Heb ik een zeldzaam dier in de tuin?

24-08-2025 20:03 127 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Er liep zojuist een schattig muisje te scharrelen op mijn terras, met de volgende kenmerken:
- geelbruine rug en lichtgekleurde buik
- grote ogen
- lange, behaarde staart met een wit puntje aan het eind
- ongeveer de grootte van een kleine huismuis
- geen spitse snuit en ook niet mollig

Al googelend kom ik maar één muis tegen met een witte staartpunt: de hazelmuis. Een beschermde diersoort die in Nederland op de rode lijst staat. De foto's lijken er erg op. Ik heb een filmpje gemaakt waarop de kenmerken goed te zien zijn, maar ik weet niet hoe ik daar een foto van kan maken.

Maar als ik de beschrijvingen mag geloven over de leefomgeving en het gedrag van de hazelmuis, dan het kan haast deze muis niet zijn.
- De hazelmuis is zeldzaam en komt vrijwel alleen in Zuid-Limburg voor. Ik woon er vele provincies vandaan
- Als de leefomgeving van de hazelmuis vernietigd wordt, dan verplaatst hij zich naar de directe omgeving en legt geen grote afstanden af.
- Het is een nachtdier. Ik zag mijn muis om 18.00 uur toen het nog licht en zonnig was.
- Hij leeft in bomen en je ziet hem zelden op de grond. Mijn muis liep nog net niet naar binnen.
- Hij eet het liefst hazelnoten en bramen. Heb ik allebei niet.

Wel woon ik vrij landelijk en mijn tuin is groen en rommelig. Er staan hoge bomen, inheemse voedselbomen- en struiken en dicht struikgewas. Op mijn terras lagen korrels graan die de kippen hadden laten liggen. Daar kwam hij op af.

Voordat ik hem meld bij waarnemingen en mij misschien net zo onsterfelijk belachelijk maak als die keer dat ik op aanraden van jullie een paardenkies als mammoetkies aanmeldde bij Naturalis :roll: , moet ik het zeker weten. Heb ik al googelend een muis over het hoofd gezien met dezelfde kenmerken? Bestaan er nog andere muizen met witte puntstaartjes en grote ogen?
Ik vind hier dingen van.
Spitsmuizen ken ik! Daar vind ik deze niet op lijken. Maar eh… is het niet een gewone huismuis?
choca schreef:
25-08-2025 17:08
Mijne zegt spitsmuis :sherlock:
Die heeft een veel spitser snoetje.
Afbeelding

Ook een schatje trouwens. :)
Ik vind hier dingen van.
Huismuizen heb ik ook. Binnen :roll:

Deze muis viel me direct op vanwege de kleur, al is het op de foto niet goed te zien. Echt roodgeelbruin met een witte buik. In eerste instantie dacht ik in een flits dat het een hamster was totdat ik die staart zag.
Ik vind hier dingen van.
Sabeltandcavia schreef:
25-08-2025 17:02
Nou, ben ik weer, godsammekraken. Ik heb 1 miljard vergeefse pogingen gedaan een screenshot te maken, maar óf ik heb te dikke vingers, óf ik ben motorisch gestoord ofzo. Hoe in de wereld kun je exact tegelijkertijd die twee knoppen indrukken :@ Stoom komt uit mijn oren. Het geluid ging zachter, of mijn camera ging uit, of ene meneer Gemini ging lastige vragen stellen. Als je een nieuwsbericht tegenkomt van een ontplofte cavia, dan weet je dat ik dat was. Godnondeju nog aan toe. :furious: Wat ik allemaal niet voor jullie over heb.

Uiteindelijk heb ik het filmpje via een omweg naar mijn laptop gekregen een foto van mijn scherm gemaakt. Het beeld is alleen wel onscherper dan op het filmpje.

Afijn, hier is de foto

Zoon (student zoologie) kijkt mee op scherm en denkt dat het een Hazelmuis is
saanvi2 wijzigde dit bericht op 25-08-2025 17:22
Reden: ging niet goed
4.78% gewijzigd
Saanvi2 schreef:
25-08-2025 17:22
:jump:

Zal ik jouw zoon even helemaal gek maken en in een pb vertellen waar deze muis gespot is? :P
Ik vind hier dingen van.
Als ik naar afbeeldingen van de hazelmuis kijk dan heeft die een veel dikkere staart?

Ik zet in op een bosmuis.
Is het geen eikelmuis ?

Afbeelding

De eikelmuis is een middelgrote slaapmuis met een opvallende zwarte tekening op het gezicht, het masker. Verder is de tweekleurige, lange, pluimvormige staart een opvallend kenmerk. Deze is aan de bovenzijde bruin en wordt naar de punt toe zwart, terwijl de onderzijde, net als de eindpluim, wit is. De vacht op de rug is grijs- tot warmbruin, en scherp afgescheiden van de witte tot geelwitte buik. De eikelmuis heeft vrij grote, ovale oren, grote zwarte kraalogen en een spitse neus met lange zwarte snorharen.

https://www.zoogdiervereniging.nl/zoogd ... /eikelmuis
blijfgewoonbianca wijzigde dit bericht op 25-08-2025 17:33
4.16% gewijzigd
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Qua staart zou het wel kunnen, maar die zwarte tekening heeft hij niet.
Ik vind hier dingen van.
Sabeltandcavia schreef:
25-08-2025 17:29
:jump:

Zal ik jouw zoon even helemaal gek maken en in een pb vertellen waar deze muis gespot is? :P
Jaaa! Hij is heel benieuwd! Was trouwens op basis van jouw beschrijving in combinatie met de foto
Saanvi2 schreef:
25-08-2025 17:34
Jaaa! Hij is heel benieuwd! Was trouwens op basis van jouw beschrijving in combinatie met de foto
Leuk dat hij meedenkt :) . Je hebt een pb
Ik vind hier dingen van.
Leuk trouwens dat iedereen zo meedenkt! :worship:
Ik vind hier dingen van.
Zo harig is de staart van jouw muis toch niet ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik denk dat het een slaapmuis is.
Afbeelding

Afbeelding
Cum non tum age
Wat een prachtig dier, die eikelmuis. Die wil ik ook wel. Zou net zo bijzonder zijn want er zijn hier geen eiken.
Ik vind hier dingen van.
Ik vind de staart helemaal niet zo harig en vraag me af of dit puntje echt typerend is. Ik ga voor een bosmuis.

https://www.natuurpunt.be/soorten/zoogd ... ne-bosmuis
Mocht iemand ervoor openstaan, dan wil ik best het filmpje doorsturen via WhatsApp. Misschien kan diegene er een betere foto uit halen.
Ik vind hier dingen van.
Ik ga ook voor een bosmuis, zeker zoals deze:
Afbeelding

De staart is niet harig genoeg voor een hazelmuis en de oren van jouw muis zijn veel groter dan een hazelmuis.
Het witte puntje op de staart is dan toeval.
Sabeltandcavia schreef:
25-08-2025 17:46
Mocht iemand ervoor openstaan, dan wil ik best het filmpje doorsturen via WhatsApp. Misschien kan diegene er een betere foto uit halen.
ik stuur je wel even een pb met 06!
Na het zien van al deze muizenplaatjes snap ik niet dat ik bang voor ze ben. Ze zien er zo schattig uit.
Cum non tum age
Karrota schreef:
25-08-2025 17:52
ik stuur je wel even een pb met 06!
Verstuurd :)
Ik vind hier dingen van.
noa schreef:
25-08-2025 17:52
Na het zien van al deze muizenplaatjes snap ik niet dat ik bang voor ze ben. Ze zien er zo schattig uit.
:thumbsup:
Ik vind hier dingen van.
blijfgewoonbianca schreef:
25-08-2025 17:41
Zo harig is de staart van jouw muis toch niet ?
Opmerking zoon: na de rui (meestal in juni/juli)/augustus kan de vacht, inclusief de staart, tijdelijk wat minder vol ogen. De haren zijn dan korter en nog niet helemaal volgroeid. Daardoor lijkt de staart iets minder “pluizig” dan in de herfst of winter., dus dat is niet zo gek (volgens hem, ik heb de ballen verstand van muizen, heb zelfs een muizenfobie..)
Sabeltandcavia schreef:
25-08-2025 17:40
Leuk dat hij meedenkt :) . Je hebt een pb
Niks ontvangen..
Hier meer plaatjes!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding