Saxenda, Ozempic, Wegovy - ervaringen gezocht
maandag 4 december 2023 om 10:05
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?
Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.
Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.
Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.
Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.
Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
zondag 24 augustus 2025 om 21:05
Bij de golden dose moet je goed opletten dat je de juiste hoeveelheid ml opzuigt in de insulinespuit. Daar zijn omrekentabellen voor. Anders kun je zomaar teveel of te weinig prikken.
zondag 24 augustus 2025 om 22:27
Ik ben nu onder begeleiding van een diëtist. Zij denkt dat injecties mij net dat duwtje kunnen geven. Mijn kno-arts is van mening dat een maagverkleining mij gaat helpen. En mijn huisarts is van mening dat ik naar een psycholoog moet om te werken aan mijn eetgedrag. Daarom wil ik gebruik gaan maken van een andere dienst. Ik weet niet of je hier namen mag noemen, maar ik twijfel tussen nok en yazen. Maar nu ik over jouw vraag denk, ben ik toch over de streep getrokken en ga ik voor volgende week nog 1 keer mijn huisarts om hulp vragen. Als ik dan weer bot vang ga ik mij aanmelden bij zo’n dienstenleverancier.BeeDifferent schreef: ↑24-08-2025 20:33Voorschrijvende huisarts is het voordeligste.
Dan betaal je alleen de medicatie bij je apotheek.
Heb je er al een gesprek met je huisarts over gehad?
maandag 25 augustus 2025 om 06:07
Elke dosis bij Mounjaro is 0.6.ml
Bij een 2,5 pen is de golden dose 0.6 en bij een 5 pen ook etc etc.
Ben je aan het microdosen, dan moet je inderdaad gaan rekenen.
maandag 25 augustus 2025 om 07:50
Ik zit ook bij Yazen, zij schrijven alle bekende middelen (Mounjaro, Wygovy, Saxenda) voor en je kiest zelf welke je wilt. Ik heb voor Mounjaro gekozen. Van de begeleiding moet je je niet al te veel voorstellen (je krijgt een coach en een arts voorgeschreven), want zij geven wel snel antwoord maar veelal erg standaard, maar ikzelf vind dat wel fijn. Ik ben tevreden.
maandag 25 augustus 2025 om 07:52
Ik zou het proberen via de huisarts. Met daarbij de motivatie van de dietist. Ik ga er vanuit dat hij/zij je daarnaar heeft verwezen. Als het in combinatie met psycholoog moet, dan kun je dat ook doen, toch?
Ik overweeg wel om ook een verwijzing naar een psycholoog te vragen. Ik merk dat het afvallen en dit proces wel wat met me doet. Oude patronen, niet-helpende gedachtes die vanuit een trauma komen. Ik kijk dat nog even aan hoe zich dat ontwikkelt.
Ik overweeg wel om ook een verwijzing naar een psycholoog te vragen. Ik merk dat het afvallen en dit proces wel wat met me doet. Oude patronen, niet-helpende gedachtes die vanuit een trauma komen. Ik kijk dat nog even aan hoe zich dat ontwikkelt.
maandag 25 augustus 2025 om 09:58
Ik had het inderdaad al gevonden. Spuit nu 2,5 met een 5mg pen. Dus zal dan 0,3 I.p.v 0,6 moeten aanhouden. Vind het wel wat spannender, juist ook door de grootte van de naald. Maar komt ook wel weer goed.
maandag 25 augustus 2025 om 10:01
Een hele nare bijwerking die brok in de keel. Kon die ervaring ook niet echt terugvinden op andere fora. Het is wel ‘fijn’ om hier te lezen dat ik niet de enige ben. Hopelijk gaat het gevoel snel weer over, ook bij jullie.
Op buitenlandse fora vond ik eigenlijk alleen veel over maagzuur, maar ik las ook dat die brok in de keel een symptoom van maagzuur kan zijn.
Op buitenlandse fora vond ik eigenlijk alleen veel over maagzuur, maar ik las ook dat die brok in de keel een symptoom van maagzuur kan zijn.
maandag 25 augustus 2025 om 10:07
Ik lees ook veel terug dat mensen die een maagverkleining hebben gehad, later alsnog deze medicatie gebruiken omdat de honger terug is gekomen en ze last hebben gehouden van foodnoise. Ik snap dat je eerst een andere weg wil proberen.Snorlax schreef: ↑24-08-2025 22:27Ik ben nu onder begeleiding van een diëtist. Zij denkt dat injecties mij net dat duwtje kunnen geven. Mijn kno-arts is van mening dat een maagverkleining mij gaat helpen. En mijn huisarts is van mening dat ik naar een psycholoog moet om te werken aan mijn eetgedrag. Daarom wil ik gebruik gaan maken van een andere dienst. Ik weet niet of je hier namen mag noemen, maar ik twijfel tussen nok en yazen. Maar nu ik over jouw vraag denk, ben ik toch over de streep getrokken en ga ik voor volgende week nog 1 keer mijn huisarts om hulp vragen. Als ik dan weer bot vang ga ik mij aanmelden bij zo’n dienstenleverancier.
Hopelijk werkt de huisarts alsnog mee, daar zijn de ervaringen hier (helaas) heel verschillend mee.
Zelf zit ik bij Yazen. Begeleiding is er vooral wanneer je er zelf om vraagt, maar vind het wel beperkt. Voor mij geen probleem. Ben verder wel heel tevreden, door het microdoseren drukt het de kosten. Dit doet lang niet iedere aanbieder geloof ik.
maandag 25 augustus 2025 om 10:12
Die brok in mijn keel ging na een paar weken weg.Sansi schreef: ↑25-08-2025 10:01Een hele nare bijwerking die brok in de keel. Kon die ervaring ook niet echt terugvinden op andere fora. Het is wel ‘fijn’ om hier te lezen dat ik niet de enige ben. Hopelijk gaat het gevoel snel weer over, ook bij jullie.
maandag 25 augustus 2025 om 10:30
Klopt, het is lastig om te ontdekken of iets en bijwerking van, in mijn geval, Mounjaro is of dat er iets anders speelt. Heb inderdaad de vraag aan de arts gesteld. Ik verwacht vandaag antwoord.Sansi schreef: ↑24-08-2025 17:20Geen bekende bijwerking bij mij, klinkt wel als een vervelende bijwerking. Misschien navraag doen bij de arts die de Mounjaro voorschrijft? Ik vind het zelfs soms moeilijk te bepalen of iets wel een bijwerking van het medicijn is, of dat het los van elkaar staat.
Zelf heb ik al een week of twee een hele vervelende brok in mijn keel. Ik dacht mogelijk ergens wat allergisch op te reageren, of dat het aan mijn amandelen lag. Maar ik werd afgelopen nacht wakker met vocht in mijn mond, vies zuur. Sindsdien denk ik dat het maagzuur is. Nooit eerder gehad, dus vermoed wel een bijwerking van de Mounjaro, want lees het veel meer terug.
Gelukkig is het suizen inmiddels een stuk minder na wat oefeningen van youtube te hebben toegepast.
Ik ga verder als een speer op Mounjaro dus ik zou het jammer vinden om te moeten stoppen maar als het oorsuizen hier echt van komt dan zal het wel moeten vrees ik.
maandag 25 augustus 2025 om 11:30
Je zult met argumenten moeten komen naar de huisarts. Schrijf die op een briefje, zodat je niks vergeet en ga in discussie. Een psycholoog gaat je niet helpen. Hebt het gedaan.Snorlax schreef: ↑24-08-2025 22:27Ik ben nu onder begeleiding van een diëtist. Zij denkt dat injecties mij net dat duwtje kunnen geven. Mijn kno-arts is van mening dat een maagverkleining mij gaat helpen. En mijn huisarts is van mening dat ik naar een psycholoog moet om te werken aan mijn eetgedrag. Daarom wil ik gebruik gaan maken van een andere dienst. Ik weet niet of je hier namen mag noemen, maar ik twijfel tussen nok en yazen. Maar nu ik over jouw vraag denk, ben ik toch over de streep getrokken en ga ik voor volgende week nog 1 keer mijn huisarts om hulp vragen. Als ik dan weer bot vang ga ik mij aanmelden bij zo’n dienstenleverancier.
Een maagverkleining ook niet, ook laten doen.
Groepstherapie voor binge eating, ook gedaan, helpt niet.
Dietist helpt niet, je valt op wilskracht af. Maar die wilskracht is niet vol te houden te houden.
Modifast: het zelfde. Werkt tijdelijk
Gedragsverandering helpt niet, want je moet wel blijven eten. Dat gaat steeds op wilskracht en is niet vol te houden. Vergelijk dit met stoppen met roken. Daar kun je je gedrag wel in veranderen, door niet meer te roken. Heb je in het begin ook wilskracht voor nodig. Maar anders dan eten heb je roken niet nodig.
Zo heb ik nog wel meer gedaan.
Nu aan de mounjaro en dat helpt wel. Ik ben er heel verbaasd over. Omdat de medicatie werkt oa op je brein, werkt het veel beter dan een psycholoog. Bij alle voormalige methodes draait het vooral om jezelf te beheersen. Daar heb je de wilskrachtspier voor nodig. Nou, net als een gewone spier, kan die niet steeds aangespannen blijven. En daar gaat je wilskrachtspier. Heb ik als uitleg gelezen en dat vind ik een hele mooie verklaring.
Lees het boek: Vet belangrijk. Geschreven door Mariëtte Boon en Liesbeth van Rossum.
Liesbeth van Rossum is hoogleraar en doet veel onderzoek. Mariëtte Boon is internist.
Hier staat het goed beschreven. Sla in je argumenten wel de maagverkleining over.
Succes ermee.
maandag 25 augustus 2025 om 11:43
Ik heb nu 3x Mounjaro gespoten, 2,5 en ik ben echt in shock over hoe goed het werkt. Foodnoise is helemaal weg, heb echt voldoende aan drie maaltijden per dag en totaal geen behoefte aan zoet of vet eten. Af en toe (als in eens per week ofzo) een handje chips en dan ben ik alweer voldaan, of een heel klein stukje chocolade. Als in echt 1 blokje van een reep. Bizar, want normaal snoepte ik superveel, zeker meerdere keren per dag. Gisteren met honger boodschappen gedaan en gewoon alleen de geplande boodschappen gedaan, waar ik normaal echt wel allerhande extra's gekocht zou hebben. En als ik dan honger heb, alleen maar behoefte aan redelijk gezond eten. Het is echt bizar. Wat een heerlijke rust dat eten geen ding is. Ik was sowieso al geen grote drinker qua alcochol, maar nu helemaal geen behoefte aan. Ook wel relaxed.
Ben nu 2,7 kilo kwijt in 2,5 week. Wat een feest. Ik probeer wel goed op te letten echt gezond te eten, maar voer verder geen caloriëen in in een app ofzo. Iemand hierboven schreef ook al daardoor alsnog zoveel met eten bezig te zijn en dat is precies waarom ik niks noteer. Ik wil graag een normale relatie met eten, weet in theorie uitstekend wat wel en niet gezond is, dus doe het gewoon daarmee. En niet met apps invullen enzo.
Qua bijwerkingen ben ik de dag na het spuiten (ik spuit nu donderdag einde middag) heel moe, en sowieso ben ik wat moe, maar dat kan ook echt met andere dingen te maken hebben. En soms een beetje misselijk, maar dat is heel goed te handelen (en niet te vergelijken met hoe misselijk ik ooit tijdens mijn zwangerschap was). En soms wat verstopping, maar dat gaat vooralsnog goed.
Ik ben vooralsnog echt heel blij hiermee.
Ben nu 2,7 kilo kwijt in 2,5 week. Wat een feest. Ik probeer wel goed op te letten echt gezond te eten, maar voer verder geen caloriëen in in een app ofzo. Iemand hierboven schreef ook al daardoor alsnog zoveel met eten bezig te zijn en dat is precies waarom ik niks noteer. Ik wil graag een normale relatie met eten, weet in theorie uitstekend wat wel en niet gezond is, dus doe het gewoon daarmee. En niet met apps invullen enzo.
Qua bijwerkingen ben ik de dag na het spuiten (ik spuit nu donderdag einde middag) heel moe, en sowieso ben ik wat moe, maar dat kan ook echt met andere dingen te maken hebben. En soms een beetje misselijk, maar dat is heel goed te handelen (en niet te vergelijken met hoe misselijk ik ooit tijdens mijn zwangerschap was). En soms wat verstopping, maar dat gaat vooralsnog goed.
Ik ben vooralsnog echt heel blij hiermee.
maandag 25 augustus 2025 om 12:28
In het begin was ik daar ook bang voor en was ik nog steeds veel met eten bezig, maar ik denk dat ook gewoon 'moet'. Je bent namelijk nu wel op een andere manier ermee bezig.
Ik noteer wel, want het helpt mij inzage te krijgen in welke macro's waar in zitten en betere keuze's te maken mbt kcal.
Ook omdat ik nu aan het afbouwen ben en het de bedoeling is dat deze manier van leven aan blijf houden.
Mijn man noteert niets en hij merkt dat hij weer meer aan het eten is.
Ik heb hem aangeraden dit toch te doen, heel veel mensen hebben gewoon geen idee hoeveel kcal er in gezonde producten zit.
Hij is dol op noten en ik zie hem op een avond zo 400-500 kcal naar binnen werken. Dan zit je heel snel niet meer in een deficit.
Ik noteer wel, want het helpt mij inzage te krijgen in welke macro's waar in zitten en betere keuze's te maken mbt kcal.
Ook omdat ik nu aan het afbouwen ben en het de bedoeling is dat deze manier van leven aan blijf houden.
Ik heb hem aangeraden dit toch te doen, heel veel mensen hebben gewoon geen idee hoeveel kcal er in gezonde producten zit.
Hij is dol op noten en ik zie hem op een avond zo 400-500 kcal naar binnen werken. Dan zit je heel snel niet meer in een deficit.
maandag 25 augustus 2025 om 12:37
maandag 25 augustus 2025 om 12:40
Rozebottel: bedankt voor je waardevolle post. Precies dat is waarom ik juist eerst injecties wil proberen en de maagverkleining daarmee hopelijk overbodig maken. Ik ga het boek lezen, kende ik nog niet.
Ik laat jullie nog weten hoe het bij mijn huisarts is gegaan.
snorlax wijzigde dit bericht op 25-08-2025 13:16
0.65% gewijzigd
maandag 25 augustus 2025 om 13:41
Ik heb mijn streefgewicht bijna behaald.MissUnderstood schreef: ↑25-08-2025 12:50Nu ben ik nog (lang) niet op mijn streefgewicht, maar de vraag "wat dan?" houdt me wel bezig. Zijn degenen die uiteindelijk op hun streefgewicht kwamen een onderhoudsdosis gaan gebruiken?
Ik wil daar 1-2 kilo onder gaan zitten zodat ik wat ruimte heb om te schommelen.
Ik ben langzaam met Mounjaro aan het afbouwen en heb mijn kcal op mijn BMR gezet.
Ik probeer daar op te blijven en een goed haalbaar schema voor mijzelf te creëren.
In mijn hoofd moet dat helpen om op gewicht te blijven als ik helemaal ben gestopt.
maandag 25 augustus 2025 om 15:14
ik heb jarenlang calorieën en voedingsstoffen en alles geteld en het hielp precies niks. Wat misschien scheelt is hoe je eet. Ik eet al heel lang een gezond ontbijt, lunch en diner, maar ging altijd helemaal mis met alles er omheen. Qua chips, noten, snoep, chocola etc. Heb voor ik van de huisarts aan de Mounjaro mocht ook 2x een afspraak gehad met de dieetist en die bevestigde dat mijn hoofdmaaltijden echt prima zijn qua gezonde samenstelling en afvallen, maar dat het echt in alle tussendoortjes en extra's zit. Dus vandaar dat ik nu heel bewust niet tel.Felidaez schreef: ↑25-08-2025 12:28In het begin was ik daar ook bang voor en was ik nog steeds veel met eten bezig, maar ik denk dat ook gewoon 'moet'. Je bent namelijk nu wel op een andere manier ermee bezig.
Maar goed, als je niet weet dat noten heel veel calorieën zijn, of dat een glas appelsap of jus d'orange (of welk geperst fruit dan ook) veel suiker heeft, dan is het handig om het bij te houden. Of als je lekker ruim me boter en olie kookt, beetje room hier er bij, beetje kaas daar erbij, dan gaat het hard. Maar bij mij zat het echt alleen in idioot veel en ongezond snaaien.
maandag 25 augustus 2025 om 16:21
Het was ook niet zozeer naar jou toe hoor.Dannas2 schreef: ↑25-08-2025 15:14ik heb jarenlang calorieën en voedingsstoffen en alles geteld en het hielp precies niks. Wat misschien scheelt is hoe je eet. Ik eet al heel lang een gezond ontbijt, lunch en diner, maar ging altijd helemaal mis met alles er omheen. Qua chips, noten, snoep, chocola etc. Heb voor ik van de huisarts aan de Mounjaro mocht ook 2x een afspraak gehad met de dieetist en die bevestigde dat mijn hoofdmaaltijden echt prima zijn qua gezonde samenstelling en afvallen, maar dat het echt in alle tussendoortjes en extra's zit. Dus vandaar dat ik nu heel bewust niet tel.
Maar goed, als je niet weet dat noten heel veel calorieën zijn, of dat een glas appelsap of jus d'orange (of welk geperst fruit dan ook) veel suiker heeft, dan is het handig om het bij te houden. Of als je lekker ruim me boter en olie kookt, beetje room hier er bij, beetje kaas daar erbij, dan gaat het hard. Maar bij mij zat het echt alleen in idioot veel en ongezond snaaien.
Iedereen is anders en ik ging er niet perse vanuit dat jij niet weet wat er in room, olie of snaai zit.
Ik merk gewoon dat het mij helpt.
Dat als ik opzoek wat er in een koekje zit, ik het de moeite van de kcal niet waard vind en het dan maar laat liggen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in