Gierige acties deel XVII
zondag 15 september 2024 om 18:22
De vorige 16 delen waren een groot succes. In deel 17 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.
Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
* Deel 9
* Deel 10
* Deel 11
* Deel 12
* Deel 13
* Deel 14
* Deel 15
* Deel 16
Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
* Deel 9
* Deel 10
* Deel 11
* Deel 12
* Deel 13
* Deel 14
* Deel 15
* Deel 16
In this mad house we must all survive
donderdag 21 augustus 2025 om 18:01
Zo’n koffer staat / ligt / hangt in of op je schuur/ zolder / garage. Met 1 man krijg je hem niet op of van je auto.nausicaa schreef: ↑21-08-2025 17:42Nee. Ik schrijf juist dat er best goede redenen zijn om dingen niet uit te lenen. Spullen die makkelijk kapot gaan en dan een flinke schadepost zijn, spullen met sentimentele waarde die dus niet vervangbaar zijn. Spullen die je zelf nodig hebt. Mensen bij wie de kans groot is dat ze je spullen slopen of niet (snel) terug geven.
Maar dat gaat hier allemaal niet op.
Ik vind ‘maar dan slijt het harder’ echt een onzin argument. Dat geldt ook voor de ladder van de de buurman, maar daar ga je toch ook geen ‘afschrijving op rekenen’. En zo’n dakkoffer slijt nou niet bepaald keihard van gebruik. Dat zijn dingen die je vervangt omdat hij niet meer handig op je auto past. Of het plastic van ouderdom is vergaan. Niet omdat hij zo vreselijk veel gebruikt is.
Ineens valt iedereen over het feit dat de leners geen dank je wel zeggen. Maar dat schreef de poster niet echt, ze schreef dat er geen expliciet bedankje was of zo. Maar dat kan ook betekenen dat ze geen bloemetje of die wijn kregen. Het lijkt me sterk dat iemand vraagt of hij dat ding mag lenen, hem ophaalt en weer terugbrengt, en dat al hier keer, zonder ook maar een keer ‘hé, super bedankt hè!’ te zeggen.
En niemand heeft gezegd dat die mensen zelf nooit iets uitlenen. Dat wordt er allemaal bij gehaald om vooral te kunnen zeggen hoe vreselijk ze wel niet zijn.
Dus TO moet er voor thuisblijven, spullen wegzetten die in de weg staan, helpen met dat ding op de auto zetten, spullen weer terugzetten.
En dan ook weer als ze hem terugbrengen. “ Zooooo geen zin in “ vind ik ook best een goed argument.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
donderdag 21 augustus 2025 om 18:05
Nou, ik wilde net zeggen: het is niet een boek dat je even uit de kast trekt. Daardoor alleen al zou ik me als lener bezwaard voelen als ik niet op z'n minst mondeling flinke dankbaarheid had geuit.blijfgewoonbianca schreef: ↑21-08-2025 18:01Zo’n koffer staat / ligt / hangt in of op je schuur/ zolder / garage. Met 1 man krijg je hem niet op of van je auto.
Dus TO moet er voor thuisblijven, spullen wegzetten die in de weg staan, helpen met dat ding op de auto zetten, spullen weer terugzetten.
En dan ook weer als ze hem terugbrengen. “ Zooooo geen zin in “ vind ik ook best een goed argument.
donderdag 21 augustus 2025 om 18:21
Tja, dat kan. Daar verschillen we dan van mening. Als het om iets gaat dat ik toch al betaald heb, en niet moet kopen omdat meerdere mensen het willen hebben, vind ik het oprecht juist fijn als anderen er ook gebruik van maken. Ik zie dat niet als profiteren. Nogmaals: als iemand er op aanstuurt dat ik een duur ding koop, zodat zij het kunnen lenen, ja, dat vind ik schaamteloos. Als iemand zelf nooit iets uit wil lenen, ‘want ze hebben er voor betaald’, dan vind ik het ook raar. Maar in dit geval zou het me echt niks uitmaken.Itsnojoke schreef: ↑21-08-2025 17:58Dat is ook in mijn ogen best begrijpelijk dat dat een beetje gaat steken. Sonia betaalt vijfhonderd euro voor eens per jaar een echt goede koffer, en Petra krijgt hetzelfde, maar dan gratis, gewoon omdat ze het vraagt. Ik snap best dat dat een beetje steekt.
Ik kocht vroeger veel boeken (nu e-reader met abonnement). Een vriendin van me had dezelfde smaak. Maar ik kocht, zij leende van mij. Toen er een serie van onze favoriete schrijver verscheen, om de zoveel tijd een boek, acht in totaal, heb ik voorgesteld om er omdebeurt één te kopen. Is niet gebeurd, praatte ze overheen, uiteindelijk heeft ze ze allemaal geleend. Want inderdaad: heel moeilijk om opeens nee te zeggen waar het eerst altijd ja was.
Ik heb pas de grens getrokken toen ze ze wilde lenen voor een vriendin van háár.
Ik vind het best schaamteloos om eindeloos te profiteren van het geld dat anderen hebben uitgegeven. Een keer, prima. Altijd? Niet zo prima, daar mag best iets tegenover staan.
Ik heb een vakantiehuisje waar ik zelf niet elke week kan zijn. Mensen van wie ik weet dat ze er netjes mee omgaan (en met de omgeving, ik wil de buren daar ook graag te vriend houden), mogen daar best een weekje heen als ik er niet ben. Spaart ze zo 750-900 euro uit voor een week, en ik betaal jaarlijks >3500 euro aan kosten. Maar die betaal ik ook als ze niet komen, dus dat heeft er weinig mee te maken. Ik kan het betalen, heb het er voor over, en heb de beslissing om dit te kopen gemaakt omdat ík het graag wilde, niet omdat anderen dat wilden. Dan vind ik het dus prima als iemand anders het voor niks krijgt. En wil ik vooral geen vergoeding of zo, want dan wordt het pas echt raar (hoeveel dan, wat het echt kost is best veel om aan vrienden te vragen, maar een fractie is ook weer zo raar).
Maar goed, dat is iets gevoelsmatigs, en daar kun je anders over denken. Ik wilde vooral aangeven dat er ook mensen zijn die dit helemaal niet zo vreselijk gierig vinden van de leners, anders wordt het beeld wel heel eenzijdig.
donderdag 21 augustus 2025 om 18:23
Eens, ook dat vind ik persoonlijk een stuk beter argument dan ‘ik heb hem betaald, dus een ander mag hem niet gratis’. Geen zin in gedoe stond volgens mij zelfs letterlijk in het lijstje dingen die ik wel logisch vind.blijfgewoonbianca schreef: ↑21-08-2025 18:01Zo’n koffer staat / ligt / hangt in of op je schuur/ zolder / garage. Met 1 man krijg je hem niet op of van je auto.
donderdag 21 augustus 2025 om 18:30
Een kleine vergoeding voor G/W/L zou ik niet gek vinden, zeker als er ook in de wintermaanden gebruik wordt gemaakt van het huisje.nausicaa schreef: ↑21-08-2025 18:21Tja, dat kan. Daar verschillen we dan van mening. Als het om iets gaat dat ik toch al betaald heb, en niet moet kopen omdat meerdere mensen het willen hebben, vind ik het oprecht juist fijn als anderen er ook gebruik van maken. Ik zie dat niet als profiteren. Nogmaals: als iemand er op aanstuurt dat ik een duur ding koop, zodat zij het kunnen lenen, ja, dat vind ik schaamteloos. Als iemand zelf nooit iets uit wil lenen, ‘want ze hebben er voor betaald’, dan vind ik het ook raar. Maar in dit geval zou het me echt niks uitmaken.
Ik heb een vakantiehuisje waar ik zelf niet elke week kan zijn. Mensen van wie ik weet dat ze er netjes mee omgaan (en met de omgeving, ik wil de buren daar ook graag te vriend houden), mogen daar best een weekje heen als ik er niet ben. Spaart ze zo 750-900 euro uit voor een week, en ik betaal jaarlijks >3500 euro aan kosten. Maar die betaal ik ook als ze niet komen, dus dat heeft er weinig mee te maken. Ik kan het betalen, heb het er voor over, en heb de beslissing om dit te kopen gemaakt omdat ík het graag wilde, niet omdat anderen dat wilden. Dan vind ik het dus prima als iemand anders het voor niks krijgt. En wil ik vooral geen vergoeding of zo, want dan wordt het pas echt raar (hoeveel dan, wat het echt kost is best veel om aan vrienden te vragen, maar een fractie is ook weer zo raar).
Maar goed, dat is iets gevoelsmatigs, en daar kun je anders over denken. Ik wilde vooral aangeven dat er ook mensen zijn die dit helemaal niet zo vreselijk gierig vinden van de leners, anders wordt het beeld wel heel eenzijdig.
Geen motto
donderdag 21 augustus 2025 om 18:38
N als de leners van je huisje geen 'dank je wel' zeggen, dan denk je niet: "volgend jaar sla ik jou over" ?nausicaa schreef: ↑21-08-2025 18:21Tja, dat kan. Daar verschillen we dan van mening. Als het om iets gaat dat ik toch al betaald heb, en niet moet kopen omdat meerdere mensen het willen hebben, vind ik het oprecht juist fijn als anderen er ook gebruik van maken. Ik zie dat niet als profiteren. Nogmaals: als iemand er op aanstuurt dat ik een duur ding koop, zodat zij het kunnen lenen, ja, dat vind ik schaamteloos. Als iemand zelf nooit iets uit wil lenen, ‘want ze hebben er voor betaald’, dan vind ik het ook raar. Maar in dit geval zou het me echt niks uitmaken.
donderdag 21 augustus 2025 om 18:45
Heb ook regelmatig tegen kleine vergoeding van familie een vakantiehuisje kunnen huren als hij anders leeg stond. Helemaal niets betalen zou ik ook niet prettig vinden, omdat ik weet dat er wel wat extra kosten aan hangen. Ook altijd nog wat extra goed gepoetst en her en der kleine klusjes gedaan. Vind ik niet meer dan normaal als ik er voor weinig in mag.
donderdag 21 augustus 2025 om 19:04
En als jij en een collega bijv bij elkaar in de buurt wonen en jij een auto hebt en collega niet. Zou je dan zonder vergoeding samen willen rijden, omdat je toch dezelfde kant opgaat?nausicaa schreef: ↑21-08-2025 18:21Tja, dat kan. Daar verschillen we dan van mening. Als het om iets gaat dat ik toch al betaald heb, en niet moet kopen omdat meerdere mensen het willen hebben, vind ik het oprecht juist fijn als anderen er ook gebruik van maken. Ik zie dat niet als profiteren. Nogmaals: als iemand er op aanstuurt dat ik een duur ding koop, zodat zij het kunnen lenen, ja, dat vind ik schaamteloos. Als iemand zelf nooit iets uit wil lenen, ‘want ze hebben er voor betaald’, dan vind ik het ook raar. Maar in dit geval zou het me echt niks uitmaken.
donderdag 21 augustus 2025 om 20:00
Niet aan mij maar: ik zou dat doen als het een leuke collega is. Maar een leuke collega zou dan een leuk bedankje verzinnen hiervoor (veel ‘leuk’ maar je snapt wat ik bedoel)
Wat eten we vanavond?
donderdag 21 augustus 2025 om 21:35
donderdag 21 augustus 2025 om 21:50
Dat vind ik inderdaad best vergelijkbaar met de dakkoffer. Als je gebruik wil maken van een bezitting/vervoermiddel/artikel dat iemand heeft, waar kosten aan verbonden zijn/zijn geweest, dan vind ik het niet zo gek om aan die kosten bij te dragen.
Ook hier geldt wat mij betreft: incidenteel, geen probleem. Structureel? Mag iets tegenover staan.
donderdag 21 augustus 2025 om 21:52
Die heb ik ook één. Van een andere afdeling wel. Hij is maar één keer met mij meegereden, kleine omweg. Geen enkel probleem. Zou dat regelmatig aan de orde zijn, dan zou ik wel een bijdrage in de kosten verwachten.Merel90 schreef: ↑21-08-2025 21:35Ik heb dus een collega die geen auto heeft, vindt dat te duur. Trein vindt ze ook te duur en vraagt dan elke keer om met collega’s mee te rijden. Afgelopen vakantie waren er dus toevallig haar ‘vaste’ carpoolmaatjes op vakantie en was ze overal een beetje aan het bedelen![]()
donderdag 21 augustus 2025 om 22:27
Ik rijd graag zelf, en er rijden heel vaak collega’s met mij mee als we ergens heen moeten. Dat gaat dan dus om stukken die ik toch al rij, plus misschien twee straten om om ze op het station af te zetten op de terugweg. De extra kosten van iemand die meerijdt op een stuk dat ik toch al reed, zijn echt minimaal. Dus daar hoef ik ook geen vergoeding voor (en ja, dat komt buiten de vakanties vrijwel wekelijks voor).
Elke dag iemand mee laten ‘carpoolen’ zou ik misschien niet doen. Maar niet om het geld, maar omdat dat best veel van je vraagt qua afstemming en regelen, kan dan niet besluiten op weg naar mijn werk nog even langs de bouwmarkt te gaan, onverwacht een dagje thuis te werken etc. Maar dat vind ik ook wel van een heel andere orde van grootte qua iemand om een gunst vragen dan een dakkoffer lenen.
Dus de dagelijkse rit, mogelijk niet. Ook afhankelijk van hoe lang (een maandje omdat partner de auto nodig heeft, iemand zijn enkel gebroken heeft en niet mag rijden of zo, dan wel, maar jarenlang, mwah), en hoe gezellig ik iemand in de auto vind. Maar dan zou ik die persoon ook niet met vergoeding mee laten rijden, omdat het me niet om het geld maar om de verplichting gaat.
donderdag 21 augustus 2025 om 23:05
Psies!
Als ik
M’n dakkoffer dus liever niet uitleen (gedoe, bang dat ‘ie stuk gaat, mensen die ik niet aardig vind) zou ik ‘m ook niet uitlenen als ik er geld voor kreeg.
Wat eten we vanavond?
vrijdag 22 augustus 2025 om 08:48
Wat erg zeg. Dan maak je wel naam voor jezelf op de verkeerde manier.Merel90 schreef: ↑21-08-2025 21:35Ik heb dus een collega die geen auto heeft, vindt dat te duur. Trein vindt ze ook te duur en vraagt dan elke keer om met collega’s mee te rijden. Afgelopen vakantie waren er dus toevallig haar ‘vaste’ carpoolmaatjes op vakantie en was ze overal een beetje aan het bedelen![]()
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
vrijdag 22 augustus 2025 om 08:53
Ik heb nog een gierige actie van een vliegtuigmaatschappij. Het laatste woord is er nog niet over gevallen, maar tot op heden hebben ze de hakken in het zand gezet. Mijn Brics koffer kwam zwaar beschadigd, gedeukt en vies aan (zo’n koffer die je niet kan wassen) op Paphos. Volgens de Montreal 1999 regels is de luchtvaartmaatschappij daar aansprakelijk voor - ongeacht de schuldvraag. Het gaat niet om een paar krassen en kleine beschadigingen.
De koffer ziet er niet meer uit, maar de luchtvaartmaatschappij steekt geen poot uit. Ik kan natuurlijk een charge back doen via mijn bank voor het bedrag van de koffer en een DSAR initiëren. Als ze echt vervelend blijven doen, doe ik dat wellicht ook, maar ik kom er liever op een redelijke manier uit. Een DSAR kost zo’n bedrijf meer. We gaan het zien, maar ik heb een enorme hekel aan bedrijven die onder de aansprakelijkheid uit proberen te kruipen.
De koffer ziet er niet meer uit, maar de luchtvaartmaatschappij steekt geen poot uit. Ik kan natuurlijk een charge back doen via mijn bank voor het bedrag van de koffer en een DSAR initiëren. Als ze echt vervelend blijven doen, doe ik dat wellicht ook, maar ik kom er liever op een redelijke manier uit. Een DSAR kost zo’n bedrijf meer. We gaan het zien, maar ik heb een enorme hekel aan bedrijven die onder de aansprakelijkheid uit proberen te kruipen.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
vrijdag 22 augustus 2025 om 09:02
Deze mensen lenen heel vaak dingen van ons, ook gereedschap. Vervolgens duurt het een eeuwigheid voordat we het terugkrijgen, vaak pas als wij zelf bij hen op bezoek komen en het dus weer meenemen. Daar kan soms dus echt maanden overheen gaan. Wij lenen eigenlijk nooit iets van hen, want ze hebben bijv bijna geen gereedschap etc en wij wel. Laatst wilden we toevallig misschien iets lenen voor onze vakantie, 1e reactie was echt heel terughoudend, met de opmerking: "Ja maar het is wel echt duur he...". Ding dat we wilden lenen was nog niet de helft vd prijs van die dakkoffer.nausicaa schreef: ↑21-08-2025 17:42Nee. Ik schrijf juist dat er best goede redenen zijn om dingen niet uit te lenen. Spullen die makkelijk kapot gaan en dan een flinke schadepost zijn, spullen met sentimentele waarde die dus niet vervangbaar zijn. Spullen die je zelf nodig hebt. Mensen bij wie de kans groot is dat ze je spullen slopen of niet (snel) terug geven.
Maar dat gaat hier allemaal niet op.
Ik vind ‘maar dan slijt het harder’ echt een onzin argument. Dat geldt ook voor de ladder van de de buurman, maar daar ga je toch ook geen ‘afschrijving op rekenen’. En zo’n dakkoffer slijt nou niet bepaald keihard van gebruik. Dat zijn dingen die je vervangt omdat hij niet meer handig op je auto past. Of het plastic van ouderdom is vergaan. Niet omdat hij zo vreselijk veel gebruikt is.
Ineens valt iedereen over het feit dat de leners geen dank je wel zeggen. Maar dat schreef de poster niet echt, ze schreef dat er geen expliciet bedankje was of zo. Maar dat kan ook betekenen dat ze geen bloemetje of die wijn kregen. Het lijkt me sterk dat iemand vraagt of hij dat ding mag lenen, hem ophaalt en weer terugbrengt, en dat al hier keer, zonder ook maar een keer ‘hé, super bedankt hè!’ te zeggen.
En niemand heeft gezegd dat die mensen zelf nooit iets uitlenen. Dat wordt er allemaal bij gehaald om vooral te kunnen zeggen hoe vreselijk ze wel niet zijn.
Ze hebben geluk dat mijn man (aan wie ze vragen of ze de spullen mogen lenen) altijd zulke dingen vergeet, en meteen ja zegt.
Deze mensen zitten sowieso in mn allergie, zijn ontzettend onattent en egocentrisch. Kan echt een hele waslijst opnoemen van dingen die ze gedaan hebben die ik niet vind kunnen. Als het mijn familie was dan zou ik niet zo vergevingsgezind zijn elke keer. Dakkoffer is dus gewoon weer het zoveelste op de lijst van frustraties.
vrijdag 22 augustus 2025 om 09:07
Des te meer reden om het niet meer uit te lenen. Als je iets incidenteel nodig hebt, dan snap ik ergens nog wel dat je het vraagt, maar jaar in jaar uit vind ik raar. Koop er dan zelf een dank ik.Daphne schreef: ↑22-08-2025 09:02
Deze mensen zitten sowieso in mn allergie, zijn ontzettend onattent en egocentrisch. Kan echt een hele waslijst opnoemen van dingen die ze gedaan hebben die ik niet vind kunnen. Als het mijn familie was dan zou ik niet zo vergevingsgezind zijn elke keer. Dakkoffer is dus gewoon weer het zoveelste op de lijst van frustraties.
Ik leen niet graag uit, maar ik maak ook geen gebruik van de goederen van anderen.
vrijdag 22 augustus 2025 om 09:21
Nouja, gewoon geen leuke mensen dus. Zou ik ook niks aan uitlenen, dat snap ik helemaal. Maar dat ligt niet aan de dakkoffer of jouw vermeende gierigheid, maar aan hun stralende persoonlijkheid.Daphne schreef: ↑22-08-2025 09:02Deze mensen lenen heel vaak dingen van ons, ook gereedschap. Vervolgens duurt het een eeuwigheid voordat we het terugkrijgen, vaak pas als wij zelf bij hen op bezoek komen en het dus weer meenemen. Daar kan soms dus echt maanden overheen gaan. Wij lenen eigenlijk nooit iets van hen, want ze hebben bijv bijna geen gereedschap etc en wij wel. Laatst wilden we toevallig misschien iets lenen voor onze vakantie, 1e reactie was echt heel terughoudend, met de opmerking: "Ja maar het is wel echt duur he...". Ding dat we wilden lenen was nog niet de helft vd prijs van die dakkoffer.
Ze hebben geluk dat mijn man (aan wie ze vragen of ze de spullen mogen lenen) altijd zulke dingen vergeet, en meteen ja zegt.
(Waarom ga je uberhaupt nog bij ze op bezoek, als het niet is om je gereedschap weer op te halen?)
Wat eten we vanavond?
vrijdag 22 augustus 2025 om 09:32
Over meerijdende collega’s
Mijn werkgever betaalde een hoger ‘carpool-tarief’ aan degene die een collega liet meerijden. Als je omreed om de collega thuis op te halen/ terug te brengen, werden die (extra) kilometers betaald.
De meerijdende collega declareerde dan natuurlijk geen reiskilometers.
Was voor de werkgever goedkoper en sommige collega’s vonden die extra euro’s en/of meerijdende collega heel prettig
Was al lang geleden. Ken de bedragen niet meer.
Mijn werkgever betaalde een hoger ‘carpool-tarief’ aan degene die een collega liet meerijden. Als je omreed om de collega thuis op te halen/ terug te brengen, werden die (extra) kilometers betaald.
De meerijdende collega declareerde dan natuurlijk geen reiskilometers.
Was voor de werkgever goedkoper en sommige collega’s vonden die extra euro’s en/of meerijdende collega heel prettig
Was al lang geleden. Ken de bedragen niet meer.
kerstlampjes en bloemen zijn heel verschillend - en allebei prachtig!
vrijdag 22 augustus 2025 om 09:39
Omdat het niet mijn keuze is om contact te verbreken met sibling van mijn man. Man ziet ze al heel weinig, ik nog minder. Ze zijn niet onaardig, alleen extreem onattent en egocentrisch. Wat gek klinkt in combinatie met niet onaardig, dat weet ik

vrijdag 22 augustus 2025 om 10:44
Dat is dus een heel ander verhaal dan de eerste post. Daar schreef je vooral ‘wij hebben er voor betaald en zij krijgen het gratis’. Dat vond ik flauw.Daphne schreef: ↑22-08-2025 09:02Deze mensen lenen heel vaak dingen van ons, ook gereedschap. Vervolgens duurt het een eeuwigheid voordat we het terugkrijgen, vaak pas als wij zelf bij hen op bezoek komen en het dus weer meenemen. Daar kan soms dus echt maanden overheen gaan. Wij lenen eigenlijk nooit iets van hen, want ze hebben bijv bijna geen gereedschap etc en wij wel. Laatst wilden we toevallig misschien iets lenen voor onze vakantie, 1e reactie was echt heel terughoudend, met de opmerking: "Ja maar het is wel echt duur he...". Ding dat we wilden lenen was nog niet de helft vd prijs van die dakkoffer.
Mensen die überhaupt niet aardig zijn, spullen niet netjes (als in snel en zonder vragen) terug geven, en zelf ook nog eens moeilijk doen over iets lenen, dat is natuurlijk een heel ander verhaal. Dát vind ik volkomen begrijpelijk.
vrijdag 22 augustus 2025 om 11:21
Itsnojoke schreef: ↑21-08-2025 21:50Dat vind ik inderdaad best vergelijkbaar met de dakkoffer. Als je gebruik wil maken van een bezitting/vervoermiddel/artikel dat iemand heeft, waar kosten aan verbonden zijn/zijn geweest, dan vind ik het niet zo gek om aan die kosten bij te dragen.
Ook hier geldt wat mij betreft: incidenteel, geen probleem. Structureel? Mag iets tegenover staan.
Ik vind eigenlijk helemaal niet vergelijkbaar.
Bij af en toe een dakkoffer lenen en dagelijks iemand naast mij in mijn auto voor en na werk vind ik totaal wat anders.
Vind het onprettig, zelfs als super leuke collega is. Ik heb het wel een tijdje gedaan voor een lieve collega die met gebroken enkel en best lang revalidatieproces normaal met OV ging. Denk maand of 5 dagelijks mee en daarna een tijdje incidenteel. Vooral als pijnklachten na lange werkdag opspeelde, dan kon ze gewoon mee.
Ik deed het graag, maar wel tijdelijk. of incidenteel, geen probleem. En die maanden kreeg ik een deel van haar reiskostenvergoeding. We hadden beiden die maanden lagere kosten en kregen een vast bedrag. Dat was fijn en netjes.
Maar persoonlijk vind ik carpoolen een hel.
vrijdag 22 augustus 2025 om 12:12
Is dit gierig? Ik vond het wel opmerkelijk
Van een vriendin konden we een surfplank en zeil lenen. We gingen een week op vakantie naar zee.
Surfplank en zeil had ze 6e hands op marktplaats gekocht. Spul was 20 jaar oud.
Dus als er wat mee gebeurde: “geen probleem” volgens vriendin.
Inderdaad ging het zeil kapot. Surfen was niet meer mogelijk. Lol met die surfplank nog wel.
Ik voelde me rottig omdat ik een kapot zeil moest terug geven.
Ik had er €200 bij gedaan. In een dichte envelop. Kon ze een ander zeil voor kopen.
Vriendin maakte ter plekke die envelop open. Haalt het geld eruit. Blij roept ze “ € 200! En ik heb er maar €100 voor betaald. Hou ik er nog wat aan over!”
Ik vond het raar dat ze het hele bedrag hield - nadat ze blij vertelde dat zij zelf minder betaald had.
Wij deelden vaker spullen. Ging altijd goed. Hierna ook geen bijzondere dingen meer meegemaakt.
Maar deze financiële ‘winst’ vond ik wel opmerkelijk.
Van een vriendin konden we een surfplank en zeil lenen. We gingen een week op vakantie naar zee.
Inderdaad ging het zeil kapot. Surfen was niet meer mogelijk. Lol met die surfplank nog wel.
Ik had er €200 bij gedaan. In een dichte envelop. Kon ze een ander zeil voor kopen.
Vriendin maakte ter plekke die envelop open. Haalt het geld eruit. Blij roept ze “ € 200! En ik heb er maar €100 voor betaald. Hou ik er nog wat aan over!”

Ik vond het raar dat ze het hele bedrag hield - nadat ze blij vertelde dat zij zelf minder betaald had.
Wij deelden vaker spullen. Ging altijd goed. Hierna ook geen bijzondere dingen meer meegemaakt.
kerstlampjes en bloemen zijn heel verschillend - en allebei prachtig!
vrijdag 22 augustus 2025 om 12:25
vooral beetje dom van de vriendin, als ze niks gezegd had, had niemand dit gewetenZeepBelle schreef: ↑22-08-2025 12:12Is dit gierig? Ik vond het wel opmerkelijk
![]()

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in