Ik kan het niet meer horen zonder boos te worden

22-08-2025 07:54 966 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Gesprek van de dag gisteren. Hoevaak ik wel niet heb horen zeggen: 'Waarom fietst zo'n meisje daar alleen?' 'Waarom vinden die ouders dat goed?' Waarom zeggen mensen niet: 'Wat een klootzak!'

Kom op, laten we voortaan niet oordelen over het hoe en waarom van het meisje. Laten we anderen daarop aanspreken. Lisa deed niks fout, net als al die andere meisjes die niks fout deden.

De enige die fout zat was de dader.

https://nos.nl/artikel/2579430-insta-be ... oed-gedaan
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Misschien is het ook iets wat van oudsher is ingeprent: donker = onveilig, licht = veilig.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 23-08-2025 07:33
Reden: Ongepast
99.65% gewijzigd
Na zevenhonderd jaren
Laat maar, niet zo relevant voor de discussie.
Yakuzakiko schreef:
22-08-2025 14:03
Dit klopt, maar geldt niet voor femicide, die cijfers zijn geloof ik redelijk gelijk gebleven.
Dat zou wel kunnen ja.
De meeste slachtoffers van moord zijn sowieso nog altijd man.
Vind ik eigenlijk wel een relevante vraag. De meeste slachtoffers van moord zijn man, maar veel van hen zaten in het criminele circuit. Niet dat het dan ineens mag, maar dat maakt het wel een andere situatie.
Hoeveel mannen worden er 'zomaar' vermoord net zoals bij femicide?
Wombat schreef:
22-08-2025 14:20
Dat zou wel kunnen ja.
De meeste slachtoffers van moord zijn sowieso nog altijd man.
Vind ik eigenlijk wel een relevante vraag. De meeste slachtoffers van moord zijn man, maar veel van hen zaten in het criminele circuit. Niet dat het dan ineens mag, maar dat maakt het wel een andere situatie.
Hoeveel mannen worden er 'zomaar' vermoord net zoals bij femicide?

Mannen hebben wel het risico dat ze in elkaar worden geslagen, dat komt toch nog best wel eens voor. Situaties zoals in Mallorca of de ‘zinloos geweld’-cases die veel in het nieuws waren in de jaren 90.

Dat is denk ik nog het meest de ‘mannelijke tegenhanger’ van femicide. Met een groot verschil dat dit man-op-man geweld is. Dus het blijven de mannen die het probleem zijn.
AnAppleADay schreef:
22-08-2025 14:30
Mannen hebben wel het risico dat ze in elkaar worden geslagen, dat komt toch nog best wel eens voor. Situaties zoals in Mallorca of de ‘zinloos geweld’-cases die veel in het nieuws waren in de jaren 90.
Dat is denk ik nog het meest de ‘mannelijke tegenhanger’ van femicide. Met een groot verschil dat dit man-op-man geweld is. Dus het blijven de mannen die het probleem zijn.

Zeker komt geweld tegen mannen voor, en dat is ook beslist een probleem. Maar het is wel een andersoortig probleem dan het geweld tegen vrouwen. Het is geweld door ruzies, om een materieel belang, of door vrij willekeurige agressie die een slachtoffer zoekt.

Het geweld tegen vrouwen heeft heel vaak te maken met aanspraak op haar seksualiteit. Het zijn afgewezen mannen of mannen die seks willen afdwingen. Relaties die verbroken zijn en de man kan dat niet verkroppen. Een afwijzing. Een versierpoging waar ze niet op in gaat.
"Lach eens even leuk tegen me, kijk niet zo chagrijnig" en anders sla ik je voor je bek. Jij moet seks met me hebben anders wurg ik je. Of ik heb sowieso seks met je en dan wurg ik je. Als je bij me weggaat vermoord ik je.

Het zijn inderdaad in al die gevallen mannen die het probleem zijn. Maar voor mijn gevoel is het wel een andersoortige agressie.
Na zevenhonderd jaren
AnAppleADay schreef:

Het feit alleen al dat je met een hele specifieke case komt (Mallorca, 3 jaar geleden) geeft wel aan dat het maar weinig voorkomt. Als je alleen de afgelopen weken al kijkt wat er qua femicide (alleen al in Nederland) is gebeurd...
AnAppleADay schreef:

Het lijkt me toe dat gemiddeld mannen een stukje agressiever zijn geëvolueerd dan vrouwen. In combinatie met het feit dat ze gemiddeld veel sterker zijn maakt ze dat gevaarlijker voor andere mensen dan vrouwen. Overigens weten verreweg de meeste mannen zich goed te beheersen, en er zijn ook agressieve vrouwen.
Appletje schreef:
22-08-2025 15:59
Het feit alleen al dat je met een hele specifieke case komt (Mallorca, 3 jaar geleden) geeft wel aan dat het maar weinig voorkomt. Als je alleen de afgelopen weken al kijkt wat er qua femicide (alleen al in Nederland) is gebeurd...
Nee het komt vaker voor juist. Maar vrouwen krijgen veel meer media-aandacht. Tegelijk met Anne Faber verdween er ook een jongen van 17 die later vermoord bleek. Die haalde alleen de headlines niet.
Al is het wel zo dat dood door in elkaar getrapt te worden wel zeldzaam is. Meestal is er een mes of vuurwapen in het spel.
Op insta #rechtopdenacht staan pakkende teksten.
De dader is gepakt.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
22-08-2025 16:51
De dader is gepakt.

Een en dezelfde dader van twee misdrijven dus.
Verdachte.
Appletje schreef:
22-08-2025 16:55
Verdachte.
Wilde ik ook zeggen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Wombat schreef:
22-08-2025 13:56
Zo raar, als er zoiets gebeurt en dan vooral als het een jong meisje betreft dan gaan er mensen roepen dat Nederland aan het verloederen is en dat het allemaal steeds erger wordt.

Terwijl de cijfers het omgekeerde laten zien. Het aantal moorden in de jaren '90 lag op het dubbele van nu. (Daarvoor was het wel weer lager trouwens).

Natuurlijk, elk geval is er één te veel. Het is verschrikkelijk en had nooit mogen gebeuren. Maar de realiteit is dat het in alle tijden is gebeurd, gebeurt, zal blijven gebeuren.

Waarom lopen er gekken op straat? De tijd zal hopelijk leren wie de dader van Lisa was en wat hem bezielde. Maar elke gek haalt ooit voor het eerst iets uit. Hopelijk ben je er dan op tijd bij, maar niet altijd.

Hopelijk kan de politie nog een slag maken in situaties van huiselijk geweld waar de signalen er al lang zijn en opbouwen. Dat eerder inzien en die vrouwen beter beschermen zou toch moeten kunnen. Maar kan je dit voorkomen? Ik zou niet weten hoe.
Volgens mij zou het streven minimalisatie moeten zijn, binnen grenzen zo ver mogelijk gaan om dit te voorkomen. Ik denk dat daar nog wel winst te behalen valt. Ooit schreef ik zo rond mijn 26e zelf een brief naar de gemeente met de vraag of ze voor meer straatlicht konden zorgen op een stuk waar ik me ’s avonds onveilig voelde maar waar ik wel regelmatig door moest. Nooit iets aan gedaan. Toevallig is dat precies hetzelfde stuk waarvan in mijn tienertijd de ouders van een vriendinnetje er bezwaar tegen hadden dat ik daar midden in de nacht alleen doorheen zou fietsen. Ik mocht toen na het stappen bij haar blijven slapen. En zo zijn er naast betere verlichting nog wel andere zaken waar meer aandacht aan besteed zou kunnen worden.
Wombat schreef:
22-08-2025 16:41
Nee het komt vaker voor juist. Maar vrouwen krijgen veel meer media-aandacht. Tegelijk met Anne Faber verdween er ook een jongen van 17 die later vermoord bleek. Die haalde alleen de headlines niet.
Al is het wel zo dat dood door in elkaar getrapt te worden wel zeldzaam is. Meestal is er een mes of vuurwapen in het spel.
We weten niet hoe Lisa is vermoord, bij Anne Faber was er buitensporig veel geweld gebruikt. Ik haal niet uit het wikipedia artikel of daar wapens bij waren. En dat doet er niet toe; een paar handen of een schoenveter kan ook een wapen zijn. Wat Lisa en Anne is overkomen is zinloos, maar omdat het vrouwen zijn, vindt er te vaak ook seksueel misbruik plaats en waren het mannen geweest dan was er waarschijnlijk niets met ze gebeurd. Maar kijk je naar zinloos geweld; dan zie je dat jongens/mannen daar slachtoffer van zijn. Hier in de regio is het verhaal van Guus groots; de jongen heeft een ruzie proberen te sussen tijdens carnaval en dat door een messteek niet overleefd. Inderdaad een mes, maar dat maakt het niet minder erg. In bijna alle gevallen zijn mannen de dader; waarom blijven mannen zich als beesten gedragen.
Maar we moeten het ook hebben over de oorzaken. Dit was een asielzoeker. Nee, dat heeft niets te maken met racisme of moslimhaat. Asielzoekers plegen buitengewoon vaak femicide. Dat komt 1. omdat veel asielzoekers vrouwen als niet gelijkwaardig zien. 2. omdat veel asielzoekers in het land van herkomst getraumatiseerd zijn 3. omdat wij asielzoekers terugduwen de Middellandse Zee op en ze geen menswaardige opvang geven.

Ook psychisch gestoorde mannen plegen vaak femicide. Dit komt door de bezuinigingen op psychiatrische hulp. Nu zwerven dit soort mannen zonder hulp rond. Dat gaat heel vaak fout.
Inelly schreef:
22-08-2025 17:05
Maar we moeten het ook hebben over de oorzaken. Dit was een asielzoeker. Nee, dat heeft niets te maken met racisme of moslimhaat. Asielzoekers plegen buitengewoon vaak femicide. Dat komt 1. omdat veel asielzoekers vrouwen als niet gelijkwaardig zien. 2. omdat veel asielzoekers in het land van herkomst getraumatiseerd zijn 3. omdat wij asielzoekers terugduwen de Middellandse Zee op en ze geen menswaardige opvang geven.

Ook psychisch gestoorde mannen plegen vaak femicide. Dit komt door de bezuinigingen op psychiatrische hulp. Nu zwerven dit soort mannen zonder hulp rond. Dat gaat heel vaak fout.
Precies. Helaas heeft de publieke opinie een minder genuanceerde mening. En nog helaaser is dat er politici zijn die dit gaan gebruiken ter meerdere eer en glorie voor zichzelf en wordt niet meer over Lisa gesproken.
Inelly schreef:

Ik voel mij erg ‘teleurgesteld’ dat verdachte een asielzoeker is. Nu gaat er een hele discussie losbarsten waar ik eerst aan de andere kant stond, maar hierdoor dit bijna niet meer wil verdedigen. Zo stereotype dat de verdachte een asielzoeker is en dan is het ook echt zo…
Inelly schreef:

Statistisch is de kans heel klein voor een vrouw om door een (in dit geval, voor zover we weten) onbekende te worden vermoord.

Dat is ook waarom femicide er in cijfers zo uitspringt, moord door een mannelijke bekende, vaak in huiselijke kring. Kenmerkend is dat er doorgaans een heel patroon aan bedreiging, mishandeling en/of stalking aan vooraf ging.

Je bereikt er dus veel meer mee om mannen die een vrouw/partner bedreigen of mishandelen eens een harde douw te geven of een verplichte behandeling dan met het eindeloze navelstaren op andere culturen.
Ik denk vooral "natuurlijk is de (mogelijke) dader wéér een man". Niet verrassend, maar (bijna) altijd mannen.
Inelly schreef:

Ik vroeg me al af hoe lang het zou duren voordat iemand erover zou beginnen
Timetraveler schreef:
22-08-2025 17:11
Ik denk vooral "natuurlijk is de (mogelijke) dader wéér een man". Niet verrassend, maar (bijna) altijd mannen.
Dit dus.
Ik vind het ook zo’n wrang detail dat zij de dure e-bike niet in Amsterdam wilde laten staan omdat ze er waarschijnlijk vanuit ging dat de kans groot was dat ie gejat zou worden. En dat ze daarom is gaan fietsen
en niet met haar vrienden in de taxi mee is gegaan.
MrsDuck schreef:
22-08-2025 17:04
We weten niet hoe Lisa is vermoord, bij Anne Faber was er buitensporig veel geweld gebruikt. Ik haal niet uit het wikipedia artikel of daar wapens bij waren. En dat doet er niet toe; een paar handen of een schoenveter kan ook een wapen zijn. Wat Lisa en Anne is overkomen is zinloos, maar omdat het vrouwen zijn, vindt er te vaak ook seksueel misbruik plaats en waren het mannen geweest dan was er waarschijnlijk niets met ze gebeurd. Maar kijk je naar zinloos geweld; dan zie je dat jongens/mannen daar slachtoffer van zijn. Hier in de regio is het verhaal van Guus groots; de jongen heeft een ruzie proberen te sussen tijdens carnaval en dat door een messteek niet overleefd. Inderdaad een mes, maar dat maakt het niet minder erg. In bijna alle gevallen zijn mannen de dader; waarom blijven mannen zich als beesten gedragen.
Maar dat is ook precies wat ik bedoel: een man die zomaar wordt vermoord is net zo erg als een vrouw. En daar zijn er meer van. Het is allemaal een vreselijk drama. En we zijn allemaal weerloos tegen een vuurwapen of groot steekwapen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven