en die redenen wegen even zwaar.
Koettie schreef:
17-08-2025 14:07
Ik vind dat echt onzin. Festivals zijn in de zomer(vakantie), daar wil ik vrij voor. En mijn verjaardag, gewoon, omdat ik dat wil.
En dat hoef je wat mij betreft helemaal niet te verantwoorden. Je hebt een wens, klaar.
blijfgewoonbianca schreef:
17-08-2025 14:00
Zullen we die discussie in een eigen topic voeren of wil je hem graag hier houden ?
Jij hebt wel een punt

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven