Geld & Recht alle pijlers

Wat “ flikt “ jouw werkgever ?

09-08-2025 16:32 559 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hoor en beleef echt al jaren hele nare, rare dingen in de zorg.
Bijvoorbeeld niet zelf over je vakantiedagen kunnen beschikken ( je mag dus niet zeggen dat je op x vrij wil ; je moet zelf je dienst ruilen en lukt dat niet dan beslist je manager of jouw reden om vrij te willen reden genoeg is ) .
Of je niet automatisch de vergoedingen geven waar je recht op hebt als je dienst wordt verschoven.
Of dat je verplicht wordt om een dienst te werken terwijl je vrij zou zijn.
Alle drie de voorbeelden zijn dingen die niet mogen.

Natuurlijk zijn misstanden niet alleen aan de zorg voorbehouden, dus brand vooral los.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Irma_3110 schreef:
17-08-2025 13:33
Leerling in de zorg, geen kinderen. Alleen mensen met kinderen in de basisschoolleeftijd mogen in de schoolvakantie vrij. Ehhh, buiten die schoolvakantie heb ik school. Maar dat was geen reden voor een uitzondering.
Als ik eerlijk mag zijn: dat vind ik een belachelijke redenering van je werkgever.
Dan kun je tijdens je opleiding eigenlijk nooit met vakantie.
Dolfine schreef:
19-08-2025 21:22
Ik ben in mijn team degene die roostert. En ik loop zelf heel vaak alle gaten dicht en heb ook vaak het vervelendste rooster, ook al rooster ik wel voor iedereen evenveel diensten op bepaalde tijden in. Ik perk de grootste schreeuwer overigens wel in. Die krijgt echt niet alleen de gewenste diensten.
Mijn manager zei kort geleden terecht dat dat afgelopen moest zijn met het dichtlopen van alle gaten en ze heeft gelijk.
Komende kerst en oud en nieuw ben ik vrij na 4 jaar diensten gedraaid te hebben. Dit jaar mag iemand anders het gaan doen.

Hier is het overigens niet zo dat iemand met leerplichtige kinderen altijd voorgaan en recht hebben op alle schoolvakanties.
Maar dat bedoel ik niet met zelfroosteren. Jij bent de roostermaker van het team en dat is iets anders. Terecht dat je manager ingreep, het lijkt me niet de bedoeling dat jij alle gaten dichtloopt. Wat maakt dat je niet collega’s voor die diensten inplant?
smorre schreef:
18-08-2025 10:45
Ja volgens mij is er veel zelfsturing in de zorg ontstaan. Maar ik denk dat dat een verkapte bezuinigingsmaatregel is.
Uiteindelijk blijkt toch dat er iemand nodig is die, als het spannend of moeilijk is, verantwoordelijk draagt en besluiten neemt.

En het zijn van leidinggevende is inderdaad een vaak, net zoals dat van een professional! Te vaak zie ik dat het beste jongetje of meisje van de klas (de professional) tot leidinggevende gemaakt wordt. Dat is vragen om problemen.
Klopt.
(Verkapte bezuiniging).

Wij hebben weer gewoon teamcoaches.
Veel beter.
Werkt lekker.
Dolfine schreef:
19-08-2025 21:23
Als ik eerlijk mag zijn: dat vind ik een belachelijke redenering van je werkgever.
Dan kun je tijdens je opleiding eigenlijk nooit met vakantie.
Klopt. Het was ook een paniekactie omdat de bezetting in het zomerrooster bizar slecht was. In april of zo kwam er ineens bericht dat alle al toegekende vakanties ingetrokken waren voor juli en augustus en dat ze zelf wel gingen indelen wie er dan vrij mocht zijn, maar in ieder geval niemand zonder schoolgaande kinderen. Geen idee hoe het is afgelopen, want in die tijd zat ik thuis. Ziek na een slecht/niet afgehandeld prikaccident, geschikt voor eigen werk, ongeschikt voor eigen locatie. Heb dus nog even bijgedragen aan nieuwe chaos in het rooster. Ben trouwens tot mijn grote verbazing nooit opgeroepen voor een andere locatie.
Ik ben heel zelden ziek.
Werkte ergens 5 jaar, zonder een enkele ziektedag. Onderwijs.
Die ochtend had ik migraine, meestal onder controle te houden, maar die dag liep het wat uit de hand. Ik had over staan geven bij de toilet en liep toen door naar directeur om me ziek te melden.
Zijn reactie: tja, ik ga vanmiddag ook liever in het zonnetje zitten. Maar zo werkt het nou eenmaal niet. We kijken na school wel even of je wat eerder weg kan.
(Het was 11:00 of zo).
Ik ben huilend weggelopen, heb mijn sleutels gepakt en ben weggereden (40 min auto, achteraf niet echt verantwoord).
Hij is hier nooit op teruggekomen. Tot op de dag van vandaag weet ik niet wat er die middag met mijn groep gedaan is. Maandagochtend was alles alsof er niks gebeurd was 😨 (en ik vroeg dus ook nergens naar, bedenk ik me nu achteraf).
Irma_3110 schreef:
20-08-2025 09:36
Klopt. Het was ook een paniekactie omdat de bezetting in het zomerrooster bizar slecht was. In april of zo kwam er ineens bericht dat alle al toegekende vakanties ingetrokken waren voor juli en augustus en dat ze zelf wel gingen indelen wie er dan vrij mocht zijn, maar in ieder geval niemand zonder schoolgaande kinderen. Geen idee hoe het is afgelopen, want in die tijd zat ik thuis. Ziek na een slecht/niet afgehandeld prikaccident, geschikt voor eigen werk, ongeschikt voor eigen locatie. Heb dus nog even bijgedragen aan nieuwe chaos in het rooster. Ben trouwens tot mijn grote verbazing nooit opgeroepen voor een andere locatie.
Ik vraag me dan af hoe het gaat als je al geboekt hebt? Volgens mij mogen ze het doen als het echt in bedrijfsbelang is maar moeten ze wel je vakantie vergoeden toch?
-Matilda- schreef:
20-08-2025 21:08
Ik ben heel zelden ziek.
Die ochtend had ik migraine, meestal onder controle te houden, maar die dag liep het wat uit de hand. Ik had over staan geven bij de toilet en liep toen door naar directeur om me ziek te melden.
Zijn reactie: tja, ik ga vanmiddag ook liever in het zonnetje zitten. Maar zo werkt het nou eenmaal niet. We kijken na school wel even of je wat eerder weg kan.
Ik ben huilend weggelopen, heb mijn sleutels gepakt en ben weggereden (40 min auto, achteraf niet echt verantwoord).
Hij is hier nooit op teruggekomen. Tot op de dag van vandaag weet ik niet wat er die middag met mijn groep gedaan is. Maandagochtend was alles alsof er niks gebeurd was 😨 (en ik vroeg dus ook nergens naar, bedenk ik me nu achteraf).
Wat een hork!
in mijn 1e baan heeft een manager voor gesteld dat ik bij een opdracht in London meteen mannelijke collega op de hotelkamer zou delen om kosten te besparen (ik was de enige vrouw in het team). Daar is gelukkig ingegrepen.
-Matilda- schreef:
20-08-2025 21:08
Ik ben heel zelden ziek.
Te bizar voor woorden.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven