Ik kan het niet meer horen zonder boos te worden

22-08-2025 07:54 939 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Gesprek van de dag gisteren. Hoevaak ik wel niet heb horen zeggen: 'Waarom fietst zo'n meisje daar alleen?' 'Waarom vinden die ouders dat goed?' Waarom zeggen mensen niet: 'Wat een klootzak!'

Kom op, laten we voortaan niet oordelen over het hoe en waarom van het meisje. Laten we anderen daarop aanspreken. Lisa deed niks fout, net als al die andere meisjes die niks fout deden.

De enige die fout zat was de dader.

https://nos.nl/artikel/2579430-insta-be ... oed-gedaan
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
nerdopviva schreef:
22-08-2025 10:13
Wat we ons moeten afvragen is waarom mannen zich vrij voelen dominant te zijn over vrouwen. Waarom voeden we jongens op als "stoer" en meisjes als "lief en meegaand". Waarom betalen we vrouwen niet evenveel als mannen. Waarom is de hele wereld gericht op mannen: in de medische wetenschap, in de techniek (bijvoorbeeld auto's die op het mannelijk lichaam zijn gemaakt), etc. Waarom vond mijn oom het normaal dat hij aan me zat toen ik 14 was. Waarom vond mijn andere oom het normaal om het over mijn "erwtjes" te hebben toen ik borsten begon te ontwikkelen. Waarom vinden studenten het normaal om vrouwen te classificeren als spermaemmers. Onze hele maatschappij schreeuwt: mannen zijn meer waard dan vrouwen. En dan geeft sommige mannen het gevoel dat ze alles kunnen doen met een vrouw.
Ik ben het voor een heel groot deel met je eens dat we als maatschappij van alle denkbeelden en gedrag afmoeten die jij beschrijft. Alleen heb ik wat moeite met je laatste zin als die toegepast wordt op de man die deze afgrijselijke moord heeft gepleegd, alsof dat een 'logisch' gevolg is van wat anderen doen/vinden. Het is deze man die verantwoordelijk is voor zijn daden.
Verbena schreef:
22-08-2025 10:29
Gevaar van alleen fietsen waar het niet druk is, is dat je valt of een ander ongeval krijgt en geen hulp kunt inschakelen en daar ligt tot je gevonden wordt.

Vermoord worden, aangerand worden, veerkracht worden zijn gevaren van ergens alleen in het donker fietsen.
Dit topic gaat toch over dit onderwerp. Maar ik zal mijn post aanpassen. En het gebeurt ook overdag.
I am the one who has to die, when it's time for me to die. So let me live my life the way I want to. -Jimmi Hendrix-
Hoezo risico van in het donker fietsen? Anne Faber en Julie Van Espen werden op klaarlichte dag vermoord.
Johanna schreef:
22-08-2025 10:33
Dit topic gaat toch over dit onderwerp. Maar ik zal mijn post aanpassen.

Je hoeft je post niet aan te passen hoor. Dit hoor je echt heel vaak. Ik schrijf het voor een stukje bewustwording. Het gevaar van fietsen is een verkeersongeval. Dat wordt niet anders als het donker wordt.

Wat dit meisje overkwam is een gevaar van onze samenleving waarop je je niet kunt voorbereidingen, waartegen je je niet kunt wapenen.
Wijndruifje schreef:
22-08-2025 10:36
Hoezo risico van in het donker fietsen? Anne Faber en Julie Van Espen werden op klaarlichte dag vermoord.
Dit dus.
I am the one who has to die, when it's time for me to die. So let me live my life the way I want to. -Jimmi Hendrix-
Wijndruifje schreef:
22-08-2025 10:36
Dit ja. Als iemand de vragen uit de OP stelt, kan diegene net zo goed vragen: waarom gaan vrouwen, op welk tijdstip dan ook, alleen op pad?
Geen motto
emanina schreef:
22-08-2025 10:38
Dit ja. Als iemand de vragen uit de OP stelt, kan diegene net zo goed vragen: waarom gaan vrouwen, op welk tijdstip dan ook, alleen op pad?
Of met z’n 2en? An en Eefje waren samen op pad.
Verbena schreef:
22-08-2025 10:37
Je hoeft je post niet aan te passen hoor. Dit hoor je echt heel vaak. Ik schrijf het voor een stukje bewustwording. Het gevaar van fietsen is een verkeersongeval. Dat wordt niet anders als het donker wordt.

Wat dit meisje overkwam is een gevaar van onze samenleving waarop je je niet kunt voorbereidingen, waartegen je je niet kunt wapenen.
Hier werd gesteld dat het iets van tegenwoordig is. Waarop anderen zeiden dat dat vroeger ook al zo was. Mijn ouders waarschuwden mij toen ik puber was, waarmee ik bedoel dat verkrachting, aanranding, moord (femicide) toen ook al aan de orde was.
Het ging me er niet om of je je er tegen kunt wapenen enz.
Johanna schreef:
22-08-2025 10:47
Hier werd gesteld dat het iets van tegenwoordig is. Waarop anderen zeiden dat dat vroeger ook al zo was. Mijn ouders waarschuwden mij toen ik puber was, waarmee ik bedoel dat verkrachting, aanranding, moord (femicide) toen ook al aan de orde was.
Het ging me er niet om of je je er tegen kunt wapenen enz.

Ja, dat las ik er ook in. En ik las dat je dat een gevaar noemt van alleen fietsen. Daar haak ik dan weer op in.
AnAppleADay schreef:
22-08-2025 10:46
Of met z’n 2en? An en Eefje waren samen op pad.
Inderdaad, kan je 'm nog verder doortrekken: waarom begeven vrouwen zich in het openbaar?
Geen motto
Verbena schreef:

Vermoord worden, aangerand worden, veerkracht worden zijn gevaren van ergens alleen in het donker fietsen.
Volgens mij gebeurt het gros van deze dingen overdag en heeft het niets met do kee te maken.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Nina-1990 schreef:
22-08-2025 08:48
Ik ben ook woedend over wat hier gebeurd is.
Ik denk dat mensen die vragen stellen zodat ze zelf een fake gevoel van controle hebben over een oncontroleerbare situatie.
We zijn denk ik helaas op het punt gekomen dat NL niet meer veilig is. Iig niet zoals het was.
Zet je roze zonnebril waarmee je naar het verleden kijkt eens af.
Emmely schreef:
22-08-2025 09:07
Vaak wordt zo’n beslissing om alleen te fietsen last minute genomen. Zeker op die leeftijd. Bijv een groepje wilde al naar huis maar zij niet, of andersom. Ms hebben zij geprobeerd om tegelijkertijd naar huis te gaan maar wilde ze niet, was er (te) veel drank in het spel, we weten het niet. En ms had ze weleen elektrische fiets en dacht ik ben lekker snel en daardoor minder kwetsbaar.

En hoorde gisteren precies dezelfde opmerkingen. En niet eens vragend maar ‘ belachelijk dat ze alleen naar huis mocht fietsen’ etc. Mijn reactie was dat die ouders er waarschijnlijk helemaal niets van wisten dat zij alleen naar huis zou fietsen, ze zullen dat vast niet leuk aanbevolen hebben, en dan nog! Helemaal eens met wat hierover gezegd werd, victim blaming, ouders blaming, viriendengroep blaming.
Ik heb heel erg te doen met iedereen die hiermee, en vergelijkbare zaken, te maken heeft. Je hebt niet alleen het enorme verdriet maar ook misschien schuldgevoel dat lekker wordt aangewakkerd door dit soort opmerkingen.
Precies.
Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man
Emmely schreef:
22-08-2025 09:07
Vaak wordt zo’n beslissing om alleen te fietsen last minute genomen. Zeker op die leeftijd. Bijv een groepje wilde al naar huis maar zij niet, of andersom. Ms hebben zij geprobeerd om tegelijkertijd naar huis te gaan maar wilde ze niet, was er (te) veel drank in het spel, we weten het niet. En ms had ze weleen elektrische fiets en dacht ik ben lekker snel en daardoor minder kwetsbaar.

En hoorde gisteren precies dezelfde opmerkingen. En niet eens vragend maar ‘ belachelijk dat ze alleen naar huis mocht fietsen’ etc. Mijn reactie was dat die ouders er waarschijnlijk helemaal niets van wisten dat zij alleen naar huis zou fietsen, ze zullen dat vast niet leuk aanbevolen hebben, en dan nog! Helemaal eens met wat hierover gezegd werd, victim blaming, ouders blaming, viriendengroep blaming.
Ik heb heel erg te doen met iedereen die hiermee, en vergelijkbare zaken, te maken heeft. Je hebt niet alleen het enorme verdriet maar ook misschien schuldgevoel dat lekker wordt aangewakkerd door dit soort opmerkingen.
Het punt is al dat het een beslissing is. Het zou geen beslissing moeten zijn, maar gewoon een vanzelfsprekendheid. Net zoals dat het vanzelfsprekend is dat mannen alleen over straat gaan.
Geen motto
Moiren schreef:
22-08-2025 10:54
Volgens mij gebeurt het gros van deze dingen overdag en heeft het niets met do kee te maken.

Kak, in het stukje dat jij quote had moeten staan: zijn geen gevaren van.

Te snel getypt.
Zou jij dat in je quote willen aanpassen? Ik heb mijn bericht al aangepast.
verbena wijzigde dit bericht op 22-08-2025 11:04
0.73% gewijzigd
Solomio schreef:
22-08-2025 09:11
Je maakt iemand toch ook medeverantwoordelijk voor het jatten van je fiets als die niet stevig op slot staat?

Ik snap vooral niet dat mensen die vergelijking blijkbaar niet inzien.
Doe ik ook niet.
Ik weet zeker dat jij geen fiets steelt als hij niet op slot voor de Hema staat. Net zoals ik de portemonnee die ik in een auto met het raam open zag liggen niet heb meegenomen. Want het mag niet, het is niet van ons. Ja, het is verstandig je spullen op slot te doen. Nee, het is niet normaal dat je spullen gestolen worden als je het niet doet. Dat is een soort filosofisch ding voor mij.
Si abra la puerta hay lobos.
Verbena schreef:
Gevaar van alleen fietsen waar het niet druk is, is dat je valt of een ander ongeval krijgt en geen hulp kunt inschakelen en daar ligt tot je gevonden wordt.

Vermoord worden, aangerand worden, veerkracht worden zijn geen gevaren van ergens alleen in het donker fietsen.
En laatst weer dat jonge meisje in het Zuiderpark, ook op klaarlichte dag. Maar helaas had haar moeder vergeten haar kind vast te ketenen aan zichzelf.
dronkenaardbei wijzigde dit bericht op 22-08-2025 11:18
Reden: Quote aangepast en daarom ook mijn reactie gewijzigd.
8.94% gewijzigd
Dit.

En vergeet Anne Faber niet. Die fietste op een mooie en later regenachtige dag langs en door het bos en kwam die psychopaat Michael Panhuis tegen. Klaarlichte dag. En dan nóg waren er figuren die zich openlijk op de socials afvroegen 'wat ze daar dan deed'. Go fuck yourself.
DronkenAardbei schreef:
22-08-2025 11:00
Wat een onzin. Of voelt het veiliger voor je te denken dat het alleen in het donker gebeurd? En laatst weer dat jonge meisje in het Zuiderpark, ook op klaarlichte dag. Maar helaas had haar moeder vergeten haar kind vast te ketenen aan zichzelf.

Te snel getypt.
Verbena schreef:
22-08-2025 11:03

Te snel getypt.
Zou jij dan jouw quote op mijn berichtje willen aanpassen?
emanina schreef:
22-08-2025 10:58
Het punt is al dat het een beslissing is. Het zou geen beslissing moeten zijn, maar gewoon een vanzelfsprekendheid. Net zoals dat het vanzelfsprekend is dat mannen alleen over straat gaan.
ja, maar dat is niet zo
En doooooor!
Ben zelf vele jaren geleden ook van mijn fiets afgetrokken. Op de details ga ik verder niet in. Die persoon is later veroordeeld voor verkrachting van meerdere vrouwen en meisjes. Wat ik zelf nooit zal vergeten waren opmerkingen, ook op vrouwenfora, 'dat verkrachters statistisch gezien vrijwel altijd bekenden zijn'. En daarmee mijn verhaal en dat van anderen in twijfel trokken want hee, op straat gebeurt toch bijna nooit iets? Terwijl het allemaal bewezen is en er een keiharde veroordeling is geweest.

Ga de boom in met je statistiek, of die getallen nu kloppen of niet. Denk dat ze zichzelf daarmee veilig waanden? Want helaas, alleen naar huis fietsen is dus niet altijd veilig, ook al moet het dat gewoon zijn. Ikzelf kwam gewoon van mijn (over)werk, en het was net het hele kleine stukje waar geen huizen stonden. Wat er nu in A'dam is gebeurd is net zo'n donker stuk. Daar moeten gewoon standaard camera's staan en veel meer politiecontrole. Wie daar woont moét er wel fietsen, en dat zal die vieze gore moordenaar en verkrachter heel goed hebben geweten. Roofdieren, beesten zijn het. En dan denk je met een elektrische fiets nog wat sneller dus veiliger te zijn.
Alleen de op gelezen en ik kan zo boos worden om Victim Blaming, helemaal als vrouwen dat over andere vrouwen zeggen. "Ze had niet alleen naar huis moeten fietsen". Alleen naar huis fietsen moet gewoon kunnen aangezien mannen gewoon met hun tengels van haar af moeten blijven en haar met rust moeten laten.

Ik vind dat jongens beter opgevoed moeten worden en dat mannen gedrag van hun vrienden terecht wijzen als dat nodig is in plaats van er lacherig over wordt gedaan, het negeert wordt of wat dan ook als een man trots verteld wat hij met een vrouw heeft uitgespookt. Of meteen ingrijpen als een vriend in het groepje iets doet wat niet door de beugel kan of niet als prettig wordt ervaren door vrouwen.
graze wijzigde dit bericht op 22-08-2025 11:20
39.59% gewijzigd
Verbena schreef:
22-08-2025 07:54
'Waarom vinden die ouders dat goed?' Waarom zeggen mensen niet: 'Wat een klootzak!'
"Wat een klootzak" zeggen mensen ook. Net als dat er gemiespeld wordt over het feit dat de dader uit een asielzoekercentrum komt.

Door een stukje schuld bij het slachtoffer te leggen voelen we onszelf veilig, ons gebeurt dat niet want wij fietsen nooit alleen. Ons gebeurt dat niet want wij komen niet bij de AH.
Ons gebeurt dat niet want wij wonen in Pietjeveen in plaats van Amsterdam.

Een heel gewone reactie om onszelf veilig te wanen.
We zijn nog heel ver vandaan bij enkel "wat een klootzak". En ook ons strafsysteem is compleet ingericht op victimblaming. Wat denk je dat de politie als eerste vraagt als je auto gejat is?
.
Niet helemaal on topic, maar waar ik boos van werd (en wordt) zijn mensen die getuige zijn van/bij een ernstig misdrijf en niets doen ondanks dat ze zelf geen reëel risico lopen. Ik las daar ooit een aantal voorbeelden van in een boek van Peter R. de Vries.

Dat de moordenaar van Andrea Luten naderhand gezien was door een getuige, die echter aan de politie verklaarde dat ze de man 10 minuten eerder had gezien dan het geval was, waardoor de dader lang buiten beeld bleef. Haar reden was dat haar baas er anders achter zou komen dat ze 10 minuten te laat op haar werk was die dag.

Een echtpaar zag vanaf het balkon van hun appartement Anne de Ruyter de Wildt meegesleurd worden door haar moordenaar, maar toen de vrouw de politie wilde bellen hield haar man haar tegen met het argument "niet doen, daar krijgen we maar gedonder mee".

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven