Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel XVII

15-09-2024 18:22 2376 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De vorige 16 delen waren een groot succes. In deel 17 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.

Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
* Deel 9
* Deel 10
* Deel 11
* Deel 12
* Deel 13
* Deel 14
* Deel 15
* Deel 16
In this mad house we must all survive
Ik heb een keer een camera willen lenen voor wat foto's die extra mooi moesten worden.
Een vriendin wilde de dure camera niet uitlenen aan mij. Ook al was ik prima verzekerd.

Ik was toen heel even beledigd maar ik had net daarvoor haar dure zonnebril per ongeluk gesloopt door erop te gaan zitten, nadat ze hem aan me uitleende omdat ik pal in de zon zat en er last van had.
Ik heb toen een nieuwe gekocht, meteen. Ik raakte ook altijd alles kwijt en ik sloop ook altijd spullen. Vooral van mezelf, door mijn ADHD. Ze had groot gelijk.
Nooit gedacht om daar raar over te gaan doen of iemand gierig te vinden.
nausicaa schreef:
21-08-2025 10:56
Ik snap volgens mij nog steeds niet wat de dakkoffer-leners nou zo vreselijk verkeerd doen. Ze zitten de eigenaar en eigen gebruik niet in de weg, ze brengen hem gewoon terug, ik lees niks over beschadigingen of zo. Gaat het er dan gewoon om dat zij er niet voor betalen terwijl de eigenaar dat wel heeft gedaan? En wat schiet iemand er mee op als de leners er nu zelf een kopen? Dat zij lekker ook moeten betalen, want dat moesten wij ook? Ik vind het echt een beetje kinderachtig gedrag.

Het staat je uiteraard altijd vrij om spullen niet uit te lenen. Ik kan ook een hoop redenen bedenken waarom je dat niet zou willen (zelf nodig, gedoe met ophalen, niet terugbrengen, kans op schade, etc). Of zelfs als betreffende persoon zelf altijd weigert iets uit te lenen. Maar puur ‘omdat ik er voor betaald heb, moet jij dat ook’ vind ik raar. De eigenaar van de ‘buurtladder’ bij ons heeft daar ook goed voor betaald. En gebruikt hem denk ik net zo vaak als zijn buren. Maar die is blij met het feit dat er meer gebruik van gemaakt wordt dan die 1/2 keer per jaar.

Ok, als je iets leent is het wel zo netjes om daarvoor te bedanken. Maar dat kan wat mij betreft dus prima met ‘hartstikke bedankt, het scheelde ons weer veel inpakstress!’. Daar hoeft dan toch niet meteen een doos wijn tegenover te staan?
Ik denk de gemakzucht en ook niet aanbieden iets te betalen of een keer een kleinigheidje als bedankje. Dat zou ik ook wel wat jammer vinden.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Dingen lenen vind ik altijd dat het een beetje over een weer moet gaan. Zij regelmatig een dakkoffer lenen, dan ik regelmatig de boormachine of zoiets.

Het hoeft niet helemaal gelijk op te gaan, maar als het alleen maar halen en niets brengen is, ben ik er wel snel klaar mee.
Tjatja schreef:
21-08-2025 08:03
Het dakkoffer verhaal doet me denken aan een koffer die ik regelmatig uitleende. Was serieus een goede koffer, nog best prijzig ook. Een vriend van me ging op een lange reis en vroeg of hij de koffer mocht lenen. Prima, ik had de koffer toch niet nodig de komende maanden. Belt hij vanaf zijn reisbestemming dat de douane de koffer opengeknipt had, om de inhoud te bekijken. Jammer, maar we lossen het wel op. Krijg ik bij thuiskomst een afgeraffelde koffer die enorm stonk. Vond ik ook wel gierig.
Ik wilde net zeggen dat ik enorm makkelijk ben met uitlenen, iedereen mag (bijna) alles van me meenemen, ook vaker dan eens en ik hoef er niks voor terug, maar... dit zou ik ook niet geaccepteerd hebben.

Heb je er wat van gezegd?
MissNuada schreef:
21-08-2025 11:40
.
Een vriendin wilde de dure camera niet uitlenen aan mij. Ook al was ik prima verzekerd.
Ik denk ook niet dat je altijd de nieuwprijs krijgt bij schade of diefstal ( vaak de huidige waarde minus het eigen risico ) .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
toulouse_74 schreef:
21-08-2025 10:41
Dat klinkt wel goed ja.
Ja dit is een goeie zo zou ik het dan denk ik ook gaan aanpakken
nausicaa schreef:
Ik snap volgens mij nog steeds niet wat de dakkoffer-leners nou zo vreselijk verkeerd doen. Ze zitten de eigenaar en eigen gebruik niet in de weg, ze brengen hem gewoon terug, ik lees niks over beschadigingen of zo. Gaat het er dan gewoon om dat zij er niet voor betalen terwijl de eigenaar dat wel heeft gedaan? En wat schiet iemand er mee op als de leners er nu zelf een kopen? Dat zij lekker ook moeten betalen, want dat moesten wij ook? Ik vind het echt een beetje kinderachtig gedrag.

Het staat je uiteraard altijd vrij om spullen niet uit te lenen. Ik kan ook een hoop redenen bedenken waarom je dat niet zou willen (zelf nodig, gedoe met ophalen, niet terugbrengen, kans op schade, etc). Of zelfs als betreffende persoon zelf altijd weigert iets uit te lenen. Maar puur ‘omdat ik er voor betaald heb, moet jij dat ook’ vind ik raar. De eigenaar van de ‘buurtladder’ bij ons heeft daar ook goed voor betaald. En gebruikt hem denk ik net zo vaak als zijn buren. Maar die is blij met het feit dat er meer gebruik van gemaakt wordt dan die 1/2 keer per jaar.
Ik vraag me dat oprecht af, of die man er blij mee is. Misschien vindt hij het niet erg, maar dat is wat anders dan dat hij verheugt uitroept “ Mien, nummer 60 wil de ladder lenen, fijn, he ? “

Ok, als je iets leent is het wel zo netjes om daarvoor te bedanken. Maar dat kan wat mij betreft dus prima met ‘hartstikke bedankt, het scheelde ons weer veel inpakstress!’. Daar hoeft dan toch niet meteen een doos wijn tegenover te staan?
Dat soort - eenzijdige - ruilhandel bestaat dus per gratie van de mensen die er wel voor betaald hebben. En dan is het niet erg als buurman a. een klopboor heeft, b. een ladder, c. een hogedrukreiniger en d. een grasmaaier en dat over en weer gaat. Maar heeft buurman a. al die spullen en komt de hele straat ( of alleen b. ) dan voelt dat toch anders.
blijfgewoonbianca schreef:
21-08-2025 12:21
Ik denk ook niet dat je altijd de nieuwprijs krijgt bij schade of diefstal ( vaak de huidige waarde minus het eigen risico ) .
Ik wel, heb ik toen ook gecheckt: bij mij was toen bij aansprakelijkheid Interpolis de mogelijkheid: reparatiekosten of een nieuwe van zelfde prijsklasse. Maar kan inderdaad niet zo zijn, het is niet overal de standaard, dan vaak alleen een optie als je hogere premie kiest.
Het is natuurlijk zo dat als iemand elk jaar 1 of meerdere keren je dakkoffer leent, deze dus 2 of 3x zo hard slijt. Die dingen hebben ook een bepaald beperkt leven.

Jij moet dan die dakkoffer ook zoveel keer sneller vervangen. Incidenteel een keer iets lenen is echt wat anders.
blijfgewoonbianca schreef:
20-08-2025 22:46
Zeg je toch desnoods dat je hem aan iemand anders beloofd hebt ? Of dat ze hem mogen lenen als ze een doos wijn van de vakantie mee terugnemen voor je .
Eigenlijk ook best erg, dat sommige mensen zo schaamteloos nemen nemen nemen dat de "gever" misschien wel smoesjes moet verzinnen.
https://www.veldsink.nl/nieuws/verzeker ... verzekerd/

Niet alles wat je leent valt onder je verzekering. Dus in het “ netste “ geval moet je een nieuw iets kopen en dat teruggeven.
nausicaa schreef:

Als ik 200,- (huurbedrag voor zo’n ding) per keer kan uitsparen doordat ik iets van jou mag lenen, dan krijg je op zijn minst een doos bonbons/flesje wijn/bosje bloemen van mij. Een een hartelijk ‘dank je wel, wat fijn’ is toch wel het minimale.
Met mijn buren lenen we over en weer zooi aan elkaar uit, dan geven we echt niet iedere keer iets erbij. Maar dat gaat over en weer en het absolute minimum (dank je wel) zeggen we altijd. Ik vind het fijn dat ik geen statafels hoef te kopen omdat ik ze altijd kan lenen, de buren vinden het weer fijn dat ze geen telescopische ladder hoeven te kopen omdat ze die van ons altijd kunnen pakken.

En verder: zo’n ding slijt gewoon. Hoe intensiever het gebruik, des te sneller de slijtage. De persoon die geacht wordt zijn/haar zooi uit te lenen draagt alle kosten. Zonder uitleen hebben ze er wellicht 15 jaar plezier van, met uitlenen misschien maar 10 jaar. Jij vindt dat wellicht kinderachtig van mensen die dat dakkoffer niet meer willen uitlenen, ik vind de lui zoals beschreven naast onbeschoft ook gewoon gemakzuchtige parasieten. Wel nemen niets geven.
makreel schreef:
17-08-2025 03:29

Welnee joh, als dat nog schoon en ongebruikt is niet hoor.

Mijn tante werkte in zo'n koffiezaak en die vertelde dat ze dat moest doen. Sowieso.
Hier in de straat zou ik zo die dakkoffer een keer per jaar lenen als we niet tegelijk op vakantie gaan zonder iets te kopen als bedankje of iets puur symbolische dat op gaat zoals een potje honing van de regio waar we zijn geweest oid. Maar in de straat houden we af en toe een straat feest/bbq, lenen we van buurman a de extra lange ladder, geven bij buurgezin b en c regelmatig kinderspullen weg waar ze hier uitgegroeid zijn, lenen mensen bij ons klap tafels of banken, is er een groepje buren dat samen gaat sporten en worden over en weer elkaars dieren met vakanties gevoerd. En dan kan het best dat A meer of duurdere dingen uit leent en B vooral van andere leent maar er is ook een gevoel dat je op elkaar kan rekenen. Die bordingpas die last minut geprint moest worden lag binnen 10 minuten in de brievenbus van de betreffende buren na een appje in de straat/groepsapp. Na de val van een oudere buurman heeft diens zoon van meerder mensen uit de straat hun nummer gekregen voor als ze iets konden doen zoals boodschappen halen of de hond uit laten. Dan hoeft het niet gelijk op te gaan of er een echt bedankje te zijn elke keer maar voelt het toch goed. Ik kan me voorstellen dat als het een richting op gaat en er niet eens fatsoenlijk met woorden bedankt wordt het voelt alsof je gebruikt wordt voor je spullen en je er op een gegeven moment klaar mee ben. Voor mij is het stoppen met uitlenen dan niet gierig, ik heb ook niet het idee dat het in dit geval om een financieel aspect gaat maar het gevoel van waardering of wederkerigheid.
Lila-Linda schreef:
21-08-2025 07:18
wij hebben met buren en vrienden een behoorlijk uitgebreid uitleensysteem.
In het geval van de dakkoffer zou het voor mij afhangen van: Leen ik ook wel eens iets van hen?
En... misschien flauw... vind ik deze mensen echt aardig?
Dat is bij mij echt de eerste voorwaarde. Of op zijn minst, vind ik jou sympathiek?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
nausicaa schreef:

Als dat jouw standpunt is, dan zou betekenen dat je dus alles uitleent?
suus wijzigde dit bericht op 21-08-2025 15:25
0.24% gewijzigd
LemoosGaatDoor schreef:
21-08-2025 12:48
Als ik 200,- (huurbedrag voor zo’n ding) per keer kan uitsparen doordat ik iets van jou mag lenen, dan krijg je op zijn minst een doos bonbons/flesje wijn/bosje bloemen van mij. Een een hartelijk ‘dank je wel, wat fijn’ is toch wel het minimale.
Met mijn buren lenen we over en weer zooi aan elkaar uit, dan geven we echt niet iedere keer iets erbij. Maar dat gaat over en weer en het absolute minimum (dank je wel) zeggen we altijd. Ik vind het fijn dat ik geen statafels hoef te kopen omdat ik ze altijd kan lenen, de buren vinden het weer fijn dat ze geen telescopische ladder hoeven te kopen omdat ze die van ons altijd kunnen pakken.

En verder: zo’n ding slijt gewoon. Hoe intensiever het gebruik, des te sneller de slijtage. De persoon die geacht wordt zijn/haar zooi uit te lenen draagt alle kosten. Zonder uitleen hebben ze er wellicht 15 jaar plezier van, met uitlenen misschien maar 10 jaar. Jij vindt dat wellicht kinderachtig van mensen die dat dakkoffer niet meer willen uitlenen, ik vind de lui zoals beschreven naast onbeschoft ook gewoon gemakzuchtige parasieten. Wel nemen niets geven.
De vraag is ook een beetje of ze uberhaubt zo'n koffer hadden gehuurd als ze het niet hadden kunnen lenen. Of dat ze het dan anders opgelost hadden, dus de zooi gewoon in de auto proppen.

Nu lenen ze het telkens omdat de gelegenheid zich voordoet, maar zouden ze zelf ook bereid zijn om te investeren in iets en dat dan ook jaarlijks uit te lenen.
.
Jesco schreef:
21-08-2025 15:24
De vraag is ook een beetje of ze uberhaubt zo'n koffer hadden gehuurd als ze het niet hadden kunnen lenen. Of dat ze het dan anders opgelost hadden, dus de zooi gewoon in de auto proppen.

Nu lenen ze het telkens omdat de gelegenheid zich voordoet, maar zouden ze zelf ook bereid zijn om te investeren in iets en dat dan ook jaarlijks uit te lenen.
Dat maakt toch niets uit, het minste wat je kunt doen is bedanken. Zelfs die ‘investering’ willen ze niet maken
Vivalafete25 schreef:
21-08-2025 12:45
Eigenlijk ook best erg, dat sommige mensen zo schaamteloos nemen nemen nemen dat de "gever" misschien wel smoesjes moet verzinnen.
Lui die klagen over de ‘gierigheid’ van een broer, zus, buurvrouw of vriendin als ze daar iets niet van mogen lenen, dat zijn mensen waarbij ik gelijk op mijn qui-vive ben. Het zijn de laatsten aan wie ik iets zou uitlenen. Wat dat betreft maken ze dan goed ‘reclame’ voor zichzelf. Ben ik één keer ingetrapt (klaagzang over X als inleiding op de vraag of ze het dan van jou mogen lenen).

Moet dan altijd aan één van mijn schoonzussen denken. Hoe achteloos ze met andermans spullen omgaat. Waterstofzuigers terugbrengen na lang zeuren en dan heeft ze het reservoir niet geleegd (en dus staan rotten voor weken aan een stuk). Hogedrukreiniger onder de gore zooi gewoon zo voor je voordeur zetten. Tuintafel met sausvlekken en een ingebrande afdruk van een gourmetstel. Het vijftien jaar oude autootje van haar bestie total loss gereden en vinden dat de dagwaarde van 350,- van de verzekering ‘echt wel alle schade heeft gedekt’. Even eraan voorbij gaan dat die vrouw aangewezen was op dat autootje, rond moet komen van een magere uitkering en je met 350,- nog geen gewone fiets kunt kopen (als die vrouw nog had kunnen fietsen dan). Maar ja, schijnbaar was voor bestie ‘geld belangrijker dan vriendschap’. Ik kan mij niet indenken dat ik een vriendin zo in de sh*t zou laten zitten die ik had veroorzaakt. Maar ik ben dan ook een vrij raar mens misschien 🤔
Kingsqueen schreef:
21-08-2025 08:05
Huh? En geen nieuwe koffer? Dat zou ik dus echt niet accepteren. Uitlenen oké, maar wel schade vergoeden natuurlijk.
Ik had inderdaad gevraagd om een nieuwe koffer... En toen kreeg ik deze. Daarna te overrompeld om nog logisch te reageren. Deze vriend leen ik nooit meer wat uit.
Fiorah schreef:
21-08-2025 12:12
Ik wilde net zeggen dat ik enorm makkelijk ben met uitlenen, iedereen mag (bijna) alles van me meenemen, ook vaker dan eens en ik hoef er niks voor terug, maar... dit zou ik ook niet geaccepteerd hebben.

Heb je er wat van gezegd?
Ik ben ook heel makkelijk met spullen uitlenen, nog steeds, gelukkig. Alleen niet meer aan deze vriend. Ik moest vragen om een nieuwe koffer... En toen kwam hij aan met deze... Daar heb ik toen niks meer van gezegd, te overrompeld.
Suus schreef:
21-08-2025 15:24
Als dat jouw standpunt is, dan zou betekenen dat je dus alles uitleent?
Nee. Ik schrijf juist dat er best goede redenen zijn om dingen niet uit te lenen. Spullen die makkelijk kapot gaan en dan een flinke schadepost zijn, spullen met sentimentele waarde die dus niet vervangbaar zijn. Spullen die je zelf nodig hebt. Mensen bij wie de kans groot is dat ze je spullen slopen of niet (snel) terug geven.
Maar dat gaat hier allemaal niet op.

Ik vind ‘maar dan slijt het harder’ echt een onzin argument. Dat geldt ook voor de ladder van de de buurman, maar daar ga je toch ook geen ‘afschrijving op rekenen’. En zo’n dakkoffer slijt nou niet bepaald keihard van gebruik. Dat zijn dingen die je vervangt omdat hij niet meer handig op je auto past. Of het plastic van ouderdom is vergaan. Niet omdat hij zo vreselijk veel gebruikt is.

Ineens valt iedereen over het feit dat de leners geen dank je wel zeggen. Maar dat schreef de poster niet echt, ze schreef dat er geen expliciet bedankje was of zo. Maar dat kan ook betekenen dat ze geen bloemetje of die wijn kregen. Het lijkt me sterk dat iemand vraagt of hij dat ding mag lenen, hem ophaalt en weer terugbrengt, en dat al hier keer, zonder ook maar een keer ‘hé, super bedankt hè!’ te zeggen.

En niemand heeft gezegd dat die mensen zelf nooit iets uitlenen. Dat wordt er allemaal bij gehaald om vooral te kunnen zeggen hoe vreselijk ze wel niet zijn.
Ik ben het met je eens, Nausicaa. Aan aardige mensen leen ik graag iets uit. Mensen die niet bedanken, zijn dus niet zo aardig denk ik.
Wat eten we vanavond?
nausicaa schreef:
Gaat het er dan gewoon om dat zij er niet voor betalen terwijl de eigenaar dat wel heeft gedaan? En wat schiet iemand er mee op als de leners er nu zelf een kopen? Dat zij lekker ook moeten betalen, want dat moesten wij ook? Ik vind het echt een beetje kinderachtig gedrag.
Dat is ook in mijn ogen best begrijpelijk dat dat een beetje gaat steken. Sonia betaalt vijfhonderd euro voor eens per jaar een echt goede koffer, en Petra krijgt hetzelfde, maar dan gratis, gewoon omdat ze het vraagt. Ik snap best dat dat een beetje steekt.
Ik kocht vroeger veel boeken (nu e-reader met abonnement). Een vriendin van me had dezelfde smaak. Maar ik kocht, zij leende van mij. Toen er een serie van onze favoriete schrijver verscheen, om de zoveel tijd een boek, acht in totaal, heb ik voorgesteld om er omdebeurt één te kopen. Is niet gebeurd, praatte ze overheen, uiteindelijk heeft ze ze allemaal geleend. Want inderdaad: heel moeilijk om opeens nee te zeggen waar het eerst altijd ja was.
Ik heb pas de grens getrokken toen ze ze wilde lenen voor een vriendin van háár.
Ik vind het best schaamteloos om eindeloos te profiteren van het geld dat anderen hebben uitgegeven. Een keer, prima. Altijd? Niet zo prima, daar mag best iets tegenover staan.
makreel schreef:
21-08-2025 17:45
Ik ben het met je eens, Nausicaa. Aan aardige mensen leen ik graag iets uit. Mensen die niet bedanken, zijn dus niet zo aardig denk ik.
Eens, aan iemand die je niet aardig vindt, zou ik ook minder snel iets uitlenen. Al is voor mij ‘bedankt hoor, hartstikke fijn’ dus echt voldoende. Ik hou juist niet van dat geschuif met onnodige spullen (wijn/badschuim/vakantiesouvenir) om maar met iets aan te komen zetten.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven