Ik kan het niet meer horen zonder boos te worden

22-08-2025 07:54 939 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Gesprek van de dag gisteren. Hoevaak ik wel niet heb horen zeggen: 'Waarom fietst zo'n meisje daar alleen?' 'Waarom vinden die ouders dat goed?' Waarom zeggen mensen niet: 'Wat een klootzak!'

Kom op, laten we voortaan niet oordelen over het hoe en waarom van het meisje. Laten we anderen daarop aanspreken. Lisa deed niks fout, net als al die andere meisjes die niks fout deden.

De enige die fout zat was de dader.

https://nos.nl/artikel/2579430-insta-be ... oed-gedaan
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Wat een gekke redenatie. Als je zegt dat het 's avonds in het donker gevaarlijk is, ontken je natuurlijk niet dat het overdag ook gevaarlijk is.
Mijn kinderen fietsen zowel overdag als 's avonds in de stad. En ik bespreek vaker de gevaren van de avond/donker. Want in de drukte is er dan meer dronkenschap, middelengebruik en agressie in de stad. Minder zicht voor het verkeer (dus lichten aan) en minder goed kunnen zien wie er wel op straat is. En in gebieden waar het stil is, minder snel hulp als er wat gebeurt, waardoor het fijn is om samen te fietsen.
Daarmee benoem ik het een en ander, en ontken ik niet dat dit ook allemaal overdag kan gebeuren.
Vanielje schreef:
22-08-2025 11:45
Niet helemaal on topic, maar waar ik boos van werd (en wordt) zijn mensen die getuige zijn van/bij een ernstig misdrijf en niets doen ondanks dat ze zelf geen reëel risico lopen. Ik las daar ooit een aantal voorbeelden van in een boek van Peter R. de Vries.

Dat de moordenaar van Andrea Luten naderhand gezien was door een getuige, die echter aan de politie verklaarde dat ze de man 10 minuten eerder had gezien dan het geval was, waardoor de dader lang buiten beeld bleef. Haar reden was dat haar baas er anders achter zou komen dat ze 10 minuten te laat op haar werk was die dag.

Een echtpaar zag vanaf het balkon van hun appartement Anne de Ruyter de Wildt meegesleurd worden door haar moordenaar, maar toen de vrouw de politie wilde bellen hield haar man haar tegen met het argument "niet doen, daar krijgen we maar gedonder mee".
Een familielid van mij is uit een heel gevaarlijke situatie gered door een volkomen wildvreemde. Het is bijna niet in woorden uit te drukken hoe waardevol dat geweest is. Het heeft die jongeman een paar minuten gekost, het was niet gevaarlijk voor hem en het heeft mijn familielid enorm veel ellende bespaard. Het heeft een soort actieve bemoeizucht in mijn familie gecreëerd, al moet ik eerlijk zeggen dat ik in echt gevaarlijke situaties niet zelf actief ingrijpen.
Si abra la puerta hay lobos.
Ik ben 65 en ben op mijn 18e aangerand in een taxi door de chauffeur.
Je denkt veilig te zijn maar ook daar kan het gebeuren.
Ik stelde deze vraag ook, niet als oordeel maar meer als 'wat als'. Wat als zij bij een vriendin was blijven slapen. Wat als zij haar niet alleen hadden laten fietsen. Wat als.....
Lisa moest ruim een half uur nog fietsen om thuis te komen, in die tijd heeft het noodlot toegeslagen en kwam zij dat monster tegen.

Het is vreselijk en raakt mij, dat heb ik niet snel. Zo vreselijk voor haar zelf, haar familie, vrienden/vriendinnen en iedereen die haar kende.

Er is een man opgepakt die op de Weesperzijde al een ernstig zedendelict heeft gepleegd en er wordt onderzocht of hij ook wat met deze zaak te maken heeft.

Door camerabeelden kon hij worden gevolgd tot aan het COA waar hij woont.

Hopelijk zal de zaak 'Lisa' niet als cold case eindigen en wordt de dader snel gepakt, dit soort mensen moet levenslang uit de maatschappij worden gehouden.
SandraV schreef:
22-08-2025 12:21
Ik stelde deze vraag ook, niet als oordeel maar meer als 'wat als'. Wat als zij bij een vriendin was blijven slapen. Wat als zij haar niet alleen hadden laten fietsen. Wat als.....

Wat heb je daaraan?
SandraV schreef:
22-08-2025 12:21
Lisa moest ruim een half uur nog fietsen om thuis te komen, in die tijd heeft het noodlot toegeslagen en kwam zij dat monster tegen.

Het is vreselijk en raakt mij, dat heb ik niet snel. Zo vreselijk voor haar zelf, haar familie, vrienden/vriendinnen en iedereen die haar kende.

Er is een man opgepakt die op de Weesperzijde al een ernstig zedendelict heeft gepleegd en er wordt onderzocht of hij ook wat met deze zaak te maken heeft.

Door camerabeelden kon hij worden gevolgd tot aan het COA waar hij woont.

Hopelijk zal de zaak 'Lisa' niet als cold case eindigen en wordt de dader snel gepakt, dit soort mensen moet levenslang uit de maatschappij worden gehouden.

Het is verschrikkelijk maar ergens hoop ik toch dat het dezelfde dader blijkt te zijn. Dan is deze gek in elk geval van straat. Ik woon in Amsterdam, niet ver van beide locaties (die ook niet ver van elkaar zijn) en het houdt de gemoederen hier echt ontzettend bezig. Arme Lisa en ouders. Ze waande zich (net zoals vele anderen) gewoon veilig tijdens haar fietstocht en dat was haar goed recht.
zwembad84 schreef:
22-08-2025 09:54
Het is voor mij meer een soort wanhoopsvraag omdat je niet wil dat het is gebeurd. Niet een vraag om een feitelijk antwoord op te krijgen. Net als dat je roept: waarom moet dit nu gebeuren? Als je auto pech heeft juist op het moment dat je echt weg moet. Het heeft voor mij niks met schuld te maken. Je wil gewoon dat de waarheid anders is dan hij is.
Dus eigenlijk is er geen antwoord op de vraag?

Dan kun je de vraag misschien beter niet stellen, want het is haar goed recht om daar te fietsen.
@nerdopviva, wat hebben wij er aan om er een topic over te openen? Als je het zo bekijkt zijn veel dingen nutteloos. Met schrijven op een forum komt zij ook niet terug.
SandraV schreef:
22-08-2025 12:28
@nerdopviva, wat hebben wij er aan om er een topic over te openen? Als je het zo bekijkt zijn veel dingen nutteloos. Met schrijven op een forum komt zij ook niet terug.

Als je vraagt ' wat als'.....Dan maak je jezelf toch helemaal gek? Het is gebeurd. Daar moeten de nabestaanden helaas mee leven. Als je vraagt ' wat als ik niet was gegaan?', dan maak je jezelf gek.
Het is een soort vals gevoel van veiligheid dat mensen zichzelf aanpraten. Zij zouden hun kind halen en brengen, dus hun kind zal het niet overkomen. Zij zouden daar 's nachts niet fietsen, dus hen zal het niet overkomen. Een poging om nog een beetje de controle te hebben in zo'n nare situatie, want het is natuurlijk een heel heftig bericht. Ik ben er zelf ook goed ziek van en het triggert bij mij ook dingen.

.
@Charlotta, dat begrijp ik. Het tast ook jouw gevoel van veiligheid aan als je daar in de buurt woont want jij wil ook gewoon op straat kunnen zijn wanneer je wil.

Inderdaad hoop ik ook dat het dezelfde dader is anders zijn er dus nu twee psychopaten die onafhankelijk van elkaar misdaden begaan.
Suus schreef:
22-08-2025 12:27
Dus eigenlijk is er geen antwoord op de vraag?

Dan kun je de vraag misschien beter niet stellen, want het is haar goed recht om daar te fietsen.
Dat is precies wat ik in mn 1e post ook al zeg. Dat het geen relevante vraag is als je er over nadenkt, maar wel een logische vraag als eerste gedachte in je hoofd.
Het heeft iig zeker niks met victimblaiming te maken als ik het op mezelf betrek.
Sorry, maar het kan echt iedereen overkomen. Echt iedereen, waaronder ikzelf en mijn dochter. Je kan gewoon niet ALTIJD samen fietsen of een taxi nemen, dat is onrealistisch. In een grote stad als Amsterdam woon je niet in dezelfde buurt als al je vrienden en taxi's zijn duur en net zo goed niet altijd veilig.
Er fietsen elke dag, avond en nacht honderdduizend meisjes en vrouwen door Amsterdam en gelukkig komt een moord als deze maar heel erg weinig voor. Maar niemand is 100% veilig, altijd en overal. Dat is helaas een realiteit waar vrouwen en meisjes (en hun ouders) in de hele wereld mee moeten dealen.
Nu is het even in Amsterdam, en kunnen mensen uit dorpen rustig ademhalen in de illusie dat waar zij wonen het wel veilig is. Maar de volgende moord kan net zo goed weer in een dorpje in Groningen zijn..
SandraV schreef:
22-08-2025 12:28

Ik hoop dat bij elk volgend incident er steeds minder mensen zich hardop zullen afvragen waarom zij daar alleen fietste. Dat er volgende incidenten zullen zijn is niet te voorkomen, wel dat mensen zich hardop dingen afvragen over het slachtoffer.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
@zwembad84, inderdaad geen schuld leggen bij Lisa wanneer deze vraag als eerste bij je opkomt. Bij mij is het meer een simpele oplossing bedenken waardoor zij de dans zou zijn ontsprongen.

De keren dat ik onder invloed naar huis ben gestommeld zijn ontelbaar en ik zou ook niet door mams of paps opgehaald hadden willen worden op die leeftijd.

Dit had Lisa noch haar vriendinnen of ouders kunnen bedenken. Waarschijnlijk is zij heel vaak wezen stappen en terug gefietst met fatale gevolgen deze keer dus.
Als je bedenkt aan wie je deze vraag stelt, de ouders of vrienden van Lisa in dit geval, snap je hopelijk dat deze vraag volkomen misplaatst is. Maar het is een soort van verdedigingsmechanisme, dat je zelf gelijk bedenkt hoe dit voorkomen had kunnen worden, hoe dit jou niet zou moeten overkomen.

We worden helaas de afgelopen weken op de feiten gedrukt dat vrouwen gewoon veel risico lopen. Al weet ik ook niet hoe dat direct verminderd kan worden, iig wat ik zelf als vrouw kan doen. Want ik fiets ook electrisch vaak savonds na het sporten op een verlaten stuk, deels onverlicht. Daar maak ik me nu ook wel zorgen over. Ik kan zo Lisa worden, want ik doe hetzelfde als zij. Misschien toch maar mn deobus binnen handbereik gaan houden.

Verder is het vooral aan de mannen om dit probleem op te gaan lossen. Ook de goede mannen, want er zijn er genoeg die de seksistische geintjes van hun vrienden prima vinden, hun opdringerige gehang als ze dronken zijn zien en vergoelijken en meer van dit soort dingen. Het patriarchaat is ook in Nederland volop aanwezig en dat vinden veel mannen wel best want zij hebben er geen last van. Ze hebben geen idee hoe het voor ons als vrouwen is, of willen dat niet geloven (of er gewoon niets aan doen). En dit victim blamen haalt weer lekker de aandacht af van de dader.
Rabarbara schreef:
22-08-2025 12:03
Een familielid van mij is uit een heel gevaarlijke situatie gered door een volkomen wildvreemde. Het is bijna niet in woorden uit te drukken hoe waardevol dat geweest is. Het heeft die jongeman een paar minuten gekost, het was niet gevaarlijk voor hem en het heeft mijn familielid enorm veel ellende bespaard. Het heeft een soort actieve bemoeizucht in mijn familie gecreëerd, al moet ik eerlijk zeggen dat ik in echt gevaarlijke situaties niet zelf actief ingrijpen.
Wat goed van die man. Ik zou dat ook niet snel doen, echt zelf ingrijpen, tegen een man leg ik het fysiek af.

Lang geleden in de oudjaarsnacht wel een keer getuige geweest van een incident op straat. We liepen daar met een groepje op een behoorlijke afstand, en heb toen in mijn jeugdige en licht aangeschoten overmoed met strakke stem "Stop! Politie! Staanblijven!" geroepen en ze gingen er als een haas vandoor. Daarna wel meerdere keren in de trein geappt met hun nummer voor onveiligheid, maar altijd voor anderen.
Wie doet er aan victim blaming?

En als ik hier dingen zou zeggen die ik werkelijk denk over bijvoorbeeld die gast van het COA dan word ik geband.
SandraV schreef:
22-08-2025 13:21
Wie doet er aan victim blaming?

En als ik hier dingen zou zeggen die ik werkelijk denk over bijvoorbeeld die gast van het COA dan word ik geband.
Laat me raden. Dan wil je waarschijnlijk niet alleen zeggen dat alle gore verkrachters met hun poten van vrouwen en meisjes af moeten blijven (want dat mag hier gewoon), maar wil je daar per se ook nog iets over het COA aan toevoegen?

Je bent je er hopelijk van bewust dat (seksueel) geweld tegen vrouwen onder alle bevolkingsgroepen even vaak voorkomt?
Disney1983 schreef:
22-08-2025 13:08
Als je bedenkt aan wie je deze vraag stelt, de ouders of vrienden van Lisa in dit geval, snap je hopelijk dat deze vraag volkomen misplaatst is. Maar het is een soort van verdedigingsmechanisme, dat je zelf gelijk bedenkt hoe dit voorkomen had kunnen worden, hoe dit jou niet zou moeten overkomen.

Ik vind het eigenlijk wel wat arrogant om te denken dat je dit soort dingen kan voorkomen. Wat maakt jou (niet jou persoonlijk, jou in het algemeen) zo speciaal dat het jou niet kan overkomen? Niemand is speciaal, het kan iedereen overkomen.
nerdopviva schreef:
22-08-2025 13:39
Ik vind het eigenlijk wel wat arrogant om te denken dat je dit soort dingen kan voorkomen. Wat maakt jou (niet jou persoonlijk, jou in het algemeen) zo speciaal dat het jou niet kan overkomen? Niemand is speciaal, het kan iedereen overkomen.
Dat is precies haar punt. Dit doet je brein om jezelf automatisch een soort veiliger gevoel te geven. Maar dat is een schijnveiligheid, want het kan iedereen overkomen.
Moiren schreef:
22-08-2025 09:20
Ja rot, maar is hun werk hè. Ze is helaas niet de eerste.

Het is hun werk, maar niet “maar werk” en ik hoop dat deze mensen goede hulp krijgen om deze heftige ervaring te kunnen verwerken.
Zo raar, als er zoiets gebeurt en dan vooral als het een jong meisje betreft dan gaan er mensen roepen dat Nederland aan het verloederen is en dat het allemaal steeds erger wordt.

Terwijl de cijfers het omgekeerde laten zien. Het aantal moorden in de jaren '90 lag op het dubbele van nu. (Daarvoor was het wel weer lager trouwens).

Natuurlijk, elk geval is er één te veel. Het is verschrikkelijk en had nooit mogen gebeuren. Maar de realiteit is dat het in alle tijden is gebeurd, gebeurt, zal blijven gebeuren.

Waarom lopen er gekken op straat? De tijd zal hopelijk leren wie de dader van Lisa was en wat hem bezielde. Maar elke gek haalt ooit voor het eerst iets uit. Hopelijk ben je er dan op tijd bij, maar niet altijd.

Hopelijk kan de politie nog een slag maken in situaties van huiselijk geweld waar de signalen er al lang zijn en opbouwen. Dat eerder inzien en die vrouwen beter beschermen zou toch moeten kunnen. Maar kan je dit voorkomen? Ik zou niet weten hoe.
Als we dan toch vrouwen de schuld moeten geven én handtastelijke (en erger) mannen al decennia een gevaar vormen; waarom hebben moeders hun zonen niet beter opgevoed?

Aan de andere kant vindt een deel van de samenleving dat kinderen teveel gepampered worden met snellere elektrische fietsen, brengen/halen naar school als de route lang, eenzaam, donker, gevaarlijk etc. is en worden ouders weggezet als overbeschermend maar blijkbaar geldt dat dan weer niet voor meisjes na het uitgaan. Of het om 4 uur in de nacht of om 7 uur in de ochtend niet net zo mis kan gaan op een rustige, afgelegen fietsroute (want zo leuk voor de recreant en je moet hemel en aarde bewegen voor verlichting want de natuur etc. ).

De hypocrietheid is misschien nog wel het meeste wat me boos maakt.
Wombat schreef:
22-08-2025 13:56
Zo raar, als er zoiets gebeurt en dan vooral als het een jong meisje betreft dan gaan er mensen roepen dat Nederland aan het verloederen is en dat het allemaal steeds erger wordt.

Terwijl de cijfers het omgekeerde laten zien. Het aantal moorden in de jaren '90 lag op het dubbele van nu. (Daarvoor was het wel weer lager trouwens).

Natuurlijk, elk geval is er één te veel. Het is verschrikkelijk en had nooit mogen gebeuren. Maar de realiteit is dat het in alle tijden is gebeurd, gebeurt, zal blijven gebeuren.

Waarom lopen er gekken op straat? De tijd zal hopelijk leren wie de dader van Lisa was en wat hem bezielde. Maar elke gek haalt ooit voor het eerst iets uit. Hopelijk ben je er dan op tijd bij, maar niet altijd.

Hopelijk kan de politie nog een slag maken in situaties van huiselijk geweld waar de signalen er al lang zijn en opbouwen. Dat eerder inzien en die vrouwen beter beschermen zou toch moeten kunnen. Maar kan je dit voorkomen? Ik zou niet weten hoe.
Dit klopt, maar geldt niet voor femicide, die cijfers zijn geloof ik redelijk gelijk gebleven.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven