Vinden jullie bruiloften echt leuk?

19-08-2025 07:05 292 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoals het onderwerp zegt: ben ik de enige die bruiloften een beetje ervaart als een verplichting?
De laatste tijd zit ik in een hele golf van mensen-die-trouwen, gisteren plofte er weer een uitnodiging op de mat en ik betrapte me erop: oef daar gaan we weer, en dit gaat een intense worden.

Ik hou echt van een feestje, ga graag stappen. Maar bruiloften zijn zo'n gedoe. Met dresscodes en moeilijk bereikbare locaties en financiële verplichtingen.
Nu gaan er dus opnieuw vrienden trouwen en ik zie het echt als een moetje!

Ben ik de enige die dit zo ervaart? Vinden jullie bruiloften verplichtingen of leuke feestjes waar je naar uit kijkt?
Wij hadden een leuke bruiloft al zeg ik t zelf. Hoorde ik ook van de gasten.

We hadden zo’n 60 gasten. De meesten van die gasten kenden elkaar (wederzijdse vrienden)

En verder hadden we de bruiloft zo ingericht dat de bedoeling was om lekker met elkaar te kletsen. 1 locatie. Het begon 15u ‘s middags. Eerst ceremonie aan het begin, daarna neerstrijken op de locatie (bloementuin met veel comfortabele zitjes en hoekjes, gras om op te spelen). Onbeperkt drinken.
Diner was buffet en geen vaste tafels. Iedereen uitgenodigd voor alle onderdelen
-April- schreef:
19-08-2025 11:41
maar tja, ik zou ook nooit vertellen aan de bruid dat ik me kapot verveeld had

en het maakt ook niet uit eigenlijk, als het bruidspaar het fijn had, is dat voldoende
Lila-Linda schreef:
19-08-2025 11:45
maar tja, ik zou ook nooit vertellen aan de bruid dat ik me kapot verveeld had

en het maakt ook niet uit eigenlijk, als het bruidspaar het fijn had, is dat voldoende
Nouja lijkt me niet dat je een jaar later komt vertellen dat je n.a.v. mijn bruiloft je eigen bruiloft ook zo gaat doen
Ik hou van bruiloften! 🩷
De feestelijke sfeer, iedereen ziet er mooi uit en is (of doet) vrolijk.
Het ceremoniële gedeelte, ik hou er van. Helaas komende jaar niet meer zo heel veel bruiloften.. de meeste hebben we al gehad.
Amaryllis schreef:
19-08-2025 11:15
Dat lijkt me heel vervelend en een verdrietige aanleiding om het zo te doen. Hopelijk ging het op het feest daarna wel goed.

Ik ken ook wel mensen die (weliswaar om andere redenen) afweken van de volgorde ceremonie-diner-feest: ceremonie + receptie en dan met kleiner gezelschap dineren of juist diner in klein gezelschap en daarna ceremonie + feest. Voordeel voor degenen die niet bij het diner zijn is dat je wel bij de ceremonie kan zijn maar geen tijd hoeft te doden.
ja hoor het was een topdag. vooraf wat logistiek geregel (waaronder mijn vader aangeven dat het onvergeefbaar is als hij niet zou komen omdat mijn moeder aan de andere kant van de ruimte zou zijn) en niets van spanningen gemerkt tijdens de avond. alweer 20 jaar up and running!
En doooooor!
Kletskous11 schreef:
19-08-2025 08:31
Daarom hebben wij 15 jaar geleden aangegeven geen stukjes te willen op onze bruiloft. Maar gewoon een gezellige avond die niet steeds werd onderbroken. En de muzikant (gitarist alleen maar hele goede!) gezegd dat we het niet te hard wilden. Dat mensen wel elkaar moesten kunnen blijven verstaan. Er was zeker een dansvloer maar ook genoeg plek voor iedereen om te zitten en te wisselen van plek. Op het moment dat de muziek toch erg hard werd, heeft de ceremoniemeester hem gevraagd iets te minderen weer met het volume en is gebeurd. Veel mensen waren destijds erg enthousiast over hoe het feest bij ons was geweest.
Wij hebben op onze bruiloft, 10jr terug, ook expliciet erbij gezet, op de uitnodiging, dat we geen stukjes wilden. Zeker omdat het vanuit mijn mans familie standaard is dat wel te doen. Ze weten niet beter dan dat je op die manier een bruiloft viert, dat doet iedereen daar zo in die kringen. Wij wilden dat perse niet. We hebben het redelijk 'saai ' gehouden. Avondvullend diner, lekker langzaam tafelen en er was nog wat 'entertainment ' bij, geen band of dj. Achteraf gehoord dat veel mensen het leuk en heerlijk relaxt vonden.

Dat mensen trouwen snap ik dan weer wel. Voor ons is dat logisch gezien ons christelijk geloof. Voor ons heeft dat zeker wel waarde. Ik weet dat heel veel mensen gaan scheiden, maar zo stap ik niet mijn huwelijk in. Sowieso zijn al onze kennissen, familie en vrienden nog bij elkaar. Onze (schoon)ouders idem.
Lila-Linda schreef:
19-08-2025 08:40
'Stukjes' ken ik alleen uit lang vervlogen tijden (toen mijn ouders 12,5 jaar getrouwd waren)
Dit, van die verschrikkelijke ABC'tjes.

Of ik de bruiloft leuk vind of niet, ligt aan het soort bruiloft.
De meeste bruiloften zijn leuk.
Die met een feest, lekkere hapjes. En dan de mooi uitgedoste mensen, houd ik van. Ik dos me dan graag zelf ook uit.
Ik heb geen dresscodes gehad tot nu toe, maar ik zou het prima vinden een keer pastel of wat dan ook te dragen.

Het wordt minder als er niet gedacht is aan dat het voor iedereen op zijn minst niet vervelend moet zijn.
Ik ben eens naar een ceremonie rond net voor/ lunchtijd geweest, toen naar nog 2 locaties, 1 voor foto's en de ander dus voor borellen. De laatste locatie 2 bitterballen en een drankje, in de middag. Toen naar huis. Gelukkig tevoren nog een banaan gegeten.
AnAppleADay schreef:
19-08-2025 11:29
Ik heb nog nooit de verwachting gevoeld dat ik bij de ceremonie 'moest' zijn als ik niet voor de hele dag was uitgenodigd.
En toch al een stuk of 10 keer 'avondgast' geweest.
Het zal ook afhangen van je bubbel denk ik, hoe dat voelt.

In het algemeen vind ik onderscheid tussen gasten al niet erg feestelijk. Dus wil ik dat ook niet nog extra benadrukken door de ceremonie over te slaan ofzo.

Het voelt voor mij dan een beetje als oh jij vindt mij niet goed genoeg voor het diner, dan kom ik ook niet naar de ceremonie, lekker puh. Em dat is niet de boodschap die ik wil afgeven. Ik besef dat dat mijn gevoel is en snap dat het voor iedereen anders is.
Tulpje22 schreef:
19-08-2025 07:57
Ik heb er niks mee. Zelf wel getrouwd hoor en dat was een mooie dag. Maar als ik tegenwoordig naar een bruiloft ga is het vaak enkel voor de avond. Ik lees hier over 'feesten ' en dansvloer en muziek, maar dat is er niet op de bruiloften waar ik de laatste tijd voor wordt uitgenodigd. Dat zijn bruiloften met 'stukjes' die door vrienden en familie worden opgevoerd. Ik heb er niks mee en vind het vaak een lange zit. Stukjes zijn leuk voor het bruidspaar maar voor de gasten gewoon veel minder leuk.
Moet wel zeggen dat ik bruiloften zoals anderen ze kennen, met muziek en dansvloer, ook niet perse heel leuk zou vinden. Heb daar ook niks mee, dat uitbundige gedoe.
Ojaaaaaa 1x duurden de stukjes van begin middag en gingen na het buffet door tot half 12! Wij maar wachten tot we konden dansen. Alsnog wel vermaakt maar toen wisten we zeker dat bij onze bruiloft géén stukjes kwamen. En zo geschiede. Select gezelschap loungen (kun je nog goed kletsen), daarmee diner, ceremonie met iedereen (dag en avond), feest en als 'midnight snack' goede friet. En je kon altijd buiten of in een andere zaal staan als je wou chillen of kletsen.
Verschrikkelijk, maar dat is misschien omdat ik ooit bij een huwelijk al het onderstaande meemaakte. Context: de bruid behoorde zijdelings tot de vriendinnengroep en trouwde op relatief jonge leeftijd. De rest was allemaal nog student, dus qua bestedingsruimte beperkt en de meesten hadden geen rijbewijs.

1. We werden uitgenodigd voor de hele dag, behalve het eten. Het werd ook heel duidelijk gemaakt dat het niet de bedoeling is dat je een onderdeel overslaat. Wat alleen bij de uitnodiging nog niet bleek, was dat er tussen de ceremonie met de babs en de receptie, nog een religieuze ceremonie plaatsvond. Dat vond plaats op een heel andere locatie, slecht met OV bereikbaar. We kregen de tip om op de dag zelf even rond te vragen met wie we konden liften...

2. Toen het diner begon, werd met niet te mistane bewoordingen aangegeven dat degenen die niet waren uitgenodigd voor het diner, zich moesten verwijderen van de locatie. We moesten ook het landgoed af, weg! Het was dus ook niet bepaald een vriendelijk verzoek.

3. Voor de bruiloft kregen we een mail van de ceremoniemeesters met de 10 geboden. Geen kinderen, geen speeches, geen hotelovernachting in hetzelfde hotel als het bruidspaar en hun ouders. We kregen wel de tip om een boterham mee te nemen in ons tasje, dat dan weer wel.

4. Wekenlang moeten aanhoren wat voor statige en chique locatie het wel niet was. En ook moeten aanhoren hoe duur de huwelijksreis wel niet was, inclusief de prijs van de vliegtickets. Ja, dat waren wel bedragen. Wij waren toen nog student.
Ik vind bruiloften leuk zolang het allemaal maar niet te 'verplicht' is. Als je op moet draven voor én een receptie, én het diner én een feestavond en niet kunt praten met anderen vanwege harde muziek of bijna niemand kent, vind ik het behoorlijk rampzalig. Zo heb ik weleens lange uren uitgezeten vroeger. Maar ik doe dat al jaren niet meer. Bijvoorbeeld 25-jarige bruiloftsfeesten (tellen die ook mee?) van familie van mijn man vind ik te lang duren. Ik breng hem dan, blijf even en ga weer weg. En kom hem eventueel later ophalen of hij rijdt met iemand mee terug. Scheelt ook wel dat dat altijd ver van onze woonplaats is, dus dat er altijd vervoer in het spel is. Dat vind ik niks, dan moet je zo opletten met drankjes en zonder alcohol vind ik zo'n feest niet te doen.
Als het allemaal wat losser is en je niet verplicht hoeft te blijven vind ik het leuk.
Onze eigen bruiloft springt er voor mij nog steeds uit, zelf georganiseerd in twee maanden tijd en gehouden in de tuin van mijn ouders, iedereen die we kenden uitgenodigd (ruim 200 personen) en mensen vrij om te komen en gaan ergens tussen 16.00 uur en diep in de nacht. Zo konden ze zelf bepalen of ze meer als in een receptie wilden komen, dus vrij aan het begin en dan weer naar huis, of later voor meer feeststemming en wel of niet mee eten (groot buffet aangerukt), of alleen 's avonds, alles was goed. Zoals ik het zelf ook zou willen. Er waren wel 'stukjes', gelukkig kun je dat wel aan onze vrienden en familie overlaten en waren die zonder uitzondering hartstikke leuk en hilarisch.
(wij hadden het overigens in twee dagen opgedeeld; eerste dag gemeentehuis, daarna daar buiten bubbels voor de mensen die daar waren, toen naar een locatie voor een lunch en daarna was het voor die dag klaar met gasten, man en ik 's avonds samen uit eten, het feest was de dag erna)
yella78 wijzigde dit bericht op 19-08-2025 12:37
8.98% gewijzigd
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Kikkertje schreef:
19-08-2025 12:26
Verschrikkelijk, maar dat is misschien omdat ik ooit bij een huwelijk al het onderstaande meemaakte. Context: de bruid behoorde zijdelings tot de vriendinnengroep en trouwde op relatief jonge leeftijd. De rest was allemaal nog student, dus qua bestedingsruimte beperkt en de meesten hadden geen rijbewijs.
...
O, wat een rampdag! En wat een platen voor de kop van die mensen om dat zo te doen, ongelooflijk!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Kikkertje schreef:

1. We werden uitgenodigd voor de hele dag, behalve het eten. Het werd ook heel duidelijk gemaakt dat het niet de bedoeling is dat je een onderdeel overslaat. Wat alleen bij de uitnodiging nog niet bleek, was dat er tussen de ceremonie met de babs en de receptie, nog een religieuze ceremonie plaatsvond. Dat vond plaats op een heel andere locatie, slecht met OV bereikbaar. We kregen de tip om op de dag zelf even rond te vragen met wie we konden liften...

2. Toen het diner begon, werd met niet te mistane bewoordingen aangegeven dat degenen die niet waren uitgenodigd voor het diner, zich moesten verwijderen van de locatie. We moesten ook het landgoed af, weg! Het was dus ook niet bepaald een vriendelijk verzoek.

3. Voor de bruiloft kregen we een mail van de ceremoniemeesters met de 10 geboden. Geen kinderen, geen speeches, geen hotelovernachting in hetzelfde hotel als het bruidspaar en hun ouders. We kregen wel de tip om een boterham mee te nemen in ons tasje, dat dan weer wel.

4. Wekenlang moeten aanhoren wat voor statige en chique locatie het wel niet was. En ook moeten aanhoren hoe duur de huwelijksreis wel niet was, inclusief de prijs van de vliegtickets. Ja, dat waren wel bedragen. Wij waren toen nog student.
Klinkt niet erg feestelijk en gastvrij.

Dat verwijderd worden van de locatie voor aanvang van het diner heb ik ook wel eens meegemaakt ja. Wel door de mensen van de locatie, niet door het bruidspaar zelf.
Kikkertje schreef:

Dat kun je toch niet maken. Voor de hele dag uitgenodigd worden maar niet voor het eten.
PoesMinoes schreef:
19-08-2025 12:47
Dat kun je toch niet maken. Voor de hele dag uitgenodigd worden maar niet voor het eten.
Ik had een paar maanden geleden een "samen 100"-feest (pa, ma, kind)
wij kwamen van 'ver' (hollands ver hoor, 2 uur rijden), de rest uit de buurt.
Er was ons gezegd: Ga na het feest (op locatie) mee naar huis, dan regelen we iets met eten....

Maar dat liep allemaal anders. Feest ging langer door. Plots ging iedereen mee naar huis. Zijn we om 8 uur maar afgehaakt en via de 'mac' naar de auto :)
En het is heel kinderachtig, maar dan baal ik echt
PoesMinoes schreef:
19-08-2025 12:47
Ze hielden vol daar echt geen geld meer voor te hebben. Amehoela, dan hoef ik ook niet te horen dat de vliegtickets 5000 euro per persoon waren.
@lila linda
Natuurlijk baal je dan.
nerdopviva schreef:
19-08-2025 08:16
Ik ook niet. Veel onderdelen komen voort uit het patriarchaat (achternaam man aannemen, weggeven) en dat is iets wat me vreselijk tegenstaat. Ik ben uiteraard blij voor de mensen die gaan trouwen, zij doen iets wat zij heel graag willen.
Ja, het is gewoon een contract waar je de staat bij betrekt. Ik ben daar te nuchter voor (wellicht juridische beroepsdeformatie). En inderdaad, de meest ambitieuze etc. vrouwen die opeens de achternaam van hun man gaan voeren (zelden andersom!).
Ik vind bruiloften best leuk zolang er maar niet teveel voorwaarden zijn en de bruid en bruidegom er een beetje relaxed instaan. Van die opgevoerde stukjes vind ik vreselijk en zijn ook echt nooit grappig, dresscode hou ik ook niet van. Te strak geregistreerde bruiloften waar geen kinderen of demente oma's mogen komen, zijn het voor mij ook niet.

Ik vind het erg leuk om mezelf mooi te kleden voor feestjes en bruiloften maar wel gewoon naar mijn eigen smaak. Vrijgezellenfeestjes zijn ook niet mijn ding.

Lekkere hapjes, fijne muziek, lekker dansen, leuke mensen, mooie locatie, allemaal erg fijn. Ik hou wel van de romantiek en liefde van een bruiloft.

Dat gezegd hebbende, wij zijn zelf niet getrouwd, ook nooit behoefte toe gevoeld, geen dromen gehad van een witte jurk en de dag van je leven. Traditionele bruidsjurken vind ik meestal niet echt mooi. Eigenlijk hebben wij ook weinig bruiloften in onze omgeving, alleen mijn zus, die is 2 keer getrouwd en gescheiden 🤭

En oh ja, die dingen die soms worden gevraagd zoals een A4tje maken of een filmpje, daar hou ik dus ook helemaal niet van.
misssunshine wijzigde dit bericht op 19-08-2025 13:41
Reden: Toevoeging.
5.90% gewijzigd
Loren schreef:
19-08-2025 12:19
Het zal ook afhangen van je bubbel denk ik, hoe dat voelt.

In het algemeen vind ik onderscheid tussen gasten al niet erg feestelijk. Dus wil ik dat ook niet nog extra benadrukken door de ceremonie over te slaan ofzo.

Het voelt voor mij dan een beetje als oh jij vindt mij niet goed genoeg voor het diner, dan kom ik ook niet naar de ceremonie, lekker puh. Em dat is niet de boodschap die ik wil afgeven. Ik besef dat dat mijn gevoel is en snap dat het voor iedereen anders is.
Grappig, denk dat het dan inderdaad de bubbel is want bij ons wordt je dan altijd expliciet voor het feest uitgenodigd en in principe niet voor de ceremonie. Daar mag je dan vaak wel gewoon naar toe (want openbaar) maar het wordt niet verwacht.
Dus je slaat de ceremonie niet over als je niet komt, je voegt het als extra toe als je wel komt.
-April- schreef:
19-08-2025 11:41

We hadden zo’n 60 gasten. De meesten van die gasten kenden elkaar (wederzijdse vrienden)

En verder hadden we de bruiloft zo ingericht dat de bedoeling was om lekker met elkaar te kletsen. 1 locatie. Het begon 15u ‘s middags. Eerst ceremonie aan het begin, daarna neerstrijken op de locatie (bloementuin met veel comfortabele zitjes en hoekjes, gras om op te spelen). Onbeperkt drinken.
Diner was buffet en geen vaste tafels. Iedereen uitgenodigd voor alle onderdelen
Ja dat vind ik dus heel erg leuk klinken. Zoiets zou ik zeker wel leuk vinden.
Ik lees hierboven ergens "fotoreportages". Die vind in heel veel gevallen nooit zo leuk. Niet specifiek trouwreportages overigens, maar ook gezins- en familiereportages. In een bos- of strandsetting, op bruggetjes, bij een kasteel etc. Ik snap overigens wel dat mensen dat een keer doen (zomaar of bij een bijzondere gelegenheid) maar ik vind het altijd hele onprettige foto's om naar te kijken. Ik weet niet waar dat aan ligt trouwens, heel raar. Ook bij mensen die ik hartstikke leuk en aardig vind.
It-is-joysjuhhh schreef:
19-08-2025 12:21
Ojaaaaaa 1x duurden de stukjes van begin middag en gingen na het buffet door tot half 12! Wij maar wachten tot we konden dansen. Alsnog wel vermaakt maar toen wisten we zeker dat bij onze bruiloft géén stukjes kwamen. En zo geschiede. Select gezelschap loungen (kun je nog goed kletsen), daarmee diner, ceremonie met iedereen (dag en avond), feest en als 'midnight snack' goede friet. En je kon altijd buiten of in een andere zaal staan als je wou chillen of kletsen.
De broer van mijn zwager die met een integraalhelm op een onverstaanbaar maar wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang abc-lied ten gehore poogde te brengen staat na 25 jaar nog in mijn netvlies gegrift. Stukjes zijn vreselijk.
Dat er bruiloften zijn met stukjes ken ik eigenlijk alleen van cabaretiers. :mrgreen: Ik kan me er wel een voorstelling bij maken hoe zoiets dan gaat maar ik heb dat dus nog nooit meegemaakt. Speeches wel.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven